Skip to content

10 Comments

  1. Erik Barkefors
    Oct 17, 2018 @ 21:57

    Anna Drougge vann ÅFOR doublehanded häromåret. Det var visserligen tillsammans med Henrik Borg ombord på hans One off Mithril men när det gäller doublehanded på ett så långt race så väl båda lika viktiga… ?

    Reply

  2. Dan
    Oct 18, 2018 @ 21:11

    Att ha roligt låter som ett perfekt mål i mina öron. Det är väl det allt egentligen handlar om? Ett större problem är om man inte har roligt om man inte tvunget vinner. Oavsett hur långt vi försöker göra kvinnor och män till samma sak kommer det alltid finnas skillnader (hoppas jag verkligen), en skillnad är kanske att kappsegling och vinster generellt sett prioriteras högre för män än för kvinnor. För någon skillnad i potentialen att vinna finns det inte. Det gäller bara att välja en båt som passar vikt och styrka, också det gäller för båda könen.

    Reply

    • Anders Svensson
      Oct 19, 2018 @ 12:08

      På vilket sätt blir män och kvinnor samma sak bara för att båda vill vinna/prestera?

      Blir män och kvinnor samma sak bara för att båda får lika betalt för samma utförda jobb?

      Reply

  3. Dan
    Oct 19, 2018 @ 19:39

    Snygg vridning :-)

    En sådan debatt skulle kunna bli nästan lika het som värsta SRS tråden..det gäller bara att misstolka varandra så gott det går. Människor är bra på det, vi skulle kanske lagt den energin på att ge alla människor lika lön för lika arbete ;-)..

    För att trots allt svara på din fråga:

    Nej kvinnor och män blir förhoppningsvis inte samma sak för att de får lika lön för samma utförda jobb.

    Reply

    • Anders Svensson
      Oct 20, 2018 @ 08:13

      Snygg vridning – ser framemot att du då faktiskt förklara vad du menar för som du nu skrev är det bland det dummaste jag har hört. Utveckla gärna ditt resonemang ovan med varför tjejer/kvinnor skall hålla sig till att tycka det är kul.

      Reply

  4. Rikard I
    Oct 20, 2018 @ 09:53

    Dan – det är ingen ide’ att ta denna dialog på Blur; inte tillräckligt PK. Jag förstår hur du menar.
    Och det finns åtminstone en kvinna och samtidigt delägare på vår båt som skulle tycka att frågan är felställd eftersom hon redan vunnit Sandhamn Open, ÅF Inshore och några till tävlingar. Hon vet vad som krävs och vad som förväntas för att göra det. Och jag känner till några till ibland alla seglare som gjort någon liknande. Så den kvinna eller tjej som vill veta hur, kan väl ta kontakt med dessa.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 20, 2018 @ 10:44

      En idé är väl att sätta henne som skipper nästa år?

      Tjejen som ställde frågan har också vunnit en del. Så hon behöver inga tips på hur man skall segla en båt fort. Däremot så bordfe ju en tjej kunna ta steget fram och få sitt namn på någon av de stora pokalerna.

      Ingen biggie kanske, men på samma sätt som jag tycker att “världens mest jämställda land” snart borde ha en kvinlig stadsminister, så borde ju en tjej spika Gotland Runt!?

      Reply

  5. Alex Ekberg
    Oct 21, 2018 @ 00:27

    Spontant tänker jag anna dolk.

    Reply

  6. Jimmy
    Nov 30, 2018 @ 16:40

    Ska man ha en rimlig chans att slåss om pallplatserna i ovan nämnda race så måste man, förutom att vara en kompetent kappseglare, känna båten man kappseglar, utan och innan, och den måste ha bra hårdvara, segel och bottenfinish. För att lyckas ticka i dessa boxar så äger man normalt båten i fråga och man kappseglar den frekvent, i flera säsonger, och uppdaterar den löpande. Detta innebär ett rätt stort engagemang både i form av timmar och pengar (som vilken sport som helst).

