SM i ORCi | Trash Talk
Tunt startfält på SM i Oxelösund som startar i morgon.
- X-362s Perfect Excuse Stefan Peterson 622
- First 36.7 Mod Team Pro4u Patrik Forsgren 614 (3)
- IMX-40 FoXy Lady Rickard Bergkvist 588.3 (23)
- First 40 AlmaViva Oscar Ekelund 580.9 (47)
- Arcona 465 SALT 2.0 Staffan Wincrantz 533.1
- Ker40+ Elvis Filip Engelbert 495
Tittar man på den normala klassindelningen så är det två båtar i varje klass, och därmed tre interna dueller. Men också klasskillnad mellan båtarna (placering på VM i Köpenhamn inom parantes).
Patrik Forsgren och Team Pro4u är i särklass och skall väl ta hem det här ganska enkelt?
Nästan nya Arcona 465 SALT 2.0 har ju skruvat massor i vinter. Ny köl/bulb, nytt roder och lättare inredning. Låter som det hade varit bättre att beställa en ny båt :-)
Som uppladdning kommer här en kort presentation av vår kära SALT 2.0. Som några vet blev vår tidigare Arcona 460 uppgraderad till den nya 465:an, den första Arconan med kolfiberskrov. Kompletterat med kolfiberrigg från Southern Spars samt stor- och försegel i kolfiber från North Sails är SALT 2.0 ännu lättare, styvare och roligare att segla!
Under våren har besättningen hottat upp SALT 2.0 till en ännu vassare kappseglare genom att förlänga kölen med 37 cm till ett djupgående på 2,87 m. I samband med förlängningen byttes T-bulben ut mot en lättare variant på 170 kg vilket resulterar i samma rätande moment som tidigare men till en lägre vikt. Även rodret är utbytt mot en smalare och djupare design för ett lägre vattenmotstånd och bättre styrförmåga. Den cruising-vänliga inredningen är delvis utbytt till lättare och mer stryktåliga komplement och med navigationsutrustningen B&G 5000 kommer denna säsong bli riktigt spännande.
Nu taggar vi inför SM!
Vi ser hur långt det räcker.
Helt ny är Ker40+ Elvis. Kan säkert skrälla om det blir rätt väder, men den här typen av båtar har hittills inte lyckats något vidare io ORC. Skulle också kunna se ett scenario där man är långt före på havsracet, och de små båtarna faller för tidsgränsen.
Sjysst segelkgarderob…
May 31, 2017 @ 23:44
Väldigt få deltagare, minst sagt. Vi var föränmälda med X-35:an men var tvungna att dra oss ut pga brist på besättning. Tror valet av tidpunkt, antal dagar och plats för regattan är orsaker till det låga deltagandet.
Mitt i första veckan för studenter och skolavslutningar
Med start på torsdag och avslutning på söndag blir det 6-7 dagar inklusive transporter till och från.
Oxelösund har bra seglarvatten och OXSS en bra arrangör men de flesta potentiella deltagare finns för långt bort och med Gullvivan helgen före, Ornö Runt samma helg och Sandhamn Open helgen efteråt tror jag många prioriterar regattor närmare hemmahamnen.
Jun 1, 2017 @ 09:52
Borde man inte kunna ha Havskappsegling SM med både ORCi och SRS samtidigt? Alltså ett SM för båtar som seglar handikapp oberoende av regel. Seglade vi under SRS skulle det kanske bli 2-3 gånger så många båtar eller? Vi kör ju IMX 40 och det funkar ju i båda handikappsystem och det viktigaste är ju att få med många bra båtar så blir ju regattorna väldigt roliga.
Jun 1, 2017 @ 13:50
Klokt Classe!
Det låter som en kanonidé.
Lägger man det vid en bra tidpunkt så bör det bli bra uppslutning. Efter Hyundai Cup kanske?
Jun 1, 2017 @ 15:30
Ja, eller i Marstrand helgen efter Big Boat, som var ett av de förslag som låg på SHFs bord.
Men det är klart, ligger ambitionen på 12-18 båtar så löser ni säkert det med er lokala fleet ;-)
Jun 1, 2017 @ 20:42
Körde lite routing på den så kallade “offshorebanan”.
Det är ett antal korta ben på runt 5 distans där det inte bjuds på några strategiska möjligheter. Är det verkligen sådana här banor seglarna efterfrågar?
http://oxss.nu/orci/offshorebanan.pdf
Jun 1, 2017 @ 20:50
Man kan se fleeten på Marinetraffic. Pro4U jämna med Almaviva och Foxy Lady en bit efter Salt. Elvis laggar på AIS men borde vara först?
Jun 2, 2017 @ 12:43
Resultaten http://oxss.nu/orci/resultat/race2
Jun 1, 2017 @ 20:45
Marstrand vore kanon efter Big Boat! Visste inte att det hade varit på förslag.
På Hyundai 2016 tror jag det startade cirka 150 båtar, borde nog kunna bli ett 50- tal om det skulle bli ett SM i SRS i nära anslutning till ett liknande evenemang.
