Sweet… Pink Gin
Ännu en sjuk båt från Baltic; 175-fotaren Pink Gin, som är världens största kolfiberbygge.
Professor Hans Georg Näder är inne på sin sjätte Pink Gin (den första var en Sweden Yachts), och han har gjort några rejäla refits på Baltic genom åren, så han vet vad han vill ha. Han köpte också 80% av Baltic Yachts 2013…
I ask myself, Do you really need a new boat? The answer is of course, ‘no, but…’ There is always a but. You need family, friends and love. That makes the most healthy cocktail of life. But, the ocean is the best place to enjoy that cocktail, the best place to be.
Fräck inredning av Design Unlimited
L.O.A. 53.70 m
L.W.L. 44.80 m
BEAM 9.55 m
DRAFT 4.50/7.00 m
DISPLACEMENT 230 tons
BALLAST Approx. 75 tons
IM 58.65 m
J 17.09 m
P 57.70 m
E 19.56 m
z
Jan 3, 2018 @ 23:33
Ett tillfälle att tycka olika, för det var bland det mest tacky jag sett på länge.
Hannu
Jan 4, 2018 @ 08:25
Som ett lyxigt hus, inredd med stil (inte svensk). Hade lätt bott där resten av min tid på planeten :-)
Mattias Carlsson
Jan 4, 2018 @ 09:08
Sweet var inte ordet, tycker jag. Får mest dålig smak i mun av såna överdådigheter faktiskt. Som sagt, ett tillfälle att tycka olika.
Pelle Pedersen
Jan 4, 2018 @ 11:03
+1 Mattias, blev nästan lite äcklad faktiskt.
Tomas Andersson
Jan 4, 2018 @ 20:49
En orgie i smaklöshet-
Lars M
Jan 5, 2018 @ 11:43
+1 !
Mikael Vesala
Jan 5, 2018 @ 18:17
förstår mig inte på människor som behöver så mycket bling bling för att må bra, känns bara way too much…
Peter Gustafsson
Jan 5, 2018 @ 20:06
Det finns säkert folk som tycker så om din kolfiberracer också :-)
Håkan
Oct 1, 2020 @ 12:08
Nice boat 👍
And to you all that want it but cant afford it…stop that jealousy you bitches 🥱
Mikkel Petersen
Jan 4, 2018 @ 10:07
Planter og lysekroner (chandeliers) i cockpittet og salonen? Der er lidt for meget apartment, og for lidt sejlbåd over den til min smag.
Så hellere denne Felci65, 65 fod med 18,5 ton deplacement – sweet! https://www.seahorsemagazine.com/current-issue/127-content/january-2018/567-glamour
Joakim
Jan 4, 2018 @ 14:57
I tidningen VENE står det att skrov + däck är bara 18 ton. Vad är vitsen med kol om man har 100+ ton extra vikt (köl + skrov + däck 93 ton)?
Pelle Fälth
Jan 4, 2018 @ 15:13
Porrigt var ordet, dessutom står masten för långt fram ;-)
Finngulf
Jan 4, 2018 @ 16:46
Vad kostar en skapelse som denna 250-500 msek???
Andreas i HP
Jan 4, 2018 @ 19:39
Om jag hade några miljarder o inte visste var jag skulle lägga mina 500 miljoner så varför inte
Kristallkronorna under sittbrunnstältet spräcker tyvärr min budget som jag kan lägga på en båt…
Kan man ta sig en sväng med frugan över kvällen eller behövs det ett crew på 6 pers då oxå?
Mäktigt att samtidigt som jag funderar på en båt passar man på att köpa varvet oxå?
Johan Granqvist
Jan 4, 2018 @ 19:46
Hade passat bättre med brudarna i bommen och killarna i vilstolarna :)
z
Jan 5, 2018 @ 00:55
honorary professor, by the way.
Sam V
Jan 5, 2018 @ 06:52
Ett steg närmare planetens undergång.
Peter Gustafsson
Jan 5, 2018 @ 07:27
Precis som ALLT annat vi gör.
Och en kommentar du skulle kunna skriva på i stort sett alla inlägg här.
Man kan diskutera om jorden vore en bättre plats om miljardärer inte köpte stora båtar, finansierade America’s Cup eller räddade varv från att gå i konkurs. Eller om alla OS-seglarna skulle göre mindre miljöavtryck om man stannade hemma i stället för att åka till Rio eller Tokyo (jag har inte sett landslagets miljörapport)..
Men mitt jobb här skulle bli omöjligt om vi varje gång skall ha denna diskussion, eller om vi skall benchmarka varje aktivitet eller båttillbehör mot FNs hållbarhgetsmål (som jag jobbat med i andra sammanhang)!
Vare sig du eller jag kan påverka vad Hans Georg Näder, Larry Ellison, Torbjörn Törnqvist eller Niklas Zennström gör med sina pengar.
Men, väljer de att investera i vår sport så kan vi i alla fall tycka till om deras mer eller mindre sweeta båtar?
