Wrap Up 2017

Dags att sammanfatta ett otroligt seglingsår, framförallt internationellt med både AC och många prestationer offshore. Vårt team hade ett lite lugnare år för att under 2018 göra en rejäl satsning igen – nu på Middle Sea Race. Foto: Henrik Nordqvist.

Årets coolaste seglare är Peter Burling & resten av ETNZ.

Årets prestation är så klart Macif & Francois Gabart. Otroligt.

Årets långa näsa var Silverrudder. Jag och många andra som seglat tidigare hann inte få en av de 450 platserna till racet 2018.

Årets tjôt är samma som vanligt SRS. Heta diskussioner om hur man skall optimera. Och det finns tydligen många sätt att göra det på :-)

Årets beslut var att spika en 10-årsplan, eller en bucket-list, för teamet. Nu vet vi vilka race vi skall köra…

Årets båtsnackis var Cape 31. Att välja årets sweetaste nya båt är svårare…

Men jag tor ändå priset går till J-class Svea?

Nästa års “duell vi vill se” är Diva 34 SC vs Grand Soleil 34.

Årets tråkigaste kommentar. “Segla entyp”. Se till att er klass blir kul, ordna bra kalas och se till att det finns lite sjysst media. Så lovar jag att inte hänga på era klassidor och tala om för er vad som är rätt och inte. Generellt så tycker jag man förminstak vår sport genom att inte bejaka bredden, och alla de fantastiska möjligheter till kul segling som finns. Om Peyron, Burling, Spithill, Aislie och massor av andra av världens bästa seglare kan segla massa olika saker så verkar det ju konstigt att hobbyseglare i Sverige skall hävda att en viss klass, båttyp eller mätregel är det som gäller. Sluta vara så picky – det gör er inte till bättre seglare!

Årets softaste seglats var Marstrand-Malmö i en Lagoon. Aldrig har en nattsegling varit så bekväm…

Årets here we go again tas som vanligt hem av Nyundai Cup & NSS. Vilket år som helst så kommer man att göra rätt både kring formalian, skepparmötet och på prisutdelningen?

Årets quitter måste väl vara jag, som bara orkade med en clinic i J/70 innan båten såldes. Sorry!

Årets lyft för oss var nog Marstrand Big Boat. Från att ha seglat passivt 2016, så tog vi under vintern/våren tag i vår pre-start och strategiarbetet före start, och gjorde bra ifrån oss i tufft motstånd.

Årets svensksatsning var väl fleeten som kom till start på Fastnet Race. Bra insatser av Arcona 465 Salt 2.0, Elliott 44 Matador, Ker 39 Vencom, IMX-40 FoXy Lady, First 40 Delta Control, Archambault 35 Krut & Class 40 Talanta (länk)

Årets repa kom från just Fastnet. Henrik Bergesens nya Class 40 Hydra…


Årets repa för egen del var en eftermiddag med Jonas på J/88 MaiRai.

Årets #fail är när en J/70 fleet med 6-8 båtar erbjuder sig att driva både träning & tävling på en större svensk klubb men efter 6 månader inte kan få svar på om det finns plats för båtarna eller inte. Trots möten och ett antal påminnelser.

Årets tröttsammaste mediatrend. Igen. Att ta en video som är postad 20 gånger på Facebook, lägga den på sin sajt med en underfundig kommentar som “…ni kan aldrig ana vad som händer sedan”. Vi fattar att ni behöver trafiken, men ibland blir det bara tramsigt. Rekordet tog Sailing Illustrated som filmade Live-streamingen från “Adventures of a Sailor Girl” men lade sina egna koimmentarer ovanpå. Dags att fatta vad dela-knappen gör :-)

Årets tröttsammaste Facebook-postningar är de med charterbåtar och TP52:or i en Facebok-grupp som handlar om shorhandedsegling.

Årets fuskare. Italienare på både J/70-VM och i ORC (NM38S Scugnizza). Och det är inga små saker heller.

Årets appendage. Foils. Åt alla håll & i alla vinklar.

Årets segel delas mellan Doyles “Cableless Code Zero” och J0. Hur har vi klarat oss utan de här seglen fram tills nu?

Årets “I’m not worthy”. GYC Yachtmen of the year 2017.

Årets “you’re fired” + årets besvikelse står väl Mark Turner och Volvo Ocean Race för. Att inte kunna få alla båtar till start, och sedan inte komma överens med sina ägare (Volvo) är inte bra. Hoppas man får styrsel på detta tills nästa race!

Årets “reality distorsion field” ligger över Oxelösund. Tidernas minsta startfält på ORC-SM och man kallar det succé?

Årets mest sugna seglare är väl de som har beställt nya båtar. Oavsett om det är en J/121, Baltic 57 eller vad som helst… Den som väntar på nåt gott!

Årets retro är väl den här filmen med Micke Vesala som seglar Bohusracet?

Årets designer är Verdier. Ohotad?

Årets antiklimax var när jag försökte få koll på bra coacher, men fick ett enda svar…

Årets sekundstrid var Bohusrcacet. Till sist vann vi klassen med 30 sekunder före Godevenner. Racet vinner också årets onödigaste rundningsmärke ;-)

Årets spik & årets trevligaste race? var Hollænderseilasen. Bra arr och skön stämning i Son. Och en bra fight med Landmark 43:orna. Nu har vi putsat lite på vår image i Oslofjorden. I samband med detta så går årets trevilgaste klubb till Fredrikstad SF!  