Jun 1, 2017 @ 22:20
För ett par år sedan tror jag att man körde Sandhamn Open + ÅFOR som ett SM där banseglingarna seglades på SO och ÅFOR var havskappseglingen. Tror det är en bra idé att nyttja existerande regattor med tanke på att det är svårt att hitta lediga helger för en SM regatta under en redan hårt bokad säsong. Man skulle kunna alternera mellan ost och västkusten vartannat år. På västkusten MMBR (bana) + något havsrace (?).
Jun 1, 2017 @ 22:21
Innebär detta att ORCi förlorar sin SM status?
Jun 2, 2017 @ 11:30
Ur SSF tävlingsreglemente, 3. Tilläggsbestämmelser för mästerskap – fleetracing:
3.4 SM status
c) En klass kan fråntas sin SM-status om klassen inte uppfyller kraven i 3.6a ,3.8a samt 3.4a (kravet på antal deltagare under två på varandra följande år). (SSF kan undanta klass från kravet om yttre omständigheter, t.ex. väderförhållanden gjort att tävling inte kunnat genomföras.)
3.6 Antal deltagare
a) Mästerskapstecken och mästerskapstitlar får bara delas ut om minst sex båtar från minst tre olika klubbar och två distrikt har gått i mål i någon kappsegling i mästerskapet.*
* Med klubbar och distrikt avses de som är anslutna till Svenska Seglarförbundet
3.8 Antal dagar och kappseglingar
a) Vid SM och JSM ska minst sex kappseglingar vara planerade under minst två på varandra följande dagar.
Minst tre kappseglingar ska fullföljas för att tävlingen ska räknas som mästerskap
3.4 a)
Typ av båt: >4 mans båt
Minimum antal båtar som totalt gått i mål i mästerskapet under två på varandra följande år: 10 st
Min slutsats: Förutsättningarna för att årets SM ska räknas som ett SM verkar uppfyllda. Och om man seglade ORCi SM 2016 och man var minst 10 båtar om gick i mål totalt så behåller man SM status även 2018. Seglades däremot inget SM 2016 eller det var färre än 10 deltagare finns risk att man tappar SM status
Jun 5, 2017 @ 10:34
Om man ponerar att ORC SM är “Sm i havskappseglings” (vilket jag förmodar att det var tänkt att vara och man använder ORC som respitregel) så måste man läsa avsnittet 6 i SSFs Tävlings Reglemente.
Då är de safe 2018 oavsett men får inte dela ut mästerskaps tecken och plaketter om inte kraven uppfylls (“6.6 Antal deltagare
a) Mästerskapstecken och mästerskapstitlar får bara delas ut om minst 15 båtar från minst 5
olika klubbar har startat i mästerskapet.”)
Jun 2, 2017 @ 10:27
Resultaten ser ut som förväntat? Tror inte Pro4u blir sämre på bana än på havet :-)
1 Pro4u/Malin Patrik Forsgren KSSS FIRST 36,7 MOD 1.5 1.5
2 FOXY LADY Rickard Bergkvist NSS IMX 40 3 3
3 AlmaViva Oscar Ekelund ViSS First 40 6 4.5
4 PERFECT EXCUSE TOO Stefan Peterson NSS X-362 SPORT 4.5 6
5 ELVIS Filip Engelbert KSSS KER40+ 9 7.5
6 Salt 2.0 Staffan Wincrantz KSSS ARCONA 465 7.5 9
Jun 3, 2017 @ 16:29
Som sagt. En båt på havet!
http://oxss.nu/orci/resultat/overall.html
Jun 5, 2017 @ 07:46
Total dominans. 8 spikar för Pro4U.
http://oxss.nu/orci/resultat/overall.html
Jag har all respekt för att Elvis är ny, men det kan ju inte vara en drömstart för en helt ny KER40+ att komma sist i det här fältet. Skall vi en gång för alla konstatera att den här typen av båtar inte riktigt får utväxling i ORC? MAT11.80 Datacom har väl indikerat samma sak…
Någonting säger mig att Filip Engelbert är sugen på att komma till Cowes och segla mot andra likadana båtar i Fast40-cirkusen…
Jun 7, 2017 @ 08:44
Nej det är väl allmänt känt att sportiga båtar under 45-50 fot mäter kasst i ORC och det är ju svintrist att husvagnsracing är det enda som gäller…
Jag var med ombord och ansvara för nav. Vi fick i våras ett provmätbrev som jag skruvat upp polärdiagrammet på med 5% för vilket vi i mellan och hårdvind inte har några problem att träffa target på kryss. På undanvind seglar vi ännu snabbare men det räcker uppenbarligen inte… När vi fick det riktiga ORCi-mätbrevet nån dag innan start så visade det sig att skrovfilen från Ker var fel och båten är därför 550kg för lätt i det aktuella mätbrevet vilket gör att den mäter ca 10sek/sjömil sämre (2%) än den borde så det hade ju hjälpt oss från att inte komma sist ;)
Men att Forsgren är överlägsen är det inget tvivel om. Mest imponerande är deras kryssfart trots att de i år kör med endast fock. Hatten av!
