Utmanare till America’s Cup?
Så här går snacket just nu…
Säkra:
- Luna Rossa
- American Magic
- INEOS TEAM UK
Osäkra:
- Columbus 2021, Aldo Cingolani
- Delasia di Torres, från Sardinien med Renato Azara
- Team France (har annonserat att det inte blir något då Groupama hoppat av)
- Holländskt team med Simeon Tienpont
- Norskt team?
- Kinesiskt team
- Team USA 21 med Mike Buckley & Taylor Canfield
- Ytterligare ett amerikaskt team
Peter
Dec 6, 2018 @ 10:34
Vad händer med Artemis och allt runt om? Är det spin-offen Artemis Technologies som lyft allt åt sidan?
Magnus W
Dec 6, 2018 @ 14:10
Lite mer info: https://www.sail-world.com/news/212834
Anders
Dec 6, 2018 @ 18:51
Peter: Det som nämnts tidigare är att Artemis står över den här upplagan på grund av båtbytet men att ambitionen är att komma tillbaka till 37:an. Lite märkligt beslut med tanke på att man var det enda team som till synes kunde utmana ETNZ vilket borde varit en bra grund för en ny satsning. Samtidigt kan jag tänka mig att TT inte var sugen på att uppleva en ny omgång med “AC72 tjafs” med dyra felsatsningar. Jag tänker framför allt på de överkomplicerade och dåliga vingarna (bara att man köpte in den gamla orma 60:an och försåg den med 72-fots skrov för att testa ut fel typ av vinge måste varit otroligt surt). Att den röda båten inte kunde foila och hade grinders mellan skroven (vad tänkte J.K. och P.C. på?) och till det A Simpsons tragiska bortgång. Den blå, foilande, båten blev klar så sent att man aldrig hade en sportslig chans att utmana på allvar.
Ännu mer fria spekulationer/fantasier: Artemis Technologies möjliggör ju att bibehålla inte oväsentliga delar av Artemis racings designavdelning samt Ian Percy även om man inte är ett aktivt team till AC36. Utformning av bärplan (okej, foils) bör rimligen följa ungefär samma principer oavsett vilken typ av skrov de bär vilket bör komma till nytta om TT bestämmer sig för att utmana till AC37 (hoppas!). Att man (sannolikt) tappar Outteridge som rorsman och en del andra nyckelpersoner till andra team är tråkigt men… Jag gissar att uppstartssträckan för ett ”Artemis 2,0” skulle vara kort.
Anders Svensson
Dec 7, 2018 @ 11:38
Eller så börjar samvetet komma ikapp och att det inte går att finansiera sitt levende med ryska oljepengar med tanke på hur ryssarna härjar runt om i världen.
Magnus W
Dec 6, 2018 @ 21:59
Eller så beror det på de nya nationalitetsreglerna…
Anders
Dec 6, 2018 @ 23:25
Kanske, men samtidigt känns det som ett tämligen litet hinder. Det krävs ”bara” att 20 procent (typ 3 personer då) av besättningen är födda och bosatta i Sverige. Resterande besättning behöver bara möta det sista kravet och vara det minst 2 år innan cupstart. För övriga i teamet finns inga nationalitetsregler. Det är avsevärt ”slappare” än på SACC och Victory tiden. Germán Frers Jr var väl till och med svenskmedborgare under en period när han ritade Victorybåtarna? Men visst, man skulle behöva bosätta sig i landet tämligen omgående efter det att anmälningstiden löpt ut.
Magnus W
Dec 8, 2018 @ 20:58
Kolla in vädret idag! Inte så lockande om man har alternativ ;)
Fabian
Dec 7, 2018 @ 10:09
Första Maltesiska utmaningen någonsin, https://twitter.com/TeamMaltaAltus, finansiären va inblandad i Adelasia di Torres utmaningen det pratas om ovan men hoppade på detta ist.
Tydligen skall dom sätta foils på the Maltese Falcon och använda som testplattform…
Anders
Dec 8, 2018 @ 00:05
Och det verkar som om Ian Percy kommer att gå till dem och då lär resterna av AC Artemis ryka, även om Artemis RC44 kommer att finnas kvar.
Sam V
Dec 8, 2018 @ 16:10
Percy till Malta och Outerridge sedan tidigare klar för SailGP team Japan så man kan säga att kärnan i Artemis AC-satsning splittrats.
Fabian
Dec 7, 2018 @ 10:11
https://www.americascup.com/en/news/104_MALTA-ALTUS-CHALLENGE-IS-THE-NEW-ENTRY-OF-THE-36TH-AMERICA-S-CUP
Peter Gustafsson
Dec 12, 2018 @ 22:32
https://www.yachtracing.life/taylor-canfield-to-lead-fifth-americas-cup-challenge