Måndagsseglingarna igång
I går var det dags för höstserien på Slören. Lätta vindar men en trevlig kväll på sjön.
Resultatlista. Bra trend på vår serie: 5-4-3. Hoppas ingen förväntar sig att vi fortsätter så 😃
Det såg bra ut efter 2/3 av seglingen. Alltid skönt att kunna få med alla andra båtar på en sån här bild 😃 Sedan vart det punka innan vinden fyllde på bakifrån…
De där Späckhuggarna är sjukt snabba i lätt vind.
De seglar också lite ruffigt… jag tror aldrig jag har sett en båt komma ångandes för styrbord, en minut för tidigt, för att först T-bona en annan båt och sedan tjuvstarta. Man vet inte om man skall skratta eller gråta. På en kvälssegling kan man kanske ta det lite lugnt?
UPPDATERING: jag hade visst en liten filmsnutt på start + första benet.
Frågan så här i efterhand är så klart om man skulle tagit ner tidigare för att komma upp i ledet, eller om det var rätt att köra på i det spår vi hade. Just då var jag tveksam, men här ser det ju ut att ha blivit en rejäl pile-up vid märket.
Fabian tillig
Aug 12, 2020 @ 18:52
Tror kollisionen innan start var nog mest för att alla inblandade var ouppmärksama eller stod stilla. Tjuvstarten kom nog som följd av kollisionen eftersom späckosen var på fel sida startlinien vid 1 minuterssigbal o seglade rakt tillbacka… så jag skulle inte säger att det var allt för ruffigt seglad, mest ouppmerksam i den lätta vinden…
Peter Gustafsson
Aug 12, 2020 @ 19:35
Fast det har varit “rallycross” i den lilla starten de gångar jag har varit med, och tävlingsledningen flaggade detta på FB i juni “Detta är inte VM – håll lite marginaler, Det är trångt nu särskilt i grupp 1” eller “TA DET LUGNT och ge lite marginal till era medseglare!!! Håll undan och ge plats – i tid. Detta är inte ett jolle VM!” 😃
Jag har aldrig varit med om att någon T-bonar en babordsbåt när alla cirkulerar minuterna före start, och sedan trycker in en protest? Formellt sett så har ju styrbordsbåten rätt, men det skulle bli odrägligt att kappsegla om fler seglade så.
Här är förresten samma båt (blå späckhuggare) inblandad i en annan lättare kollision 1/6. Verkar vara ett mönster: https://www.youtube.com/watch?v=CKrfPvdwZoY
srsseglaren
Aug 12, 2020 @ 20:34
men vems är felet från filmen 1/6 ?
Antar att det är kontakten mellan express och ljusblå späckhuggare som avses ?
Farten är högre för Express och kontakt uppstår när Expressen faller av, i det läget har Späckhuggaren nästan ingen fart kvar kan därför inte lova/hålla undan ?
Tidigare när Späckhuggaren hade fart var den tvungen att hålla ned för NF ?
Om fel har begåtts är det NF som inte givit styrbordsbåtarna tillräcklig plats eller Express som borde insett att aktern svänger mot lovart vid snabb fallning ?
Fabian tillig
Aug 12, 2020 @ 20:38
Det var den röda späckhuggaren ;). Och ja, den var inblandat i kollision tidigare. Ingen aning hur det var då. Nu var jag inte med på nån av båtarna fast stod på starttribunen. Håller helt med att det inte var rätt att protestera. Nf en som blev påkört stod stilla och späckisen gjorde en fallning lite innan kollisionen. Hur som tyckte jag inte att det var den värsta situationen hitills 😜. Instämmer att det är lite ralleycross i minsta klassen. Segla ju också där. Det beror mest på att det är flera entypsbåtar (späckis och if) och att inte alla kan reglarna kring plats för land, märkesplats, när man få lova och att det finns olika åsikter hur mycket plats det behövs mellan två båtar för att man få köra in emellan. Det var ju därför jag var på tävlingsledningen att göra det lättare att protestera, och det blev det också. Sen få man inte glömmer att det ofta är väldigt många båtar i minsta klassen.
