Lättaste SM-tecknet?
Ännu en läsarfråga:
Efter ett par öl kom följande fråga upp: om man hemskt gärna vill segla Mästarnas Mästare, så måste man vinna ett SM. Vilken klass är enklast att göra det i? Det verkar ju finnas duktiga seglare i alla klasser, men StorTriss borde vara enklare än J/70 eller Laser?
Så, vad tror Blurs läsare: vilken klass skall man satsa på?
Jonny Petersson
Nov 18, 2018 @ 20:37
Testa barkbåts SM…?. Lycka till i vilken klass du än väljer✨
Andreas Eieland
Nov 18, 2018 @ 22:59
Om budsjett ikke er en faktor: klassen med størst båter , flest seil og mest mannskap som har SM/ kvalifiserer til MM og «outspend» alle andre.
Nothing goes upwind like money.
Joakim
Nov 19, 2018 @ 12:08
Det blir ju mycket enklare i midre klasser. Köpa båten och besättningen från tex. J/70 VM vinnaren. Borde vara ganska enkelt att vinna SM. Men har du då vunnit någonting?
Det räcker nog inte att slösa till båten och seglen om man inte har en bra besätting.
Martin
Nov 18, 2018 @ 23:01
Den klassen o båttypen man gillar att segla:)
Sam V
Nov 19, 2018 @ 05:02
1. Gräv där du står
2. Kommer du till MM är konkurrensen bra mycket värre än ett SM
3. Undrar du vilka som är landets bästa seglare, börja med resultatlistan från MM
kaskeloten
Nov 19, 2018 @ 17:12
det tar i och för sig tre år
• skaffa två bra gastar
• ha 42 vänner som kan segla men är sämre än du och ditt team på att segla
• köp 15 solingar (kostar ca 10k kr styck på blocket) och dela ut till dina vänner
• ordna två klassmästerskap
• ordna SM på Akkajaure och vinn
• du är kvalificerad till Mästarnas mästare
Peter Gustafsson
Nov 19, 2018 @ 17:23
Soling alltså.
Är inte det en alldeles för bra båt, dvs duktiga seglare skulle kunna tänka sig att skaffa än nu när du byggt klass.
Om man gör det i en usel båt, som Pop 16, så minskar risken att Johan Barne eller Patrik Forsgren vill bli sedda i en sådan :-)
kaskeloten
Nov 20, 2018 @ 10:25
Rimligt, men får du tag i 15 stycken Pop 16? Idéen slog mig för ett tag sedan när det var vansinnigt många solingar till salu på blocket.
Pelle Fälth
Nov 19, 2018 @ 22:34
Nu är vi ju tillbaka i Buckler 23, äntligen! – Nä får säga som farbror Barbro, det finns inga genvägar…
Anders
Nov 22, 2018 @ 17:00
Vilka usla svar jag läser. Att ni orkar. Är ni ingenjörer med tråkig humor?
Vad är lättast att vinna? Naturligtvis beror det lite på småsaker som kroppsform, fysik och erfarenhet. Men för en medelseglare är det ju svårt att gå in och vinna i en jolleklass med elitkaraktär. Även vissa kölbåtsklasser går bort då de befolkas av gamla rävar som är “oslagbara”. Kostnad är ju också en fråga. Det är ju ganska dyrt att köpa en ORC-båt bara för att kvalificera sig till MM. Andrahandsvärdet är också viktigt, hur säljer man vidare en IOD?
Jag föreslår följande:
IF – det borde gå att hotta till en båt så att man vinner SM på bara båtfart
Smaragd – samma som if
Trissjolle och Tvåkrona – rena cruisingklasser med låg konkurrens
Anders
Nov 22, 2018 @ 17:08
Vinnare är nog Trissjolle. Mest med tanke på att den är billigast. Men även med tanke på svag konkurrens: http://trissjollesm2018.oaxensbk.se/SM.htm
Björn Sandberg
Nov 25, 2018 @ 20:50
Trissjolle SM är helgen 27-28 juli på Bohus-Malmön. Mer info på http://www.trissjolle.se.
