Skip to content

17 Comments

  1. Ulf Zschüttig
    Nov 10, 2017 @ 10:55

    Ni kanske ska låta bygga en sån här till detta race.
    http://brooklinboatyard.com/toroa-launch/

    Reply

  2. Dan
    Nov 10, 2017 @ 11:44

    Peter,

    Glöm inte att investera i en Fathead stor, om du kollar på bilden så ser du att det är obligatoriskt ;-)..

    Mvh/Dan

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 10, 2017 @ 11:53

      Om vi hamnar i den klassen så skall vi göra det… den lilla båten är en 46-fotare :-)

      Reply

  3. Sebastian Christenson
    Nov 10, 2017 @ 14:40

    Härligt! Vad roligt. Skall bli kul att följa er!

    Reply

  4. Henrik P
    Nov 10, 2017 @ 16:50

    Avundsjuk!

    Reply

  5. MG
    Nov 10, 2017 @ 17:42

    Läser ofta, kommenterar aldrig. Men nu måste jag. Alternativet med lastbil tror jag kan vara både riskfyllt och problematiskt när man färdas över stora vatten med ett sådant fordon. Men spännande och lycka till!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 11, 2017 @ 18:52

      Vi tog ju båten på lastbil från Frankrike till Kiel när den var ny, så vi vet att det funkar bra. Och proffsen har bra ordning på hur man sköter sånt här, även om det blir dyrt.

      Ett troligare alternativ just nu, är att sätta den på ett Sevenstar-fartyg som kör reguljärt med segel/motorbåtar på rutten Rauma – Kiel – Ijmuiden – Southampton – Gibraltar – Palma – Genoa – Malta – Tivat – Marmaris.

      Men vi utvärderar olika alternativ.

      Reply

      • Anders Nilsson
        Nov 11, 2017 @ 22:17

        Det var ju ett riktigt intressant alternativ med båt.
        Vi kollade med Slovenska båttransportfirmer att ta Grynet till Slovenien för ORCVM i Trieste.
        Vi hittade sen en vagn och hade en chaufför med dragbil men vagnen krävde lastbil. Det blev ett för långt ekipage. 10.50m på trailer var precis perfekt för trailertransporter men vi fick inte ihop stålarna (ca 110000kr ToR).
        Har du någon aning om vad båttransporten skulle kosta?

        Reply

      • Micke
        Nov 14, 2017 @ 21:42

        Hur lång tid tar det att transportsegla? Tre veckor?

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Nov 14, 2017 @ 21:51

          :-) Det är 3.300 distans, så man får nog räkna med 4-5 veckor om man skall ha marginal för dåligt väder. Men det är inget alternativ i en sportig 36-fotare…

          Vi vill dessutom köra så mycket långa race vi kan här hemma för att vara väl förberedda, och tiden blir en begränsande faktor för alla ombord.

          Reply

          • Micke
            Nov 14, 2017 @ 22:42

            Ok, trodde du gillade att segla, my mistake. :-)

          • Tomas Andersson
            Nov 14, 2017 @ 22:56

            Jag kan tänka mig att segelslitaget på större båtar under en sådan transportsegling nästan betalar fraktkostnaderna.

          • Peter Gustafsson
            Nov 14, 2017 @ 23:36

            Jag gillar att segla. Men jag gillar att kappsegla ännu mer :-)

            Ett bra sätt att testa upplägget är att ta båten runt Sverige. Det är “bara” 500′, men för de flesta är det helt omöjligt, och alla som gjort det några gånger vet hur snabbt man bränner ut en besättning.

            Fraktar vi ner båten så lägger alla ca 10-14 dagar på race & träning hemma + 10-14 dagar på Malta. Mer än det går inte att kräva?!

          • Anders
            Nov 15, 2017 @ 10:27

            +1 på den.

  6. srsseglaren
    Nov 10, 2017 @ 23:47

    Om det gäller att flytta lägstanivån:-) bryta sig ur komfortzonen, vara nytänkande påköpet med låg miljöpåverka:
    https://www.youtube.com/watch?v=J7UaMVXXlhQ
    Klara 20 ton och öppet vatten.

    Reply

  7. Jan
    Nov 12, 2017 @ 13:49

    Lasta på i rauma efter åfor eller annan segling då.
    Kanske säsong på ostkusten?

    Reply

  8. jol
    Nov 13, 2017 @ 09:29

    Kolla båttransport, https://youtu.be/ZoK0lEDWHOQ

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.