Båtagent huvudpartner till Midsummer Solo Challenge
Vi har saknat utmaningar som Midsummer Solo Challenge.
I alla möjliga sammanhang så vill folk utmana sig själva, oavsett om det är löpning, swim-run eller segling. Och för mig har solosegling blivit någonting där jag tvingas jobba med mig själv och se var gränserna går.
Det är fantastiskt kul att redan från start ha med en entusiastisk partner som Båtagent. De delar vår vision, men är också beredda att kavla upp armarna för att göra årets event så bra som möjligt. Jag förstår att många vill ha deras hjälp när båten skall säljas :-)
I årv skall vi framför allt lägga krut på foto och film, för att kunna kommunicera inför nåsta år.
Superkul!
Midsummer Solo Challenge blir kanske Sveriges tuffaste utmaning för seglare; 24 timmars ensamsegling genom Bohuslän och på Skagerrak, med start och mål i Marstrand. Formatet har tagits fram av seglarna själva, och i första upplagan, som startar 8 juni, finns 57 seglare från Sverige, Danmark, Norge och Polen.
Läs mer på http://midsummersolo.com
Leif Jägerbrand är en av initiativtagarna, och seglar en av de minsta båtarna, Seascape 24 Sunkini;
— Idén var att skapa ett evenemang där alla som vill ha en rejäl utmaning känner sig välkomna, i synnerhet de som inte är vana kappseglare. Vi har valt att hålla det så enkelt som möjligt och eftersom den personliga utmaningen är det viktigaste körs evenemanget utan mätetatal och kappseglingsregler. Istället delar vi in båtarna i olika klasser enbart baserat på båtens längd och vi seglar efter de vanliga sjövägsreglerna.
Banan är dragen på ett sådant sätt att vi under dagtid passerar de vackraste ställena vi har i Bohuslän, och när det blir natt är vi utanför kusten så det blir enkelt att navigera. Efter att ha paddlat en kajak från Svinesund till Haparanda kan jag konstatera att Bohuslän verkligen är den vackraste skärgården vi har i Sverige, det är den perfekta arenan för denna typ av utmaning! Mitt personliga mål är att genomföra seglingen på ett genomtänkt och säkert sätt, utan allt för många misstag.
Marcus Blomberg, ordförande Marstrand SS:
— Marstrand, den seglingsplats i Sverige som nog alla seglare i världen känner till är en naturlig plats för start och målgång för denna tuffa utmaning. Marstrand ligger i den södra delen av Bohuslän och med hela skärgården öppen för utmaningen norrut.
Med de möjligheter som Marstrand har i form av hamn, hotell, restauranger och andra faciliteter så är vi väl rustade för att ta hand om dessa seglare och vi hoppas att antalet seglare ökar de närmsta åren. Tillsammans med Marstrands företagarförening och Kungälvs kommun, så vill vi välkomna alla seglare och partners. Vi ser fram emot en spännande segling.
Anders Hultman, VD på Båtagent:
— Teamet på Båtagent är alla seglare sedan barnsben, och vi brinner för seglingssporten. Vår förhoppning är att fler skall upptäcka tjusningen med segling, och vad är väl bättre än att kunna få vara med och sponsra en tävling som kommer att bjuda på utmaningar utanför komfortzonen, trevlig samvaro och sagolika naturupplevelser.
Magnus Sjögren
May 17, 2018 @ 09:50
Hjälp!
Sitter med inköpt elektronik som måste installeras innan midsummer solo, har haft löpande kontakt med installatör sen januari som nu är går att få tag i…
Har idag ett installerat nexus silva nätverk med nx2 server, dvs nmea0183.
Nedanstående är nyköpt och skall installeras:
B&G plotter Theus 9 tum
Raymarine Ais 700
Raymarine Vhf Ray 52
Har köpt actisense brygga nmea 0183-2000
och ett startpaket nmea 2000 tanken är att data från nx2 servern med alla data från givarna skall gå via bryggan över till nmea 2000 där alla nya grejer skall sitta
Skriver här för att få tips om någon som kan hjälpa till skruva upp och dra och få igång grejorna. Båten ligger i saltholmen.
Jag hänger givetvis med och hjälper till som hantlangare och tar ev beslut och den dialog direkt som måste tas på plats, vet att detta kan underlätta den här typen av arbete och att allt inte behöver vara solklart från början ens för dem som kan det. Men som sagt jag behöver hjälp.
Håller tummarna :)
/Magnus Sjögren Dehler 34 Rs svalan
Dan
May 18, 2018 @ 05:25
Har det löst sig för dig?
Magnus
May 18, 2018 @ 08:37
Nix
Peter Gustafsson
May 18, 2018 @ 11:12
Jag har inte tid att skruva, men ställer gärna upp som bollplöank eller felsökare :-)
Anders
May 18, 2018 @ 11:41
Det absolut bästa är att du skruvar själv. För den dagen det krånglar (jag lovar, den dagen kommer) så har du inte en chans att lösa dina problem om du inte har gjort det själv.