Jun 7, 2017 @ 13:17
är väl samma sak med SRS… :-)
Jun 7, 2017 @ 13:37
Just det. Det är ju allmänt känt att det är omöjligt att vinner nåt i SRS med, säg, en lätt 38 fotare med vattenballast :)
Jun 7, 2017 @ 14:58
kanske det och att data i mätbrevet måste vara rätt… :-)
ORC har jobbat en del men att få bort missgynnande av sprotbåtar. vet ej hur långt man har kommit på vägen.
Jun 7, 2017 @ 15:56
Fabian och Peter; vore väldigt intressant om ni kan utveckla detta med lite “hard facts”.
Detta med vad som är “allmänt känt”, “att data i mätbrevet måste vara rätt” och till sist “ORC har jobbat en del men att få bort missgynnande av sprotbåtar”.
Fakta är alltid spännande.
Jun 7, 2017 @ 16:34
Inga fakta från min sida, lite skämt bara. Tycker att den där lätta 38 fotaren med vattenballast kommer en sportbåt ganska nära, faktiskt. Och den verkar gå rätt så bra. Kan därför inte ser en tydligt tendens att sportiga båtar under 45 fot är missgynnade, förutom First 30 JK, såklart ;)… Men den är nog inte heller så sportigt.
Ingen konstruktiv bidrag till en respitsystemdiskussion från min sida :)
Jun 7, 2017 @ 16:35
* missgynnade i SRS alltså.
Jun 12, 2017 @ 12:22
Pelle, jag tycker att Jimmy’s kommentar är overdriven och orättvist. Följer man ORC så sker även där årligen översyn I bedömningar av olika fartpåverkande faktorer och justerar formlerna. Visst är det ingen hemlighet att just sportbåtar hade svårt att hävda sig I ORCi. det har dock skett en del under åren. under de senaste åren har Ryssland tagit upp en del faktorer som just drabbar mindre och snabbare båtar ogynnsamt. Hur långt man har kommit vet jag inte men det har pågått rätt länge och min gissning är en bra bit på vägen. Man får kanske även komma ihåg att ORC är välden mest avancerade respitsystem och det dessutom öppet.
det provokativa koppling till SRS var faktiskt kopplat till även I SRS måste man har koll på indata. I detta fall var det ju skrovfilen som inte stämde och det är väl inget annat än om man väger eller mäter fel.
Jun 12, 2017 @ 14:11
Peter, hur noga följer du utvecklingen i ORC egentligen? Jag tycker det låter som din uppfattning om ORC är baserad på antaganden och gissningar: “Hur långt man har kommit vet jag inte men det har pågått rätt länge och min gissning är en bra bit på vägen” och i samma stycke hävdar du att jag är överdriven och orättvis?
ORC må vara världens mest avancerade respitsystem, men är det verkligen en bra sak i alla lägen? Visst är det praktiskt och smidigt med polärdiagram (som stämmer till 90-95%) men å andra sidan är det tex mer ofta än sällan som resultaten blir felräknade och för en lekman är det nästan omöjligt att kontrollera att tävlingsledningen har räknat rätt.
ORC må vara transparent men börjar man detaljstudera dokumentationen så saknas massor med information om hur vissa beräkningar görs, så transparent i ordets rätta bemärkelse är ORC verkligen inte. Frågar man sedan seriösa kappseglare i detta land så har ingen riktigt borrat i hur ORC fungerar under skalet så transparensen verkar mer vara ett ord som vissa hyllar men ingen utnyttjar. Visst gör man provkörningar av mätbrev där man testar olika konfigurationer för att få ett hum om hur systemet bedömer vissa saker men det kan man ganska långt göra i andra icke-transparenta respitsystem också.
När du kan visa mig konkreta fakta på att moderna sportbåtar inte är missgynnade i ORC jämfört med cruiser/racers så kan du få kalla mig för överdriven och orättvis. Alla resultat från samtliga mästerskap som någonsin gjorts i ORC tycker jag talar ett tydligt språk. Till i år fick sportbåtarna några få sekunder per sjömil men det saknas betydligt mer än så för att få till någon typ av balans. Seglar man en cruiser/racer kan man i princip lämna spinnakern i land och ändå spöa en välseglad racer på beräknad tid på en kryss/länsbana, så skevt är ORC i den jämförelsen.
Jun 12, 2017 @ 15:01
Jimmy: Hurdana båtar talar vi om? Farr 30, J112E osv. gjorde bra i 2016 VM, Farr 30 vann Italienska Mästerskap i ORCi (2015?) osv. Titta på tider i 2016 VM. Tex. R1 (W/L, bästa IW 10,9 kn) var J112E etta och Farr 30 8. (2:25 efter ettan i 70 min), R2 (W/L, 11,8 kn) var J112E andra (4 s efter) och Farr 30 6. (1:40 i 70 min), R2 (W/L 14,3 kn) var J112E etta och Farr 30 (1:23 i 65 min) osv.
Båda vann ju mänga “välseglade” C/R båtar och säkert skulle de har vunnit VM, om alla C/R båtar skulle ha seglat utan spinnaker.
Jun 12, 2017 @ 16:47
Jimmy, kan du förklara vad du är ut efter? Det jag anför är att även ORC utvecklas och även på området sportbåtar har det skett en del.
Sen att du inte är vän med ORC framkommer ju tydlig.