Vore riktigt kul att se fler konkurrenter på Trissjolle SM nästa år! Alla är varmt välkomna att ställa upp på SM!
Vi har en träningsdag på torsdag och sprinttävling på fredagen innan SM så att ni får lite träning inför SM.
Välkomna!
Björn Sandberg, SM vinnare 2018
Björn Sandberg
Nov 25, 2018 @ 20:54
Trissjolle SM är helgen 27-28 juli på Bohus-Malmön. Mer info på http://www.trissjolle.se.
Vore riktigt kul att se fler konkurrenter på Trissjolle SM nästa år! Alla är varmt välkomna att ställa upp på SM!
Vi har en träningsdag på torsdag och sprinttävling på fredagen innan SM så att ni får lite träning inför SM.
Välkomna!
Björn Sandberg, SM vinnare 2018
Pelle Pedersen
Nov 28, 2018 @ 09:35
Glodde igenom trissjolle.se; tror inte SM i Trissjolle tillhör de allra lättaste att vinna… Och tycks ha en MYCKET HÖG mys-faktor!!!
27-28/7 2019! Hmmmm
Anders
Oct 14, 2019 @ 09:05
Trissjolle blev sist på Mästarnas Mästare 2019. Så inte kan det ha varit det svåraste SM-tecknet 2019 i alla fall. Kan man få en kommentar från “Faktaresistens ” ovan?
Faktaresistens
Oct 14, 2019 @ 18:49
Visst, gärna :-)
Återigen läs på innan du drar förhastade slutsatser.
I ditt inlägg ovan talade du om trissjolle och tvåkrona som klasser med låg konkurrens.
I år kom tvåkrona till andra chansen, alltså förbi semifinalen. Det gick inte lika bra för trissjolle i år men representanter för trissjolle har tidigare haft framskjutna placeringar i MM , till exempel en tredjeplats i finalen och en femteplats.
Jag tycker du borde ställa upp och prova ett triss SM i stället för att dissa andra.
Trist inställning
Björn Sandberg
Oct 14, 2019 @ 23:03
Nu vet jag inte vem du Anders är, eller vad du seglat. Det jag vet är att du inte skulle ha en chans mot dessa killar i Trissjolle! Få, om någon, skulle ha en chans mot dessa killar som de seglade under årets SM!
Läs gärna på om de båda seglarnas meriter så kommer du förstå hur duktiga seglare de är, om du inte läst om deras meriter i Optimist och Laser.
Tycker du inte att det är konstigt att inte seglarna från Svenska landslaget alltid vinner Mästarna Mästare, eller kan det vara så att det beror på hur mycket man seglat och tränat kölbåt tidigare?
Dessutom tror jag ingen i besättningen var äldre än 16 år. Alla andra besättningar hade minst en vuxen ombord.
Jag tycker att du skall börja med att vinna ett SM och själv seglar Mästarnas Mästare. När du gjort det får du gärna uttala dig om svårighetsgraden på tävlingen och besättningarnas förmåga.
Jag är part i målet och har vunnit flera Trissjolle SM (även SM guld i Snipe, C55, 2-krona, SM-silver Laser Master Radial, Brons CB66) Jag seglade inte Trissjolle SM i år, men tror ärligt att jag skulle haft svårt att slå dem i år. Pratade med flera andra som seglade SM i år som var grymt imponerade av vad denna besättning presterade.
Björn Sandberg
Oct 14, 2019 @ 23:41
Hej igen Anders, läste några andra inlägg du skrivit i denna tråd i efterhand.
Vissa av inläggen är lite mer nyanserade, så det känns som du mest vill skapa en debatt?
Peter
Oct 18, 2019 @ 16:37
det är väl redan frågeställning en ren provokation som ger upphov till denna diskussion. lågvattenmärke av moderatorn skulle jag säga.
