Sweet… Dehler 30OD
Kul att någon försöker göra en ren shorthandedracer.
Specen och layouten ser bra ut, men som vi alla vet så är det andra faktorer som avgör om en båt med fokus på entypsracing lyckas eller inte. Och budgeten för att köra en seriös OD-satsning skall man inte underskatta…
Som jag skrev när vi gissade på designen nedan, så tror jag detta kan vara en positionering inför OS, där man flaggat för en mixed offshoreklass i framtida spel, där en båt som den här, Figaro 3 eller nåt från Seascape skulle passa perfekt. Fast då gäller det att bygga moment internationellt.
Loa 10.22 m
L (hull) 9,14 m
Lwl 9 m
Beam 3.25 m
Draft (M ec) 2.20 m
Displ (M ec) 2 500 m
Ballast ( ) 900 Kg
Waterballast 200 Kg
RM @ 1° (M ec) 79 Kgm
RM @ 30° (M ec) 1 900 Kgm
Mainsail 31.0 m²
Jib (105%) 27,5 m²
# 0 45.0 m²
Gennaker 85.0 m²
Airdraft 14.00 m
Chain Plate Width(CPW) 3 m
Sweepback angle 26 deg.
Engine (standart) 4.0 kW/hp
ORC GPH 608 sec/NM
Många innovativa intyeriörlösningar också. Här blir det också tydligt att det är en racebåt…
Our new Dehler 30 OD is the first production boat, we developed for this brand, that is designed only with speed and performance in mind. All other aspects such as interior volume, headroom and comfort have been compromised to achieve this.
Designwise it was the intention to follow current single- and double-handed raceboat design trends, but with a maior difference in allround performance. Analyzing current racing conditions, especially all over Europe, it became evident, that many of the racing is done in lighter winds, and – that good upwind performance still is neccessary to win races. Thus we sacrified the pure downwind reaching performance slightly (you get nothing for free !) and gained back allround and light wind power. By the use of water ballast, performance is increased in short handed mode, whereas in crewed mode with an intended crew of four, this additional stability feature is not in use.In this combination, we think the boat is unique and will satisfy the single- and double hand minded racing sailers as well as the ambitions of the more conventional race course oriented crews.
Because we left some room for interior and also came up with some nice under deck design ideas, the boat might also attract for sporty weekend cruising or as a high performance daysailer. This is not to underestimate, because it helps to create fleets and keep a good resale value.
May 2018, – judel/vrolijk & Co
D35 Aurora
Jul 17, 2018 @ 11:09
Spännande och modig satsning!
GPH (och därmed SRS?) som en “ugnsbestyckad” C/R 35-fotare om jag fattar rätt.
Kan man gissa SRS-vikt på 3 ton ca?
Blir så att 5 fot kortare vattenlinje ska kompenseras av sisådär 2-3 ton lägre vikt i nordiska genomsnittsförhållanden för shorthand. Lite kul på långa SH race när ganska olika båtkoncept möts och växlar om att dra förbi varandra på de olika favoritbogarna…
/Mats
Bo Bäversjö
Jul 18, 2018 @ 12:31
500 kg för SRS verkar mycket tycker jag. 1,5% på vikten för förtöjning. Vad mer tillåts i SRS?
D35 Aurora
Jul 18, 2018 @ 12:42
Utgick från min egen båt, 55XX kg broschyrvikt om jag minns rätt, 6190 kg vägd i SRS.
Men det kanske är annorlunda i en sportigare båt, inte så mkt cruising & komfortgrejer som skepparn envisas med… Men ändå, under 3 ton med elmaskin, batterier för framdrivning, range extender, ev flotte mm på en utrustad båt vore väldigt imponerande i mina ögon.
/Mats
Bo Bäversjö
Jul 18, 2018 @ 14:37
Inte mycket på tillbehörslistan för Dehler 30OD….instrument och kanske några mindre saker. Listan är ganska rejäl på övriga modeller, allt väger. 500 kg plus på en std båt är rimligt i extra tillbehör, på D30 så blir det inte mycket extra vikt. Hoppas man håller vikten på 2 500 kg! Judel&Vrolijk brukar ha koll!
D35 Aurora
Jul 17, 2018 @ 11:24
Alltså jag menar OD i all ära, men det blir kanske inte så många ggr/år man får ihop en fleet med denna båtstorlek (även om de finns med Range Extender för transporterna :-))? De flesta racen lär bli under SRS.
/Mats
Sillstryparn
Jul 18, 2018 @ 10:29
En häftig satsning, men jag misstänker att priset kommer att göra att spridningen blir begränsad.
