Premier Composite Technologies i Dubai
När jag var i Dubai förra veckan, så var jag så klart tvungen att besöka PCT eller Premier Composite Technologies. Det är väl mest kända för de bygger GC32, Farr 280 & 400, Carkeek 40/47/60, Landmark 43, TP52:or och nu senast Melges 40. Alltså framförallt i spannet mellan 30 och 50 fot, även om man nyligen fick ihop en 74-fotare för J/V.
Men först lite om Dubai. Jag var där 2005 och då var det byggkranar precis överallt. Då bodde där 1.2 miljonen människor, vilket nu mer än fördubblats till 2.5. Förutom infrastruktur och handel, så ligger man långt framme kring innovation. När jag var där pågick World Government Summit där Dubai hade ambitionen att ligga 10 år före andra städer.
Även om det så klart finns baksidor, så hade man önskat sig lite mer av ambitionen och känslan av att “ingenting är omöjligt” här hemma ocskå.
Jag hängde en förmiddag med Max Weimer, som tillsammans med sin bror byggde bland annat Mumm 36, Farr 40 och DK46 på DK i Malaysia innan det blev politiskt svårt att köra vidare där. Då tog man konceptet till Dubai.
Coolaste projektet i fabriken var nya TP52 Platoon. Tyvärr fotoförbud på skrov & däck, men motorhuven var ok…
…och bulben som fräses ur ett stycke bly.
Arbetsstyrkan är väldigt blandad, med erfarna båtbyggare från Europa och Australien, men också massor av personal från sydostasien. Här är utmaningen så klart att hitta rätt mix för olika projekt – och så klart att få olika kulturer att arbeta tillsammans.
Att man kunde bygga i kol det visste jag. Man har ju duktiga ingenjörer in-house som kan jobba med designers och de externa firmor som arbetar med strukturell hållfasthet. Så det som imponerade mest var kvaliteten på de metallarbeten man gjorde in-house… Här har vi ändbeslaget i titan för tackline på Platoon. Sweet.
Här är genomföringar för skott där trimtampar går. Också i titan så klart.
Kölbultar till Platoon.
Man bygger också Premier Dragon, där man tillsammans med bland andra Andy Claughton klurat ut hur man får en Drake att gå så snabbt som möjligt.
The Premier Dragon is the result of two years comprehensive design, research, testing and development of arguably the world’s most distinguished one design racing boat. To achieve the preferred Premier Dragon design, a team of specialists was pulled together, by PCT, including, Andy Claughton (Wolfson Unit), Paolo Manganelli (Gurit) and Klaus Roeder (Carpe Diem Yacht Design).
Andy Claughton, an experienced and successful America’s Cup yacht designer, was responsible for the hull, keel and rudder design of the Premier Dragon. Paolo Manganelli, a senior engineer at Gurit headed up the role as structural engineer, using empirical data collected over the years to determine the geometrical constraints and calculations to ensure the boat was as stiff and structurally optimised and Klaus Roeder was responsible for reshaping the Dragon design accordingly, using his extensive Dragon boatbuilding and yacht design experience.
Initially seven different hull and keel configurations were tested using velocity prediction programmes (VPP) and from this, the two most successful were refined further and optimised. Andy Claughton then gave specifications on what the design should look like and Roeder adjusted the shape of the boat accordingly. Paolo Manganelli used Roeder’s data to engineer the fibre reinforcement and the layout of the structure, with the main objective being to hit the target weights set out by the rules.
As a result of all of this work, the Premier Dragon, is extremely stiff, with the deck and hull shell playing a major part in ensuring this. The boat also exhibits minimum structural bend, which results in the boat achieving a longer wetted surface more of the time which translates into higher speed gain.
En av de synliga skillnaden är en udda ruff som gör att man kan göra sittbrunnen bredare…
… och en fräst köl som enligt uppgift gör att man får ner tyngdcentrum på den här delen med 10-15%.
Entyp när det är som bäst. Återspeglas på priset, där en ren båt landar på €115,000 fritt Dubai (tillkommer frakt, moms, segel, mm).
Ett annat kul projekt var ett renoveringsprojekt för en amerikansk kund som byggt 5 eller 6 båtar hos PCT. Det är gamla Farr-entonnaren Smirnoff som skall få nytt liv. Kan eventuellt vara den här.
Helt nytt däck med hjäp av sittbrunnen från en farr 280.
Förutom nya 40-fotaren, så bygger man också Melges Power 26.
Lite kolfiberporr. Mantågsstöttor och pushpits till Platoon.
Eller varför inte padeyes i kol som man limmar på…
Marinsidan är så klart inte den huvudsakliga sysselsättningen, utan runt 85% av produktionen går till byggnader runt om i världen. Från världens största klocktorn i Mekka till Apples nya huvudkontor.
Kul att se duktiga hantverkare kombinera marmor och bladguld med komposit.
Pelle Fälth
Feb 19, 2018 @ 11:03
Intressant, men den där fina Draken kommer inte att vinna en enda tävling…om den verkligen har en köl i bly ;-)
Anders
Feb 19, 2018 @ 12:53
Står väl inget om bly i drakens köl?
Peter Gustafsson
Feb 19, 2018 @ 13:08
Jag uppdaterade ovan.
Behöver bli bättre på stt känna igen enklare materal ?
Peter Gustafsson
Mar 29, 2018 @ 08:11
Måns H
Mar 29, 2018 @ 10:06
-PLAAATS!
-OK!