Peter Gustafsson
Oct 18, 2019 @ 17:10
Man behöver ju inte bli provocerad om man inte vill :-)
Har du hängt här så vet du att vi har diskuterat allt från fulaste segelbåten till vem som är troligaste fuskaren på ÅFOR. Normalt brukar folk kunna ta det för vad det är.
Sedan är jag inte “moderator”. Utan jag skriver en blogg som folk får tycka vad man vill om. Jag modererar inga kommentarer om inte den som kommenterat ber om det.
Peter
Oct 21, 2019 @ 11:18
I frågeställning ligger en förringning av prestation i olika båtklasser, mao. det efterfrågas en förringning eller kan man rent av säga en nervärdering?
Att det tagits upp frågor som också har ett syfte att nervärdera är väl inget ursäkt. Det säger dock en del om personen som ligger bakom att ta upp den typen av frågor…
Peter Gustafsson
Oct 27, 2019 @ 10:52
Att man hävdar att en sak är svårare än en annan innebär inte att man “förringar” någonting.
Jag har full respekt för dig och hur du ser på svensk segling i allmänhet, SRS i synnerhet, och att du aldrig har gillat mitt sätt att driva bloggen. Det är helt ok. Men det står dig också fritt att sluta läsa, eller kanske ännu bättre, hitta ett forum där du kan driva diskussionerna på ditt sätt.
Eller så läser du inläggen med en gnutta humor.
Peter
Oct 29, 2019 @ 17:23
nu hävdade du ju att en sak är lättare än en annan (inte svårare)…
humor är bra men det behöver ju inte vara på bekostnad på andra…
Peter Gustafsson
Nov 22, 2018 @ 17:46
Äntligen ?
Sillstryparn
Nov 22, 2018 @ 17:59
Det är nog inte så lätt att vinna IF SM. En ganska tuff klass.
Smaragd kanske tappat något, men det är fortfarande tufft.
Trissjolle är nog kul, men många “gubbs” skulle får problem även här.
En torr ingenjör
Anders
Nov 22, 2018 @ 18:04
Vad är ditt svar då?
Sillstryparn
Nov 23, 2018 @ 13:48
Egentligen gillar jag inte frågan:
Det ligger något förringande i detta.
Därför inget svar.
Synd att förolämpa folk i onödan.
Erik P
Oct 15, 2019 @ 13:38
Håller helt med. Varför skall man förolämpa värdiga SM-vinnare? Försök vinna SM för IF-båtar så får ni se hur lätt det är.
Faktaresistens
Nov 22, 2018 @ 20:55
Anders
Läs på hur olika klasser presterat i MM senaste 5 åren innan du uttalar dig om låg konkurrens.
Triss har ett brons och typ tre finaler senaste 5 åren.
Låg konkurrens ?
Anders
Nov 22, 2018 @ 21:28
Vad är ditt förslag?
Faktaresistens
Nov 22, 2018 @ 21:47
Välj en båt du gillar att segla och var beredd på att lägga ner sjukt många timmar på att träna och tävla .Finns inga genvägar.
Om jag skulle dra någon slutsats av resultaten i MM så är det nog att seglade timmar, träning och antal race per år spelar större roll än val av klass.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Faktaresistens
Anders
Nov 23, 2018 @ 20:59
Jag känner mig kluven. Tror att min skeppare använder mitt alias för att piska upp debatten. Ni kan ta alla mina kommentarer i denna tråden med en stor nypa salt.
Att segla bra i olika båtar kan många, men vinna kan få.
Mattias Carlsson
Nov 22, 2018 @ 21:42
Att hotta till en Smaragd och vinna på bara båtfart… Möjligen det mest okunniga jag läst på den här bloggen faktiskt. Jag vågar påstå att ytterst få klasser i Sverige har sett så många mantimmar nedlagda på kölar, roder och segeloptimering.
Anders
Nov 23, 2018 @ 10:23
Jag menade inte riktigt så. Snarare tvärt om. Om man köper fjolårets SM-vinnare i Smaragd och hottar till den lite så kan man nog vinna ganska lätt vinna SM på ren båtfart. I J70 och CB55 går det inte att köpa framgång på samma sätt. Alla båtar är lika.
