Skip to content

12 Comments

  1. Peter
    Dec 6, 2018 @ 10:34

    Vad händer med Artemis och allt runt om? Är det spin-offen Artemis Technologies som lyft allt åt sidan?

    Reply

  2. Magnus W
    Dec 6, 2018 @ 14:10

    Reply

  3. Anders
    Dec 6, 2018 @ 18:51

    Peter: Det som nämnts tidigare är att Artemis står över den här upplagan på grund av båtbytet men att ambitionen är att komma tillbaka till 37:an. Lite märkligt beslut med tanke på att man var det enda team som till synes kunde utmana ETNZ vilket borde varit en bra grund för en ny satsning. Samtidigt kan jag tänka mig att TT inte var sugen på att uppleva en ny omgång med “AC72 tjafs” med dyra felsatsningar. Jag tänker framför allt på de överkomplicerade och dåliga vingarna (bara att man köpte in den gamla orma 60:an och försåg den med 72-fots skrov för att testa ut fel typ av vinge måste varit otroligt surt). Att den röda båten inte kunde foila och hade grinders mellan skroven (vad tänkte J.K. och P.C. på?) och till det A Simpsons tragiska bortgång. Den blå, foilande, båten blev klar så sent att man aldrig hade en sportslig chans att utmana på allvar.

    Ännu mer fria spekulationer/fantasier: Artemis Technologies möjliggör ju att bibehålla inte oväsentliga delar av Artemis racings designavdelning samt Ian Percy även om man inte är ett aktivt team till AC36. Utformning av bärplan (okej, foils) bör rimligen följa ungefär samma principer oavsett vilken typ av skrov de bär vilket bör komma till nytta om TT bestämmer sig för att utmana till AC37 (hoppas!). Att man (sannolikt) tappar Outteridge som rorsman och en del andra nyckelpersoner till andra team är tråkigt men… Jag gissar att uppstartssträckan för ett ”Artemis 2,0” skulle vara kort.

    Reply

    • Anders Svensson
      Dec 7, 2018 @ 11:38

      Eller så börjar samvetet komma ikapp och att det inte går att finansiera sitt levende med ryska oljepengar med tanke på hur ryssarna härjar runt om i världen.

      Reply

  4. Magnus W
    Dec 6, 2018 @ 21:59

    Eller så beror det på de nya nationalitetsreglerna…

    Reply

    • Anders
      Dec 6, 2018 @ 23:25

      Kanske, men samtidigt känns det som ett tämligen litet hinder. Det krävs ”bara” att 20 procent (typ 3 personer då) av besättningen är födda och bosatta i Sverige. Resterande besättning behöver bara möta det sista kravet och vara det minst 2 år innan cupstart. För övriga i teamet finns inga nationalitetsregler. Det är avsevärt ”slappare” än på SACC och Victory tiden. Germán Frers Jr var väl till och med svenskmedborgare under en period när han ritade Victorybåtarna? Men visst, man skulle behöva bosätta sig i landet tämligen omgående efter det att anmälningstiden löpt ut.

      Reply

      • Magnus W
        Dec 8, 2018 @ 20:58

        Kolla in vädret idag! Inte så lockande om man har alternativ ;)

        Reply

  5. Fabian
    Dec 7, 2018 @ 10:09

    Första Maltesiska utmaningen någonsin, https://twitter.com/TeamMaltaAltus, finansiären va inblandad i Adelasia di Torres utmaningen det pratas om ovan men hoppade på detta ist.

    Tydligen skall dom sätta foils på the Maltese Falcon och använda som testplattform…

    Reply

    • Anders
      Dec 8, 2018 @ 00:05

      Och det verkar som om Ian Percy kommer att gå till dem och då lär resterna av AC Artemis ryka, även om Artemis RC44 kommer att finnas kvar.

      Reply

      • Sam V
        Dec 8, 2018 @ 16:10

        Percy till Malta och Outerridge sedan tidigare klar för SailGP team Japan så man kan säga att kärnan i Artemis AC-satsning splittrats.

        Reply

  6. Fabian
    Dec 7, 2018 @ 10:11

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Dec 12, 2018 @ 22:32

    As previously speculated a few days ago a second American syndicate led by young match racing star Taylor Canfield has today become the fifth official challenger for the 36th America’s Cup to be held in 2021 in Auckland, New Zealand.

    The Stars & Stripes Team USA campaign is headed by Canfield and his close friend and fellow professional sailor Mike Buckley in partnership with California’s Long Beach Yacht Club. It’s the first time in over 15 years that an all-American team has challenged for the America’s Cup.

    https://www.yachtracing.life/taylor-canfield-to-lead-fifth-americas-cup-challenge

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.