Close
Skip to content

10 Comments

  1. Micke Holmström
    Mar 5, 2020 @ 09:42

    Lite märkligt med förändringen av viktmätningen. Jag kan förstå att man eftersträvar en minimivikt vilket i någon mån kan vara ”mer rättvisande” för båtar under rejs och minska möjligheten av väga in med 1,5% förtöjning och sedan tävla snudd på utan detta.
    Problemet är övergångsfasen, de båtar som idag är verifierade kommer med ett schablonavdrag att få olika vikter i förhållande till sin verkliga tomvikt. Jag mätte in med fyra fendrar och fyra tampar samt lilla ankaret. Även om jag oftast har betydligt mer även under kappsegling. Får jag nu 1,5% avdrag på vikten (drygt 100 kg) så är det betydligt mer än de kanske 30 kg detta väger sammantaget.
    Som påpekats så har det en marginell betydelse på prestandan men det omkullkastar ändå betydelsen av verifierade vikter och mått.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 7, 2020 @ 21:12

      Jämfört med en båt som har vägt med korrekt SRS-utrustning, så blir det ingen skillnad.

      Din båtgranne med identisk båt på ca 6.800 kg vägde in med all utrustning nedan = 100 kg. Du vägde in med 30 kg. 70 kg skillnad = 1% skillnad i vikt till din “nackdel”.

      Efter ändringen är skillnaden mellan er EXAKT densamma procentuellt.

      Och hade du vägt med rätt saker ombord hade detta inte varit ett bekymmer 😃

      Ändringen är till för att hantera detta,. Du har vägt med för lite prylar, medans andra råkat glömma verktygslådor och porslin ombord. Då är det bättre att göra som ORC eller IRC, dvs helt tom båt.

      a) Rigg
      b) I den utsträckning följande segel är tillåtna: Ett storsegel, en fock eller genua, ett undanvindssegel samt tillhörande säckar och/eller kapell
      c) En uppsättning skot och suggor för varje tillåten typ av segel
      d) Nedgångsluckor
      e) Fast monterad utrustning
      f) Fast monterade instrument Följande utrustning får finnas ombord om den är obligatorisk enligt båtdatabladet, SRS-mätbrevet eller SRSv-mätbrevet:
      g) Sprayhood och sittbrunnskapell
      h) Inom- eller utombordsmotor med högst 10 liter drivmedel
      i) Dynor tjocklek minimum 5 cm i alla kojer
      j) Bord
      k) Pulpit och mantåg
      l) Kokanordning, komplett installation
      m) Toalett, komplett installation med septiktank
      n) Kojer i förpik
      o) Ett eller flera batterier
      p) Förtöjningsgods såsom ankare, kätting, ankarlina, förtöjningslinor och fendrar max vikt 1.5 % av båtvikten Tankar med undantag av tank för drivmedel ska vara tomma.

      Reply

      • Micke Holmström
        Mar 9, 2020 @ 00:07

        ”Rätt saker ombord” är för mig de förtöjningsgods som jag minst har med mig när jag kappseglar. Som jag förstått så är det inte ok att väga in med 1,5% och sedan kappsegla med 0,5%, korrekt?
        Min poäng är att de nya verifierade mätbreven inte stämmer med avseende på vikten om samtliga får 1,5% avdrag. I mitt, och säkert många andras fall, kommer det diffa mellan verkliga tomvikten och den beräknade till dess att man vägt om båten (i den mån man anser det motiverat)

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Mar 9, 2020 @ 08:52

          Men hade du segel, skot och det andra på listan?

          Helt omöjligt att du landar på 30 kg med det som skall vara med ombord.

          Reply

          • Micke Holmström
            Mar 11, 2020 @ 18:08

            Ja, det tillkommer. Men det var väl förtöjningsgods inkl ankare som fick vara max 1,5% vilket i mitt fall blir drygt 100 kg.
            Där hade jag avsevärt mindre för att jag gillar att kapsejsa utan en massa tunga saker, och att jag inte vill kappsegla med mindre än vad jag vägde in med.

  2. Pelle Pedersen
    Mar 6, 2020 @ 07:32

    Tittar på bilden ovan och konstaterar att Expressen hade nog, rent estetiskt, vunnit på att inte ha mantåg!! Vad tycker ni?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 6, 2020 @ 07:55

      Gäller väl för de flesta båtar? J/111 hade ju varit sjukt snygg utan pulpit & mantåg 🤩

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Mar 6, 2020 @ 08:00

        :)

        Reply

    • Mackan
      Mar 7, 2020 @ 14:42

      Kan bara instämma.

      När jag renoverade skarven mellan skrov och däck och bytte knapar så hade jag pulpit borttagna på vår Express. Så galet mycket snyggare.
      Men frun sa blankt nej till att ta bort dessa permanent, staketet skulle vara kvar…
      Express utan snurra där bak och utan “staket” blir en helt annan båt.

      Vi får väl se vad som händer i framtiden. :)

      Mackan

      Reply

  3. srsseglaren
    Mar 14, 2020 @ 17:39

    SRS tabellen 2020 verkar klar ?

    Länk.

    Klicka på “Standard tabell”

    Några förändringar ?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.