Hur som, instämmer att det seglas rätt hård i inte alltid rätt i minsta klassen. Situationen i måndags var dock inte det värsta, iaf inte hur det såg ut från starttribunen. Tror varken späckisen eller nf en var riktigt uppmärksamma där….
srsseglaren
Aug 12, 2020 @ 20:45
Nja, Peter skriver ju blå Späckhuggare att röd är för tidiga visar kanske lite av hetsen men där finns ingen kontakt/kollisions risk ?
Fabian tillig
Aug 12, 2020 @ 20:52
I måndags var det den röde späckisen, den som t-bonade. Det som visas på filmen var jag inte medveten om. Är nästan längst ner i lä då. Men det blev ingen protest då, tror jag.
Tycker ändå att det seglas bra, rätt lite skrikande o alla är rätt snälla mot varandra om det blir situationer. Man få inte glömmer att det är väldigt många båtar på en väldigt trång bana…
Fabian tillig
Aug 12, 2020 @ 20:58
I filmem ovan skulle det också vara välsigt svårt för den blåa späckisen att undviker situationen…. de som segla den är nog inte för ‘ruffiga’, kan jag lova. Kappseglar man kan det nog uppstår situationer som den i filmen. Men var ska den blåa göra? I måndags fanns det plats. Så det hade lätt kunnat undvikas. Nu var jag som sagt inte med på späckisen men min bedömning var att alla somnade lite där. Vi som var funktionärer (framförallt Calle) sa ju tydligt till besätningen att de borde helst inte protestera…
Peter Gustafsson
Aug 12, 2020 @ 21:13
Sorry… jag blandar ihop alla Späckhuggare 😃
Och nu blandar vi ihop de två tillfällena också.
Det är skön stämning och det skriks väldigt lite. Lite mer marginaler bara…
Ett tips från coachen är att det är bättre att vara en båtlängd sen med full fart än att stå still på linjen när det är 10 sekunder kvar.
Fabian Tillig
Aug 26, 2020 @ 14:05
Om någon undrar, så här såg det ut mellan Späckisen och NF en. (Förutom att vinden var “speglat”) ;)
https://www.linkedin.com/posts/wb-sails-ltd_wbsails-xflow-aerodynamics-activity-6704325585889460224-XKat/
Peter Gustafsson
Aug 12, 2020 @ 20:28
*) T-bonar = seglar rakt in i sidan på en annan båt, så att båtarna formar ett vackert T. Från T-bensstek.
Peter Gustafsson
Aug 12, 2020 @ 21:52
Hittade en liten filmsnutt från vår start som nu ligger med ovan.
Blev bra att starta med code och gå lågt.
Ola
Aug 13, 2020 @ 11:57
Nej du har missuppfattat. Vi som seglar späckhuggare är inte ruffiga. Några är väldigt duktiga, tex den blå. Andra är inga riktiga kappseglare (undertecknad).
Kollisionen i måndags var säkert ett misstag och att sedan är stressad och tjuvstartar är väl inte konstigt.
Det är roligt att du som är så erfaren är med på måndagarna. Dela gärna med dig av tips. Och respektera gärna regeln att högre startgrupper inte ska vara i startfältet när grupp -1 startar.
Peter Gustafsson
Aug 13, 2020 @ 12:34
Är det ett misstag så lämnar man väl inte in en protest på den båt man rammade? Då ber man om ursäkt och bjuder på en öl 😃 Och är man duktig så vet man att man är OCS och försöker låta bli att störa andra båtar på banan… Men som sagt. Det är ju inte VM.
Vi är noga med att inte vara i startområdet (förbi brygga V). Eventuellt kan vi varit sena tillbaka från banan 10 minuter före er start och det skall så klart inte hända igen.
Mina tips. Starta inte vid favoriserad ände av linjen. Oddsen att man kommer iväg där med fart är små. Men gärna 25% ner där det inte blir kaos. Eller i helt andra änden där det finns massor av plats och fri vind. Ex gör ju den vita Späckhuggaren på den här filmen klart bäst start https://www.youtube.com/watch?v=CKrfPvdwZoY. Eller den som vi gjorde i måndags på filmen ovan.
De gånger jag har varit med så har det varit massor av båtar som vill ha lovartsbojen, medans det varje gång har lönat sig att starta längre ner.
