MOB på Team Sun Hung Kai/Scallywag
Ett pressmeddelande man inte vill se…
Man overboard on Team Sun Hung Kai/Scallywag
Race Control for the Volvo Ocean Race has been informed by Team Sun Hung Kai/Scallywag of a man overboard incident on Monday afternoon at approximately
The team, along with the Maritime Rescue Coordination Centre (MRCC), has been conducting a search and rescue operation to recover the missing crew member, John Fisher (UK), who was wearing survival equipment when he went overboard. The remaining crew are reported safe.
The incident took place approximately 1,400 miles west of Cape Horn. The wind in the search area is a strong 35-knot westerly, with accompanying sea state. Water temperature is 9-degrees Celsius. There is daylight, but weather conditions are forecast to deteriorate in the coming hours.
Given the gale force conditions it is not an option to divert any of the other six Volvo Ocean Race competitors, who are at least 200 miles further east and downwind of Team Sun Hung Kai/Scallywag, to assist in the search operation.
The MRCC has identified a ship approximately 400 nautical miles away and it has been diverted to the scene.
Naturally we are deeply concerned, especially given the weather conditions, and Race Control in Alicante is supporting the Scallywag team and MRCC throughout the operation.
We will have more information as it becomes available. The Volvo Ocean Race is a 45,000 nautical mile race around the world. The teams are currently on Day 9 of Leg 7, a 7,600-mile race from Auckland, New Zealand to Itajaí, Brazil.
Mar 27, 2018 @ 07:19
03:07
Mar 27, 2018 @ 07:25
Enligt TT 07:09
Mar 27, 2018 @ 08:15
Fruktansvärt att läsa. Någon som är mer insatt i vilken spårningsutrustning de bär på sig när de är fullt klädda i hårt väder? kan de inte lokalisera honom med GPS-signaler från båten även om det tar tid att vända skutan?
Mar 27, 2018 @ 08:19
Min uppfattning är att alla har en MOB1 AIS-tracker (samma som vi kört på Blur). Och också den MOB1 PLB som jag kör när jag är solo. Men det bygger ju på att man har den på sig…
http://oceansignal.com/news/ocean-signal-joins-forces-spinlock-enhance-safety-2017-18-volvo-ocean-race-crew/
Mar 29, 2018 @ 11:01
John hade livvästen på sig. Varför kunde dom inte hitta honom med hjälp av AIS MOB1? Dom kunde segla till MOB platsen och sökte för flera timmar. Hade väl aldrig AIS signal?
https://www.spinlock.co.uk/en/categories/lifejackets/product_groups/volvo-ocean-race-deckvest
“Integrated automatically activated AIS MOB1 beacon”
Mar 29, 2018 @ 11:11
I nån video strax efter NZ nämner libby att ais.en är paj. Kansje gick den inte att fixa… funkar inte båtens ais mottagare är väl mob1 meningslös?
Mar 27, 2018 @ 08:44
Bilden visar att MOB1 inte kan automatutlösa vad jag kan se.
Om personen slås medvetslös när hen går överbord så kommer inget av hjälpmedlen utlösas automatiskt.
Mar 27, 2018 @ 08:54
MOB1 automatutlöser om den är korrekt monterad i västen. De har dessutom en PLB som Peter konstaterade.
Extrema förhållanden där nere så inte helt säkert att en utlöst MOB1 klarar av att få signal och sända. Antennen måste upp över vattenytan några sekunder iaf och den är max ca 15 cm så i tillräckligt jobbig sjögång är det inte givet att man får en stabil signal.
Mar 29, 2018 @ 11:04
Stabil signal behövs ej. MOB1 skickar position 8 gånger i minut. Det räcker med att få en för att komma mycket nära.
Mar 27, 2018 @ 09:56
Jag undrar hur lång tid det tar för en MOB-GPS att hitta position? Den kallstartar rimligtvis vid aktivering och om dess almanac-data då är äldre än 180 dagar behöver den lyssna på satelliterna ostört i upp till 15 min innan den kan få fram en position. Klarar den det med ständiga översköljningar? Kanske inte relevant i det här fallet men min MOB1 har inte varit igång sedan 2015..
Mar 27, 2018 @ 10:03
Ny rutin innan race: att starta MOB-GPS så den har en färsk fix.
Vi får väl i sinom tid även veta hur mycket utrustning Fisher hade på sig.
Mar 27, 2018 @ 13:11
Jag kollade min MOB1. Den hittade position inom en halvminut inomhus. Jag läste på lite och det verkar som almanac inte krävs då moderna GPS:er kan söka efter alla satelliter parallellt. I praktiken som en varmstart.
Mar 28, 2018 @ 10:27
Dåså, då kan vi stryka den rutinen.
Mar 28, 2018 @ 10:47
Eller så är den bra i alla fall. Säkerhet är ju aldrig “set and forget” utan man behöver gå igenom både prylar och rutiner hela tiden.
Framförallt i en värld döär mycjket av fokus ligger på att kryssa för saker på en kravlista och klara en säkjerhetskontroll – där man i stället borde klura på risk i olika scenarios och möjliga åtgärder.
Mar 28, 2018 @ 15:59
Det är viktigt att veta att MOB1 visar en helt vanlig AIS-båtsymbol på äldre plottrar.
Citat från Odelco som marknadsför MOB1;
Alla MOB1 har ett särskilt MMSI-nummer som är reserverat för manöverbordsituationer, och då visar positionen som en ring med ett kryss i. På äldre plottrar som inte har stöd för MOB-AIS, kan positionen visas som en båtsymbol. Du får kontrollera med tillverkaren vad som gäller för din plotter.
Symbolen spelar inte så stor roll när det gäller att bli upphämtad av den egna båten men som ensamseglare som trillar i så kommer båtar i närheten med äldre plotters ta mig för en ankarliggare eller annan stillaliggande båt. Därför är PLB att föredra.
Mar 27, 2018 @ 12:00
Mar 28, 2018 @ 11:27
The designers knew that it’s dangerous going out onto an exposed deck in rough conditions. So did the VOR management, but instead of taking some measures to protect the sailors they celebrated their stupidity with a silly slogan, Life at the Extreme.
– Brian Hancock i en krönika på Sailing Anarchy
Mar 28, 2018 @ 17:58
Mar 29, 2018 @ 07:46
Jag tycker att Steve Hayles har en bra point när han skriver på Sailing Anarchy:
Jun 11, 2018 @ 13:25
Någon som vet vad Scallywag pysslade med inatt? Snurrade i flera timmar och tappade stort på övriga.
Jun 11, 2018 @ 14:05
Jun 11, 2018 @ 14:16
Tack!
Då behöver jag inte vara orolig för att de letade efter någon.
Surt att tappa 100 nm på det sättet.