Skip to content

3 Comments

  1. David
    Dec 9, 2020 @ 12:13

    De borde verkligen flyttat om CDL mellan alla tre klasserna för länge sedan så det blir lite mer “jämnt”. Det brukar tyvärr vara överfullt i klass C på VM oavsett vart det går då det blir så stort spann båtar som mäter in i den. Är lite märkligt att tex First 31.7 och 38-39 fotare ska köra i samma klass, blir lite väl stor skillnad i storlek på båtarna då jämfört med hur mkt mer “tight” det är i Klass A och B.

    PS, står i NoR att CDL längderna är baserade på VPP för 2020 och kommer ändras när VPP för 2021 finns. Men troligen kommer det tyvärr inte bli nån direkt skillnad förens den dagen ORC ändrar på sin syn på hur klasserna ska se ut.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 9, 2020 @ 21:48

      Den enkla lösningen är ju att ändra kalkylen för CDL. Höja med X% så att fördelningen mellan klasserna blir snygg.

      Då behöver man inte ändra i NoR.

      Enkelt 😂

      Reply

  2. Johan Tuvstedt
    Dec 9, 2020 @ 21:40

    Klassindelningen har enligt mig blivit lite religiös för ORC i deras mästerskap. Deras argumentation bygger på att genom att göra gränserna kända långt i förväg uppmuntrar man ägare som bygger båtar att göra det mot en känd storlek om man vill vara störst.
    2018 motionerade både Tyskland och Italien för en uppluckring, och en oenig kommittée röstade för att behålla upplägget.
    Thomas Nilsson i Norge har genom enkel statistik på ORCi brev för Nordeuropa påvisat att fördelningen av anmälda till VM i Tallinn är mer eller mindre en exakt representation av båtarna norr om Holland.
    Kanske dags för att motionera för justerade gränser för Nordeuropa till 2022->?
    För Tallinn arbetar arrangören tillsammans med ORC på en lösning för att inte behöva tacka nej till anmälda båtar.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.