Något jag har missat? Årets riggare? Årets ombyggnad? Årets genväg? Årets “jag skall aldrig segla det här racet någon mer gång”…

18 Comments

  1. Niclas Holmberg Dec 31, 2017 Reply

    Möjligen missat Årets Rykare:

    “- One Ocean, one Woman, one Man, one Boat. And 2870 nm… Aiming for the world record Bermuda to Plymouth (first monohull to do the course).”
    “… but Irina came up with 29.6. Unbelievable. But finally,I could show who’s the skipper and got 31.7 knots of top speed for Talanta!! That’s a lot for a 40 footer, 31.7 knots!”

    https://www.facebook.com/rykingoceanracing/posts/1353491684736696:0

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 31, 2017 Reply

      Så klart. Ryking tar hem många kategorier, och fler lär det bli när han börjar köra solorace.

  2. Rickard Dec 31, 2017 Reply

    Hej!
    Årets blogg! Blur.se
    Kollar flera ggr om dagen och blir imponerad av din kvalite’.

    Årets retro, hemtagningen av den gamla Princess Svanevit.
    Bobby och Andreas har tagit första steget till en stor kulturgärning.

  3. Dag Dec 31, 2017 Reply

    Årets seglarblogg: blur.se, imponerande välgjort. Ser fram mot att läsa om vägen till Malta.

    • srsseglaren Dec 31, 2017 Reply

      +1 Blur.se necesse est, keep it up:-)

  4. Dan Dec 31, 2017 Reply

    Instämmer gällande BLUR bloggen, känns dessutom ohotad. De flesta kappseglare kollar kontinuerligt bloggen som stabilt levererar intressant material. Kör man loopen Blocket, Blur och DMI klarar man sig fint :-).

    Hatten av!

  5. Sam V Dec 31, 2017 Reply

    Årets race tycker jag är Kolfiberrodret. Otroligt intensiv och rolig segling doublehanded 20 timmar djungelbana i Stockholms skärgård. Skapad av två seglare som saknade just en sådan segling. Första året 2016 runt sextio anmälda, 2017 över hundra och till 2018 hundratrettio!

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 31, 2017 Reply

      +1 Sjukt kul. Och det visar att det finns utrymme för nya race – och att vissa gamla kanske borde rundas av…

  6. Henrik P Dec 31, 2017 Reply

    Blur.se är en grym blogg! Otroligt fina bilder till många av inläggen. Kör hårt 2018!

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 1, 2018 Reply

      Kul att du tycker det. Sliter ibland med att få till bra bildmaterial, men det är värt besväret.

  7. Ludvig Jan 1, 2018 Reply

    For andre gang er jeg på den eksklusive listen 😂👍

  8. Author
    Peter Gustafsson Jan 1, 2018 Reply

    Jag har fått lite feedback kring att ”segla entyp” blev tråkigaste kommentaren i år igen :-)

    De flesta seglare inser att man kan – och skall – segla olika typer av båtar, klasser och race. Och att detta gör oss till bättre seglare. Min issue är väl att många entysseglare inte kan låta bli att lyfta fram alla teoretiska fördelar – men är sedan dåliga på att backa upp dessa i praktisk handling.

    När en klass lyckas bygga en lokal/regional fleet som ger 4-5 bra regattor med många båtar – då har man rätt att slå sig på bröstet. Men är det ett VM vart tredje år, en Nordisk cup med 5 aktiva båtar eller en entypsbåt som oftast ligger på trailer – så bidrar man inte till att bygga klass ”på riktigt”.

    Så, man får gärna hojta om entyp, men då skall man också ha ett bra “erjudande” som innebär både mer och bättre segling. Och det är också bra att inte blunda föär nackdelarna. Tar det 5 säsonger och tusentals timmar för att hänga med, så är det bra att vara ärlig med det.

    Så, det finns inga hard feelings. Men vill ni vertkligen promota er klass, så är det bättre att göra det på havet. Och så skicka mig en bra film eller lite bra bilder från era regattor. Så är jag säker på att mina läsare själva kan avgöra om det är “the shit” eller inte…

    • Peter Jan 2, 2018 Reply

      Hnadlar det verkligen om att promota en klass när kommentaren om segla Entyp kommer?
      visst är det utveckliande om det seglas x-antal likadana båtar när de som segla har liknande utvecklingsnivå. det är då det är roligast men hur ofta har vi det? Roligt ändå när det sammlas några etusiaster som bygger lokalt ett fleet och att det är utvecklande syns ju bla. här i stan där CB-gänget utmanar resten av kölbåtseglarna.
      varför tar ag upp vikten med liknande utvecklingsnivå?
      ju de som inte riktig hänger med hoppar snabbt av. så även här i stan bland CB-seglarna. Samma är dock inte kopplat till endast entyp och syns även för respitsegling. Då alla behöver passera utvecklingssteget Nybörjare blir det ju frågan hur kan det blir attraktiv att kunna vara med och känner sig välkommen?

  9. Team Viola Jan 2, 2018 Reply

    Replik på Årets Quitter.
    Peter du är alltid välkommen tillbaka i J/70 och det är förståeligt att inte hinna / orka med att vara med överallt.
    Hoppas kunna gästa någon större båt under året och även prova RC -segling.
    Håller med att det är utvecklande att prova olika båtklasser och alla behövs.

  10. Martin Gustafsson Jan 3, 2018 Reply

    Lite intressant är det att 2017 sweetaste båt är en konstruktion från början av förra seklet. 😊

  11. Fabian Jan 3, 2018 Reply

    *Ehum*AC72 vs AC50*/Ehum*

  12. Mats Jan 10, 2018 Reply

    Årets bästa FB grupp – Kappseglingsregler

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.