Skip to content

11 Comments

  1. Niklas
    Oct 6, 2018 @ 14:37

    Elegant rigg med fin spridarplacering.

    Reply

  2. Björn
    Oct 6, 2018 @ 18:31

    Jag gillar särskilt arrangemanget med dubbla akterstag/backstag!

    Reply

  3. Martin
    Oct 7, 2018 @ 12:37

    Känns lite ologiskt att bygga en lätt båt i kolfiber och sedan limma på ett ton träplankor på sidan. Lika konstigt som att lägga ett teakdäck på en Club Swan…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 7, 2018 @ 13:50

      Här känns det kanske tvärtom… jag vill bygga min drömbåt i trä – hur lätt kan jag få den?

      Man väger som en Cookson 50, lite tyngre än en TP52 och är ett ton lättare än en CS50. Ganske ok för det här konceptet tycker jag…

      Reply

  4. Sillstryparn
    Oct 7, 2018 @ 20:01

    Ytfaner på 2mm lär ju till viss del sätta livslängden: Hur många nedslipningar tål man?
    Men en kalasfin båt som jag tycker andas en lite uppskalad Wavetrain (Everitt):

    https://julianeveritt.com/2017/11/21/wavetrain/

    Reply

  5. Björn
    Oct 9, 2018 @ 07:08

    Så går det när marknadens behov styrs av att sticka ut och göra ngt ingen annan ännu gjort.
    Välfungerande system måste per definition ersättas med ngt annat för att den sk utvecklingen ska fortsätta.
    I en era där positionering och förväntning ständigt värderas högre i en virtuell spiral, dyker dessa projekt upp.
    Och det är bra; att känna var gränserna går.
    Själv har jag länge närt drömmen om att spantbygga min egen båt i trä och laminera med kol och epoxy.
    Man behöver nåt att pyssla med.
    Att hålla igång ngr 11:or är kanske allt för enkelt?

    Reply

  6. Pelle Pedersen
    Oct 9, 2018 @ 09:13

    Supercool båt!!
    Påminner mycket Kullmans 46ft ”Baby Grand Piano” fr -92 (eller -91?).
    Menar tänket och mtrl mm…

    Reply

  7. Pelle Fälth
    Oct 9, 2018 @ 20:39

    Sketful, löjlig och dum. Fast säkert välbyggd och fantastisk att segla. Tycker beställaren är snål som inte lät bygga en riktigt fin klassisk båt i trä och en riktig lätt”sweet”-racer. Nu får hen ju varken eller.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Oct 10, 2018 @ 07:54

      Ha ha!!! Så olika man tycka!
      Härligt!!

      Reply

  8. Best, perfectly average yacht? - BLUR
    Jan 16, 2019 @ 09:00

    […] Tison (som tidigare var i designteamet i Artemis och nu jobbar med den här) är precis som alla andra på väg till […]

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Aug 8, 2022 @ 18:40

    SAILING 🤩

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.