Snabbast i offshore mix-klassen?
Trash talk inför helgen. Vem är hetast?
Test av nya mixade OS-klassen lockar svensk seglings stjärnor.
En man, en kvinna, segling på havet dygnet runt. Det är vad det handlar om i den nya OS-klassen Mixed Two Person Keelboat Offshore. Det är en uthållighetstävling i segling som inte bara är unik för segling som idrott, men också för hela OS-programmet då den pågår under flera dygnet i sträck. Nu till helgen körs det första testet i Sverige av den nya OS-klassen under KSSS Olympic Class Regatta och till tävlingen kommer svensk seglings toppnamn i disciplinen.
I de mixade besättningarna hittar vi några av Sveriges mest meriterade seglare, kvinnliga såväl som manliga. Julia Carlsson vann ISAF Youth Worlds i Laser radial 2012 och är en av Sveriges bästa jolleseglare. Hon seglar med Ocean Race-seglaren Magnus Woxén. Jimmy Hellberg som vann totalsegern på Gotland Runt 2016 i Doublehanded seglar med Filippa Löhr, en meriterad jolleseglare som idag coachar både KSSS och Royal Sydney Yacht Squadron.
Andra toppnamn är Emely Hagen, Pär Lindforss, Nadine Kugel och Sandra Sandqvist som också utmanas av yngre hungriga besättningar med siktet satt på OS i Paris 2024.
– Aldrig någonsin förr har havskappsegling funnits på OS-programmet. Tävlingsformen kommer att bli unik då ingen annan idrott har en tävling som pågår under flera dygn, säger Stefan Rahm, klubbdirektör på KSSS. Därför är det så kul att vi ser ett stort intresse att vara med. Doublehanded är ju också en seglingsform som växer inte bara på elitnivå utan också inom breddsegling.
Deltagande besättningar
Julia Carlsson & Magnus Woxén GKSS/KSSS
Magnus är en av Sveriges mest meriterade havskappseglare, Julia en av Sveriges bästa jolleseglareEmely Hagen & Carl-Henrik Ahlin KSSS
Emely har nominerats till ”Årets Havskappseglare” 2018 och 2019 år och har kappseglat såväl över Atlanten som runt Gotland (10 gånger). Seglar med rutinerade Carl-Henrik Ahlin.Jimmy Hellberg & Filippa Löhr KSSS
Jimmy är Sveriges ”Mr Shorthanded”, med meritlista inom shorthand segling och havskappsegling på hög inter-nationell nivå. Filippa har seglat Optimist, 29er och Laser är idag coach i KSSS och Royal Sydney Yacht SquadronMikael Gelin & Charlotte Bornudd-Gelin Uppsala SS
Tillhör toppskiktet i 606 och seglar för årets nykomling i Allsvenskan: Uppsala Segelsällskap.Nadine Kugel & Pär Lindforss Runmarö YC
Tillsammans har de seglat 39 Gotland runt, om än inte tillsammans. Både Per och Nadine har en bakgrund som segelmakare. Här är det mycket rutin ombord.Sandra Sandqvist & Tomas Westergren KSSS
Liv Gyllfors Gustav Theander KSSS/GKSS
Jenny Hammersland & Erik Lindén KSSS
Läs mer här: https://ksss.se/kappsegling/ksss-kappseglingar-2019/ksss-olympic-class-regatta/
Peter Gustafsson
Oct 5, 2019 @ 16:45
Helt OK tippat, så här såg det ut efter idag.
1st J/70 SWE 795 Julia Carlsson Magnus Woxén GKSS/KSSS
2nd J/70 FRA 257 Filippa Löhr Jimmy Hellberg KSSS
3rd J/70 SWE 794 Jenny Hammersland Erik Lindén KSSS
4th J/70 SWE 788 Nadine Kugel Pär Lindforss Runmarö YC
5th J/70 SWE 790 Liv Gyllfors Gustav Theander KSSS/GKSS
6th J/70 SWE 120 Emely Hagen Carl-Henrik Ahlin KSSS
7th J/70 SWE 623 Sandra Sandqvist Tomas Westergren KSSS DNF
7th J/70 SWE 764 Charlotte Bornudd-Gelin Mikael Gelin Uppsala SS 9 D9
Pelle Pedersen
Oct 7, 2019 @ 13:55
Egen klass på ÅFOR?
Anders
Oct 7, 2019 @ 15:30
Det är nog lämpligt och kanske på några fler tävlingar.
Kanske dags för en sponsor att gå in och stötta en Tour?
Peter Gustafsson
Oct 7, 2019 @ 17:45
Som, vanligt är det väl seglingspolitik i detta…
J/70-segling på baggen har ju väldigt lite att göra med shorthandedsegling över flera dygn på havet, men det var i alla fall någonting. Och väcker man intreesset hos duktiga inshoreseglare så är det väl jättebra.
Närmaste “klass” i Stocklholmsregionen är väl FarEast 28R, men det krävs kanske lite moifiering flör att få dem CAT3? Det är kanske också svårt att ha båtar som både funkar OD på bana, och douldehanded på havet. Men det känns som denna gruppering borde kunna mobilisera?
I övrigt finns det väl spridda skurar av båtar…
Jobbade man på det nu borde man kunna få till en “box-klass” med vad som helst melllan 27 och 33 fot + gennaker. Då skulle man rymma FarEast, Seascapes, Figaros, Dehler 30, SunFast 3200/3300, J/99 och säkert en hög till. Så klart en balans mellan att få lika prestandakarakteristik/svårighetsggrad, och att få många båtar.
Skulle också skapa incentives för importörer att sätta 1-2 bra team på banan :-)
Målet närmaste 12 månaderna bör ändå vara att få en bredd, och där materialet kanske inte är lika viktigt. Målet borde vara att kunna prestera i L30 om ett år.