Sam V
Jan 5, 2018 @ 08:20
Visst, men det blir ännu mer tydligt här.
Peter Gustafsson
Jan 5, 2018 @ 12:34
Osäker på om det är så tydligt?
Ett AC-projekt bränner 500 Mkr på ett par år som resulterar i en övergiven bas med oanvändbara kolfiberbåtar + ganska mycket lokal påverkan.
Här bränns kanske 3-400 Mkr som skrivs av på +30 år (a la Wally 105 Narida). Och genom investeringen räddade man dessutom ett antal arbetstillfällen i Finland.
Som sagt. Inget som vi kan påverka – och jag har svårt att kritisera någon av aktörerna för att de investerar i vår sport,
Sam V
Jan 5, 2018 @ 14:48
Visst igen. Blur och dess läsare finns för att vi har ett gemensamt intresse som handlar om fritid och underhållning. Men att konsumtionen – som vi alla är en del av – gröper ur vår planet tycker jag blir extra tydligt när ultrarika manifesterar sitt välstånd. Pink Gin är väl den största båt som presenterats som sweet men mig gör den lätt illamående.
Segling och båtbyggen bidrar knappast till en bättre miljö, men att du tar upp AC är intressant då det satt fart på utvecklingen av foils för motorbåtar och mindre färjor vilket kan innebära en framtida miljövinst genom lägre bränsleförbrukning. Troligen kommer sjöfarten i framtiden ta stöd av vinden och där kanske seglingsutvecklingen kan bidra. Och Bermuda verkar nöjda med att ha varit värdar sist.
Den här diskussionen bör pågå hela tiden, men kanske inte här.
z
Jan 5, 2018 @ 18:39
Är det dina bästa argument?
Peter Gustafsson
Jan 5, 2018 @ 20:05
Nej, min point är bara att det handlar om personligt tyckande.
Vill man driva hållbarhetsfrågor på allvar inom vår sport så finns det bra möjligheter. Att debattera miljardärers smak eller val av hobbies på en blogg är inte en av dem :-)
z
Jan 5, 2018 @ 23:36
True.
z
Jan 6, 2018 @ 21:03
En fråga som kanske kan passa är varför det är så lite (för att inte säga inget) fokus på hållbarhetsfrågor på din blogg? Jadå, den är din och du bestämmer – men, intresserar det dig inte?
Peter Gustafsson
Jan 6, 2018 @ 22:53
Kanske av samma anledningar som inga andra sport-bloggar har ett sånt fokus ;-)
Framförallt för att diskussioner aldrig blir nyanserade och ganska snabbt urartar. Alla har sin uppfattning, och det saknas både fakta, transparens, vettiga benchmark och “acceptabla nivåer” i de frågor som diskuteras.
Hållbarhet är en komplex frågeställning. Jag har i andra sammanhang jobbat med “sustainable development solutions” tillsammans med forskare, experter från FN och entreprenörer med fokus på socialt företagande och hållbarhet. Även i dessa sammanhang har man svårt att enas och komma framåt på ett bra sätt.
Jag tror att det finns bra sätt att aktivt jobba med hållbarhet, men då på ställen där man kan göra skillnad på riktigt. Jag har kontakt med World Sailings Sustainability Programme, och hoppas kunna återkomma under våren.
Mitt tips till andra som brinner för detta. Ta upp det med SSF, klubben eller de båtvarv och leverantörer ni jobbar med. I de kanaler där ni kan sätta press och ställa krav.
När det är skarpt läge, hjälper jag gärna till att lyfta fram bra exempel och driva opinion.
z
Jan 7, 2018 @ 00:11
Ingen annan, är såklart inte sant. Men ok, det är svårt och det tycks olika. Jag förstår, låt oss prata SRS och entyp så att det inte taskig stämning :)
https://m.facebook.com/greensportsblog
Peter Gustafsson
Jan 7, 2018 @ 10:15
Har du bra exempel på bloggar/media där man blandar en spetsig sport/teknikvinkel med ett skarpt hållbarhetstänk så tar jag gärna emot tips.
z
Jan 7, 2018 @ 11:38
Nä. Inte förutom länken. Men jag har inte andra exempel på bra seglingsbloggar än din heller. Det är lite svårt att se att du just på det området tycks se det som ok att bara kunna följa andras exempel, medans du annars förespråkar det innovativa och pro-aktiva.
Peter Gustafsson
Jan 7, 2018 @ 20:30
Tack för tipset. Det är så klart lättare att driva en blogg på ämnet när man är konsult på området ;-) Kul att Lew varit inblandad i Atlantic Cup, som är föregångare på området. Jag har träffat dem & 11-hour Racing på Yacht Racing Forum ett par gånger.
Jag vill inte följa andras exempel, men att jag inte lyckas hitta en enda blogg inom någon sport som har detta fokus indikerar väl att det är svårt? Som sagt, så försöker jag fokusera på de områden där jag kan göra skillnad – och jag hoppas kunna återkomma kring just det här.
