Skip to content

7 Comments

  1. Anders
    May 18, 2017 @ 14:07

    Varför inte segla offshore med katamaramerna? Eller inshore med enskrov? Nu kombinerar man orientering med 100 m sprint. Som om inte publiken hade svårt redan innan att förstå vad som pågår?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 18, 2017 @ 14:12

      + att man skall använda de gamla VO65 för separata aktiviteter för teamen.

      Det är möjligt att man får ihop det på ett bra sätt, men nu kan jag tycka att det blir lite väl mycket smölrgåsbord – där andra event ändå kommer att vara bättre i respektive gren…

      Det lät som att man kanske ville köra flerskrov även på havet, men just nu går utvecklingen så otroligt fort där, så en investering i 8 st foilande Ultime riskerar att vara omodern 3 månader senare.

      Reply

  2. andreas
    May 19, 2017 @ 10:29

    Hej
    Jag reflekterar på det du skrev ovan, position som värdens tuffaste offshore-race. I min värld har det förändrats
    Köra non stop med IMOCA singelhanded är så mycket tuffare/coolare.
    Förr ledde Volvo Ocean o Withbred utvecklingen på offshore sidan.
    Idag implementerar man IMOCA foils o kör full besättning.

    Jag tycker de tappat sin identitet.
    Just nu är det ett mycket avancerat upplägg av företagssegling.
    Kom in betala en avgift o segla med ditt team i kittade båtar .
    Så uppfattar jag det. Trevligt koncept, kul med offshore segling, tuffa filmer o bra packetering.

    Saknar dock det där som kunde fånga mitt intresse förr…hur var olika båtdesigners mot varandra, hållfasthetsutmaningar, dramatiken, spänningen.

    Detta hade Vendee Globe, håller foilsen, dramatiken ända in i mål. Tröttheten utmaningen allt..

    Reply

    • seglaren
      May 20, 2017 @ 19:29

      Jag kan bara hålla med dig Andreas. just olika båtdesign var en kryddig ingrediens inom VOR. Jag tyckte alltid att entyp kommer inte passa VOR.

      Reply

  3. Christofer Olsson Kedborn
    May 20, 2017 @ 08:40

    Ang 32-50 flygande katamaraner. Hur får man fram några 8 flygande katamaraner på två år?
    ALLT går ju få foilavbåde Optimister, Lasrar och den lilla Bicen kan foila när någon filmar med mobilkameran verikalt i 30 sek, men känns som det är rätt få större båtar som lyckas förutom Americas cup båtarna och GC32.
    Tror det kommer bli riktigt omöjligt få till en fungernade båt så snabbt om man inte tex köper de gamla AC träningsbåtarna och brandar om och låssas som ingenting eller liknande.
    Hur som helst kan det bli hur dyrt som helst ta fram nåt så spektakulärt så fort. Kanske dyrare än ta fram någon IMOCA60 turbo

    Reply

  4. Andre
    May 21, 2017 @ 13:44

    Tycker att de helt tappat focus och gått vilse även om en “implementering” av IMOCA reglerna nog är en bra väg att gå. Men det är något som de borde gjort för över tio år sedan. Vill minnas en hel hög med IMOCA båtar på startlinjen till Fastnet Race 2005. Ett race där bara en VO 65:a startade…

    Och man har ju alltid jagat kostnader de senaste åren genom att förenkla och gå över till “entypsbåtar”. Nu kommer man knappt ha koll på hur många skrov man använder från dag till dag. Är det ett sätt att hålla nere kostnaderna?

    Känner att de borde gå tillbaka till en motsvarande konstruktionsregel som IOR ändå utgjorde där båtarna kunde delta i även andra havskappseglingar utan att tvingas segla i egen klass. Fast idag har väl ingen av “Maxi 72” ägarna något intresse av att sätta sig i sina båtar och segla jorden runt. Och jo, det skilde rätt mycket mellan inshore och offshore IOR Maxi’s redan på 80-talet.

    Vad jag menar lite är att man kanske borde närma sig publiken och seglingsvärlden med båtar som även syns på race som Fastnet, Sydney-Hobart med flera istället för att segla med båtar som är så extrema att de bara utgör “ensäsongsflugor” som sedan glömds bort. Kostnaden bara för båtarna måste ju bli orimligt hög med tanke på utvecklingen…

    Reply

  5. srsseglaren
    Oct 16, 2017 @ 07:53

    VOR GAME ON.
    First blood goes to;:
    https://www.youtube.com/watch?v=qiverTdM6eY

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.