Skip to content

17 Comments

  1. srsseglaren
    Mar 4, 2020 @ 10:06

    Spara 12000 köp en dokumenterad snabb sveriges snabbaste ? 707:
    https://www.blocket.se/annons/alvsborg/707_swe_121_race_ready/88312260

    Kanske inte vara tanken med optimering men troligen mest bang (knop,resultat) for the buck :-)

    Reply

  2. Pelle Lindell
    Mar 4, 2020 @ 10:30

    Om det inte finns några uppenbara tekniska brister hos båten skulle jag säga att ta ledigt från jobbet och träna, kanske med en ihyrd coach är det som skulle ge mest pang för pengarna……

    Reply

    • Jonny Petersson
      Mar 4, 2020 @ 11:39

      Gött Pelle, där dödade du denna tråd:-)

      Reply

      • Pelle Lindell
        Mar 4, 2020 @ 12:42

        Förlåt….det var inte meningen :-P

        Reply

        • Anders
          Mar 4, 2020 @ 15:47

          Tråden är inte död än….vad sägs om att ta ledigt från jobbet för att tävla?
          Kan vara så att det är i de skarpa lägena som man lär sig mest.

          Reply

  3. Jimmy
    Mar 4, 2020 @ 15:05

    Jag skulle också säga coach, en bra sådan är underskattat. Men om det är prylar så kan ett djupt/lätt/modernt roder göra skillnad, speciellt i kombination med att balansera om båten, eller se till att balansen är korrekt för rodret man har i dag, vilket kan innebära förändring i mastlut eller andra ändringar i segelplanet. Balansen är en av de viktigaste faktorerna för bra prestanda, näst efter vattenlinjelängd och rätande moment.

    Reply

  4. srsseglaren
    Mar 4, 2020 @ 17:28

    Okay, what do we got so far.

    1. Nytt roder: http://bearab.se/Projekt.htm
    2. En rutinerad skeppare som seglat ned sin egen båt till medelhavet och söker en båt att segla i Sverige bla Gotland Runt.
    3. Byte av skeppar coaching mot Gotland Runt segling 2020.
    4. Två 707:or på blocket för teamet att tävla med sig själva efter jobbet ökar race rutinen.
    Skepparn köper roder, besättningen en andel i två 707:or.

    All Happy :-)

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Mar 5, 2020 @ 10:00

      Det här var spännande “srsseglaren”; mkt inside info! Antingen ÄR du Peter eller så är du med på Blur.
      Hade ingen aning om att det blir nytt roder till i år eller att vi ska köpa andelar i 707:or!
      Att vi vill segla GR är väl ingen hemlighet, om det skulle innebära någon slag coaching har jag ingen aning om. Kan vi dock bidra till att öka kompetensen i en båt är det bara plus!
      Att anlita coach/begreppet coaching ska inte klinga negativt!!
      Har man nu lagt ner en summa på sin båt (vilken som helst = inte bara Blur) och ser att årets budget har utrymme för lite till så ser jag också vinsterna i att ta in expertis för att optimera saker som arbetet ombord, balansen i båten osv.

      Reply

      • srsseglaren
        Mar 5, 2020 @ 10:13

        Nja kanske bör hålla isär begreppen.
        Det finns två skeppare en frågeställare till tråden som önskar steppa upp ambitionen och söker råd för det.
        Samt team Blur´s som ovan benämns rutinerad skeppare.

        Kunde kanske varit tydligare i förra inlägget ?
        Tror Peter förstod ?

        Reply

  5. Peter Gustafsson
    Mar 4, 2020 @ 18:00

    OK, här kommer mina ”ramblings”.

    Med någon form av baseline är allting ”bra”? Det är ju relativt, och min erfarenhet är att det även från denna nivå finns mycket att göra för att bli ”jättebra” (när man tror att man kan nästan allt, så brukar man upptäcka att man kan nästan inget alls) 🙂

    Tillsammans i besättningen skulle man kunna se om det finns någon lågt hängande frukt inom:
    – boatspeed
    – manövrar
    – strategi/taktik

    Vad som väger tyngst här, beror väldigt mycket på vad man vill segla, vilket inte framgår riktigt. Lokala SRS-race runt öar kräver vissa saker men skall man segla runt Gotland så kanske det är annat som skall till…

    Nåväl.

    Jag hade funderat på hur jag kunde skapa förutsättningar för långsiktig utveckling. Dvs kan jag på något sätt investera pengarna så att vi blir 3% snabbare varje år – snarare än att vi blir 5% snabbare i år, och sedan händer inget mer. Ni som hängde med på matten fattar skillnaden över tid.

    Utan att prioritera påkommer här min bruttolista:

    1 Sätta ett högt mål med en större regatta för säsongen 2020 och kanske ytterligare ett längre mål. Inte ett resultatmål, utan ”genomföra utan att skämmas”…Något som ligger utanför komfortzonen och tvingar teamet (och båtägaren) att tänka till. På Blur var detta extra tydligt med Kerteminde Big Boat, Spi Ouest i Frankrike, och sedan Fastnet Race. För de allra flesta kanske det är Marstrand Big Boat, Göteborg Open Sea eller Gotland Runt.