Jag ger mig i bland in i folks båtar för att hjälpa dem med elektroniken och det är flera timmar enbart för att kartlägga bef installation.
Börja med att rita ett kopplingsschema hur befintligt ser ut och var/vilka gränssnitt som du skall ansluta den nya utrustningen. Så kommer bitarna snart falla på plats för dig. Då kan du också säkerställa att du har tänkt rätt logiskt.
Har inte heller speciellt mycket tid att mecka. Tiden som finns är värdefull då den tas från barnen.
Magnus
May 18, 2018 @ 18:30
Förstår hur du tänker men
tiden finns helt enkelt inte dessa veckor
Magnus
May 30, 2018 @ 16:07
Hej Anders,
Gjorde som du sa, försökte själv, några kvällar i båten senare…. men nu funkar det :). Plotter,Ais, VHFen och bryggan mot 0183 världen och givarna funkar, skönt.
Fjärrkontrollen till autopiloten är kvar att få igång förhoppningsvis hinner jag även det :)
/Magnus
Anders
May 31, 2018 @ 13:32
Bra jobbat Magnus!
Och nu har du koll på varenda sladd och kopplingspunkt. Och den dagen det krånglar så har du mycket lättare att kunna lokalisera felet!
Bra!!
Magnus
May 18, 2018 @ 18:38
Tack Peter
Det skall först sättas upp, kopplas ihop och in och sen konfigureras, det hoppas jag kunna få hjälp med, har helt enkelt inte kunskap att göra detta speciellt fort, och därmed inte heller tiden.
Kommer det till konfigurationen och kör fast hör jag av mig
Magnus
May 18, 2018 @ 19:11
Hej Dan,
Har du något uppslag?
Lasse Bergkvist, Grand Soleil 42 Race GEP Communication Group
May 18, 2018 @ 20:53
Magnus! Om du inte hinner – segla i varje fall. En enkel padda med navigation i, en bra belyst Windex och en logg – det räcker. Loggen har du i paddan, om du inte får till någon annnan. Mitt bästa Gotland Runt ( av 23 stycken) var med Granhill 33 Safari, all elektronik dog utanför Gotska Sandön på vägen söderut. Vi kom tvåa av cirka 70 båtar. På J80n som vi körde Seapilot2Star med i två år hade vi logg och padda+ windex, fungerar alldeles utmärkt.lycka till!
Dan
May 19, 2018 @ 09:27
Ring mig 0739694597
Jonny Petersson
May 30, 2018 @ 09:33
Gött nu är första väderprognosen uppe:-) Det här blir kul att följa….
Peter Gustafsson
May 30, 2018 @ 10:00
Mmm… SV 10 m/s kan bli tufft… Men mycket kan hända.
D35 Aurora
Jun 1, 2018 @ 13:53
Ser att kunna bli en spännande fredag-lördagnatt, onekligen. Motvrid, ökning och regn? Midsommarmonsunen? Men så är det väl i tropiska vatten, monsunen kommer förr eller senare…
/Mats
Johan Mälsjö
May 31, 2018 @ 12:45
Kommer vi att ha tracker på båtarna?
Peter Gustafsson
May 31, 2018 @ 13:24
Nej, inte mer än de som har AIS. Vi har diskutyerat lite olika varianter, men det finns ingen som är klockren. Min känsla är att en dålig app ställer till det mer än vad den tillför?
I år är ett testskott, så kan man diskutera det till nästa år?
Jonny Petersson
May 31, 2018 @ 15:05
Skulle vi inte kunna ha en öppen FB sida där det är upp till var och en att uppdatera sin position, lägga upp en bild mm.
Peter Gustafsson
May 31, 2018 @ 16:21
Det är en bra idé. Kan ju vara ett sätt att nå ut med info också.
Jonny Petersson
Jun 1, 2018 @ 11:32
Finns det någon idé än om starttider på dom olika grupperna?
Peter Gustafsson
Jun 1, 2018 @ 15:11
Fabian Tillig
Jun 2, 2018 @ 14:54
Facebook gruppen verkar inte vara synligt för oss som inte har facebook. Verkar ju gå att ställa in, eftersom jag kan läsa i no-crew gruppen.
//Fabian
Peter Gustafsson
Jun 2, 2018 @ 18:30
Osäker. Kan inte hitta nån setting som skiljer dessa grupper:
https://www.facebook.com/groups/nocrew.se/
https://www.facebook.com/groups/midsummersolo/
Fabian Tillig
Jun 3, 2018 @ 14:14
Skumt. No crew gruppen ser jag, MSC gruppen kommer jag till Log in sidan…
Inte så viktigt heller.
//Fabian