Close
Skip to content

23 Comments

  1. D35 Aurora
    Jul 17, 2018 @ 11:09

    Spännande och modig satsning!
    GPH (och därmed SRS?) som en “ugnsbestyckad” C/R 35-fotare om jag fattar rätt.
    Kan man gissa SRS-vikt på 3 ton ca?
    Blir så att 5 fot kortare vattenlinje ska kompenseras av sisådär 2-3 ton lägre vikt i nordiska genomsnittsförhållanden för shorthand. Lite kul på långa SH race när ganska olika båtkoncept möts och växlar om att dra förbi varandra på de olika favoritbogarna…

    /Mats

    Reply

    • Bo Bäversjö
      Jul 18, 2018 @ 12:31

      500 kg för SRS verkar mycket tycker jag. 1,5% på vikten för förtöjning. Vad mer tillåts i SRS?

      Reply

      • D35 Aurora
        Jul 18, 2018 @ 12:42

        Utgick från min egen båt, 55XX kg broschyrvikt om jag minns rätt, 6190 kg vägd i SRS.
        Men det kanske är annorlunda i en sportigare båt, inte så mkt cruising & komfortgrejer som skepparn envisas med… Men ändå, under 3 ton med elmaskin, batterier för framdrivning, range extender, ev flotte mm på en utrustad båt vore väldigt imponerande i mina ögon.
        /Mats

        Reply

        • Bo Bäversjö
          Jul 18, 2018 @ 14:37

          Inte mycket på tillbehörslistan för Dehler 30OD….instrument och kanske några mindre saker. Listan är ganska rejäl på övriga modeller, allt väger. 500 kg plus på en std båt är rimligt i extra tillbehör, på D30 så blir det inte mycket extra vikt. Hoppas man håller vikten på 2 500 kg! Judel&Vrolijk brukar ha koll!

          Reply

  2. D35 Aurora
    Jul 17, 2018 @ 11:24

    Alltså jag menar OD i all ära, men det blir kanske inte så många ggr/år man får ihop en fleet med denna båtstorlek (även om de finns med Range Extender för transporterna :-))? De flesta racen lär bli under SRS.
    /Mats

    Reply

  3. Sillstryparn
    Jul 18, 2018 @ 10:29

    En häftig satsning, men jag misstänker att priset kommer att göra att spridningen blir begränsad.
    Tycker nog att Far East 28 R har vettigt pris och prestanda för samma uppgift och flera har ju kört ÅF “utan problem”.
    Toalettlösningen ser lite skum ut:
    Hade hellre sett den lite mer avskild….

    Reply

    • Bo Bäversjö
      Jul 18, 2018 @ 12:28

      Vad är det som är skumt med toalettlösningen?

      Reply

      • Erik
        Jul 18, 2018 @ 13:36

        Det verkar som att man gör det man skall i köket och med insyn från nedgångsluckan. Litet svårt att se på skissen om det är nån sorts skjutvägg. Då blir ju det annorlunda förstås.

        Reply

        • Federico Garofalo
          Oct 15, 2018 @ 13:08

          Det står ju att allt ha kompromissats för prestanda…

          Reply

  4. Jan
    Jul 18, 2018 @ 16:38

    Ser ut som vikbar vägg till toan. Prisindikation?

    Reply

    • Sillstryparn
      Jul 18, 2018 @ 23:12

      Skönt för alla berörda när man skall pressa på.

      Reply

    • Bo Bäversjö
      Jul 19, 2018 @ 06:29

      Helt rätt – vikbar dörr! Priset är inte satt än – kommer efter sommaren.

      Reply

      • Edvard
        Jul 19, 2018 @ 14:48

        Ser meget pen ut. Det jeg reagerer på er at det ser ut som gassblusset i pentry sitter fast i benkeplaten, og ta det ikke er noe kardangoppheng som gjør det mulig å koke opp vann etc. når båten krenger. Virker lite offshore-vennlig.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Jul 19, 2018 @ 15:18

          Imponerande; hur vet du att den inte är kardanupphängd?

          Reply

          • Edvard
            Jul 19, 2018 @ 15:22

            Jeg vet ikke, men ser i alle fall ikke sånn ut på tegningen: https://www.dehlersverige.se/dehler-30?lightbox=dataItem-jjmi8itx

            Det var også noe tilsvarende på Dehler 29 (hvis jeg husker riktig), og det var en av grunnene til ikke å kjøpe den båten.

          • Pelle Pedersen
            Jul 19, 2018 @ 17:33

            Ja , det där ser inte bra ut… Får hoppas att det bara är ”fake”!!

  5. Stefan
    Jul 18, 2018 @ 19:24

    Påminner om Sunfast 3200 kanske…

    Reply

  6. Per
    Jul 19, 2018 @ 09:43

    Ser kort och gott djäkligt trevlig ut. Ska bli kul att se.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Jul 19, 2018 @ 09:56

    Diskussionen ovan indikerar väl hur svårt det här segmentet är.

    I en entypsbåt för seriös offshore-kappsegling på en eller två, så är kanske inte avskildheten på toan den viktigaste frågan?

    50+ Figaro 3 har sålts till de som redan är medlemmar i Figaro-förbundet, utan att någon ens har koll på om det finns en toa eller inte

    :-)

    Reply

    • Sillstryparn
      Jul 19, 2018 @ 23:01

      “Because we left some room for interior and also came up with some nice under deck design ideas, the boat might also attract for sporty weekend cruising or as a high performance daysailer. This is not to underestimate, because it helps to create fleets and keep a good resale value.”
      Om man börjar flörta med Cruiser/Racer segmentet, blir man också jämförd med detta.
      Figaro 3 är något helt annat och försöker inte vara något annat än racer.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 19, 2018 @ 23:22

      Jag kan förstå varvets resonemang.

      Det jag menade var den omöjliga målgruppen ovan, som i första hand efterfrågar “cruisingaspekten”, och i andra hand frågar efter en skarp regattacirkus att delta i. Och denna målgrupp hittar många bra alternativ till en bråkdel av kostnaden.

      Det är extremt lätt att bli “stuck in the middle”; inte tillräckligt skarp OD-racing – men inte heller tillräckligt mycket cruising för att ha ett bra andrahandsvärde av denna anledning. X-35, J/111 och många andra båtar brottas med detta. Till glädje för de som kan snappa upp en fin båt på andrahandsmarknaden – just för seglingsegenskaperna och chansen till bra racing.

      Figaro 2 & 3 funkar. Seascape 27 funkar. Frågan är vad som skulle få dessa shorthanded-kappseglare att i stället välja en Dehler? Jag tror inte en smartare interiör trumfar det som har med seglingen att göra.

      Reply

  8. Fabian tillig
    Jul 19, 2018 @ 13:37

    Kul båt. Kul att fler satsar på el motor, nu även i en offshore racer. Man få hoppas att de kan hålla vikten.
    Det blir man iaf sugen. Inredningen är ganska spott on tycker jag.
    Fabian

    Reply

  9. Bengt
    Jul 19, 2018 @ 21:42

    Vore det inte bra att ha möjlighet att se framåt i inifrån ruffen?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.