Har du lust att vara gästredaktör så upplåter jag gärna bandbredden.
Erik B
Jan 7, 2018 @ 17:13
På NoCrew’s facebookgrupp diskuteras ganska ofta miljö t ex bottenfärg kontra ren epoxybotten och tvätt eller olika polish för fribord. Ingen tar illa upp när det kommer kommentarer om miljöhänsyn eller regelverk även om några “stönar” över det.
Ostkusten kanske är lite före pga tryck från bl a Stockholms stad och Mälaren och att vi har sämre beväxningsskydd i de tillåtna bottenfärgerna.
Mikkel Petersen
Jan 7, 2018 @ 20:05
Jeg kan rekommandere http://interestingsailboats.blogspot.com/
Denne blog har dog ikke sustainability som fokus, udelukkende ‘interesting sailboats’ :-)
z
Jan 7, 2018 @ 20:44
Bra returnerat! Jag återkommer!
Carl Fjällman
Jan 5, 2018 @ 09:17
Jag tyckte båten var sweet, visst det är ingen kolfiberholk men kul att man kan blanda engelsktherrbibliotek med en orienterbar utomhus. Ni är förändringsfientliga :)
Peter Gustafsson
Jan 5, 2018 @ 12:37
Jag skall göra inredningne i Blur lite mer “steampunk”. Alltid retar det någon :-)
Pelle Pedersen
Jan 5, 2018 @ 13:59
Jag bävar!…
Peter Gustafsson
Jan 5, 2018 @ 14:38
Mindre tid att beundra inredningen = snabbare gennakerpackning och “jag skall bara” = mer tid på railen :-)
Pelle Pedersen
Jan 5, 2018 @ 16:08
Kanske lägga ut lite lukt som gör att man helst inte vill vara under däck?!…
Tror det är en ganska dålig idé dock!!
Classe
Jan 6, 2018 @ 08:51
Bra ide där Pelle :).
Sillstryparn
Jan 8, 2018 @ 16:14
Älskling: säckar du gennakern?
Love
Jan 8, 2018 @ 21:13
Att mala på om miljöpåverkan i var o vartannat inlägg på en nischad lifestyle/hobbyblogg skulle resultera i att färre personer skulle besöka sidan. Den enklaste förklaringen egentligen, sen kan man diskutera förlagor, relevans och miljöhänsyn till dödagar. Fattar man inte korrelationen så är det ett bevis på att man inte själv bedriver en välbesökt blogg själv. Simple as that.
Och man lägger ju ner tid på att skapa en blogg för att man vill folk ska besöka den.
Angående Pink Gin, klart den är vulgär men jag häpnas ändå av henne. Tror dessutom att uppleva henne live, under segel, kanske en weekend. Det skulle få dom flesta purister på fall.I övrigt, Exteriört lyckad men sen är jag lite jävig som Baltic ägare själv;-)
Bengt
Jan 9, 2018 @ 09:48
Bara för att folk vill skapa medvetenhet om påverkan på miljön, behöver väl inte det innebära att man “mal på”. Jag tror säker detta forum tål denna typ av kommentarer utan att tappa läsare.
Love
Jan 9, 2018 @ 18:46
@ Bengt, du har rätt kanske fel ordval av mig, men återigen. Det är fel forum. Med det sagt behöver ju miljöaspekter absolut inte undvikas. Men i kontexten; en häftig och extrem lyxbåt, varför diskutera miljöhänsynen?? Det klart som fan det är skadligt för miljön att tillverka båten. Det säger sig självt eller? Men Ni kan ju fundera på varför Trafikmagasinet var ett utomordentligt värdelöst motorprogram Vs Top Gear som blev världens största tv-program, alla kategorier i historien.
Hur många drickabackar går det in i akterruffen på nya Hanse? Den här Dehler 39:an förbrukar 2l distansen. Intressant?
Jag tycker blur.se bedrivs i perfekt balans mellan nyheter, passion och nörderier.
Fortsätt gärna så och skippa moralpaniken
Martin
Feb 13, 2018 @ 19:33
Just det där var ju sjukt intressanta frågeställningar!
HansB
Jan 10, 2018 @ 12:02
@Love och er andra?
Bra inlägg, jag uppskattar också blur för vad det är, den generella miljödebatten förs redan på tillräckligt många forum idag. Dock tycker jag det är spännande när ny teknik, med miljöfördelar introduceras inom vårt område( Segling???). Det jag tänker på är Chalmers nya båt med cashewnöt epoxi och linnefiber. Det finns mycket som händer inom det området, linne, jute och hampa fiber som kan ersätta glas, och olika epoxi system baserade på skogsavfall eller andra bio råvaror tex.
Pink Gin är väldigt sweet i min värld?
Sam V
Sep 22, 2020 @ 10:31
Ligger vid Skeppsbron i Stockholm nu och några dagar framöver.