Mattias Carlsson
Nov 23, 2018 @ 19:06
OK, då förstår jag hur du menade. Vidhåller dock att det inte riktigt funkar så :-). Dels finns det knappast särskilt mycket kvar att hotta upp på toppbåtarna, åtminstone inte i ren båtfart så att säga. Möjligen däckslayout eller liknande men troligen inget som ger nån edge i fart på kryssen helt plötsligt. Och dels, vilket jag tror är viktigt, så känns det som att det är en hel del seglare som kommit från båtar som väger mindre och som accelererar och svänger fortare, som inte fått till det i en såpass tung båt som Smaragd. M a o – det tar helt enkelt tid att lära sig sin båts optimala hantering och Smaragden är i det avseendet inget undantag.
Peter Gustafsson
Nov 23, 2018 @ 19:20
Draken går efter 90 år av proffsmeckande (och många miljoner) fortfarande att optimera. Staren likaså. Att tro att lokala byggen med en handfull satsande båtar de senaste 20 åren skulle vara 100% optimal låter lite konstigt?
Jag är ganska säker på att det i de allra flesta klasser finns mer att ta ut, och att 6 månader i “Collbergs garage” skulle göra skillnad också på en Smaragd eller A22.
Det är ganska lätt att bli hemmablind. Snacket går i en klass och alla vet vad som är optimalt. Är man i topp så provar man sällan något radikalt utan jagar små förbättringar. Sedan kommer någon som har skruvat på 5-6 olika båttyper och provar nåt helt annat. Och så är cirkusen igång ett tag tills klassen är på nästa nivå.
Mattias Carlsson
Nov 23, 2018 @ 19:30
Fast då förutsätter du ju att saker och ting är tillåtna. Som exempel kan jag nämna att en viss Sandberg ville sätta en liten profilskena av aluminium i längsled utmed masten för att störa ut virvlarna tidigare och på så sätt få vinden att bli laminär tidigare i seglet (mest för att testa en hypotes som jag minns det), men det föll på att konkurrenterna helt enkelt menade att det stred mot entypsregeln, så han tog bort den. Köl- och roderprofil är sedan länge definierade, rodrets distansmaterial, liksom vilka mastfabrikat och profiler man får använda, och maxvikten såklart också. Så vad är det du ser framför dig ska hända i Collbergs garage?
Mattias Carlsson
Nov 23, 2018 @ 19:32
*minimivikten
Martin
Nov 23, 2018 @ 22:58
Det är inte entypstyle att vinna på bättre fart än alla andra konkurrenter. Tanken är väl att bästa besättning ska vinna och att båtarna går lika fort? Sen blir det tyvärr liten variation i hur bra båtarna går när de har några år på nacken, men är ju inget som gynnar klassen i sig?
Peter Gustafsson
Nov 23, 2018 @ 19:48
Som sagt, jag har extremt svårt att se att just Smaragden är den enda båttyp som inte går att utveckla lite till :-)
Jag vet ju inte vad som händer i Collbergs garage, men jag får en del idéer när klassregeln stipulersr “Förstärkningar: fria.”
Mattias Carlsson
Nov 23, 2018 @ 20:05
Nej, det finns säkert saker kvar att göra “på pappret”. Men nu handlade det ju om att hotta upp en båt såpass att man vinner på fart. Men vi kan göra så här: Du känner ju (och litar på) Henrik Ottosson, inte sant? Även om det var rätt längesen han seglade Smaragd så gjorde han ju det onekligen väldigt framgångsrikt och är väldigt kunnig om segling i största allmänhet. Ta ett snack med honom och hör om han tror att ett par månader i garaget hade fått en Smarre att få såpass edge över Davidsson att man skulle segla hem SM på ren båtfart. Jag kan givetvis ha helt fel, men jag är idel öra :-)
Peter Gustafsson
Nov 23, 2018 @ 20:32
Jag tycker väl att Jonas Granheds satsning är ett alldeles utmärkt exempel på hur man attackerar Smaragden och vinner SM på andra försöket. Bra gubbar & koll på prylarna.
