Till salu… J/70 #995 | Blur Edition = SÅLD!!
Vi kommer inte att hinna segla vår J/70 så mycket som vi hade velat, så nu är SWE-995 till salu. Helt ny, “blurifierad” och redo för race.
Vi kommer säkert att segla mer J/70, men det är bättre att båten hamnar hos någon som seglar den aktivt.
J/70 SWE-995 2016
Levererad oktober 2016, seglad 4 dagar.
Med trailer som kan användas på ramp.
Racingställ
- North Sails Mainsail SDM-1 Radian 6.3
- North Sails Jib SDJ-1 Radian 6.3
- North Sails Asymmetric AP-1 Dynakote 75
- Mer info…
Blur Edition innebär
- Uppgraderat storfall, Liros Magic XTR Technora/Dyneema
- Ändlöst spinnakerskot, Liros Dyneema (original finns kvar)
- Uppgraderat blockpaket, Harken
- Snabbjustering vant, “Third Hand”
- Riggmätare, Spinlock RigSense
- Förtöjninglinor & fendrar
- Hink
- Winchandtag + hållare
- Harken Travel/Mooring Cover
- Harken Zipped Mast Bag
- Harken Padded Boom Bag
- Harken Padded Rudder Bag
- Harken Padded Tiller Bag
- Harken Shroud Bag
- Harken Spreader Bag
- Skrovet behandlat med Harken Hullkote
Pris
Ny båt med ovanstående spec kostar SEK 425.000 + moms.
Pris 390.000 + moms = 487.500. Båten finns i bolag.
Kontakt: peter@blur.se
För den som vill komma igång redan i april och spara över 40.000 på en ny färdigmeckad båt…
Nedan lite action i vår förra båt #767:
Mats Falq
Apr 9, 2017 @ 22:16
Bjuder 375 000 ink moms
Peter Gustafsson
Apr 10, 2017 @ 19:34
Den här borde funka då. SWE-279 från 2013 för 375 000:-
https://www.blocket.se/stockholm/J70_swe_279_71899398.htm
Martin Gustafsson
Apr 10, 2017 @ 17:01
Ska kvista iväg och köpa en Trisslott.
peter
Apr 10, 2017 @ 20:33
Å jag som trodde att beg kappseglingsbåt hade noll andrahandsvärde men du får ju en hink på köpet !
Peter Gustafsson
Apr 10, 2017 @ 22:33
I en aktiv klass där båtar löpande köps och säljs, så är andrahandsvärden bra. Tittar jag på vår Express så kostade den nästan ingenting per år (förutom segel) och de nyare J/70 som har varit till salu har gått nästan direkt.
Sedan är detta en ny båt, så det hade känts dumt att sätta den till noll :-)
Hannu
Apr 11, 2017 @ 07:13
Bry dig inte om dom Peter, dom gör som vissa på aktiemarknaden, snackar ner värdet och sen slår dom till. Den är snart borta hos en ny glad ägare :-)
Peter Gustafsson
Apr 11, 2017 @ 08:58
Det är lugnt. Jag har 3-4 bud som är nära det jag vill ha, så om någon vecka är den såld :-)
Anders
Apr 12, 2017 @ 09:41
+1
Johan Åstradsson
Apr 11, 2017 @ 17:03
Gissar att den går till Danmark eller Norge.
Eller…
Lycka till och ta inga skambud på en så snabb båt…
seglaren
Apr 11, 2017 @ 22:03
@PeterG, hade inte du haft 787:an? eller minns jag fel? inte så lätt att hänga med i svängarna…
Peter Gustafsson
Apr 11, 2017 @ 23:27
Jag hänger knappt med själv :-)
Jag köpte #787 delvis för att få igång Allsvenskan. När denna funkade efter en säsong, så var det mycket bättre att de Allsvenska båtarna hanterades av klubbarna, så den båten finns numera som en av två båtar på på Hjuviks BK.
Dock gillade vi J/70 jättemycket, och det var ett bra komplement till vår vanliga segling. Så jag lade direkt en beställning på en ny båt. Men som så ofta så var ambitionerna lite högre än genomförandekraften (tiden räcker inte alltid till).