Jun 12, 2017 @ 16:59
Det gamla vanliga Peter; fakta…
Jun 13, 2017 @ 10:20
J/112E är inte en “sportbåt” på långa vägar. Den har ju full inredning och är en cruiser inspirerad av J/111. Farr 30 är visserligen en sportbåt men med 21-år på nacken så tillhör den inte epitetet “moderna sportbåtar” som jag skrev ovan och även om den har gått ok i vissa race men då i lättare vindar vilket är båtens absoluta sweetspot, och dryga två minuter efter ettan är fortfarande storpisk i dessa sammanhang där det normalt skiljer några sekunder i toppen. En anledning till att en Farr 30 prestarar lite bättre än nyare racers beror sannolikt på att den får handikapp för sin dryga ålder samt att den inte sticker lika extremt och inte har för extrema linjer vilket ORC överskattar. Ju mer man avviker från någon slags normbåt desto mer blir man straffad.
Jun 13, 2017 @ 10:46
@Peter. Jag hävdar motsatsen, det har inte hänt mycket alls för att göra balansen bättre. ORC har de senaste åren påstått att lätta racers har blivit bedömda bättre. Men granskar man siffrorna så är skillnaden minimal. 2015 (tror jag det var) åkte alla båtar med breda akterskepp på en hit vilket såklart påverkade alla moderna racers negativt, dvs de blev än mer straffade.Summa summarum är att obalansen är ungefär lika stor som den alltid varit.
Jag är tveksam till om man i ORC egentligen vill lösa detta då man i dag har över hundra båtar på ett VM. Ändrar man balansen så att moderna racers blir konkurrenskraftiga så är risken stor att dessa blir överrepresenterade i toppen då de dels är roligare att segla samt att de är förhållandevis dyra vilket gör att bara de med stora plånböcker har råd, och de har även råd att betala bra seglare som får fart på båtarna. Hur många blir det då på ett VM? Man är därför mycket mån om att skydda den befintliga flottan av tunga cruiser/racers och snacket om att ORC-regeln hanterar moderna racers så mycket bättre för varje år är bara BS.
Jun 13, 2017 @ 11:00
Nja, Pelle, krav på fakta stalls tydligen bara på vissa…
Väl som sagt så är jobbas ju även inom ORC med respittalen varje år och det vet du.
du ville ha fakta, det finns I protokollen från möten ORC International Technical Committee.
http://www.orc.org/index.asp?id=72
Det finns en hel del ändringar som togs upp som påverkar hela fältet men initerades med hänsyn på “mindre lätta båtar” ryssland var I en del frågor drivande, bla. hur vågor påverkar. det finns en del under I de senaste protokollen. även påverkan va besättningsvikt togs upp där man kom fram att de minsta sportbåtar påverkades mest.
2008 togs upp just frågan explicit sportbåtar.
1.3.4. LIGHT BOATS
FFV1
VPP & Sportboats
VPP
The committee believes that light boats (high LVR ) are fairly treated by current VPP (the RR resistance has a corrector based on LVR that slow down high LVR boats). Following the above submission the correction function has been revised giving a further slight advantage to high LVR boats. In any case the committee doesn’t think that the speed of Sport boat is overestimated in windward conditions or underestimated in downwind conditions, there could be only surfing in waves effect in strong winds that for light boats are not precisely estimated by VPP.
2012 (rör kanske inte endast sportbåtar men mindre båtar I alla fall)
Submission: RUS5 – WINDWARD PERFORMANCES OF SMALL YACHTS
The added resistance in waves for small boats will be checked, but the Committee believes that there
are some effects, like inertia of boats and sail efficiency in waves, that causes a larger reduction in
performance for small boats than for large ones.
On the other hand there could be some advantages when compared to larger boats, like control of the
boat with the movement of crew as it is done on dinghies, and the capability to surf better in waves.
The Committee therefore made a check on the current Added Resistance in Waves (Seakeeping) that
is strongly size-related, and found that the added resistance for a small boat of about 8m of IMS L is
returning a slower handicap, compared to a boat of 15 m of the following quantities:
ILC…………… 2%
GPH………….. 1.2%
OSN………….. 1.2%
Windward 12… 4%
Windward 20… 5%
This issue will be put into the 2013 agenda to better inspect the above concepts.
Mao. det jobbas även inom ORC med att utveckla formelerna och här är det inget annat än som med SRS. Visst måste frågor tas upp och här har även Sverige möjlighet att framföra synpunkter.
Jun 13, 2017 @ 11:08
Jimmy, har du beläg för dit påstående att fleeten ska skyddas eller är det din personlig uppfattning?
Jun 13, 2017 @ 11:27
Jimmy, du skrev “Nej det är väl allmänt känt att sportiga båtar under 45-50 fot mäter kasst i ORC”. Sportiga båtar är väl inte samma sak som “moderna sportbåtar”? Vad är Kerr 40+? Farr 40? J/111?
Alla resultat jag tog som jag visade var i medel vind inte i lätt. Dom snittade ~6 knop på W/L.
Det är klart att 2 min i 70 min är mycket, men det var många “välseglade” C/R båtar som förlorade mycket mer.
