3 omkomna under race i Klaipeda
Jag har idag fått en del mail från seglare i Litauen, och haft ett långt samtal med Rimantas Stropus som var skeppare på X-99 Esox (på filmen ovan).
Det här är ett race som har funnits i lite olika varianter. Historiskt har det varit lite längre, ibland över 100 nm för att på senare år har blivit ett kortare race som går att segla på en dag. Typiskt är det 15-20 båtar av varierande slag som ställer upp i dessa race, från en lite ambitiösare ORC-fleet med framför allt X-35:or, till sällankappseglare som kör efter en lokal regel.
Här finns den lokala regattasidan: https://regatos.lt/rudeninebaltija
Väderutsikterna inför racet var 25-30 knops vind med byar upp till 20. Vindriktning huvudsakligen från WSW.
Det var aldrig tal om att ställa in, och det verkade viktigt för race management att det blev ett riktigt offshorerace. Tidigare regattor har man vid hårt väder valt att köra på bukten innanför vid hårt väder, men det var tydligen inte aktuellt den här gången.
Till slut startade 9 båtar lördag morgon. Fem i den lokala regeln LKRT-H och fyra i ORC:
Det som var mest scary var att ta sig ut genom ett smalt hamninlopp, då sjön var hög. Någon båt bestämde sig tidigt för att bryta och gick in igen.
Banan för LKRT-H verkar ha blivit ca 15 distans med ganska korta banben, och flera passager genom hamninloppet. Försökte lägga in den i Expedition för att få en känsla för vinklarna. Här ser man att det på första benet är knappt 800 meter in till grunt vatten.
Esox, den X-99 som spelat in filmen ovan, seglade en något längre bana. Drygt hälften ombord var ordinarie besättning, och tre var nya ombord. Men ändå rutinerade seglare. Det var mycket vind, men man seglade med full stor (något mindre än OD) och en heavy weather jib. Man seglade jämt med X-35 och tyckte man låg bra till.
Många båtar hade problem, med skörade segel och en fock som hade blåst ur profilen. En X-35:a bröt efter att ha skörat segel.
Sjön var hög.
Esox toppade 16.9 knop med bara stor och fock.
På sista benet un mot hamnen, som var en undanvind, så hördes en knall och masten föll ner. Det har sedan visat sig att det var vantskruven till toppvantet som gick av. Det ser ut som det har varit en spricka i ett av de gängade ändstyckena, trots att de vare bytta för tre år sedan.
I samband med detta drogs mantåget bort och tre personer föll i vattnet.
Man ropade direkt ”mayday” på VHF och såg att en räddningshelikopter redan var ute.
Besättningen plockades ganska enkelt upp, och efter några misslyckade bogseringsförsök så övergav man båten. Jag tror att det var X-35 eXtreme som försökte hjälpa till här (osäker).
Båten drev senare i land på stranden men har lyfts bort tillsammans med kölen som föll av nära strandkanten.
Den andra båt som hade man över bord var Defiance, en Toledo 31 som tydligen köpts billigt i England för runt 5000 GBP.
Man fick tidigt problem. Troligen fick man en våg i sidan på första benet ute i havet och skepparen föll över bord. Ombord var hans son, en vän och en tjej i 19-årsåldern.
Man verkar ha fått ner seglen, kört igång motorn och tag i skepparen, men man misslyckades med att få ombord honom. Han var äldre med ganska dålig fysik, så han var troligtvis halvt medvetslös. Man försökte enligt uppgift att ta av honom flytväst och kläder för att få ombord honom. Efter ett tag gick en person i vattnet för att hjälpa till, men de tappade kontakten med båten efter ett tag.
Den person som gått i vattnet tappade skepparen, och blev sedan upplockad som enda överlevande.
Båten verkade sedan ha fått en tamp i propellern och även sonen föll överbord och var/är saknad. Tjejen hittades vid båten som flöt upp på stranden men hon avled senare på sjukhus av svåra skador.
Polis och åklagare har nu inlett förundersökningar.
Här är ett uttalande från Naglis Nasvytis, President of the Lithuanian Sailor’s Union:
First of all, I want to express my deep condolences to the relatives and friends of Olesia Orlova, who died at the hospital after the accident at the sea, at the sea of Missing Defiance master Oleg Zelenin and his son Dmitry Zelenin. This is a very sad and depressing day for all the burials. For each of us, it is a very painful reminder that every time we go to the sea, we go to a verse that can always prove to be more powerful than any of our professionalism, experience or caution. In the near future, we will seek to gather all possible objective facts about both “Defiance” and “Esox” yachts that took place during the “Captain Stephen Kudzevich’s Regatta” and the intervention of the rescuers. We hope that we will succeed in analyzing, discussing and making conclusions in detail about these events, which will allow us to prevent such tragic and painful events for all of us in the future.”
Först och främst går våra tankar till de som inte längre finns hos oss.
Som så ofta så är det en kombination av olyckliga faktorer som leder till den här typen av olyckor.
Jag har seglat en del i hårt väder nära långgrunda stränder i lä. En gång utanför Falkenberg tappade vi en sak i havet, och vände tillbaka för att plocka upp den. Det kanske blåste 10-12 m/s, men efter ett 3-4 försök i brytande sjö och ganska allvarliga skador på en i besättningen som fiock storskotet över sig i en gipp, så avbröt vi ”räddningsförsöket”. Hade det varit skarpt läge med en man i vattnet så har jag inte svårt att se hur situationen hade kunnat urarta väldigt snabbt.
Förhoppningsvis kommer vi att kunna lära oss något, som gör att vi minskar risken för att det skall hända igen.