Vi har också haft det svårt att hitta en klubb i Göteborg som kan tänka sig att ha 6-8 J/70 på land och där man både kan träna och köra race på veckorna. Vi trodde kanske att det skulle vara enklare att få till någonting som påminner om det som KSSS har lyckats med i Saltis…
Sammantaget så betyder det att vi pausar J/70-satsningen ett tag.
Jag tror säkert att vi gör ett nytt försök om ett par år. Sverige förtjänar en aktiv entypsklass med båtar som är lätta att hantera och som funkar för “sällankappseglarna” (tröskeln i de lite mer avancerade sportbåtsklasserna är ganska hög). Och med Grundig så har J/70-klassen fått moment i alla de Skandinaviska ligorna och i storklubbar utom GKSS.
srsseglaren
Apr 11, 2017 @ 23:47
Antar att alla J70 räknas som Blur 4 ?
Försöker få till rätt nr på framtida båtar :-)
Calle P
Apr 12, 2017 @ 16:56
Kan man få till en kran i Björlanda så är utrymme på land inga problem.
Och bra med seglingsvatten finns det också.
Det är “bara” de komunala transportmedlen som är så där…
Desutom är det fler än J70 som lider av brist på kran med självbetjäning och land kapacitet
Bra att övertala GREFAB att det är något som behövs :-)
Johan Å
Apr 12, 2017 @ 20:52
Detta vore en fråga för SSF då jag upptäckt att möjligheterna är minimala i regionen.
Det är en faktor för all sportbåt segling i Göteborg.
Om man vill ha båten i en Grefabanläggning eller be personalen sjösätta den på arbetstid.
Detta medför att någon måste boka tid och ta ledigt från jobbet varje gång.
Att rampa ner båten är inte så bra för släpet utan är en undantagslösning.
Om grefab kunde satsa på en sådan anläggning i Hovås och Björlanda med telferkran för Max 1000 kg med självbekäning skulle detta bli en bidragande faktor. Plats på land finns det gott om på sommaren.
GKSS har en massa olika båtar men vilkar seglar ihop regelbundet?
Klasser som kan gynnas av detta är C55,,CB66,Melges J/70, seascape Fareast 23.
Peter Gustafsson
Apr 12, 2017 @ 21:20
I min värld vore det naturligt för en klubb att ta denna roll?
Att ett kommunalt bolag inte har detta på agendan förstår jag :-)
Sportiga trailerbara båtar (oavsett om det är J/70, Melges eller något annat) borde vara naturligt för att överbrygga från jollesegliing/ungdom till aktiv segling i Allsvenskan eller entypsklasser i nästa steg
Nu gnälls det på att folk slutar segla efter gymnasiet, samtidigt som det det är nedgång i entypsseglandet. Men man orkar inte återkomma till klasser som vill skapa en plattform. Skumt.
Peter
Apr 13, 2017 @ 11:12
Jag undrar om det kan vara en trend just där bryggplatser och uppläggningsplatser drivs av kommunen. I Västerås drivs bryggor av kommunen medan uppläggningsplatser nuförtiden drivs av private aktörer där en av dessa (den största) ägs av flera båtklubbar. Det är svårt att få på agendan att tillgodose möjligheter för hantering av kappseglinsgbåtar. Plats och kran finns. Ett argument jag fått var att inte vem som helst ska lyfta båtar, att det krävs kranutbildning och man är orlolig over att det lyfts andra båtar privat. Allt det går att hantera med lite vilja. Sen börjar moment 22 att man inte erbjuder tjänsten då det inte finns “många” som vill ha. Vill man etablera en fleet kommer det ju inte vara manga på en gang. Åt andra sidan vill jag hävda frågan inte stalls då möjligheten inte erbjuds, dvs. seglare utgår ifrån möjligheten inte finns och later bli. Mao. focus ligger tyvärr på båtparkering sommar som vintertid och det är rätt svårt att ändra det när kappseglare inte ha en röst I dessa organisationer. Själv har jag försökt att kolla vilka möjligheter det finns för lyft mitt under säsongen för att kunna traila båt till kappsegling på annan ort. När frågan rörande kappsegling kommer upp så kan det handla om bottentvätt men inte så mycket mer. Jag tror nog den typen av frågor är lättare att hantera inom en klubb och det är svårt nog.
