Related Posts
Roliga båtar till salu?
OK. Om du var tvungen att köpa en begagnad båt före fredag. Obegränsad budget. Men den måste finnas till salu på en sajt i Skandinavien. Vad hade det då blivit? Leifs Figaro 3 ligger bra till.
5 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
JP
Dec 16, 2019 @ 20:44
Jeg er ikke helt overbevist om de foils. Det kunne have været sjovt at se en tilsvarende film, hvor kun den ene havde foils monteret. Der er et par passager hvor den ene sejler væsentligt hurtigere end den anden, men flere passager, hvor foils ser ud til at bremse.
Who knows. Jeg har taget fejl før…….
Peter Gustafsson
Dec 16, 2019 @ 20:55
Vi som har sett en sådan segla på oskusten (t.ex. ÅF Offshore race och Visbypokalen) kan konstatera att de är “uncatchable” i vissa förhållanden, som halvvind i mycket vind.
Foilsen bromsar de förhållanden där de inte hjälper, men effekten när man har nytta av dem är många gånger större.
Fanns också en b ra artikel om detta i Seahorse?
Pelle Pedersen
Dec 17, 2019 @ 11:44
Går inte att jämföra dessa på samma dag ens!; gennakrarna är så extremt olika.
Den lovart (i början) har en A3/A5 som passar perfekt när det blåser så mycket. Den i lä kör med någon länsvariant (A2/A4) som bara vill dra ner båten på lägre kurs utan att ge något farttillskott.
Johan H
Dec 18, 2019 @ 08:50
Är dom inte identiska ?
Pelle Pedersen
Dec 18, 2019 @ 11:41
Hej Johan H, man ser det redan i början. En gennaker för slör-halvvind har ett lågt skothorn, spetsig toppvinkel i fallhornet och liten eller inget utbyggt akterlik. Detta sammanlagt ger en mer “genualiknande” form som passar bättre när AWA (apperant wind angle) blir spetsig eller som i detta fallet med hård vind och surf/planing; en form som gör att man kan nå högre toppfarter = höga farter som ger möjlighet att gå lågt (om man vill!).