Skulle Melges 32 vara en “modern sportbåt”? Dom hade ju också många bra placeringar i 2016 VM. Dom skulle säkert också ha vunnit VM om alla andra hade seglat utan spinnaker (och Airis skulle inte ha tagit 2*DSQ + DNC).
Hur bra var de “moderna sportbåtarna” som var med? När Farr 40 vann ORCi VM var dom också i toppen i Farr 40 VM. Har de bästa Melges 32 varit med?
Jun 13, 2017 @ 11:35
Många saker i luften nu.
Man kan konstatera att alla regler syftar tiill att skydda befinlig fleet. Jag vet ingen myndighet eller klassförbund som offrar majoritetens intresse för att åstadkomma förnyelse. Sedan kan det vara mer eller mindre uttalat.
Den officiella ståndpunkten har i alla år varit att man gör förändringar i någon riktining, och alla som analyserar regeln lite mer ingående kan kan se vad som är skevt. Detta bekräftas ju av resultalistor (där typeforming framgår ganska tydligt) och av de submissions som återkommer år efter år.
Gällande J/112E så vet jag inte om den är representativ. Man hade bytt köl till en utan bulb, hade en extremt liten fock och seglade på minimal besättning. En standard J/112E hade varit helt rökt i mellanklassen (inte så mycket pga av ren rating, som att man blir minsta båt i en klass som domineras av lagom snabba 43-fotare).
Gällande Farr 30 så var inte seglarna ombord lika imponerade. En flerfaldig världsmästare i klassen menade att man gjort två perfekta race – vilket ledde till placeringarna 8 & 9. Jag säger inte att de borde vunnit VM, men jag tror ingen hade lyckats presetera ett bättre resultat än 5:a på detta VM. Tittar man på en “medelbra” Farr 30 så ser de ut att vara långt efter “medelbra” seglare i 37-fotare med inredning. Vilket inte är en överraskning för någon som följer denna typ av segling.
Tolka mig rätt; det finns inga perfekta repitregler. Och det är OK med alla som ställer upp. Men det vore klädsamt att sluta hävda att allt är perfekt efter årets minimala förändring av VPP.
För alla vet att det inte är det.
Framför allt gäller detta kanske designers – som övertalar ägare om att det går att vinna race med en specialritad hoj – som måste byggas om direkt efter leverans. Exemplen är ju många: J/V 42 Elena Nova (ledde till att ORC-världsmästaren numera seglar entyp), Farr 400 (fråga Jesper bank), Next 37, MAT1180, Ker… Världens bästa seglare försöker bevisa att det går…
Jag vill också ha en 40-fotare i kol, men jag skulle kanske inte ta den till ett VM i ORCi :-)
Jun 13, 2017 @ 11:39
Tackar Peter! Lite fakta, om än 9 resp 5 år gammal.
Jun 13, 2017 @ 11:52
nja, Pelle, jag skrev ju att ryssland hade lagt in något under de senaste åren. hade du tagit någon minut och kollat bland de senaste protokollen så hade du funnit bla. detta här (2016):
3.11 Submission RUS 1 – RESISTANCE IN WAVES
The committee is continuously working on the Added Resistance in Waves formulation.
Last year a modification was introduced to obtain a more balanced evaluation for small boats.
This year the added resistance has been thoroughly inspected (see below par. 5.2 ) and a
revised formulation has been proposed for 2017.
Lex Keuning announced that a long-term research on Added Resistance in Waves will be
made at TU Delft. ITC will try to send feedback about possible issues to be included in the
research that could be useful to further improve the current Added Resistance model.
Lex made a presentation during the meeting of a possible issue related to the added
resistance and the concept he explained will be retained as a reference for the long term
research.
This topic will be kept in ITC agenda for 2017.
ORC utvecklas. Sen kan man ju alltid ha synpunkter om det går för långsam/ för fort, rätt riktning/felrikting osv. Det viktiga tycker jag är att ge input och här har ju SSF (TK???) en roll.
Jun 13, 2017 @ 11:56
Att det motioneras som samma saker i 10 år är väl snarast ett bevis på att det INTE händer :-)
Jun 13, 2017 @ 12:00
Nja och nja… är det Carl Bildt som bytt namn? :)
Självklart gäller fakta från alla, inkl Jimmy!!
Alltid lika trevligt/intressant/givande med folk som brinner för seglingen (Jimmy, Peter, Peter Gustafsson, Joakim mfl), det som kantrar är när inblandade har en agenda och DEFINITIVT INTE vill se det från andra perspektiv.
Jun 13, 2017 @ 12:04
Farr30 Cayenne kom 5:a på VM I fjol. Race 7 kom de två och race 8 vann de.
Jun 13, 2017 @ 12:09
Pelle, gillar din syn rörande villja se från andra perspektiv… ibland finns inte rätt eller fel.
Jun 13, 2017 @ 12:25
Det är klart att det finns altid missgynnade båtar i alla respitsystem. Men oftast inte alls lika många och lika mycket missgynnad än de mesta skriver. När X-41 var ny ansåg de mesta att den har inga möjligheter i ORC. Sen blev det tvärtom även om det var inte frågan om stora förandringar i respitsystem.