Peter B
Apr 18, 2017 @ 23:42
På temat vad klubbarna gör/kan göra:
KSSS kommer anlägga ytligare en kran vid J70 platserna för tvätt samt att man inte behöver bil för att sjösätta J70.
För dem som har landplats så kommer det finnas 3 vatten platser att dela på.
Träningen i år kommer vara av det enklare slaget med träningsrace varje torsdag (Tom Löfstedt styr upp) första start kl 18.00
Det finns 15 st landplatser och några av er har fått mail om bekräftelse om ni vill ha en landplats eller behålla er vatten plats, men det finns flera båtar som står på kö varför först till kvarn med mail till regatta@ksss.se
Landplats kostar 6500 och då ingår träningsavgiften, faktura beroende på vad ni väljer kommer senare.
Peter Gustafsson
Apr 18, 2017 @ 23:48
Det finns en anledning till att vissa klubbar lyckas bättre än andra :-)
Johan W
Apr 20, 2017 @ 12:00
Kanske dags att starta Göteborgs J/70-klubb a la Stockholms 606-klubb :)
Vi startade vår verksamhet genom att hyra in oss hos en annan båtklubb, ffa för att få landplatser då våra båtar torrseglas. Kranen vi har köptes till en början in av en privatperson som vi fick hyra den av, Lidingö kommun stod för kajen där kranen står. Efter några år så köpte klubben kranen så det är i princip det enda klubben äger.
Johan Åstradsson
Apr 20, 2017 @ 12:18
Bra Idé men det finns bara en båt som kappseglar i fleet. Resten 3 båtar är Allsvenska båtar som inte har möjlighet att hinna med.
+ en båt som mest seglas vid sommarstugan.
Var är den kritiska massan som vill bankappsegla?
Johan W
Apr 20, 2017 @ 12:54
Ja det är klart, finns det inga som kappseglar så finns det inget underlag att starta verksamhet.
När vi drog igång så körde vi varannan tisdag med harstart eftersom det inte fanns något intresse för någon att vara funktionär. Som minst var vi väl en handfull båtar under kväll så det är väl ungefär minimum som krävs för en kul bansegling, men ju fler desto roligare så klart.
Calle P
Apr 21, 2017 @ 09:16
Moment 22 i gbg. Det är likadant för Melges 24orna.
Mest beklämande är det att det inte finns en självbetjäningskran där det finns landplats och bra seglingsmöjligheter.
Detta gör det svårt att få nya båtar som är aktiva i GBG regionen.
Pär Bäck
Apr 21, 2017 @ 12:47
Vill ni segla spårtbåt på ett enkelt sätt och som man inte behöver kran till. Satsa på CB66. Billigt Roligt och enkelt :-).
Vi har två serier som går in varandra. En som bara seglas i Norden. (Tyvärr bara i Sverige och Danmark för tillfället) och en mer Europeisk där några av de Nordiska regattorna ingår samt att man kan åka ner till Garada sjön i Italien och segla i arrangörens båtar.
Frågor hör av er till Mig
parback66@gmail.com
Janne
Apr 21, 2017 @ 16:18
Fast kranen var väl mer för att spara lite på kärran och inte köra ner den i det salta vattnet trodde jag.
I Mälaren sjösätter vi våra J70s på ramp.
Anders
Apr 24, 2017 @ 13:15
Ja, CB66-kärror drabbas väl också av saltvatten? Eller är det någon skillnad?
Emil Bäck
Apr 24, 2017 @ 15:59
Skillnaden är att CB66-kärran behöver inte köras ner i vattnet mer än till alldeles under lagret. Dvs det är enbart däcket och del av fälgen som hamnar under vattenytan.
