

Related Posts
Cole Brauer seglar Global Solo Challenge
Det här är otroligt inspirerande. Cole Brauer, 29 år från Maine i USA, blir yngsta och enda kvinnliga deltagare i Global Solo Challenge. Jag träffade ju Cole i samband med Bermuda 1-2, där hon med sin Class 40 First Light spikade snabbaste klassen. Hon har inte en klassisk seglingsbakgrund, utan kom in i sporten relativt […]
Dags för Gothenburg Lighthouses Solo Race
Till helgen är det dags för sista racet på säsongen (?) för alla soloseglare. All info här. Så här såg det ut när jag var ute och fotade för två år sedan:
5 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Apr 7, 2017 @ 16:33
Seglingssuget ökar!!!
Apr 10, 2017 @ 11:49
Ngn tipsade på No-Crew om ett nytt nedtagningssätt för gennaker:
https://www.deckchute.com/about-deckchute
Var inne på ngt liknande 505 system men utan att göra hål i båten dvs på däck, men segelmakarna ansåg att slitaget är rätt stort på punkterna där nedtagningslinan är fäst i seglet.
Med d:o lösning så minskar slitaget i seglet eftersom man börjar med att dra i hornet som har förstärkning redan innan, först när en del av gennakern är nere drar man i den centrerade nedtagningslinan.
Inte så tokigt?
Apr 10, 2017 @ 12:56
Passar säkert på mindre båtar som Seascape, FarEast mfl.
Apr 10, 2017 @ 13:29
Fast Buksesnedkeren är inte så liten med sina 65 fot ?
Det är inga halvvindsnedtagningar vilka kanske inte är så optimala för metoden men initialt ganska lovande?
Apr 11, 2017 @ 08:22
Såg det också men jag är inte övertygad! :)
En blöt gennaker/spinn på 100-250m2 som ska upp ur den “korven” (eller varför inte ner i den!) låter kämpigt och sliter duktigt på prylarna.
En annan sak som definitivt sliter på nylonet är att behöva ligga blött (spec saltvatten) på däck under många timmar! Tar hårt på coatingen/impregneringen som nylonväven är behandlad med…
MEN jag kan ha fel!! Har hänt mååånga gånger… :)