Så helt jävla omöjligt verkar det inte vara :-)
Mattias Carlsson
Nov 23, 2018 @ 21:53
Ännu bättre, då slipper vi gå över ån efter vatten. Bara be Jonas (som bevisligen hänger här på bloggen) att kommentera vad de gjort med sin båt som fått dem att gå fortare än konkurrenterna.
Peter Gustafsson
Nov 23, 2018 @ 22:17
Fast det viktiga här var ju principen. Att man med koll på läget kan knipa ett SM-tecken på ett par säsonger. I alla fall i några klasser.
Martin
Nov 23, 2018 @ 23:19
Det finns förmodligen i Sverige ett antal seglare som är så pass duktiga att de har chans att ta hem SM i flera klasser. En mer intressant frågeställning skulle vara: Vad gör dig till en SM-vinnare? Hur vinner man ett SM? Hur seglar man en bana med fart, taktik och strategimässigt bra en hel SM-vecka? Kan inte Blur göra en intervjuserie med några framgångsrika seglingsprofiler? Det skulle vara rätt kul att läsa? Det finns ett tomrum efter tidningen Segling, tycker jag. Vill också tillägga att allt techsnack är intressant på flera sätt, men det känns som detta ämne kan få lite för mycket fokus ibland? Mvh Martin
Tomas Andersson
Nov 24, 2018 @ 14:54
Cruisingoptimering av Cumulus med infällda steg i akterspegeln för bekvämare dopp i Vänerns vatten är vad som gömmer sig i Michaels båtskjul, kölprofilering och topfinish på hela båten kommer ju liksom av bara farten när han håller på….
Magnus
Nov 22, 2018 @ 23:58
Rent analytiskt borde man använda historiska MM resultat för att se vilken klass som är ’lättast’ att vinna. Det är den enda gemensamma ’valutan’ där man kan jämnföra hur svårt det är att slå SM vinnarna i de olika klasserna.
Har inte gjort analysen av MM resultaten men det finns säkert ngn som har intresset att göra en maratontabell av MM resultaten för de olika klasserna.
Magnus
Nov 23, 2018 @ 00:27
Intressant frågeställning!
Man kan ju ha känslomässigs åsikter vilken klass som är svårare/lättare att vinna, men vill man på något form av analytiskt jämnförelse så är nog resultaten i MM den enda ’gemensams valutan’. Det är kanske någon som är intresserad att göra en maratontabell över resultaten i MM för att se vilken klass som placerat sig sämst och där det bevisligen vore ’lättast’ att vinna ett SM.
Anders
Nov 23, 2018 @ 10:20
I en sådan tabell skulle Laser Master placera sig före Laser Standard. Är Master den tuffaste klassen av de båda? J/70 och CB66 skulle placera sig orättvist högt eftersom MM har avgjorts i dessa klasser. SM-vinnarna har mao fördel. Till detta hör att MM ofta avgörs av slumpen i ett enda finalrace nära land.
Det bästa är nog att jag gör en objektiv analys över vilka klasser som är lätta att vinna….
Anders
Nov 23, 2018 @ 10:25
I den tabellen skulle Laser Master vinna över Laser Standard. J70 och CB66 skulle gynnas eftersom dessa SM-vinnare har fått segla SM i sina “egna” båtar. Till det hör att MM avgörs i ett finalrace nära land med många slumpfaktorer.
Det är nog bäst att jag objektivt utser vilken klass som är lättast……
Jonas Granhed
Nov 23, 2018 @ 06:55
Smaragd SM 2019 går i Stenungsund, helgen innan Tjörn Runt, 9-11 augusti. Alla som vill “testa” att vinna SM är välkomna,
vill ni vet mer om Smaragd, hittar ni oss på smaragdförbundets hemsida. (eller kontakta mig direkt)
http://www.smaragdforbundet.com
Smaragd
SWE 66
ELMA
Pelle Pedersen
Nov 23, 2018 @ 08:50
Jag tror att det är vi (=Blur) som är upphov till denna fråga…! Efter nån öl så kom MM upp och några i gänget har gjort det, några inte (som undertecknad…).