Peter Gustafsson
Apr 21, 2017 @ 16:52
Det problem som i stort sett alla entypsklasser har, är att det finns en Nordisk serie för de 10-15 mest ambitiösa båtarna.
Att segla 3-4 ordentliga regattor på en säsong är säkert bra, men det räcker inte för att ta en amatörbesättning till en vettig nivå i CB-66, J/70, Melges 24, Express eller Drake. Framför allt inte som ny i klassen. De klubbar som tränar 10 gånger på våren och kör helgregattor på hemmaplan är hela havet före de som inte har en lokal fleet.
Bredden måste till lokalt. Och där har CB-66 samma problem som alla andra – vilket du säkert märker när du åker på ett mästerskap.
Pär Bäck
Apr 21, 2017 @ 19:04
Helt klart Peter? Bredden måste komma från klubbnivå. För att sedan växa nationellt. Vi lider av det in CB66 klassen. Men det är som du skriver inte bara CB66 klassen som gör det.
Men att få ihop en större gäng under veckorna av seglare på andra ställen än i storstadsregionen tror jag är riktigt svårt att lyckas med. Men att satsa på enkelhet är en nyckel till framgång. Se bara på 5o5 gänget som verkar växa och växa.
Abbe
Apr 22, 2017 @ 19:23
Klasser byggs upp genom engagerade människor. Att någon klubb först skapar infrastrukturen med landplatser och kran och sedan hoppas på att seglarna kommer av sig själv tror jag inte på! Jag tror på enkelhet. Att åka från jobbet kl fem och vara ute på vattnet klockan sex. Vara hemma senast halv nio.?Typ 1,5 h effektiv segling! Att 505 är stora i Björlanda tillskriver jag just ett gäng engagerade nostalgiker, vi ser det hända hela tiden i olika klasser, när de mest engagerade försvinner och de som vill styra upp det hela så blommar något annat upp igen! Problemet är att vi aldrig får till tillräckligt stora kritiska massor. Vi har ett handfull entreprenörer som gång efter annan skapar engagemang, men vi är nog allmänt kassa på att ge dem vårt stöd, istället skapar vi en massa formalia som inte ger en enda ny seglare!
Seglaren
Apr 22, 2017 @ 22:21
det blir ju lite moment 22, finns ingen infrastruktur så spridar sig inte heller intresset. annars håller jag med om att klasser och även fleets byggs av engagerade människor. pionjärerna behöver dock lite extra stöd och möjlighet till uppställningsplats, pptagning och sjösättning är ju sådana förutsättningar.
Abbe
Apr 23, 2017 @ 01:17
Det är väl kanske en av orsakerna till att inget sker (och lite svenskt) att andra skall röja vägen och tillrättalägga.
Peter Gustafsson
Apr 23, 2017 @ 09:09
Många klubbar har ju infrastruktur, men intresset för att ha en lokal fleet med 6-8 J/70 är helt obefintligt.
Vissa klubbar orkade inte ens återkomma med besked om möjligheterna till landplats trots att ett antal ägare åkte ut och gick igenom en bra aktivitetsplan för både träning och tävling, kommunikation och integration med övrig klubbverksamhet.
Raka motsatsen såg vi i Halmstad. När vi körde träningsläger där, så blev vi tillfrågade om vi ville ha båten liggande kvar för att vara med på söndagsträningarna under våren.
Så klart lyckas en sådan klubb skapa aktivitet och lokala fleets i BÅDE CB-66 och J/70.
För mig handlar det om klubbkultur (precis som företagskultur), där man har mandat att fatta beslut som gynnar den lokala seglingen och där man ser till att ändra (eller bryta) de regler som är i vägen för att få saker att hända. Då kommer man i en positiv spiral där man lockar till sig de eldsjälar som orkar driva förändring.
seglaren
Apr 23, 2017 @ 23:10
japp, många klubbar men långtifrån alla. I V-ås fanns en kran som var tillgänglig för alla klubbar. nu är det i klubbarnas bolag som sköter om sjösättning och upptagning, mao. hur man än vänder så är man hänvisat att anlita ett bolag för sjösättning och upptagningar.
