Midsummer Solo Challenge | trash talk

Seglarsveriges mest åtråvärda tröja?

Bara några dagar kvar innan första upplagan av Midsummer Solo Challenger startar i Marstrand på fredag. Vädret sor fint, men utmanande, ut. Här är prognosen för Smögen, och det lär hända en del innan vi är där fredag kväll.

Efter några avhopp har vi 55 båtar på startlinjen. Här kommer ett axplock att hålla koll på.

Mini = Monohulls from 18.00 to 25.00 feet
Minifolkbåt Isi, Axel Rydin, 6,80
Seascape 24 Sunkini, Leif Jägerbrand, 7,30
Späckhuggare La Chispa, Nils Ekholm, 7,44

Axel Rydin i fältets minsta båt har uppmärksammats av Bohuslänningen. Med all rätt. Hans son har förresten köpt en J/121 som landar i Sverige när som helst, så Axel skall ju ha cred för en bra uppfostran :-)

Leif Jägerbrand var ute och körde 24 timmar på banan i helgen. Han är helt ny i sin Seascape 24 och tyckte det var lite läskigt när gennakern skulle upp mitt i natten. Han lär bli svårfångad om det blir lätta vindar.

Small = Monohulls from 25.01 to 30.00
Albin 79 Amber, Fabian Tillig, 7,90
Maxi Racer Argentum, Roger Ohlsson, 7,95
Maxi Racer Eldvatten, David Selvert, 7,95
Maxi Magic Dojo, Jens Als Andersen, 7,98
First 27.7 Buena, Wladyslaw Chmielewski, 8,30
Maxi Fenix Vindrus, Jesper Folkesson, 8,30
Pogo 850 Calypso, Per Lindell, 8,50
Trapper 501 Nanuk, Jürgen Asp, 8,50
Banner 28 R Azur, Michael Assarsson, 8,56
Cumulus Turbulence, Henrik Högman, 8,56
Compis 28 Retro Balloon, Staffan Cederlöf, 8,56
Dehler 29 Granma, Robert Schmidt, 8,75
J/88 J88.se, Jonas Dyberg, 8,90
JS9000 Sport Airbender, Jimmy Hellberg, 9,10
Pogo 30 Stutt-Tjukken, Kristian Fæste, 9,14

Många ambitiösa soloseglare i den här klassen. Bohusracevinnaren Staffan Cederlöf är alltid kul att se in action. Två Pogos som nog önskar lite mer vind och två blekskenare i J/88 och JS9000. Dessutom extra kul med Wladyslaw Chmielewski som seglat hit från Polen i sin First 27.7.

Medium = Monohulls from 30.01 to 35.00
Mani 32 Maniana, Mathias Duell, 9,65
Albin Nova Qetesh, Björn Wärnberg, 9,87
Contrast 33 Grå, Asko Malila, 9,87
CB33 Klara kluck, Urban Ristorp, 9,96
X-99 Piano, Hugo Norell, 9,99
Salona 34 Anolas, Dan Hammar, 9,99
X-99 Xenie, Håkan Larsson, 9,99
Dehler 34 Black Pearl, Johan Holmqvist, 10,05
X-332 Sport, Dolores Sven-Erik Andersson, 10,06
X-332 Monkey Business, Urban Edvardsson, 10,06
Smaragd Flamman, Gunnar Ödman, 10,2
Norlin 34 Mk1 Dorina, Morgan Petersson, 10,27
Jeanneau Sun Fast 35 Tusså, Frank Sandberg, 10,43
Dehler 34 SV Trindy, Jonas Kjellberg, 10,49
Dehler 35 cws Quintic, Tomas Bengtson, 10,5
Elan 350 Elanor, Tor Hove, 10,5
Dehler 34 RS Svalan, Magnus Sjögren, 10,51
Dehler 35 Aurora, Mats Andersson, 10,51
Dehler 35 Victory, Jörgen Allén, 10,51
X-35 Manixen, Tomas Larsson, 10,61

Vädret borde passa X-35 Manixen och X-332 Sport. Men även X-99:orna? Tor Hove är en av Norges mest rutinerade shorthandedseglare och vill nog visa vad han kan. Dehler 35/35 blir tajtaste fighten?

Norlin 34 Mk1 var min favoritbåt när den var ny, men känns som en av de tyngsta båtarna att solosegla i skärgården?

Large = Monohulls from 35.01 and upwards
Sunfast 3600 La Primera, Peter Lundgren, 10,8
Arcona 36 Ventus, Per Forsstrøm, 10,85
Beason 36 Elektra, Oscar Bergstrand, 11,06
J/111 Blur, Peter Gustafsson, 11,1
Hanse 370e Fri Flyt, Petter Hegle, 11,25
DS37 Falken, Anders Svensson, 11,25
Dehler 38 Annie, Johan Mälsjö, 11,3
Bavaria 38Cr SigBritt, Ove Siggelin, 11,45
X-382 Chamsiin, Peter Dahlsten, 11,47
X-382 Xusidus, Göran Artman, 11,5
Arcona 400 Monique, Christer Malmros, 11,95
Dehler 39 Catleya, Dennis Olsson, 11,98
Beneteau Oceanis 411 Savannah, Evert Jägerbrand, 12,5
RM1350 Embla, Anders Nyberg, 13,5
Wasa 55 Långben, Bo Cederlöf, 13,5
Grand Soleil 46.3 GSen, Jan Olesen, 14,3

Härlig mix av båtar. Två rävar i X-382 lär bli en prestige-fight. DS37 är en sportig solobpåt? Personligen ser jag fram emot en fight med Jan Olesen i hans 46-fotare.

Multi = Multihulls >18 feet
Dragonfly 800 Triton, Jonny Petersson, 8,00

Synd att Jonny inte fick några fler flerskrov att slåss mot. Men han får väl visa de andra varför de skall komma nästa år.