Se till att komma med fart. Framför allt i lilla starten så finne det en förkärlek för att stå helt still på linjen. Även en Späckhuggare har ju lite startsträcka 😃.
Det är ganska kul att öva på när man ändå ligger och snurrar; hur lång tid tar det från bryggnocken på X? Hur lång tid behöver jag från stillastående till full fart? Och använda alla ombord i dessa resonemang. Då kommer man att hitta ett rörelsemönster eller “approach” till linjen som man är komfortabel med. Man kanske inte vinner varje start, men det är en serie där det är bättre med 10 lagom bra starter än allt för många tjuvstarter eller kollisioner.
Ola
Aug 13, 2020 @ 12:54
Håller helt med om ölmetoden, Protesten var svår att först
Underbar filmsnutt. Ska lägga den på skrivbordet på jobbet. Vår bästa start någonsin.
Var det din drönare i måndags också?
Tack för tips! Jag tycker det är svårt i starten att vinden är så ojämn och väldigt svår att tima.
Peter Gustafsson
Aug 13, 2020 @ 13:01
Jag skall se om jag kan klippa ut en stillbild till dig. Försökte se segelnumret…
Det var inte min drönare. Just nu klarar jag bara att segla eller att filma. Behöver öva lite till för att klara bägge 😃
Jag tycker det är ännu svårare att accelerera sent i ojämn vind. Man får aldrig tryck när man behöver det. Däremot brukar många stå still och man kan uträtta mer när man har lite fart. Men det tar tid innan det sitter.
Ola
Aug 13, 2020 @ 15:36
Det vore verkligen trevligt!
Ah, Jag tyckte det var skillat att köra drönaren samtidigt…
Objektklassen ”dominant race” finns nog inte ännu i dom förtränade näten😊. Men det borde väl snart komma nån hygglig objektföljare till drönarna?
Peter Gustafsson
Aug 14, 2020 @ 07:34
Här kommer den: https://www.blur.se/images/slorenstart.jpg
srsseglaren
Aug 14, 2020 @ 10:56
Kanske är dags att prova nya åtgärder om kontakt mellan båtarna uppstår vanligen varje segling ?
Uppfattar det som att en del seglar över sin förmåga och det är orsaken till att det blir kontakt mellan båtarna ?
Att pressa sig själv är oftast utvecklande och kortar av inlärningskurvan, men om det innebär att det blir vanligt med kontakter med andra båtar “varje start mer eller mindre” så sker inlärningen på andra båtars bekostnad ?
Protestera vid varje kontakt/kollision den som förlorar protesten startar 1 minut efter vid nästa
start.
Kan lugna ned dom som är för hetsiga, kanske inte går att förena med Calle´s ambition att segla så det inte behöver protesteras, men den linjen ser ut att vara utan framgång ?
Fabian Tillig
Aug 14, 2020 @ 11:09
Nja, nu framstår det lite fel här tycker jag. Vi seglar med vädligt många båtar (i år oftast minst 30 båtar i 3 klasser) på väldigt trånga banor. I år är gurppindelningen så att minstag gruppen står för hälften av antal båtar. Det är därför det blir situationer där. Största gruppen är oftast bara 5 båtar eller nått. O då är det såklart lättare. Det är nog helt normalt att det blir sitationer. Kontakt mellan båtar är inte alls så vanligt som det verkar här nu.
Man ska nog inte löser ett problem som inte finns. Sen är det ingen som säger att man ska segla utan att protestera. Slören gjore det ju precis enklare att protestera. Just i måndags tyckte vi att det inte var läge.
Hur som. JAg tror de flesta som segla anser inte att det är ett stort problem. Ibland blir det trångt o då är det bra om vi alla lugna ner oss lite. Men som vi skrev, jag tycker att det är väldigt trevligt och alla är snäll mot varandra, även om det blir trångt. De som tycker att vi seglar för ruffigt och inte varit med på en måndag få nog först kommer och segla.