I stan finns 5 CB66 (kan nån har kommit till…) 3 av dessa tränar mer eller mindre regelbunden. visst ger det resultat. just för CB66 fungerar utifrån infrastrukturen då dessa endast behöver ramp. Lyckligtvis finns med JKV EN klubb i stan som stöttar kappsegling. Även om WSS gör ett hästjobb med Höstkroken så har resterande klubbar inte infrastrukturen i stan. Jag tror nog att det finns lite olika förutsättningar på sina håll.
Calle P
Apr 24, 2017 @ 08:42
Vilka klubbar i GBG har infrastruktur för att hantera J70/Melges 24 CB66 osv?
Abbe
Apr 24, 2017 @ 09:06
Inte många som har kran, och har de kran saknas yta att härbärgera båtar på land! GKSS har kran men väldigt få platser på land. Där står några Drakar och en Express. Övriga kranar tillhör bolag/båtklubbar. Kul att Halmstad har både och, aningen långt från Göteborg. Varberg borde ha samma förutsättningar ?! Lerkil har ju en stor fleet av Starbåtar som sjösätts med truck (klubbens). Kullavik har kran men trångt på land. Men som sagt, det krävs engagemang från ideellt arbetande människor.
Jocke C
Apr 23, 2017 @ 18:46
Två J/70 (ser det ut som) som matchracear/tränar i Hjuvik nu.
Så någon form av intresse verkar det finnas där iaf.
Johan Åstradsson
Apr 24, 2017 @ 14:35
Nordön innan Marstrand har kran för eget lyft och uppställning.
Funkar bra men tar tid att köra en tisdagkväll om hon åker från Göteborg.
Henmmahamn för 5-6 Melges och en J70.
Tomas Andersson
Apr 24, 2017 @ 20:01
Det som efterfrågas i infrastruktur finns både hos Carlsborgs Segelsällskap och Westgötarne i Lidköping, både bra kran och ramp på båda ställena och bra med yta för uppställning. Dessutom inga långa utseglingar som tar extra tid. CSS fick mycket bra respons på KLM i CB66 och Westgötarne har väl bara fått ros för sina 606-arrangemang.
Seglaren
Apr 24, 2017 @ 21:31
med lite vilja och bra förutsättningar är halva jobbet gjort… :-)
Peter Gustafsson
Apr 24, 2017 @ 22:29
Göteborgsklubbarna är väl lite tagna på sängen. Ingen kunde ju förutspå att sportbåtar eller trailerbart skulle bli poppis :-)
Olle
Apr 24, 2017 @ 23:12
Nja, det är ju inget nytt med sportbåt direkt, CB66 har ju funnits ett tiotal år och den är ju inte bara trailerbar den kräver ju ingen kran! Melges 24 har ju oxå hängt med ett tag, men det är klart, ingen av de klasserna har ju sponsrats av SSF utan blommade upp utan konstgjord andning.
Calle P
Apr 25, 2017 @ 08:52
Skulle vara intresant att veta vilka klubbar du tänker kan vara potentiella hemmahamnar för trailerbara segelbåtar
Peter Gustafsson
Apr 25, 2017 @ 19:19
Jag tänker att de flesta klubbar med lite fokus på kappsegling skulle kunna klämma in en liten entypsfleet? Speciellt de Allsvenska klubbarna (kanske med undantag av LdSS)…
Alla har det så klart trångt, och samma yta skall användas till jollar, parkeringsplatser och material. Men om man verkligen ville, så skulle man kunna få till det.
Jag hoppas någon klubb ser möjligheten. Att Göteborg saknar en klubb som kan ta emot en fleet med moderna entypsbåtar känns ju lite udda…
Olle
Apr 25, 2017 @ 21:39
Allsvenskan är kanske inte det som bygger lokala fleets, själva idéen är väl enkelheten/tillgänglighet där de som inte har råd att själva köpa sin egen båt?
Det är ju tidens trend att inte själv äga sin båt men det bygger ju inte upp några större klasser.