Farr 40 var också helt missgynnad, men sen tog dom två VM i rad. X-35 hade inga möjligheter men ändå vann FM och var trea i EM.
Samma gäller Swan 42, TP 52, GP 42 osv.
Jun 13, 2017 @ 13:30
PeterG., jag vet ej om du har satt in dig om vad som motionerades. Jag upplever inte att det motioneras samma sak i 10 år. rörnde vågmotstånd så gjordes en justering 2012. 2015 gjordes ytterligare justeringar och tydligen är det inte från bordet ännu. Som jag förstått så är just den fråga ganska komplext då det finns tävlingar på platt vatten med mycket vind men även tävlingar med relative stora vågor med moderat eller till och med lite vind. Vågstorlek finns inte med som en parameter för en tävling men det togs upp till diskussion.
jag vet att jag kommer inte frälsa dig för ORC… :-)
fakta:
Minutes of a meeting of the International Technical Committee of the Offshore Racing Congress held on
18th to 20th October 2014 in ISAF Offices – Southampton (UK)
4.19 RUS 5 – RESISTANCE IN WAVES
Again a long time was spent in discussing this topic. The VPP has a routine for the calculation of added resistance in waves (see ORC VPP Documentation chapt. 6.5, page 68). The wave energy spectrum has been modified in the past to reflect the fact that the majority of races are held in flat water, reducing the energy at low wind speed. Obviously there are racing venues where the wave energy is under estimated, but there are many others where it is still overestimated as the races are done in flat waters also with strong winds.
ITC suggestions have always tried to avoid the introduction of another dimension in scoring software options regarding the sea state, as this would cause more problems than it would possibly solve.
As already written last year the Committee has tried to verify if the speed of small boats are really overestimated. It was also noted that the modification of the drag coefficients for upwind sails introduced last year has helped address this perceived problem.
The formulation described in the ORC VPP Documentation seems to work correctly and no concern was raised about boats treated incorrectly due to being out of the parameter’s range of application. L^3/VOL is no longer in the formulation but and its range has mistakenly been left in the documentation, while the correct ratio to be taken into account is B/Tc rather than Bwl/Tc, where there is no range of application.
The submission is thus not supported but the Committee will keep this item on the 2015 agenda.
Jun 13, 2017 @ 13:56
@Peter, jo jag har läst alla motioner de senaste 10 åren (sedan vi skaffade J/109 och började prata med expertis på området).
Jag har analyserat förändringar både för olika konfigs på mina egna båtar och konkurrenternas. Ner på enskida segel och besättningsvikter. Senast i ett projekt med Alan Johstone som ritat J/111.
Jag har också haft ganska ingående diskussioner med ledningen i ORC, designers som Cosutti, Mills, Ker, J/V, Farr och Johnstone och jag har varit på plats på ett antal mästerskap som media/observatör (man får veta mycket spännande i ett pressrum), Och dessutom på en del designsymposium som http://www.blur.se/2010/02/13/the-future-of-offshore-yacht-racing/
Så jag tycker nog att jag har gjort min hemläxa.
Däremot får jag uppfattningen att din attraktion till ORC (eller andra regler) inte grundas i din egen segling utan snarare i en negativ inställning till SRS.
Det är ok, men också lite tjatigt.
Jun 13, 2017 @ 23:54
@PeterG, det var väl onödig påhopp på Peter. vill du ha den tonen? man skulle kunna tror att det är omvänd att du har nåt emot ORC på grund av du tycker hemsk mycket om SRS. Märker du hur fånig det låter?
Jun 14, 2017 @ 08:43
Jag tycker SRS funkar fin-fint för det systemet är avsett för. Men det hindrar mig inte att både segla och gräva ner mig ganska rejält i ORC, IRC, DH och andra system.
Det jag framförallt vänder mig mot att ORC utmålas som ett perfekt system och slagträ i en Don Quijotesk kamp mot SRS.
Om nu SRS är så kass, och ORC är så fantastiskt, så är det väl bättre att man seglar det. Att posta 1600 kritiska kommentarer på alla bloggar man kan hitta gör ingen glad.
Jun 14, 2017 @ 10:29
Jag tycker det saknas en del analys på främst två punkter i den här debatten;
1. Min uppfattning är aqtt ju sportigare/extremare en båt är dessdå mer straffar den dålig segling. En besättning med 90% skicklighet kanske får ut 95% prestanda ur en normal C/R ( säg en X-332) men inte mer än 80% prestandan i hos en sportbåt i samma storlek (säg en Melges 32). Det är, enligt min uppfattning, inte rätt att respitsystemet kompenserar för detta men situationen blir frutrerande för “normala” seglare.
2. Det jag kallar mekaniken i bankappsegling gör att konventionalla båtar gynnas framför sportiga och/eller offshore-orienterade båtar. Alla som seglat entyp i hyfsat stora fält vet att om man inte klarar av att hålla sin “lane” efter starten så går det inte bra. I ett respitfält på bana gynnas båtar med en bra “pek-mod” mot båtar som måste seglas lite lägre med driv. Det har egentligen inget med den rena fartpotentialen att göra men är otroligt betydelsefullt i bankappsegling. Till detta kommer de taktiska svårigheterna att segla assy-båt i knöigt fält med symmetriska båtar på läns. Inte omöjligt och igen inget som har med båtens rena fartpotential att göra men en otroligt frusterande för många seglare som tycker att respitsystemt skall kompensera dom för svårigheterna.