Slutklämmen blev tvådelad;
1. Helt klart ett race man vill göra!! Gärna flera gånger…
2. Det vi konstaterade var att oavsett klass så finns det mycket duktiga seglare runt om i landet/klasserna! Det är inte bara att “ställa ut skorna”! Visst kan SM i C55 se enklare ut än SM Express , men hur eller hur så SKA man vinna! Plus att det finns alldeles för många bra seglare i C55 också! :)
Skulle gärna testa tesen i sommar!
Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race GEP Communication Group
Nov 23, 2018 @ 09:52
Skoj fråga – den har nog många klurat på genom åren. Förstod att den kom någon kväll… Min undran är varför det inte finns ett SM i Sveriges i särklass största och livligaste kappseglingsklass – SRS? Det seglas i ORCi, med något år 7 båtar och i år 23 (?). I SRS så var det 2017 66 startande båtar på SRS Hyundai Cup. Det borde vara enkelt att utlysa SM i SRS och köra det på Västkusten varannat år och på Ostkusten varannat år. Alla mäter in enligt verifierat med vägning och mätning av båtarna = Klart. Kör ett SM på 4 dagar: 6 bankör och avsluta med ett distanskör på 25 Nm. Långa kryssar om 2 Nm. Skulle tro att det blir så många startande att man kan köra i fleet om 30 båtar. Om man skulle göra detta i samband med Marstrand Big Boat Race ( som för övrigt är ett extremt bra arrangemang) så skulle jag tro att man får ihop dryga hundra båtar och kan köra 3-4 klasser = 3-4 Svenska Mästare. Handsken är kastad!
Jens Svanvik
Nov 23, 2018 @ 22:36
Alternativt kan man också testa att segla RC båt genom DragonForce65, inte för att jag tycker att klassen är enkel att vinna, i år var det Christer Sörvik som är mycket duktig på kölbåtseglare som gick till MM, men vill man köra året runt och satsa på en MM så är även detta en klass att satsa på. Får tävlings generna att skutta lite även under vintern :) http://www.dragonforce65.se .
Andreas
Nov 24, 2018 @ 07:33
SM i SRS klassen saknas⛵️?
Det finns SM i orci. Men vi som inte vill segla havskappsegling utan enbart typ bojsegling och runt någon ö…
Det hade varit något….
Jonas.H
Nov 26, 2018 @ 11:29
SM 2018= typ bojsegling och runt någon ö…
andreas
Nov 26, 2018 @ 12:28
Hej Jonas, förstår min kommentar var ganska ofullständig.
,
Jag syftade på ett förenklat SMupplägg, som inte är stenhård havskappsegling, utan ett upplägg med MBBR som bas med tex skagen race eller annat som ett komplement,t ex på fredagen. Mätregeln kan då förbli SRS (som jag upplevt fungerat alldeles ypperligt även för denna regatta)
ORCi är SM i havskappsegling och där det uppfattas av mig lite komplicerat att deltaga. Tar kanske en hel vecka att genomföra osv… Detta blir isåfall en lightversion…
Det skall vara verifierade mätbrev(som många redan har). Efter jag skrivit detta inlägg, såg jag att denna fråga var uppe av Lasse Bergqvist och han har fler ideer (Ostkust/västkust osv)
Jag vill minnas att det för ett par år sedan av Peter G var en separat tråd på samma tema:-) så finns säkert en del problem/möjligheter från den tråden.
Min kommentar ovan var altså som svar till frågan;
Vägen till “LÄTTASTE SM-tecknet” kanske är att få till en ny klass där flertalet av oss seglar till vardags med våra båtar också kan deltaga med samma båt i SM, där vi har god kunskap i sin egna båt och där det redan finns upplägg som skulle vara möjligt att anpassa? Det skulle göra att som nästan alltid bästa seglaren vinner.
