Joakim Brantingson kör Mini-Transat 2021
Så kul att ännu en svensk ger sig på detta… med två fulla säsonger, och bra backning, borde man kunna vara redo? Fopto: Oskar Kihlborg.
Joakim blir ensam 25 dygn på Atlanten utan kontakt med omvärlden
I September 2021 går starten för Mini-Transat – en av världens mest krävande ensamkappseglingar. Som ende svensk bland 80 startande seglare från hela världen deltar Joakim Brantingson i en båt bara 6,5 meter lång.
Starten går i La Rochelle, Frankrike och mållinjen finns vid den västindiska ön Martinique. Tävlingen har avgjorts vartannat år sedan 1977 och är minst lika populär som Tour de France
i värdlandet Frankrike.– Kombinationen sömnbrist, fysisk utmattning och det faktum att man spenderar nästan en månad ensam, isolerad ombord på en båt bara aningen större än en typisk kombibil, är vad som gör den här utmaningen speciell. Eftersom all kontakt med omvärlden är förbjuden under tävlingen, måste jag själv fatta alla de svåra beslut man ställs inför ute på Atlanten, säger KSSS-seglaren Joakim Brantingson.
Förberedelser
Redan idag, knappt två år före starten, ägnar Joakim Brantingson all vaken tid åt förberedelser. Ett tjugotal nyckelpersoner från spridda områden har förenats runt Joakim inför tävlingen för att skapa fundamenten för deltagandet i en av de största utmaningarna seglingssporten erbjuder.
Meteorologen lär honom att följa lågtrycken för att driva båten maximalt, läkaren har gett kurser i traumavård ifall det värsta inträffar, psykologen raderar ”ge upp” ur vokabulären och sjukgymnasten fördröjer kroppen från att gå sönder.
Bakom scenen finns också internationellt erkända seglare – mentorn Gurra Krantz (Americas Cup & 4x Whitbread/Volvo Ocean Race) samt coach Odd Lindqvist (47x Gotland Runt) bidrar båda med sina erfarenheter inom såväl strategi som projekt- och riskhantering.
Men alla nyckelpersonerna står kvar på bryggan när starten går 2021.
Mini-Transat är en unik utmaning som följs internationellt. Joakims satsning har en förväntad räckvidd på över 11 miljoner människor. Parallellt med de sportsliga förberedelserna finns utmaningen att säkra en titelpartner till projektet. En partner som ges rätten att namnge såväl projekt som båt samt även ge dessa sin visuella identitet.
Ca. 25 dygn och ~4400 sjömil efter starten utanför La Rochelle 2021, har Joakim nått fram till målgången på den västindiska ön Martinique.
Följ Joakims förberedelser via sociala medier @joakimbrantingson
Dec 16, 2019 @ 08:27
Roligt att någon vågar. Detta stöttar jag.
Dec 17, 2019 @ 10:01
Imponerade satsning Joakim. Det kommer bli intressant att följa ditt team och dina förberedelser inför starten och under racet. Din satsning inspirerar oss andra.
Dec 23, 2019 @ 15:46
Tack Håkan!
Dec 17, 2019 @ 11:20
Detta blir spännande att följa!
Inte minst när nya båten blir klar!!
Hur ser planen ut för 2020?
Dec 23, 2019 @ 15:51
Hej Pelle. Nya båten blir klar och premiärvisas i Mars. Därefter drar vi raka vägen mot Biscaya-bukten (Lorient, där båten ska bo) och sätter igång med träningar och kvalseglingarna inför Mini-Transat. I December 2020 står jag på Paris-Nautique -mässan och fyller i anmälningsblanketten till Mini-Transat 2021. Därefter fortsätter finslipning och förberedelser fram till och med startskottet i September 2021… God jul :)
Dec 25, 2019 @ 12:31
God Jul Joakim och stort stort lycka till!!
Feb 4, 2021 @ 16:22
Hej Joakim,
Jag heter Hans Svedman och är gammal Scampiseglale med bl a. 20 Gotland runt och 6 segrar i klassen. Jag antar att båten på bilden är Vågspel som Tomas Didrikson byggde. Jag seglade en kort tur med Tomas kort efter att båten sjösatts i Henån. Tomas var då mycket sjuk men han ville absolut provsegla båten. Tyvärr dog han inte långt efter detta så han fick inte mycket glädje av den färdiga båten. Jag var nere i Henån ett par gånger och tittade på båtbygget. Tomas var mycket noggrann och byggde en kvalitetsmässigt mycket bra båt. Hans dotter Marta ärvde båten som hon sedan sålde till dej. På biden ser man något rött strax under vattenlinjen. Är det ett bärplan som du monterat?
May 16, 2021 @ 18:03
Aug 16, 2022 @ 06:34
Vi som seglar offshore vet att dessa projekt består av en lång rad saker som inte alls blir som man har tänkt sig. Så är det för alla, även de mest framgångsrika teamen. Och så är det i alla äventyrssporter (Matterhorn bestegs efter att Edward Whymper misslyckats sju gånger).
Synd att Joakim inte fick till det denna gång.