Peter Gustafsson
Apr 25, 2017 @ 21:51
Men det finns synergier. Att Allsvenska båtar seglar i en lokal fleet. Att klubbens seglare seglar både Allsvenskan och tränar fleet. Att båtar kan hyras/lånas. Att det delas på kostnader, coacher och finns ett litet ekosystem.
Verkar funka både på KSSS och i Halmstad. Även i Oslo verkar det finnas ett bra samarbete mellan KNS, seilsportsligaen, båtägare och Grundig som sponsor. Både KSSS och KNS har hyr/poolbåtar.
http://www.ksss.se/Kappsegling/Uthyrning-av-KSSS-J70-Grundig/
https://www.kongelignorskseilforening.no/index.php?Itemid=623
Olle
Apr 26, 2017 @ 01:31
Finns naturligtvis enstaka exempel, men det är nog dessvärre inte verkligheten för en majoritet av klubbar. Det krävs oerhört stora resurser för en klubb att hantera fragila tävlingsbåtar.
Peter Gustafsson
Apr 26, 2017 @ 08:01
Fast i de aktuella fallen så krävdes inga resurser alls (utöver de som redan fanns). Det enda som krävdes var viljan att prioritera en aktiv kappseglingsklass framför uppställning av enstaka båtar & bilar.
Men som sagt – att inte ens återkomma sänder ju en tydlig signal. Ta ert engagemang någon annanstans :-)
Sedan är inte en J/70 en “fragil kappseglingsbåt” som kräver “oerhört stora resurser”. Jag ser massor av klubbar både i Sverige och i utlandet som hanterar små kölbåtar på ett alldeles utmärkt sätt. Oavsett om det är en J/22 eller Express som ligger i vattnet eller en CB eller J/70 på land.
Och som ägare har jag inga problem att låta Hjuvik, Kullavik, GKSS, Halmstad eller någon annan seriös klubb disponera min båt i ett samarbete.
Men nu är det som det är, och min båt går till Finland. Just för att vara en del av Finska Seglingsligan och ett nystartat seglingscenter i Helsingfors. Den kommer också att seglas i Grundig Cup.
Så jag antar att inte man inte fått ditt memo om hur svårt det är :-)
Olle
Apr 26, 2017 @ 08:20
Resurser kan ju vara något annat än kapital! Någon skall ju hantera materialet. Men visst är det fragila redskap, SSF var mycket bekymrad över slitaget på de J70 som användes på Allsvenskan och MM.
Din sista “lustiga” och förminskande kommentar kan man vara utan!
Calle P
Apr 26, 2017 @ 08:31
En lista på klubbar i GBG som syslar med kappsegling och hur dom kan vara delaktiga i trailerbåtsegling
GKSS Dåligt med landplats och segleingsarenan är för trång för fleetracing
LdSS Ingen landplats och segleingsarenan är för trång för fleetracing
Slören ?
Billdal ?
BKSS Bra med landplats och bra med vatten men ingen kran
Hjuvik Dåligt med landplats och halvbra vatten
Hovås ?
Sunneskär?
Någon jag missat?
Så även om klubbarna skulle vilja så är förutsättningarna i GBG mycket begränsade.
Vad gör vi åt det? Någon som kan komma på en bra lösning?
Anders
Apr 26, 2017 @ 08:42
Lerkil, förvisso en bit från Göteborg.
Men de har:
Plats
Truck finns som starbåtsflottan använder. Borde gå att få till för andra klasser.
Vatten för fleetrace finns det gott om.
Och riktiga vågor!
Dessutom en pigg klubb.
Peter Gustafsson
Apr 26, 2017 @ 08:59
Att de Allsvenska båtarna slits är inte konstigt, men det är inget som inte är hanterbart vare sig i Sverige eller i alla andra länder som kör nationella ligor. Eftersom jag ägt en av båtarna, och pratat med 10-talet andra länder om uppläggen, så tror jag man kan konstatera att det fungerar helt ok.