Kan bli svårt att för mig deltaga i en trissjolle SM, då jag är ovan i den och kräver tid i vattnet på den båten för att få fram trim,flytläge,seglingsvinklar etc… osv.
Enklare som några skrivit segla i den båt du har…
SM i SRS är en lösning på dessa förslag:-)
MVH Andreas Samuelsson
Andreas Emmoth
Nov 26, 2018 @ 07:07
FAREAST 28R är en ung o ganska billig klass där det finns “untapped potential”, där det har varit nya team som kommit in och tagit täten de senaste åren. Sen är båttypen en bra förberedelse för MM
Wrap Up 2018 - BLUR
Dec 30, 2018 @ 11:00
[…] Lättaste SM-tecknet? […]
Bo Rogalin
Feb 26, 2019 @ 23:18
Kul med tankarna om Trissjolle, flera som “tror” det är lätt…upp till bevis då, köp o va med. Kanske inte så lätt som en del verkar tro.Trissjolle har kommit till final i M.M. ett antal gånger med bra placering och borde ligga bra till statistiskt.
Pelle Pedersen
Feb 27, 2019 @ 09:34
Noterade SM datum i kalendern, med blyerts för säkerhets skull… :)
Björn Sandberg
Jul 22, 2019 @ 10:58
Det var flera som funderade på att segla Trissjolle SM, så här kommer en uppdatering inför helgens SM!
Nytt anmälningsrekord med hela 36 besättningar på Trissjolle SM 27-28 juli på Bohus-Malmön!
För årets SM 27-28 juli på Bohus-Malmön är det nytt anmälningsrekord med hela 36 besättningar sedan SM seglade år 2011, då också på Bohus-Malmön. Den gången var det 43 båtar anmälda till start, men det känns fantastiskt kul att i år ha så många som 36 Trissjollar anmälda till SM hittills.
Det kommer bli ett väldigt spännande SM i år och tightare än någonsin i toppen. Det är flera Trissjollerävar som återvänt till årets SM, samtidigt som det kommer flera nya besättningar som tros bli väldigt konkurrenskraftiga i toppen. Runt 10 båtar ser på förhand ut att vara de främsta kandidaterna till att vinna SM-guldet i år, så det kommer bli väldigt spännande seglingar. Kolla anmäla här http://www.trissjolle.se/index.php?val=70&sidebar=&lang=swe
Läs mer på http://www.trissjolle.se och följ resultaten där, eller här i Facebookgruppen “Trissjollen”.
SM börjar nu till helgen 27-28 juli! Det kommer bli väldigt publikvänlig segling på fjärden precis utanför klubbens brygga, så kom gärna och kolla live på plats!
Program för Trissjollefesten på Bohus-Malmön:
Torsdag 25 juli – Träningsdag och taktik/regelkväll, nya som erfarna Trissjolleseglare är varmt välkomna!
Fredag 26 juli – Sprinttävling – uppvärmningstävling inför SM! Snabba och tighta race på ca 15 min/st.
Lördag 27 juli – Dag 1, Trissjolle SM och Junior Klassmästerskap, Årsmöte och Regattamiddag.
Söndag 28 juli – Dag 2, Trissjolle SM och Junior Klassmästerskap och Prisutdelning.
LilleBror Rylander
Oct 27, 2019 @ 16:25
Kan hålla med till viss del att man kan köpa fart. Köpte Drake av Jesper Bank som han vunnit VM med, allt satt på rätt ställe och fartskillnaden var stor, seglade SM med bl.a Hamel. Efter en disk och en ruskig fart i båten ställde tävlingsledningen in sista racet för att det blåste för mycket… på västkusten…om jag minns rätt åkte vi ifrån alla när det blåste så vi gillade inte beslutet, men vi förstod på regattamiddagen kvällen innan vart det lutade, tror vi kom tvåa.