    2 Få extern input. Från en coach, segelmakare eller duktig storbåtsseglare i klubben. Ta med dem ut eller var med på en clinic och se deras råd som input (inte som sanningar). Vi gjorde detta med Mattias Rahm kring besättningsarbete och sedan har vi haft Johan Barne med några gånger. Definitivt värde för pengarna.

    3 Bli data-driven. Jag kan inte ”känna” hur bra en modern båt seglar, eller vad som ger mig bäst VMG. Och för att det skall bli mindre tyckande ombord, så bör alla kunnas enas kring samma siffror. Detta kräver bra kalibrerade instrument och kanske en mjukvara för att logga data (Expedition eller något enklare). Jag hade spenderat en del av budgeten här. Det kommer inte att ge effekt direkt, men det är nödvändigt för att hela tiden kunna få ut lite mer prestanda, och snabbt återkomma till de trim som fungerar.

    Kan jag dessutom få någon i min besättning som är ansvarar för detta och som hjälper resten av teamet att dra slutsatser (och ställa nya frågor), så är det sjukt värdefullt.

    4 Tid på vattnet. Inga överraskningar där. Kan jag få till en träningshelg. Behöver jag bjuda alla på middag och bira i Marstrand för att få det att hända? Väl investerade pengar.

    5 Båtmeck. Det roligaste för många… det kan vara nya fall, nytt roder, en code eller byte till Litium-batterier. Och här är det väl bara att göra en lång lista med alla möjliga saker och prioritera tillsammans.

    Men jag skulle tippa på att de 4 första sakerna ger 80% av förbättringen varje år, och att man avvaktar med båtmecket tills man vet att man har gjort det grundläggande arbetet som syftar till långsiktig utveckling av lärande.

    Jag skulle också se till att pengarna räcker över tid. En ny fock och en halvbra besättning vinner inga race år ett, men två år av medvetet arbete, plus en ny fock år tre blir livsfarligt!

    Reply

  6. Rikard I
    Mar 6, 2020 @ 08:12

    Svaret beror på om du vill bli en bättre seglare eller om du vill vinna ex vis SRS-tävlingar.
    Om ditt mål är att bli en bättre seglare, investera i en Laser för 50 kSEK och träna med andra så mycket du orkar.
    Om ditt mål är att vinna SRS-tävlingar med din båt, börja med redskapet. Välj en båttyp som SRS “gillar”; det låter på ingressen att det kanske inte är helt rätt båt för regeln. Se till att du har ett riktigt bra segelställ som grund; stor,fock,spinne eller gennaker om du väljer en lättviktsbåt (RS). Se till att du kan få tillgång till båtfart och vindstyrka/riktning för att bygga kunskap om hur fort du ska segla båten i olika vindar. Träna på att hålla farten I alla vindar. Hitta en annan båt som du vet går lika fort som du och benchmarka mot dem-du kommer att byta vem det är vartefter du blir bättre. Träna manövrar gärna på två personer; fungerar det så blir det enklare vartefter ni blir fler. Och glöm inte att läsa på om reglerna och lär dig så mycket som möjligt om vindar&väder.
    Men framförallt, se till att det är kul! Skoj faktorn gör att man orkar hålla på mycket.

    Reply

  7. Magnus W
    Mar 11, 2020 @ 09:36

    Om man tänker lite utanför den egna båten i exemplet ovan. Så kanske man också skall ställa sig frågan hur man blir en bättre seglare/besättning? Att skaffa en laser (eller annan billig entypsjolle). Träna och tävla i den kommer att ge dig mer träningsvolym, mer direkt återkoppling och bättre känsla för fart och balans, regler och taktik. Det kommer att ge direkt utslag i den egna båten.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 11, 2020 @ 21:39

      Det hade varit en intressant frågeställning vad som gett mest “per timma” för att spå resultat i den större båten?

      – tävling/träning med egen båt
      – med annan (liknande men bättre) båt/besättning
      – i en J/70 eller liknande
      – i en Laser

      Jag har svårt att se hur känslan för fart & balans i en Laser hjälper mig en modern 40+-fotare. För mig har det snarast varit att “lära av”, dvs att accepterea att båten är snabbare när båten känns död och att lita på siffrorna mer än på känslan.

      Jag tror också det är “relativt lätt” att komma till 90% i många båtar, men för att komma från 90 till 95 eller 99% så behöver man kanske fokusera? Jag skulle behöva lägga ett par säsonger i en Laser för att få ut 90% och börja segla den på ett vettigt sätt.

      Jag tror också många har nytta av att segla tillsammans, och att kommunikation är något som definitivt är flyttbart mellan båtar. Vi upplevde till exempel att det var mycket nyttigt att rorsman/taktiker/navigatör seglade J/70tillsammans, då vi fick gjort många starter på en helg.

      Med det sagt, tror jag det är jättenyttigt att segla olika båtar och i olika besättningar.

      Reply

  8. Bosse F
    Mar 12, 2020 @ 08:38

    Försök ta reda på hur båtfarten ändras vid olika lutning. Antagligen väldigt stor skillnad på 5 grader eller 20 grader beroende på skrovform. Min båt är ganska platt från sidan med lite rocker men vid 20 grader är det helt annorlunda! Var hika? Vattenballast?
    Gå med motor i 5 knop, kräng ner båten till 20 grader, hur påverkas farten?
    Sådana erfarenheter kan man inte få genom att segla laser……

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.