Skip to content
Close

23 Comments

  1. Jimmy
    Feb 16, 2019 @ 10:31

    Klart man kan köra SM i SRS. MBBR tex skulle lika gärna kunna vara ett officiellt SM.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 16, 2019 @ 15:07

      Tidigare har ju snacket varit att man måste ha ett klassförbund för att arra SM. Och SSF var inte intresserade av ett klassförbund för SRS. Så då vart det ju lite moment 22.

      Reply

      • srsseglaren
        Feb 16, 2019 @ 15:30

        Seglade man inte IMS-SM tidigare 1997-1998 ?

        Reply

        • Seglaren
          Feb 16, 2019 @ 23:21

          IMS är väl föregångare till ORC… Än idag finns inom ORC IMS som International Measurement System och ORC är respitregeln.

          Och ORC seglas SM.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Feb 16, 2019 @ 23:34

          Där är ju SHF formellt klassförbund.

          Reply

          • Seglaren
            Feb 17, 2019 @ 20:32

            TK hanterar ju SRS i likhet med klassförbund fast utan inflyttande av “medlemmarna” (härr utövare). Av säker källa vet jag att TK ansåg förut att LYS/SRS är inte lämpligt för mästerskap på nationell nivå.
            Kan ju ha ändrats men då borde det ju vara möjligt att arrangera SM i SRS.

        • srsseglaren
          Feb 17, 2019 @ 00:09

          Vet inte vad det hänger på ? men om ett klassförbund är avgörande och SHF helst seglar ORC varför inte bilda ett förbund som inte har det behovet tex skärgårdsseglarförbundet eller merseglarförbundet alt. annat namnförslag.
          Lägg till 200kr extra till det förbundet utöver SM kostnaden.
          SM stora båtar i Marstrand och SM små båtar i tex Västervik ?

          Reply

          • LB Rylander
            Feb 17, 2019 @ 12:18

            Med tanke på din signatur., Nån som vet hur SRS slår i följande fall, har köpt en begagnad spinnare som är 30 cm längre än båtstandard men betydligt mindre på bredden och mindre total yta. Enkel operation att skära av på mitten men onödigt arbete. Avser att ta ut individuellt mätbrev för kännedom.
            LilleBror

          • srsseglaren
            Feb 17, 2019 @ 12:27

            En dålig gissning kunde vara att 10kvm mindre yta på en 50kvm spinn sänker med 1 pinne.
            Provbrev ger svar.

          • Mats V
            Feb 17, 2019 @ 15:51

            👍

          • Seglaren
            Feb 17, 2019 @ 20:14

            En pinne = 0.01 eller en pinne = 0,001?

          • Anders Svensson
            Feb 18, 2019 @ 20:44

            men det är väl klart att vi skall prata om spinnackers och hur det ev. påverkar SRS mättalet i en post som handlar om mästerskap.

  2. Jan
    Feb 16, 2019 @ 12:31

    I Finland kör man inte heller. Oklart varför

    Reply

  3. Tomas Andersson
    Feb 16, 2019 @ 14:15

    Men där får ju inte mindre båtar vara med….

    Reply

  4. srsseglaren
    Feb 16, 2019 @ 14:56

    Varför inte arra ett SRS-SM för båtar med lägre mätetal ?
    Eller samarrangera med annat redan befintligt event ?
    Förslag var ?

    Reply

  5. Erik
    Feb 16, 2019 @ 15:03

    Ett SRS SM skall kanske återspegla hur mätregelen används, dvs en mix av både ban och diatanssegling. Då är ex. Inte MBBR ett alternativ.

    Näe, ett eget arr skulle vara coolt på hösten. Hoppas Seglarförbundet kan ta pucken och få till det 2020. Skicka ut en öppen fråga och sök en arrande klubb under våren. Man måste inte göra allt själva…

    Reply

  6. Bengt
    Feb 16, 2019 @ 18:14

    Tror det har att göra med att SRS regeln inte är transparant att göra.
    Om jag minns rätt så var det skälet när Lys användes.

    Reply

    • Seglaren
      Feb 16, 2019 @ 23:16

      Var väl mer att LYS/SRS inte var avsett för mästerskap. Det ansågs av TL’s ledning att regeln inte dög för ett mästerskap. Kanske man har idag ändrat sig?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 16, 2019 @ 23:35

      Lite som stt IRC inte skulle funka heller? Låt iss meddela engelsmän & fransmän 😃

      Reply

      • Seglaren
        Feb 17, 2019 @ 20:36

        ….eller så meddelas SFF/TK att IRC inte skulle fungera. Men som sagt så kan ju TK ha ändrats sig. Har ju skett en del med SRS med…

        Reply

  7. Bengt
    Feb 18, 2019 @ 08:45

    Kan vara Riksidrottsförbundets regler för att få hålla något som kallas för Svenskt Mästerskap som påverkar?
    Vet inte säkert.

    Reply

  8. Johan
    Feb 19, 2019 @ 20:49

    Allt står att läsa i SSFs tävlingsreglemente:
    3.3 KLM-status
    a) En klass, som har av SSF/Nordiska SF/World Sailing godkända klassregler, får efter godkännande av SSF status för KLM. Ansökan skall göras till SSF.
    b) En klass kan fråntas sin KLM-status av SSF.
    3.4 SM-status
    a) En klass får, efter godkännande av RF och SSF, status för SM. Ansökan skall göras till SSF. Innan SM-status kan uppnås krävs att klassen under två på varandra följande år genomfört KLM och uppfyllt kraven

    ff

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Sep 3, 2019 @ 09:01

    Dansk Sejlunion verkar happy…

    Kanske ett nytt kul format för SSF att ta tagi i ;-)

    DH-DM var et utroligt flot og velafviklet stævne – med fantastisk stemning og masser af begejstring blandt sejlerne.

    Med DH-DM har vi fået stævne, som både rummer de rutinerede kapsejlere, og hvor også nye og mindre erfarne kapsejlere har mulighed for at snuse til DM-oplevelsen.

    DH-DM er skabt i et flot samarbejde mellem tre klubber. Ikke alene har klubbernes frivillige leveret en formidabel indsats, der er samtidig skabt grobund for et lokalt samarbejde, som klubberne kan videreudvikle på andre områder.

    I forhold til lokalt klubsamarbejde er DH-DM et flot eksempel, som andre klubber måske kan lade sig inspirere af.

    Vi kan roligt glæde os til DH-DM i 2020.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.