Skip to content

5 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Apr 17, 2019 @ 07:15

    En stor eloge till SRS-gänget som i mina ögon har den bästa processen av alla. Enkla saker som att ge sina segel namn (jämfört med listan nedan i NORrating) eller att ladda upp mätstämpel. Plus att jag i alla andra system måste maila in en förändring av ett segelmått, för att förklara att:

    “på den jib som i ert system heter “J1-” så skall LPG vara 4,45. Eller det som i ert system kallas LP, och som på bifogad mätstämpel heter HLP”.

    Glasklart!

    Segelllistan i NORrating :-) Extra irriterande är att varje segel skall sättas aktivt/inaktivt, men efter varje editering hamnar man tillbaka på startsidan. Och man måste ha ett separat Excelark för att hålla koll på vilket segel som egentligen är vilket… Dagens I-landsproblem :-)

    Båt Serienummer Seiltype Aktiv
    Blur 372-201205131257 Storseil Aktiv Slett
    Blur 372-201205131258 Forseil Inaktiv Slett
    Blur 445-201505061209 Forseil Aktiv Slett
    Blur 372-201205131300 Forseil Aktiv Slett
    Blur 445-201708022153 Asym Inaktiv Slett
    Blur 9997-201304162032 Asym Aktiv Slett
    Blur 9997-201304162034 Forseil Inaktiv Slett
    Blur 1-201205291003 Asym Aktiv Slett
    Blur 445-201505061205 Forseil Aktiv Slett
    Blur 9997-201304181431 Forseil Aktiv Slett
    Blur 445-201505061245 Asym Aktiv Slett
    Blur 445-201707060802 Forseil Inaktiv Slett
    Blur 445-201707060808 Asym Aktiv Slett
    Blur 445-201707060942 Forseil Inaktiv Slett

    Reply

  2. Fabian Lyman
    Apr 17, 2019 @ 08:51

    “Fabian Lyman Stewart 109 Booty! 1,121 = nån som har koll?”

    Nej, inte direkt. Tycker vi matchade CAG och Valentina väldigt bra i fjol men för rookie i båten för att hålla under hela race än så länge. Blir ren assy setup i år och landat på 0.9% lägre SRS.

    Reply

  3. Anders Frisk
    Apr 17, 2019 @ 12:46

    1,424 – svettigt SRS! Jag som tycker 1.3-ish på ice52 är jobbigt att flåsa ikapp :-)

    Reply

    • Jimmy
      Apr 17, 2019 @ 18:24

      Jag tyckte också SRS-talet för Melges 40 såg högt ut men sen kollade jag specarna på båten. I princip en Fast 40+ med både turbo och lustgas. Melgesen är ett ton(!!!) lättare, och då ska man veta att en Fast 40+ är riktigt lätt, speciellt med tanke på kölvikt och RM, och sistnämnda är i samma härad, allt tack vare svängkölen! Sen har Melgesen även ett något större segelplan både uppför och nedför. Självklart lär den inte vara lättseglad, ju extremare en båt är desto känsligare för trim och små variationer gör därmed stor skillnad i fart. Men det är inget snack om att den har galen potential! Jag är övertygad om att rejsiga 50-fotare inte har något att sätta emot mot denna maskin. Frågan är om vi kommer få se den på någon vettig line-up?

      Jag tolkade Peters text som att han tyckte att skillnaden mellan Figaro 3 och dess föregångare var anmärkningsvärt liten? Båten han jämförde med var dock hottad med en relativt extrem segelgarderob. Jämfört man med en standardkonfigurerad Figaro 2 så skiljer det drygt 3% och man ska ju inte heller missa att det inte skiljer jättemycket på segelarean, deplacementet är detsamma och rätande momentet likaså, överlag, men att Figaro 2:an är en fot längre i vattenlinjen som ju är en av de största fartdrivade parametrarna. Visst kommer 3:an bli riktigt vass på en hårig reach då vingarna kommer till sin rätt, men frågan är hur prestandan är på kryss och i lite mer måttliga vindar. Framtiden får utvisa om SRS har bedömt båten rätt och om vingar är framtiden för produktionsbåtar…

      Reply

  4. Lasse Bergkvist SWE 550 TEN GEP Communication Group
    Apr 18, 2019 @ 00:15

    Bra spaning Jimmy. Kan inte undgå att tänka på Mikael Rickfors och hans : köpa vingar för pengarna!
    Man måste ju ha ett meck att se fram emot nästa vinter…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.