Den första filosofiska knäckfrågan för respitsystem är väl just det; Skall respitsystemet bedöma fartpotentialen eller båtens förmåga att göra resultat i (någon definerad typ av) kappsegling? Det är enligt min syn inte samma sak och ett determiniskt respitsystem som ORC bedömer strikt fartpotentalen medan metodiken man använde i LYS var mer inriktad på båtens förmåga att göra resultat och SRS idag är någonstans mittemellan.
Nästa knäckfråga är för vilken nivå av besättningsskicklighet skall systemet bedöma båten. Det kan tyckas trivialt men man behöver bara titta på sin egen segling och dra ut extremerna lite grann för att visa på probelmet. Jag själv anser mig vara en hyfsad X-332, 606 och Express-seglare men jag är rätt medioker i Melges 24 och i Moth skulle jag inte komma runt banan men det betyder inte att en Moth skall ha respittalet 0.
Jun 14, 2017 @ 16:11
+1
Jun 14, 2017 @ 12:38
@PeterG, du är väl medveten att det är du som tar upp diskussionen kring SRS nu? tänkte dock inte gå in på det.
Finns väl inget respitsystem som är perfekt jag ville framföra att ORC är inte heller så kass som framfördes.
Sen måste man har data till mätbreven uppdaterade och det är ingen skillnad om det är IRC, DH, SRS ORC mm. det var I alla fall enda koppling mot SRS jag framförde.
Jun 14, 2017 @ 13:07
“är väl samma sak med SRS… :-)”; är inte det att ta upp diskussionen om SRS? Kommer du inte ihåg vad du skrev 7/6 Peter?
Jun 14, 2017 @ 16:54
Japp, Pelle, det var bra inlägg rörande sportbåtar och bedömningen i ORC. Jag håller med att sportbåtar är i många fall svårare att få ut samma potential än i de flesta C/R och det kan därför lätt upplevas att de mäter kass i ORC. sen saknar jag tillräcklig kunskap för att kunna värdera hur pass bra ORC klara av att bedömer sportbåtarnas potential. Jag har dock ingen anledning att tror att experterna efter flertal granskningar av just sportbåtarnas potential skulle vara felaktigt.
Jun 14, 2017 @ 16:57
då gick det lite fort över tangenterna…
jag menade naturligtvis ORC’s experternas bedömning.
Hur blir det då mäter sportbåtarna kass i ORC eller är det bara att uppnår resultat är svårare? (retoriskt fråga – besvarat av Pelle)
Jun 14, 2017 @ 17:01
Å andra sidan så har vi ett antal båtar som är ritade, byggda och optiomerade för en enda uppgift: att prestera bra på ett ORCi-VM.
Går jag till J/V (42′ Elena Nova), Cosutti (Next 37 Audi), Mills (MAT1180 Datacom) eller Ker och beställer en båt, där de hävdar att de hittat en sweetspot i regeln, så kan man nog så här med facit i hand konstatera att det inte funkat nåt vidare.
Det är ju intye heller “sportbåtar” utan moderna kappseglingsmaskiner på samma sätt som en entonnare eller Farr 40 på sin tid. Att “reaching-båtar” har det svårt är naturligt. Men världens effektivaste 40′ kryss-länsmaskin är inte heller det optimala verktyget…
Jun 21, 2017 @ 15:21
Ytterligare ett försök att rita en ORC-båt: Aquatich 40
https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=48840
Jun 21, 2017 @ 15:55
Letar efter den svarta halvmodellen, några förslag vad man ska söka på ?
Jun 21, 2017 @ 16:19
På specen ser Aquatich 40 ut att vara mer av en IRC-båt än ORC-killer…
Jun 21, 2017 @ 17:52
@Jimmy, på Aquatich-hemsidan skriver de följande:
“As a resourceful man who enjoys designing and innovating, Bjørn Erik was on the lookout for a boat that could perform spectacularly for ORC racing, but unfortunately found none that fitted his requirements. There were many boats out on the market that rated well for IRC, but did not fit in to the handicap rules for ORC.
He then spoke to Humphreys Yacht Design to see if they had the ideal boat on their portfolio, and after an in-depth discussion, decided that whatever that was out there would not be good enough. He’d have to build his own.
And so Aquatich 40 was born.”
Vad är det i specen som gör att du tycker att båten är enligt specen en IRC-båt än en ORC-killer?
Jun 22, 2017 @ 16:27
Jag tycker den verkar vara för lätt, styv och har för mycket undanvindssegel (ev assy?, gör det inte bättre) för att passa väl in i “ORCi-mallen”.
Jun 22, 2017 @ 21:23
Fast Aquatich är 1 ton tyngre än en Farr 40 OD som väl ändå är hyfsat gångbar i ORCi så det kanske kan kan funka.