Peter har väl också alltid fått så mycket plats han behöver och inte blivit påseglat. Tycker inte Slören ska framställas som ett grupp av daredevils som bara segla utan regler. Och jag tror inte att Peter tänkte göra det, kanske lite felinterpretation. Som Peter skrev, det är trevligt stämmning, lite större marginaler hade inte skadat ibland. Forstätter vi har 30+ båtar få vin nog diskutera om vi ska har 4 klasser. Men vi behöver inte fler regler.
Peter Gustafsson
Aug 18, 2020 @ 08:13
Det är inget fel på stämningen, och det finns egentligen ingenting som behöver ändras.
Och det är inte för många båtar för linjen, utan problemet i lilla klassen är att hälften av båtarna halv-vindar på linjen 30 sekunder innan start för att pricka bojen på startskottet (oavsett om det är bästa starten eller inte). Så jag menar att seglarna vet att det kommer att bli stökigt när man provar samma sak vecka efter vecka 😃
Lite bättre i går, men nedre halvan av linjen är i stort sett tom:
srsseglaren
Aug 18, 2020 @ 08:21
Sorry, lite oklart om båtarna seglar halvvind längst med start linjen, eller om dom är halvt vilda vid den ? :-)
Peter Gustafsson
Aug 18, 2020 @ 08:26
😃
Fabian Tillig
Aug 18, 2020 @ 09:05
Mycket zoom på denna, Peter.
Som exempel så ligger jag och den blåa Späckisen 1 min sen, på bilden ser det ut som att vi trängas med de andra på linjen ;).
Problemet igår var nog att vinden försvann för oss som planerade för lite fart. Jag ville kommer ner ditt den gröna Späckisen är, men det gick inte så fort som det gick innan start.
Tittar man på vilka som var först till märket var det tre späckisar, en startade längst i lä med nån privatvind, en i mitten och en längst upp…
Den blåa kom för nån jävla anledning fritt från klungen och var långt före också…
Nu vill jag inte alltid säger emot, men igår var det nog bra att vara nära linjen vid start, eftersom vinden försvann för de flesta typ 1:30 innan, därför var många av oss sena…sen var det otroligt blekt efter start också.
Men andra starten verkar har haft det bättre, iaf var de ju i kapp nästan alla i grupp ett vid första märket, förutom späckisarna som ju kom fritt o var llångt före gruppen…
Hur gick din start förresten ;).
Peter Gustafsson
Aug 18, 2020 @ 09:21
Vi behöver inte prata om min start 😃
Mycket på en gång när man är solo, så min tidtagning var bara 5 minuter off. Av någon anledning tänkte jag 18:40 i stället för 18:35, så det blev ju lite sent…
Jag trodde jag hade överbevisat alla som hävdade att Dominant Race Special inte var en lättvindsbåt – men jag måste nog ge den rätt. I alla fall när det var som i går (eller på Tjörn Runt). Skall bli skönt att lämna tillbaka den.
Fabian Tillig
Aug 18, 2020 @ 09:29
Ska blir skönt att segla med vind igen.
Fabian Tillig
Aug 18, 2020 @ 09:39
Startgruppsfördelning igår:
Totalt 29 båtar
Grupp 1: 15
Grupp 2: 11
Grupp 3: 3
Inte konstigt att det blir trängst i grupp 1?
Fabian Tillig
Aug 14, 2020 @ 11:12
Förresten, allt för dåligt kan det inte vara att segla Slörens måndagsseglingar. Eller finns det nån annan kvällsegling i Sverige som lockar 30+ båtar varje vecka?
srsseglaren
Aug 14, 2020 @ 11:35
Bör kanske se rådet i ett större perspektiv istället för att tolka det personligt, finns ingen vilja att hänga ut ngn seglare eller klubb.
Situationen gäller många seglingar tror inte poängen blir mer korrekt av att räkna upp vilka?
Upplever det som att många seglingar har exakt samma situation/problematik där några få kappseglare har högre ambitioner en förmåga hantera uppkomna situationer ?
Som sagt se det som en diskussion för att få all kappsegling att ske under lugnare former ?
Fabian Tillig
Aug 24, 2020 @ 09:39
Nya startgrupper:
https://sloren.se/nya-startgrupper-for-skepparkannan-2020/
Gäller fom idag.
Nu få du startar kl 1840, Peter ;)