Nytt från Rosätra… Linjett 39
Inte den sportigaste båten vi sett i år, men Linjett har ju en speciell plats i många seglares hjärta?! Nya Linjett 39 ser ju ut att vara en naturlig utveckling av deras tidigare båtar (vilket så klart är en bra sak).
Själv är jag mest sugen på att se nya Shogun 42.6 som byggs på samma varv 😃
Med nya Linjett 39 tar du kontrollen
Med stolthet lanserar Linjett en ny modell i sin serie, Linjett 39, som sjösätts till sommaren.
En segelbåt som kan hanteras av en person är en trygg båt. Linjett 39 är ännu ett steg i Linjetts designfilosofi, som ständigt byggs ut och förstärks.
– Rorsman ska ha full kontroll. Han ska ha överblick och enkelt kunna nå allt han behöver för manövrering.
Det skapar lugn ombord även vid besvärliga förhållanden.
Markus Gustafsson, vd på Rosättravarvet, beskriver hur modern digital teknik ger varvets beundrade hantverkskunnande ny dimension och betydelse. Redan i ritningsstadiet vet man hur segelbåten kommer att uppträda vid förändringar i skrov, inredning och manövrering. Något som även uppskattas av varvets kunder.
Nya Linjett 39 har ännu inte testseglats, men har redan ett flertal beställningar.
– Detta är en naturlig utveckling, men också ett generationsskifte. Det blir allt tydligare att det bakom varje
Linjett finns ett team snarare än en designer.
Ett kvalitetsbegrepp som Linjett håller styvt på är att en stor segelyta inte får påverka segelbåtens balans eller hantering. En välbalanserad båt är snabb och kan styras med ett finger.
Redan för 20 år sedan drog man ner alla tampar till rorsman. Lägg nu därtill dubbla rattar med separata styrsystem, modern elektronik och alla vinschar inom armlängds avstånd för rorsman. Vars plats är ytterligare något förhöjd, allt för att göra det bekvämt och säkert att hantera båten. Förändringarna i sittbrunnen ligger i detaljerna. Den stora utvecklingen har hänt under däck. Här har man använt den senaste teknologin för att skapa en ny upplevelse.
Det känns inte som man kliver ner i salongen, man går in i den. Den är rymlig, elegant och inbjudande. De synliga förändringarna är höjning av rufftak och fribord som skapat yta och möjligheter, men för att förstå vad som hänt måste man gå ända in i skrovet. Rosättravarvet använder i Linjett 39 den allra senaste tekniken med vakuuminjicering av vinylester i kärnmaterialet, divinycellen. Resultatet är ett lättare och starkare skrov.
Denna teknik har man utvecklat ytterligare i bottenbalkarna, där man injicerat heldragna riktade fibrer. Och i stället för att laminera balkarna mot skrovet är de numera limmade. Två kraftiga balkar, en vid pentryt och en vid mastfoten som avslutas i de kraftiga vantinfästningarna, har nu minskat huvudskottets betydelse och öppnat upp salongen. Efter simulatortester i datorn med omfördelning av vikt, kunde man ta nästa steg och ge Linjett 39 en betydligt större toalett i förpiken.
– Och därmed har vi kunnat bygga ytterligare ett väl tilltaget våtutrymme akterut för sjökläder och dusch, säger Markus Gustafsson. Bekvämligheten både på och under däck har blivit allt viktigare.
Linjetten har traditionellt stora ljusinsläpp. Nu förstärks känslan av utrymme och rymd med de infällda fönstren i skrovet. Uppskattade inte minst av alla de som seglar i skärgården, Linjettens naturliga hem.
SWE42 Calluna
Dec 4, 2020 @ 11:06
Nya Linjetten blir med all säkerhet en mycket fin cruiser/racer med betoningen mer åt cruiser än racer. Rosättra gör ju fantastiska träarbeten med många kluriga och praktiska lösningar. Ser att toaletten nu flyttat in framför huvudskottet vilket möjligörs av det fylliga förskeppet. Själv gillar jag den lösningen då salongen blir luftigare i mitt tycke. De har säkert räknat på balansen men för ögat ser det ut som om masten sitter väldigt långt fram. Kanske är det så att jag vant mig med det nya där masterna placerats längre och längre bakåt. Jag misstänker att det kommit sig av bl a Open 40-klasserna där undanvindsegenskaperna med olika typer av stora assymetriska segel prioriterats.