Close
Skip to content

26 Comments

  1. Federico Garofalo
    Jul 2, 2020 @ 22:09

    Man har ju spekulerat en del om varför man inte lockar fler båtar. Jag tror att racet saknar en rundning likso en fyr (fastnet) eller (Gotland runt/Around the Island). Samtidigt Barcolana i Italien drar in 25k seglare och är en fyrkant runt några bojar och där handlar om prestige och fler dygn fest på land.

    Blir det så mycket close reach och mycket sjö, så tror jag att Embla utmanar. Lady Godiva är ju känt för att gilla mycket vind. Det blir dock kul att se Sunkini på öppet hav och när det öppnar upp lite

    Reply

  2. Anders Dahlsjö
    Jul 3, 2020 @ 10:11

    Det ser ut att bli en hyfsad bana med kryss mot Läsö och undanvind mellan Skagen och Hätteberget. Prognosen är rätt fladdrig i det ostadiga vädret men just nu har GFS 15 knop i starten och sedan avtagande under racet. Prognosen att Lady Godiva går imål runt 7 på söndag morgon. Men som prognoserna sett ut så tror jag på mer vind när vi väl startar. Det nya normala :-). Kul med traking via TracTrac i år.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 3, 2020 @ 10:13

      Aha.Man kanske skall köra routingen åt rätt håll :-)

      Reply

      • Carl Fjällman
        Jul 3, 2020 @ 11:07

        :) Vi är tyvärr inte med iår, nu när det äntligen är lite vind.

        Reply

      • Joachim Keim
        Jul 3, 2020 @ 11:15

        :)

        Reply

  3. L-B Gustafsson
    Jul 3, 2020 @ 14:42

    Hämtade ut SI för en timme sedan var en annan bana än jag räknat med. Start och ut som vanligt-Gumman-Hätteberget-SkagenQ3-Laesögröna-Trubaduren och in i mål som vanligt. Inga banbegränsningar vid TSS Skagen

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 3, 2020 @ 14:45

      OK, så då var min routing rätt i alla fall. Gör om i kväll 👍

      Reply

      • L-B Gustafsson
        Jul 3, 2020 @ 14:55

        Byt boj vid Skagen

        Reply

  4. Jens Krogell
    Jul 3, 2020 @ 16:54

    Intressant att jämföra SRS och IRC mätetal för Figaro3/Sunkini och SunFast 3600/La Primera. SRS 1,074 vs 1,075 medan IRC har 1,115 för Figaro3 och 1,030-1,053 för de engleska 3600orna. Kanske stor skillnad på segelgarderob, eller tolkar SRS tex. foils så olika?

    Reply

    • Emil
      Jul 3, 2020 @ 18:25

      Jag litar mer på irc med tanke på tutalörs track record

      Reply

  5. Peter Gustafsson
    Jul 3, 2020 @ 22:46

    Ny routing. Fortfarande 15-16 timmar i en J/111. Egentligen bara GFS som tror på rejält lättare vind under em, även om alla har moderata vindar antingen på dagen eller på kvällen lite beroende på vad som händer med de små fronter som finns.

    Men tillräckling långa code-bogar i 7-10 m/s för att Figaron skall kvarstå som favorit :-)

    Nu ligger också SI ute:
    https://www.gqss.se/globalassets/goteborgs-qss—segling/dokument/pressreleaser-o-nor-for-gor/si-gor-2020-ver2.0-khbi.pdf

    Och banbeskrivning:
    https://www.gqss.se/globalassets/goteborgs-qss—segling/dokument/pressreleaser-o-nor-for-gor/time-report-gor–2020-ver1.0.pdf

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Jul 4, 2020 @ 12:16

    Tracking https://www.tractrac.com/event-page/event_20200622_GteborgOpe/1899

    Surf verkar ha brutit vid Trubaduren.
    Lava Gull, Rebellion & Kaida kom inte till start?

    Och Embla var för sen till startlinjen. Verkar lite fånigt att ha en 10-minutersgräns för detta i ett så här anspråkslöst race; “A boat starting later than 10 minutes after her starting signal will be scored ̈Did Not Start ̈(DNS). This changes RRS A4.”?

    Vi vill ju inte ha för många som fullföljer 😃

    Reply

  7. Dan
    Jul 4, 2020 @ 13:05

    Håller med, Emblas DNS bör lämpligen plockas bort asap så de inte tappar sugen. Aldrig kul att segla med tveksamhet ifall man är med i racet eller ej.

    Superkul med så fin tracker funktion!

    Reply

  8. Jonas
    Jul 4, 2020 @ 16:19

    Trist behöva bryta GOR. Vi fick en reva på 50-70 cm vid lattan i bakkant på focken vid starten. Vi hoppades på att vinden skulle mojjna snabbt och att vi skulle kunna laga mellan Trubaduren upp mot Hätteberget. Vi har bara en fock, en hyfsat fräsch North 3Di. Tyvärr så höll det inte utan vi fick vända vid Trubaduren. Riktigt märklig skada och tråkigt att inte kunna fullfölja.
    Jonas / Brenta 60 SURF

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 4, 2020 @ 16:30

      Otur. Det var i alla fall kul att se SURF på kappseglingsbanan, Jonas!

      Hänger gärna med nån gång.

      Reply

  9. Jonas
    Jul 4, 2020 @ 16:56

    Ja, kul att vara igång. Du är välkommen.

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Jul 5, 2020 @ 13:09

    Har någon sett resultat?

    Reply

    • Marcus
      Jul 5, 2020 @ 14:10

      Nej, väldigt tunt med info från både seglare och tävlingsledning?

      Reply

  11. srsseglaren
    Jul 5, 2020 @ 14:30

    Trackern har en summering efter SRS är den korrekt ?
    protester?

