SRS 2020 är här
Mätbrevssystemet närmar sig färdigt men vi har fortfarande lite problem med betalningsfunktionen så vi får skjuta på den officella öppningen till imorgon. Medan ni väntar är här årets nyheter:
SRS-nyheter 2020
Ny definition av vägningskondition införs.
Från och med 2020 är SRS mätkondition samma som i ORC och i RSR’s definition av båtvikt)
Skälet till förändringen är för att göra mätkonditionen entydig och minska frestelsen att ha onormalt tung utrustning vid vägningen.
Båtar som vägts tidigare får ett schablonavdrag på vikten och behöver inte vägas om (även för att behålla sitt SRSv-mätbrev). De tester och kontrollvägningar av utrustning vi gjort visar att respitalet för dessa båtar i undantagsfall kan bli 0.001 fel.Skärpt policy vad gäller viktsuppgifter
Möjliga viktskällor kommer att vara:
• Båtdatablad eller klassregel.
• Eget ORCi- eller IRC Endorsed-mätbrev.
• Uppgift från konstruktör, katalog eller tillverkare.
• Vägning av ägaren med kalibrerad våg.
• Vägning av ägaren med våg inbyggd i kran.För båtar där ingen viktsuppgift enligt alternativen ovan finns tillgänglig kan SSF på båtägarens begäran fastställa vikten
I övrigt har inga väsentliga förändringar i bedömningsmetoden har gjorts men SRS2019 hade en bug i programmet som påverkade ett fåtal båtar. Denna bug har nu rättats Den påverkade båtar som har kombinerat en stor spinnaker med en liten gennaker eller en stor gennaker med en liten spinnaker.
Standardmätbrev för tabellbåtar.
En möjlighet att ta ut standardmätbrev för tabellbåtar införs. Det är frivilligt att ta ut och gratis och ger båtägaren 4 val och ett respittal anpassat efter valen (inkl. det så kallade cruisingavdraget för båtar med rullfocksystem över däck, ett försegel och högst ett flygande sege)l:
• Propellerutrustning
• Rullfock
• antal försegel
• antal flygande segel.Mått kan inte ändras i ett standardmätbrev.
De syns i mätbrevslistan som vanliga mätbrev vilket kan vara praktiskt vid anmälan till vissa kappseglingar där arrangörens IT-system hämtar uppgifter ur mätbrevsdatabasen.
SRS tabellen
SRS tabellen kommer att publiceras om ca. en vecka.
Följande båtar har fått uppdaterade data i SRS-tabellen; Albin Nova, Albin Stratus, Arcona 340, Banner 30, Elan 37, Farr 30, Farr 40, First 27.7, H-båt, Hanse 342, J/109, JOD35, Mustang Junior, Linjett 40, Safir.
Nya båtar i SRS tabellen är; Dehler 30 OD, Dehler 38, ett stort antal nyare jolle typer tex. RS600, RS Tera, RS Aero. Ytterligare båtar kommer att tillkomma före säsongen.
2020 års klassregler och mätmanual finns på svensksegling.se
https://www.svensksegling.se/…/srs…/srs-klassregler-2020.pdf
https://www.svensksegling.se/…/srsr…/srs-matmanual-v2020.pdf
Mar 5, 2020 @ 09:42
Lite märkligt med förändringen av viktmätningen. Jag kan förstå att man eftersträvar en minimivikt vilket i någon mån kan vara ”mer rättvisande” för båtar under rejs och minska möjligheten av väga in med 1,5% förtöjning och sedan tävla snudd på utan detta.
Problemet är övergångsfasen, de båtar som idag är verifierade kommer med ett schablonavdrag att få olika vikter i förhållande till sin verkliga tomvikt. Jag mätte in med fyra fendrar och fyra tampar samt lilla ankaret. Även om jag oftast har betydligt mer även under kappsegling. Får jag nu 1,5% avdrag på vikten (drygt 100 kg) så är det betydligt mer än de kanske 30 kg detta väger sammantaget.
Som påpekats så har det en marginell betydelse på prestandan men det omkullkastar ändå betydelsen av verifierade vikter och mått.
Mar 7, 2020 @ 21:12
Jämfört med en båt som har vägt med korrekt SRS-utrustning, så blir det ingen skillnad.
Din båtgranne med identisk båt på ca 6.800 kg vägde in med all utrustning nedan = 100 kg. Du vägde in med 30 kg. 70 kg skillnad = 1% skillnad i vikt till din “nackdel”.
Efter ändringen är skillnaden mellan er EXAKT densamma procentuellt.
Och hade du vägt med rätt saker ombord hade detta inte varit ett bekymmer 😃
Ändringen är till för att hantera detta,. Du har vägt med för lite prylar, medans andra råkat glömma verktygslådor och porslin ombord. Då är det bättre att göra som ORC eller IRC, dvs helt tom båt.
Mar 9, 2020 @ 00:07
”Rätt saker ombord” är för mig de förtöjningsgods som jag minst har med mig när jag kappseglar. Som jag förstått så är det inte ok att väga in med 1,5% och sedan kappsegla med 0,5%, korrekt?
Min poäng är att de nya verifierade mätbreven inte stämmer med avseende på vikten om samtliga får 1,5% avdrag. I mitt, och säkert många andras fall, kommer det diffa mellan verkliga tomvikten och den beräknade till dess att man vägt om båten (i den mån man anser det motiverat)
Mar 9, 2020 @ 08:52
Men hade du segel, skot och det andra på listan?
Helt omöjligt att du landar på 30 kg med det som skall vara med ombord.
Mar 11, 2020 @ 18:08
Ja, det tillkommer. Men det var väl förtöjningsgods inkl ankare som fick vara max 1,5% vilket i mitt fall blir drygt 100 kg.
Där hade jag avsevärt mindre för att jag gillar att kapsejsa utan en massa tunga saker, och att jag inte vill kappsegla med mindre än vad jag vägde in med.
Mar 6, 2020 @ 07:32
Tittar på bilden ovan och konstaterar att Expressen hade nog, rent estetiskt, vunnit på att inte ha mantåg!! Vad tycker ni?
Mar 6, 2020 @ 07:55
Gäller väl för de flesta båtar? J/111 hade ju varit sjukt snygg utan pulpit & mantåg 🤩
Mar 6, 2020 @ 08:00
:)
Mar 7, 2020 @ 14:42
Kan bara instämma.
När jag renoverade skarven mellan skrov och däck och bytte knapar så hade jag pulpit borttagna på vår Express. Så galet mycket snyggare.
Men frun sa blankt nej till att ta bort dessa permanent, staketet skulle vara kvar…
Express utan snurra där bak och utan “staket” blir en helt annan båt.
Vi får väl se vad som händer i framtiden. :)
Mackan
Mar 14, 2020 @ 17:39
SRS tabellen 2020 verkar klar ?
Länk.
Klicka på “Standard tabell”
Några förändringar ?