    Jag känner inte till jättemånga kvinnliga seglare/skeppare som har ett kölbåtsägande och/eller ett engagemang som ser ut som ovan men några som har det och som visat framgångar är Lena Bøymo Having som varit framgångsrik med sin Farr 30 Mrs Freckles (båten är nu till salu till förmån för nytt projekt), samt Emely Hagen som seglat en Figaro II i ett par säsonger som hon visserligen inte ägt självt, men hon var ”boat captain”, dvs tagit yttersta ansvar med allt vad det innebär, för båten hon sedan kappseglat som skeppare. Hon och Anna Drougge var tex. väldigt nära att vinna SH-klassen i ÅFOR 2018.

    Vi har i no-crew communityt försökt få fler unga och kvinnor att kappsegla (SH) genom något som vi kallade no-crew academy och det enkom största problemet som vi såg var avsaknaden av egen båt, vår lösning var bla en Fareast 28 “Picador” som tillhandahölls av Jonas Grandér. Haken var att det var många kvinnliga besättningar som stod på tur för att segla båten under säsongen 2018 och de fick därför inte den kontinuitet i seglingen och med båten som krävs för framskjutna placeringar. Men kappsegling handlar inte bara om att vinna, att bara komma ut på vattnet, rejsa, ha kul och utvecklas räcker långt för de allra flesta.

    Reply

  7. Emely Hagen
    Dec 4, 2018 @ 00:13

    Hej
    Kul att bli omnämnd!

    Det vore kul att satsa mer än 100 procent på segling och hade jag möjligheten så skulle resultaten bli därefter…
    Jag fick denna säsongen möjlighet att segla en Figaro 2 ”Williwaw” och jag bestämde mig för att göra säsongens kappseglingar mestadels DH och då tillsammans med någon annan kvinna. Jag seglade Sea Pilot 2 Star, Sandhamn Open, Kolfiberrodret, ÅFOR, Nordic Yacht open och hade tänkt köra Ålands Race som tyvärr blev avblåst…
    Körde även Ornö runt men då med kunder ombord tillsammans med Ysse Bertson.
    Det har varit en fantastisk seglarsäsong med dessa kvinnor med olika seglingserfarenhet som Anna Drougge, Ysse Berntson, Jeanette Johansson, och Anna Mourou.

    Sandhamn open slutade olyckligt då vi trodde att vi hade vunnit men det visade sig att vi tagit ett märke på fel sida och därmed blev vi diskade, då vi uppenbarligen hade seglat fel bana men förövrigt var vi såklart nöjd över våran segling…
    Skulle gärna satsa än mer nästa säsong men det är inte det enklaste att få ihop ekonomin och båt…

    Jag och Anna Drougge skullle gärna köra ÅFOR DH nästa år igen då vi verkligen uppskattar varandras sällskap och att vi fått kvitto på att vi kan prestera på topp tillsammans under lite längre havskappseglingar!
    Vi är nöjda över vår prestation på ÅFOR i år men ser också utväcklingspotensialen att kappsegla mer ihop.
    Stiltjet som kom strax innan mållinjen under ÅFOR va rätt frustrerande, vi hade vinsten i DH klassen sååå nära och låg bland toppen i totalen, vi insåg också att vi hade kunnat plocka minutrar och timmar på flera ställen tidigare under racet och placera oss ännu bättre pga det också! Vi kom iaf 4:a i DH klassen, 1:a bästa kvinnliga båt och 21:a plats i totalen!
    Jag är så tacksam för att jag denna säsongen blev sponsrad med Figaron 2:an ”Williwaw” och är nöjd med min prestation under säsongen och hoppas på att finna någon ny liknande lösning för kommande år..
    Williwaw är nu till salu och jag kan verkligen rekommendera henne för just shorthanded segling!

    Bästa hälsningar// Emely

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.