Close
Skip to content

11 Comments

  1. Per
    Jan 8, 2020 @ 17:18

    På vilket sätt hjälper detta roderarrangemang båten att gå fortare?

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Jan 8, 2020 @ 18:48

    When foiling, the longer the separation between the main foil and the elevator, the more forgiving foiling becomes in terms of pitch stability which makes it easier to sail.

    Another important aspect is that the elevator is on CL, so the portion of weight carried by the elevator does not generate as much righting moment as the main foil to leeward would.

    There is therefore an incentive to reduce the amount of lift carried by the elevator, and move it to the main foil to increase the ‘power to weight ratio’ of the boat.

    In scow mode, the main foil will be lifted up so the hull is clean. The only deficit in performance against other scows would be the elevator that will remain dragging in the water.

    The further away from the main foil the elevator is, the smaller it can be for the same effect and therefore the lower the penalty.

    Elevator can be used to push the transom down and push harder when reaching which is a benefit but this is likely an extreme and rare case.

    Gantry is beneficial for both modes.

    Regarding the rudder, we have pushed the canting keel system to quite an extreme and the hull too in terms of sections (to remain as clear from the water as possible when foiling). This boat is not expected to heel much in her sweet spot so double rudder are less needed. We are also looking for a deeper elevator for safety, a deep single rudder allows for this.

    Reply

  3. Per
    Jan 8, 2020 @ 19:13

    Ah ok tack! Glömde bort foilingaspekten! :)

    Reply

  4. Johan Strömbäck
    Jan 9, 2020 @ 10:06

    En gång i tiden GÄLLDE devisen “Vackra båtar seglar bra”. Nu får vi se allt fler exempel som lägger grunden för en ny devis, nämligen: “Inte enbart vackra båtar seglar bra”. Club Swan 36, senaste RAN och nu denna är alla exempel på båtar vars linjer skapar skavsår på näthinnan.. verkligen inget njutbart att vila ögonen på.. Vissa (Club Swan 36 & senaste RAN) är det svårt att veta vad som är ovansida och vad som är undersida…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 9, 2020 @ 10:32

      Var det verkligen så?

      Är det inte så att udda och ganska fula båtar alltid har legat i framkant, och så har folk vant sig efter ett tag?

      Det gällde väl “skumslevar” för 100 år sedan, de första fenkölarna, båtar i plast, Peter Norlins första designer, raka stävar, open-style och nu foiling. Folk har alltid stått på kajen och undrat vad det är som pågår?

      Och apropå båtar där man inte ser skillnad på ovan- och undersida, så togs väl inte den här designen heller emot med öppna armar för snart 100 år sedan :-)

      Och världens coolaste IMOCA :-)

      Reply

  5. srsseglaren
    Jan 9, 2020 @ 11:15

    Var det inte Olle Enderlein´s favorit uttryck ?
    Finns en bok med samma titel: http://libris.kb.se/bib/7747443

    Reply

  6. Johan Alfredsson
    Jan 9, 2020 @ 13:19

    Det kan väl finnas en nyansskillnad i att segla “väl” som Enderlein utrycker det och att segla “bra” eller för all del fort. På en atlantsegling t.e.x kanske jag hellre seglat 4 Veckor i sakta mak i en OE36 än 1 Vecka i en IMOCA med sönderskakade njurar ;-)

    Reply

  7. Dan Turesson
    Jan 9, 2020 @ 17:41

    Skönhet är ett subjektivt och mycket relativt begrepp.
    Snabba båtar blir vackra!

    Reply

    • Mikael Vesala
      Jan 11, 2020 @ 12:26

      Precis!

      Reply

  8. Andreas
    Jan 12, 2020 @ 08:38

    Jag fick tankarna till en annan båt.
    Från Danmark, hette väl PI eller liknande. Blev lite nyfiken om den är igång o seglar nu. Hade lite RM problem initialt…
    Som jag minns var den kantig men kanske inte en scow.

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Oct 16, 2020 @ 20:18

    We have take off!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.