Du har så klart all rätt att förklara hur svårt det är att göra saker. Och hur “oerhört stora resurser” som krävs. Men uppenbarligen så lyckas både stora och små klubbar göra saker. Och kan man attrahera både privata ägare, sponsorer (ex Grundig) och hitta andra intäktskällor så ser jag inte problemet.
För mig blir detta en signalfråga. Plötsligt händer det saker och vi kan bygga moment både lokalt (i segmentet efter jollesegling), i en nationell liga och och i en internationell entypsklass. Min bedömning är att de klubbar som visar lite handlingskraft har mycket att vinna.
Men jag kan ha fel. Det kan vara rätt att strunta i hela grejen och köra på som man har gjort de senaste 20 åren…
Calle P
Apr 26, 2017 @ 11:01
Det har inte med att göra om klubben är lite eller stor. Det är om grundlägande förutsättningar finns. Vilket är en bristvara i GBG.
Finns förutsättningarna så handlar det om engagerade personer som vill göra något åt problemet.
Anders
Apr 26, 2017 @ 17:05
Kullavik har kran men sur hamnvakt. Eller har han gått i pension?
Erik Barkefors
Apr 25, 2017 @ 16:29
Oxelösunds Segelsällskap har en kran för 606:orna. Har inte kol på maxlasten eller höjden men det går att kolla om det är aktuellt. På land finns det några platser nära kranen och gott om plats på stora vinteruppläggningsplanen.
Mycket kort utsegling till öppet vatten.
http://idrottonline.se/OxelosundsSS-Segling/Kolbat/606-kran
Hans O
Apr 27, 2017 @ 23:42
Håller med om att kran är viktigt för att få igång entyps-kölbåtsegling. Kämpade själv I manga är I Stenungsund för detta och på 90 talet hade vi endast lånekran på motorbåtsklubben (den med fort nox staketet). När vi fixade en egen kran c:a 2000 eller 2001 så började entypsbåtarna blomma ut. Idag när jag och Bentsson joggade forbi klubben idag stod det 5 starar, 3 H-båtar och Melgesar. Snart är dessutom 3 – 5 606 or på g (+ säkert en och annan CB och J-70). Så kom till Stenungsund om vi vill ha enkel och aktiv kölbåts segling ! Ett plus I Stenungsund är också att vi är ihop med det aktiva jollegänget vilket ger en god gemenskap och jollegänget ser vad vi lite “äldre” killer och tjejer håller på med – att det finns nåt att fortsätta med alltså efter jollen!
Calle P
Apr 28, 2017 @ 08:16
Stenungsund är lite långt från GBG om det skall bli något av det…
Carl Peter Carlsson
Apr 28, 2017 @ 12:56
Jämfört med alternativen Nordön och Stenungsund så skiljer det ca 3-4 km räknat från Tingstadstunneln. STSS har dessutom motorväg hela vägen. Till Kullavik är det ca 12 km närmare, men kanske lite långsammare väg. Det är med andra ord inte någon större geografisk skillnad med en modern bil. Alla alternativen är bra!
Anders
Apr 28, 2017 @ 15:49
Det går pendeltåg till Stenungsund. Tar väl ungefär lika lång tid som Marstrandsexpressen till Nordön
Calle P
Apr 28, 2017 @ 19:58
Inget av alternativen är bra. Det är svårt att bemana båten pga den långa tid det tar att ta sig dit.
Vill vi få en mer aktiv segling i GBG så måste det vara mycket närmre
Jocke C
Apr 28, 2017 @ 20:54
Kanske missat tidigare konversation, men Hjuvik? Ett par gånger i veckan är dem ute med vad som ser ut som J/70 och CB66, men dem kanske har dem liggandes på båtplats i havet hela sommaren?
Peter Gustafsson
Apr 30, 2017 @ 22:55
GKSS har 18 landplatser (+ möjlighet till ytterligare 10-12 platser på tennisplanen) + kran. Man kan ansöka om man har Drake, H-båt eller Express, men ingen av dessa klasser är aktiva i Långedrag?
Det känns som det finns förutsättningar att göra nåt bra?
