Skip to content

19 Comments

  1. srsseglaren
    Aug 22, 2019 @ 16:54

    Vad kan man göra åt pendlingarna ?
    Frågan ställdes i filmen när bägge seglen stor och fock skotades på samma sida, då är det antagligen svårt att göra ngt ?
    Vi segling wing on wing dvs segling med fock i lovart så kanske man kan försöka balansera segelytorna på vardera sidan om båten genom att använda spinnbom i lovart och på så vis få mer exponerad yta från focken?
    Men 34kvm i storen och 12kvm i focken så blir det antagligen som bäst lite mindre dåligt utan att bli bra ?
    pga låga fribord så finns det en risk att spinnbommen går ned i vattnet om pendlingen blir stor ?

    Helkul att ni vågar prova på nya båttyper även under race.

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Aug 22, 2019 @ 17:40

    Ja, det är lustigt det där pendlandet.

    Vi diskuterade mycket och ville gärna kicka hårdare. Men geometrin var skum och vi vågade inte då vi var rädda att köra sönder nåt. Vi hade redan kört av höljet på kicktampen.

    Efteråt fick vi höra att man i stället skulle släppa kicken. Och i värsta fall mitt-skota focken för att dämpa svängningarna. detta bekräftades av Bo Bergqvist som filmade och fotade alla båtar i Kyrkesund.

    Här en bild på Urban Ristorp, som faktiskt verkade ha lösare kick än vi?

    Reply

    • Mikael Vesala
      Aug 22, 2019 @ 19:26

      Har tittat på filmerna där IOD är med och tycker en anledningen till pendlandet är rätt tydlig, och drabbar väl de flesta båtar med smala ändskepp i farter på eller över deplacementfart. När deplacementvågen ökar i längd med ökad fart, sjunker trycket och vågens höjd midskepps och stabiliteten med den, först när skrovet krängt ner långt återfås stabilitet och skrovet börjar räta upp sig. Väl i upprätt läge är åter stabiliteten dålig och med levande kraften i den pågående pendlingsrörelsen fortsätter rörelsen tills skrovet krängt ner långt åt andra sidan, och med ett litet krafttillskott i varje pendlingsrörelse ökar pendlingen lätt till okontollerbarhet. Svårt att undvika med andra ord. Att skära några grader för att få vinden att röra sig från lovart till lä är väl ett säkert kort?

      Reply

      • J
        Aug 23, 2019 @ 09:50

        Knepet för att häva pendlingarna när jag seglade IF var att mot pendlingen (dvs gira babord då masttoppen drog åt styrbord). Det var länge sedan, men jag har bestämt för mig att vi hävde pendlingen rätt omgående på det viset. Givet att vi inte råkade gippa, då. Det hände ju.

        Reply

    • Anders
      Aug 23, 2019 @ 08:35

      Vad säger reglerna om att hålla direkt i seglets skothorn?

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 23, 2019 @ 08:36

        “A competitor may hold a sheet outboard” – https://rrs.sh/cases/1123

        Reply

        • Peter
          Aug 23, 2019 @ 08:43

          provided that rule 49 is complied with.

          Reply

          • kaskeloten
            Aug 23, 2019 @ 11:35

            däremot är att använda paddel eller båtshake, eller spirbom, utan att sätta fast i den i masten, förbjudet. det var väl i för sig ingen som var sugen på det i den vinden

        • Anders
          Aug 23, 2019 @ 11:30

          Tack!

          Reply

        • Harald
          Aug 23, 2019 @ 14:35

          Ett skot i lovart är väl inte mera ett skot utan en gaj?

          Reply

  3. C
    Aug 22, 2019 @ 18:20

    IOD är snabbast när den pendlar. Berättade Urban inte det?

    Reply

  4. C
    Aug 22, 2019 @ 18:23

    IODn är som snabbast när den pendlar på undanvinden, berättade inte Urban det?

    Reply

  5. Harald
    Aug 22, 2019 @ 18:30

    Logiskt. Om spinnakern drar masten i lovart brukar vi spänna kicken för att storens topp att dra mer åt andra sidan köllinjen än spinnakern som ofta vill dra masten mot lovart.

    Omvänt får man toppen på storen att dra mer på fockens sida genom att twista den mer.

    Reply

  6. Oscar Egerö
    Aug 22, 2019 @ 20:28

    Slankt akterskepp har sina nackdelar. När Kajsa (Passad S52) plattlänsar i farter över 8 knop så uppskattar jag vattenlinjebredden till 60 cm i fören och 80 cm i aktern. Mitt under båten är det liksom “tomt”.
    Mina botemedel mot pendling: Sänk segelcentrum, ofta försent att tänka på när det väl börjar pendla.
    Försök få lite press från sidan med något segel. Ett illa kickat och/eller så lite utskotat storsegel som möjligt.
    Hinner jag så riggar jag preventer för att minska risk för ofrivillig jipp.
    Har en tillgång till besättning så placera dem i lä.
    Håll i dig och vänta tills du kan lova några grader.

    Reply

  7. D35 Aurora
    Aug 23, 2019 @ 08:51

    Man kanske kan eftermontera aktiva hydrauliska trimplan i häcken för att dämpa rullningarna?
    Aktiv undervattenskropp blir det nya svarta för IOD, glöm inte var ni läste det först ;-)

    Reply

  8. srsseglaren
    Aug 23, 2019 @ 09:04

    Ett alternativ ? SBS sailing booster system:
    http://sbssystem.com.br/
    Mer för cruising ?

    Reply

  9. Erik P
    Aug 23, 2019 @ 14:49

    Från publikplats kan meddelas att ni inte var den enda IOD som pendlade. Även andra båtar med “rund” botten som t ex IF pendlade en hel del de med. Tror vi såg totalt 6-7 båtar i hela startfältet som hade undanvindssegel varav en vurpade mitt framför näsan på publiken. Många olika sätt att spira genua/fock gavs det exempel på. En minoritet hade bom (Collis t ex). Det festligaste hade en man mer eller mindre utanför båten medan en annan höll i denne med ena handen och vantet med den andra.

    Reply

  10. Wrap Up 2019 - BLUR
    Dec 29, 2019 @ 14:40

    […] IOD tar som vanligt hem årets pendling och årets “saker vi inte behöver prova igen”. Men stort tack i alla fall till Hans Johansson och Team Blues. […]

    Reply

  11. srsseglaren
    Aug 3, 2020 @ 20:21

    Anmälan till Tjörn Runt 2020, 15:e aug. öppen:
    https://idrottonline.se/StenungsundsSS-Segling/

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.