Jun 22, 2017 @ 22:45
GP 42 Airis gick bra i 2012 VM (3/47). 12,8 m, 4500 kg och 182 m2 assy. Club Swan 42 har varit många år på toppen i ORC. 12,96 m 7600 kg och 184 m2 assy. Varför skulle det vara så svårt för en 12,2 m 6000 kg och 170 m2 assy båt? Ganska ofta blir båtarna tyngre än tänkt och då är den ännu närmare CS42.
Jul 9, 2017 @ 09:51
Melges 32 vann just ORCi VM och Farr 30 tog silver och brons. Alla tre var nog inte helt OD men klart sportbåtar i alla fall. X-35 (lite snabbare än OD) var 4. och X-37 Hansen 5.
Jul 9, 2017 @ 10:52
“nog inte helt OD”.
AIRIS är 24% (!) tyngre än en Melges 32OD, har 1 meter kortaree peke och ORC tycker att båten är >5% långsammare på en kryss/läns i lätt vind.
Även Sease & Mummy One är kraftigt nedtrimmade med 9.5-12.6% mer vikt och mindre fockar och spinnakers. ORC anser att de är 6-8% långsammare än OD-konfigen i lätt vind.
Men det är klart. På ett ställe som Trieste där det inte blåser så mycket, så vill man ju inte komma med två av världens bästa lättvindsbåtar. Roligare då att lasta i massor av bly :-)
Båtarna har säklert en fair rating, men den här trenden kan ju inte leda till roligare kappsegling.
Jul 9, 2017 @ 11:19
Alla båtarna på pallen är i alla fall sämre/tråkigare än orginalen.
Om det har behövts eller ej kan man ju tvista om, men trenden är ju densamma som tidigare.
Jul 9, 2017 @ 11:10
X-35 Extreme (4.) är 37 kg lättare än OD och har 1,5 sec/m lägre GPH.
Melges 32 och Farr 30 väger ännu bara 2042-2376 kg altså inte mycket för 30-32 fotare. Kanske det hade gått lika bra med helt OD men ägarna har klart tyckt att dom måste “optimera”. Airis har också bytt kölen.
Jun 7, 2017 @ 09:43
Ny köl på Datacom. Är det tricket?
Jun 12, 2017 @ 20:39
Glasfiber svärd???
Vad är skillnaden mellan denna och den båten levererades med??
Jun 12, 2017 @ 23:17
Något längre cordamått på fenan och en smäckrare bulb ser det ut som.
Vinylester?
Jun 12, 2017 @ 17:40
Jag vet att jag inte borde kommentera, men…
Som du alltid hävdar så spelar ju inte båttypen någon roll så varför blir det en issue för dig här?
När jag tittar på resultatet så ser jag flera som seglat länge med sina båtar, optimerat och troligen vet allt om att få ut maximalt från båten, och några som har några år och därmed kan få ut nära 100% i flera förhållanden och sedan en båt som precis är nybakad. Har det verkligen med ORCi att göra? Ge dem lite tid så kommer väl resultaten.
Nej, låt oss fokusera på tävlingarna framöver och allt skoj som händer där – ÅFOR nästa
Jun 13, 2017 @ 23:55
+1
Jun 14, 2017 @ 16:58
@Rikard I, det gäller ju inte alla och det beror vem man är kompis med… :-P
Jun 6, 2017 @ 09:55
Jag antar att man kan se olika på att det bara var 6 båtar :-)
“För Oxelösunds segelsällskap var mästerskapet en succé.”
http://www.sn.se/sport/oslagbar-bat-i-kappseglings-sm/
Jul 9, 2017 @ 20:30
Som Pelle Lindell skriver i pkt 2 den 14.juni, så er fri vind og fri mulighet til å slå/jibbe etter vindskift (ikke pga andre båter), viktigere enn valg av båt eller optimalisering av rating.
i ORC-Worlds var Melges 32 Airis med 566GPH den desidert raskeste båten i Class C. Jeg tror neppe den hadde vunnet i skit-vinder i Class B. Og samme med Club Swan 42, blandt de raskeste i sin klasse i rating.
Jeg har seilet mye Express og X-35, og fri vind er spesielt viktig for moderne design som er mer ´spiss´ i sin 100% polar performance (ref også pkt 1 til Pelle L.)
Vil også nevne suksessen til Seilsportligaen i Norge med J/70, dvs en ukompliserad OD, som gir mye sport og glede for lite penger:)
Jul 9, 2017 @ 23:05
Du skriver ju även att val av båt är viktigt. det gäller att kunna segla ifrån i klassen precis efter starten, just för att få fri vind och kunna slå fri (när man fått det lilla försprånget).
Jul 9, 2017 @ 22:17
First 40.7 Blueprint behöver förstärkning till Polska Mästerskapen 2 st och EM ORC I 1 st 20-29/7 2017.
Fördäck, mast, float är tänkbara roller, men vi kan stuva om ytterligare beroende på kompetens. Hör av Er på tele 076-1896790.
Mvh Andreas
Wrap Up 2017 - BLUR
Dec 31, 2017 @ 00:40
[…] “reality distorsion field” ligger över Oxelösund. Tidernas minsta startfält på ORC-SM och man kallar det […]