Vad kollar man på en First 36.7?
Veckans läsarfråga:
Jag är sugen på en First 36.7 för cruising (jag kappseglar på en annan båt). Finns det något speciellt man skall kolla på, eller saker som brukar ställa till bekymmer? Det borde vara en vanlig båt bland dina läsare.
Tomas Wängberg
Jun 2, 2020 @ 17:47
Jag har en First 36.7 som jag köpte ny 2004, båten har kappseglats mycket under åren och har inte haft några problem strukturellt, skrovet är stenhårt, riggen är injusterad av Bengt Falkenberg och inga mått har ändrats över åren. Det skall noteras att jag haft 2 större grundstötningar där kölen demonterats vid reparation. En av grundstötningarna var med spinnacker i 11 knop då släppte några av balkarna från skrovet, vilka återställdes av varv, samma varv reparerade andra gången, men då var det bara en mindre skada i bakkant av kölen.
När det gäller problem är det 2 områden jag skulle kolla, det första är dränet från balkarna ner i kölsvinet, här har jag haft problem sedan båten var ny att vatten stannar i balkarna, när man kränger mycket kan det komma ut i fickorna mellan balkarna. Det andra är med motorn, byt värmeväxlare och avgaslimpa efter 10år, jag har fått läckage i båda (med 2 års mellanrum).
Andreas
Jun 4, 2020 @ 22:25
11 knop och ett par balkar släppte?? Grattis det är en enormt stark båt du har.
Vi har reparerat ett antal first 36.7or och det har varit betydligt större skador i betydligt lägre hastigheter.
Kölbalkarna skulle jag säga, likaså kolla att inte det sviktar vid winschinfästningar och att durken man går på inte sviktar. Kolla likaså vantinfästningar.
Hoppas du hittar en fin båt, seglar bra.
Mvh Andreas Samuelsson (jobbar som PC på Orust Yacht Service)
Andre
Jun 3, 2020 @ 00:27
Kolla att ramverket verkligen sitter fast ihop med skrovet. Tyvärr kan det vara svårare att göra det på en 36.7 än en 40.7. Men med knackningar mot botten så brukar man komma fram till om den släppt eller ej. Att plasta dit den igen så den sitter säkert är ett rätt omfattande jobb. Har gjort det på tre 40.7:or och en 36.7…
Classe
Jun 3, 2020 @ 14:49
Andres kommentar ovan är värt att tänka på, Firstbåtarna är i enkellaminat vilket inte är ovanligt bland andra båtar heller. Men jämför man hur det låter i en normal familjebåt på havet och en låt säga Arcona eller X-båt så är det stor skillnad. Det är tyst i en X-båt i hård kryss på havet. I en annan båt knarrar det hela tiden i skrovet och inredningen. Man tror grejer ska lossna eller gå sönder.
Olof Nyberg
Jun 4, 2020 @ 18:52
Ja, det stämmer som du säger. Hallberg Rassy är byggda i enkellaminat och HERREGUD vad det knakar i dom på kryssen. Gör lite ont i öronen faktiskt.
/Olof
Johan
Jun 3, 2020 @ 18:51
Kolla mantågsstöttor samt hur limning ser ut på båttenstockar…. Vilken typ av köl du väljer har oxå stor påverkan på seglingsegenskaper samt mätetal….
Vi har en 40,7 med 1,90 köl då vi vill kunna semestra med båten.
Ska man bara kappsegla kanske det kvittar……
Sedan är peke bra att ha så man kommer iland / kan köra andra typer av försegel.
Vi öppnade upp vår pullpit själva och lät Timo i Svanesund fixa peket…
Kolla oxå att kvadranten sitter ordentligt och att själva ”oket” runt hjärtstocken är helt och fint
Andreas Westling
Jun 4, 2020 @ 11:04
En liten undran bara… På bilden så ser det ut som de har dragit upphalet till spi-bommen runt en spridare. Är det en synvilla eller är det verkligen så? Varför i sånt fall?
SilverSurfer
Jun 4, 2020 @ 12:21
Fordi de har kludret i det ?
Peter Gustafsson
Jun 4, 2020 @ 12:24
😃
Kanon när det kommer in 10.000 broschyrer från tryckeriet och den ende seglaren på marknadsavdelningen påpekar att det inte ser så bra ut
Mats Landervik
Jun 4, 2020 @ 12:31
Det viktigaste att kolla är alltså om liften är rätt dragen.
Bosse F
Jun 4, 2020 @ 19:55
Hyrde ut vår båt till en filminspelning för 15 år sedan. Mannen stod och styrde på en babordbog när hans repliker spelades in. Kvinnan låg på däck och en styrbordbog när hennes repliker spelades in. När det klipptes ihop till en konversation blev det de snabbaste slagen den båten har gjort!
Sillstryparn
Jun 4, 2020 @ 12:42
Ser ju ut som om man använt ett fall som lift och medvetet dragit runt spridaren för att få bättre dragvinkel.
Men som sagt: Rejält OT
Peter Gustafsson
Jun 4, 2020 @ 12:47
Fast får man välja så vill jag väl hellre att liften drar framåt/uppåt än bakåt? Här känns det ju som att bommen lätt kan stanna kvar (och spridaren gå av) när jag släpper i gajen?
Konstiga saker de där spinnakerbommarna….
Pelle
May 25, 2021 @ 11:54
The 36.7 is an offshoot of the Beneteau 40.7. Schmicker says the 36.7 “has a more advanced hull shape and refined look when heeled at high angles.” That heeled shape, combined with what the Farr office calls a “generous rudder area,” simply means that the rudder keeps its bite in the water when the boat is reaching in big winds.
“The changes are more noticeable when the boats are side by side,” says Schmicker. “The 36.7 is straighter in plan at the sheer, with less curvature than the 40.7. It has less volume above the waterline amidships because more volume was placed in the ends. The result is a longer heeled length, producing better handling throughout the heeled range.“We created the same interior layout in a boat that is nearly three feet shorter.”
“With the keel design it’s all about laminar flow. This keel on the 36.7 is the result of years of intensive research that produces airfoils designed specifically for the boats that we design. They don’t come from the pages of a NACA foil book. They are the result of 15 years of IOR, IMS, America’s Cup, and Volvo Race research. We provide complete 3D representations to Beneteau so they can produce our designs accurately. The objective is to design the smallest rudder with the maximum lift and low drag that will withstand high loads in heavy winds without stalling. We place the rudder shaft in the blade and set the sweep of the blade tip to give the right amount of helm load for all conditions. We also want robust sections that don’t stall abruptly. And, they must be able to be made in a mass production line that produces the same surface finishes.”
Since Beneteau promotes the 36.7 as a one-design racer, it’s being produced with close scrutiny of the weight and application of raw materials. Boats are constructed to CE Class A requirements for unlimited offshore use.