Skip to content

7 Comments

  1. Tobias
    Sep 2, 2018 @ 18:35

    Träffade dom häromdagen, då lät det inte omöjligt med en Diva ;-)

    //Tobias

    Reply

  2. Erik Barkefors
    Sep 2, 2018 @ 19:07

    Härlig båt!

    Reply

  3. Sillstryparn
    Sep 3, 2018 @ 19:05

    B&R: Stöttornas konungar
    Men en cool båt ändå

    Reply

  4. Andreas
    Sep 6, 2018 @ 10:08

    Nyfiken har sett ett antal båtar med en liknande denna mast tripod som extra stöttor till masten en bit upp ovanför däcket?
    Med en kolfibermast borde man väl kunnat förstärkt masten om det är för fatigue problem?
    MVH Andreas

    Reply

    • Anders Nyberg
      Sep 6, 2018 @ 13:44

      B&R-riggen är gjord för att kunna sättas an väldigt hårt, den saknar ju både akterstag och checkstag. Stöttorna är inte för att staga masten utan för att fördela ut kompressionskrafterna i masten direkt till röstjärn och förstagsinfästning och på så sätt avlasta skrovet. En väldigt smart konstruktion men något opraktisk inte minst när stöttan går mellan huvudkuddarna i förpiken…
      MVh Anders

      Reply

      • Johan Söderström
        Sep 6, 2018 @ 16:35

        Stöttan i förpiken uppvägs att de många smarta lösningarna. Kardanupphängt navbord är inte helt unikt, men ett kardanupphängt ställ för bordskryddor, servetter mm vid salongsbordet är ju en störtskön detalj.

        Reply

  5. Thomas Hedborg
    Sep 7, 2018 @ 00:01

    Anders har alldeles rätt i sin kommentar om tripodens funktion. En annan bra funktion är att masten står på tripoden, detta innebär att masthöjden är 20 meter, men själva masten är endast cirka 17 meter, detta tillsammans med tre spridare ger en välstagad mast som kan göras smal, eftersom tryckkrafterna från bommen går in i tripoden och inte i masten.
    Med vänliga hälsningar från Thomas och Anna Karin på s/y Anastasia

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.