Tycker nog att Far East 28 R har vettigt pris och prestanda för samma uppgift och flera har ju kört ÅF “utan problem”.
Toalettlösningen ser lite skum ut:
Hade hellre sett den lite mer avskild….
Bo Bäversjö
Jul 18, 2018 @ 12:28
Vad är det som är skumt med toalettlösningen?
Erik
Jul 18, 2018 @ 13:36
Det verkar som att man gör det man skall i köket och med insyn från nedgångsluckan. Litet svårt att se på skissen om det är nån sorts skjutvägg. Då blir ju det annorlunda förstås.
Federico Garofalo
Oct 15, 2018 @ 13:08
Det står ju att allt ha kompromissats för prestanda…
Jan
Jul 18, 2018 @ 16:38
Ser ut som vikbar vägg till toan. Prisindikation?
Sillstryparn
Jul 18, 2018 @ 23:12
Skönt för alla berörda när man skall pressa på.
Bo Bäversjö
Jul 19, 2018 @ 06:29
Helt rätt – vikbar dörr! Priset är inte satt än – kommer efter sommaren.
Edvard
Jul 19, 2018 @ 14:48
Ser meget pen ut. Det jeg reagerer på er at det ser ut som gassblusset i pentry sitter fast i benkeplaten, og ta det ikke er noe kardangoppheng som gjør det mulig å koke opp vann etc. når båten krenger. Virker lite offshore-vennlig.
Pelle Pedersen
Jul 19, 2018 @ 15:18
Imponerande; hur vet du att den inte är kardanupphängd?
Edvard
Jul 19, 2018 @ 15:22
Jeg vet ikke, men ser i alle fall ikke sånn ut på tegningen: https://www.dehlersverige.se/dehler-30?lightbox=dataItem-jjmi8itx
Det var også noe tilsvarende på Dehler 29 (hvis jeg husker riktig), og det var en av grunnene til ikke å kjøpe den båten.
Pelle Pedersen
Jul 19, 2018 @ 17:33
Ja , det där ser inte bra ut… Får hoppas att det bara är ”fake”!!
Stefan
Jul 18, 2018 @ 19:24
Påminner om Sunfast 3200 kanske…
Per
Jul 19, 2018 @ 09:43
Ser kort och gott djäkligt trevlig ut. Ska bli kul att se.
Peter Gustafsson
Jul 19, 2018 @ 09:56
Diskussionen ovan indikerar väl hur svårt det här segmentet är.
I en entypsbåt för seriös offshore-kappsegling på en eller två, så är kanske inte avskildheten på toan den viktigaste frågan?
50+ Figaro 3 har sålts till de som redan är medlemmar i Figaro-förbundet, utan att någon ens har koll på om det finns en toa eller inte
:-)
Sillstryparn
Jul 19, 2018 @ 23:01
“Because we left some room for interior and also came up with some nice under deck design ideas, the boat might also attract for sporty weekend cruising or as a high performance daysailer. This is not to underestimate, because it helps to create fleets and keep a good resale value.”
Om man börjar flörta med Cruiser/Racer segmentet, blir man också jämförd med detta.
Figaro 3 är något helt annat och försöker inte vara något annat än racer.
Peter Gustafsson
Jul 19, 2018 @ 23:22
Jag kan förstå varvets resonemang.
Det jag menade var den omöjliga målgruppen ovan, som i första hand efterfrågar “cruisingaspekten”, och i andra hand frågar efter en skarp regattacirkus att delta i. Och denna målgrupp hittar många bra alternativ till en bråkdel av kostnaden.
Det är extremt lätt att bli “stuck in the middle”; inte tillräckligt skarp OD-racing – men inte heller tillräckligt mycket cruising för att ha ett bra andrahandsvärde av denna anledning. X-35, J/111 och många andra båtar brottas med detta. Till glädje för de som kan snappa upp en fin båt på andrahandsmarknaden – just för seglingsegenskaperna och chansen till bra racing.
Figaro 2 & 3 funkar. Seascape 27 funkar. Frågan är vad som skulle få dessa shorthanded-kappseglare att i stället välja en Dehler? Jag tror inte en smartare interiör trumfar det som har med seglingen att göra.
Fabian tillig
Jul 19, 2018 @ 13:37
Kul båt. Kul att fler satsar på el motor, nu även i en offshore racer. Man få hoppas att de kan hålla vikten.
Det blir man iaf sugen. Inredningen är ganska spott on tycker jag.
Fabian
Bengt
Jul 19, 2018 @ 21:42
Vore det inte bra att ha möjlighet att se framåt i inifrån ruffen?