Calle P
May 1, 2017 @ 06:10
Vatten utanför GKSS är kass för fleet race. Alldeles för litet
Peter Gustafsson
May 1, 2017 @ 09:44
För träning & lokala helgrace med 6-10 båtar funkar det alldeles utmärkt.
Jag vet inte hur det är för andra, men för oss är starter och tajt racing det vi behöver träna på. På 2 timmar vill man köra 5-6 race och massor av starter, då behöver banan inte vara så lång.
Och Långedrag har funkat både för matchracingseglarna och 35-fotarna… Vi har även kört speed på ett helt ok sätt. Detta i kombination med en träningshelg på Marstrand brukar göra att man kan kryssa i alla rutor.
Fast det är väl ett av problemet – att alla skall hitta sina egna “perfekta förhållanden”. Då ligger det 1-2 Melges i varje hamn och ingen får någon träning :-)
Seglaren
May 1, 2017 @ 15:53
hur långa ben kan det bli? i Västerås blir det banor med ca 1distans i alla riktningar. Det fungerar utmärkt för träning och kvällsseglingar.
Peter Gustafsson
May 1, 2017 @ 19:29
Typiskt 0.7 distans, inte jättelångt men funkar ju för att köra Allsvenskan och även för Russel Coutts att köra en deltävling med foilande AC45:or :-)
Calle P
May 2, 2017 @ 08:59
Min kommentar om för liten vattenyta kommer från tidigare erfarenhet.
Med X99an fick vi segla fyra varv på en kryss/läns bana och då tog det ändå bara 45 minuter…
Det blir väldigt mycket “Föja John” för att det skall vara kul fleetrace.
Passar säkert utmärk för matchracing.
Själv tror jag mer på BKSS om man kan få till en kran där. Vatten och landplats finns det gott om.
Marcus Sylvin
May 1, 2017 @ 17:17
Hade varit roligt att starta en klubb i GBG som ägnar sig åt kölbåts och entyps segling.
Abbe
May 1, 2017 @ 20:50
Vem stoppar dig Marcus
Peter Gustafsson
May 1, 2017 @ 22:29
Det känns ju lite fånigt att starta nya klubbar för att bedriva kappsegling – när de klubbar som startades för att bedriva kappsegling inte lyckas med det längre :-)
Jag är ju den förste att förespråka nya satsningar utanför den befintliga strukturen, men samtidigt så känns det ju tråkigt för alla inblandade att denna energin inte kan kanaliseras i (eller i samarbete med) en befintlig klubb.
Abbe
May 1, 2017 @ 23:53
Eller så engagerar man sig i en klubb som borde ha kapacitet och förmåga att bedriva den typ av segling man gillar. Då brukar det hända grejer! Detta är såklart enklare än att starta en ny klubb. Välj en klubb som verkar ha rätt förutsättningar, samla ihop ett gäng som har samma intresse (kölbåt/fleetrace) och tuta å kör!
Det är ju inte BKSS som dragit igång 505 gänget där, det är engagerade människor! Samma sak kan hända i Kullavik, Gottskär, Långedrag mfl
Kör hårt Marcus!
Mats Runström
May 10, 2017 @ 18:39
Grattis GKSS!
Till sensommaren finns ny en helt ny fleet med 6st FAREAST 28R hos GKSS.
Här finns det nu möjlighet till både Fleetracing och Matchracing!
http://gkss.se/om-gkss/nyheter/far-east/
//Mats Runström
Nordic Yachts
Olle
May 10, 2017 @ 20:57
Ja, det blir toppen!
Peter Gustafsson
May 10, 2017 @ 23:09
Snyggt jobbat & grattis till Womens’s Match & GKSS.
Pelle Pedersen
May 11, 2017 @ 08:13
Spännande!!! Mer och mer runt denna storlek; FarEast 28 – 23, J70 av de nyare och J80, CB66 och Melges 24 som redan är etablerade. Får visserligen känslan att antalet klasser nog är tillräckligt nu men… Never say never!
J80 sticker ut lite här med sin fasta köl och flera som inte tävlas med i OD-konfig längre (typ shorthanded etc).