    En titt på trackerns snabbversion såg det ut som det avgjordes några sjömil efter Skagen, tåget gick för dom fyra främsta Farrgo,Sunkini,La primera, Proggressiva övriga tre blev kvar utan vind ?

    Reply

    • Dan
      Jul 5, 2020 @ 22:19

      Precis så var det, kollade med Anders Dahlsjö eftersom man var nyfiken om det man såg på trackern stämde..

      Reply

  12. Peter Gustafsson
    Jul 5, 2020 @ 17:13

    Nu kom den:

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Jul 6, 2020 @ 07:47

    Bra wrap-up från Farrgo:

    Andra gången gillt för Farr 30 – Team Farrgo!

    Havskappsegling är ju inte riktigt vår grej, men vi är ju seglingssugna efter alla inställda seglingar i år, så vi ställde upp i Gothenburg Offshore Race. Förra gången var för ett par år sedan och då kom vi tvåa.

    Vi var aningen sena i starten men hade fri vind och ledde vid första rundningen i ca 20 TWS. De flesta konkurrenter hade planerat för riktigt hård vind och var underriggade och vi drygade ut ledningen, även om 60fotarna seglade förbi oss så småningom. Vi tog ett kort slag för att komma ur motströmmen i farleden, vilket vi tjänade ytterligare på. Alltid en avvägning mellan risken att försegla sig och strömlä, men värt det denna gången.

    Efter rundning ute vid trubaduren Föll vi av till ca 120 TWA i ökande vind. Sköna surfar i 16+ knop och en nära broach innanför vinga var så spännade som vi trodde innan start. 400 meter kortare väg innanför vinga var allt för lockande. Tyvärr minskade vinden och vred emot till Hätteberget. Här hade vi hoppats att skapa en lucka till fältet och kunna jämföra med Sunkini. En 25 år modernare konstruktion, också designad för segling i havet utanför Frankrike.

    Vid Hätteberget stod valet mellan att segla söder ut för att komma ur stark östlig ström från Grenen, eller slå på de stora vindskiften. Vi siktade på strömlä från början men skiften var för stora för att ignorera, så vi började slå på dem, men tappade Sunkini som gjorde det bättre än oss. Kryss i mellan 10-14 TWS hela vägen. Vi trodde vi skulle vara mycket snabbare än La Primera och Sukini i det lägre registret men de seglade väldigt bra och det tog oss ett tag att hitta tekniken på babord där vi hade lite medsjö. Vi har massor att lära om att segla i vågor och om strategi på långa bogar!

    Rundade Skagen vid 19 tiden mellan Sunkini och La Primera. Blandning av fock och spinnacker ner till Laesö såg ledningen skifta mellan oss och Sunkini. De rundade före och vi hade drygat ut till La Primera. Besättningen hann byta om till torra kläder och plattläns i ca 12 TWS borde gynna oss, så vi var taggade inför upploppet. Vi drygade ut på båda. Sunkini valde att skära norrut, men när vinden vred på nord innan trubaduren, tappade de mycket. Fullt fokus och två sjökaptener ombord gjorde nattnavigeringen in i hamnen lugnare än den annars skulle varit.

    I den lätta vinden och öppna vinklarna drygade vi ut ytterligare och kunde vinna med marginal till sist. Superbra insats av Henric Algotsson, som både trimmade och navigerade felfritt, Emily Cui som höll fokus ända in i kaklet och sov på railen som ett proffs när det blev tillfälle, Josefin Nederman som sköter både fördäck och sociala medier perfekt, Per Algotsson som har en fantastisk förmåga att hålla fart i båten under ett helt race, Richard Karlsson solskenshumör och bästa picknickkorgen ever, Rasmus Lundh, klarar alla roller och trimmar spinnacker perfekt i mörker, Linus Edberg en klippa på navigation, snappade skillnaden mellan fartygsländ och båtlängd, och läser fyrar som en barnbok!

    Bäst av allt är allas förmåga att hålla humöret uppe! Tack!

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Jul 6, 2020 @ 21:59

    Och en bra rapport från Sunkini, som (helt enligt mitt tips) hade vunnit om man inte fuckat upp på sista benet 😅

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Jul 7, 2020 @ 10:28

    Anmälda/startande senaste åren:

    2015 13 anmälda, 12 startande
    2016 10 anmälda, 8 startande
    2017 11 anmälda, 9 startande
    2018 13 anmälda, 8 startande
    2019 7 anmälda, 5 startande
    2020 12 anmälda, 8 startande

    Reply

  16. Fabian Tillig
    Aug 12, 2020 @ 09:27

    Det var säkert uppe förr, men: Varför segla vi inte på havet på västkusten? Och varför stänger det ända havsracet ut mindre båtar?’

    Tänk om nån skulle köpa en Mini, vad kör man för träningsrace på hemmaplanet? Är väl det norska skagen racet som är det ända? Hur kan det vara att tyskarna har flera offshore race än vi? Och att de lätt bygga ett nytt som blir poppis på bara två år och lockar två offshore entypsklasser?

    Själv har jag det problemet. Jag vill segla på havet, helst solo men DH funkar också. Men jag har en liten o långsam båt. Kunder ju uppgradera till en äldre mini, men det skulle knappast hjälper nånting här på kusten.

    VAd krävs det för att bygger nya race? Varför lyckas vi inte bygga ett race som Baltic 500 i sverige?
    O då pratar vi inte ens om Frankrike där över 50 serie minis är ute o köra offshore just nu.

    Reply

    • Fabian tillig
      Aug 12, 2020 @ 10:51

      Och när ska jag lära mig använder tangentbordet på min mobil… 😉

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.