Skip to content

6 Comments

  1. Sam V
    Feb 6, 2017 @ 00:45

    Vi kommer få se mycket utveckling av appendages på enskrovsbåtar framöver, dss (som även Rambler 88 kör med ibland), de nya IMOCA/foilsen som vi bara sett början av, flygande båtar som Sea Air och Quant 23.

    Tror att foilsen kan ge flerskrovarna en revansch för enkelskrovet som snabb havskappseglare. Gissar att nästa VOR-båt kommer med ett skrov men med en del intressanta svärd.

    Reply

    • Andreas i HP
      Feb 8, 2017 @ 12:25

      Håller med.
      Volvo Ocean Race i deras VO65 båtar känns riktigt tråkigt. Vad är nytt? Svängkölar håller ju numera hela racen, inga sprickor i skrov, inga foils som går av, knappt mastbrott, någon som seglar på ett rev, men navigationsmässigt små sillnader i strategier o vägval.

      Så mycket coolare att följa superstars i IMOCA o trimaraner som dundrar på nonstop

      Reply

      • Seglaren
        Feb 8, 2017 @ 21:41

        är väl inte så konstigt när drivkraften för inovativ utveckling togs bort med entyp. då blir ju VOR ett annat race än det var det innan.

        Reply

        • Sam V
          Feb 9, 2017 @ 01:13

          Hade inte entyp införts hade VOR inte funnits längre i efterdyningarna av finanskrisen 2008. Nu däremot, när delar av världen svämmar över av deg, så finns möjligheten för VOR att återigen ta ledningen av utvecklingen av havskappsegling. Ska bli spännande att följa.

          Reply

  2. Johan Tuvstedt
    Feb 8, 2017 @ 10:39

    Upphävs inte den utökade stabiliteten av DSS / foils i lä av att halva besättningen hela tiden måste hänga över mantåget på läsidan för att kolla hur coolt det är?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 8, 2017 @ 10:40

      Haha… sällan har så många varit spå fascinerade av något som släpar i vattnet.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.