Klassindelning ORC-VM
Kul att så många båtar är anmälda till ORC-VM i Tallinn i augusti.
Men det blir också tydligt att de fasta gränserna för klasser som ORC har spikat inte funkar något vidare i våra vatten: 6 båtar i klass A och 67 i klass C 😃
Som arrangör så vet jag att detta är en svår fråga. När det är bansegling, så är det är oändligt mycket lättare att vara störst/snabbast i en klass, jämfört med att vara bland de långsammare/mindre i en annan. Och så kommer det alltid att vara.
På Marstrand Big Boat försöker vi få det “ungefär lika trångt” på starlinjen oavsett klass, dvs summan av alla båtars LOA bör bli samma oavsett klass. Sedan finns det alltid några gränsfall. På Marstrand brukar det vara en grupp med FinnFlyer 36, J/111 och Xp-38 som antingen blir minsta båtarna i stora klassen eller största båtarna i lilla. Olika roligt olika år…
Men just i det här fallet så har man inte den möjligheten eftersom gränserna, baserade på CDL (en uträknad “fartskrovlängd”), är hårt inskrivna i NoR och går inte att ändra.
Class A 16.400 >= CDL >11.590 | ||
TP52 | Audi E-Tron | FIN 52 |
TP52 | IMAGINE | GER 280 |
TP52 | Wolfpack | NOR 12000 |
GP42 | Mercedes-Benz EQ Power | FIN 69996 |
Xp-50 | LOKO | RUS 15200 |
Xp-44 | Aida | SWE 699 |
Class B 11.590 >= CDL >9.770 | ||
A40 | MeriOn | EST 400 |
Cetus | Mir | RUS 908 |
ClubSwan 42 | KATARIINA II | EST 949 |
Farr 40 | TBD | SWE TBD |
Farr 40 OD | STORMTROOPER | SWE 123 |
Finngulf 41 | Speculator | FIN 10936 |
First 40 | AlmaViva | SWE 70 |
First 40 | Eufore | FIN 11844 |
First 40.7 | NAOMI | SWE 1024 |
Grand Soleil 42RMO | Marco Polo | POL 20254 |
Grand Soleil 45 | Seanna | FIN 11762 |
Ker 11.3 mod | Dixi3 | DEN 1100 |
Landmark 43 | INTERMEZZO | GER 7900 |
Landmark 43 | Madame Gray | FIN 11944 |
Marina 36 SPORT | PROJECT A1 | LAT 424 |
Ricochet 1220 | Lady in Red | RUS 1220 |
Sinergia 40 | Adela | FIN 12655 |
X-41 | FORTE | EST 475 |
X-41 | Kwanza | SWE 49 |
X-41 | Nicole4 | FIN 45 |
X-41 | OLYMPIC | EST 463 |
X-41 | Oxygen | SWE 44 |
X-41 | SPORTSFREUND | GER 7800 |
X-41 | STARDUST | GER 29 |
X-41 | SYDBANK | GER 7350 |
X-41 mod | PREMIUM | EST 499 |
Xp-38 | Finx | FIN 11850 |
Xp-38 | PASSION X | GER 6688 |
Class C 9.770 >= CDL > 8.000 | ||
Cape 31 | TBA | EST ? |
Corby 33 | Harken | SWE 33010 |
Corby 33 | Onecorner | SWE 633 |
Corsa 915 | M I A | ITA 17656 |
Cross 31 | Brigitta | EST 295 |
Dufour 34 | Good Speed | POL 14000 |
Dufour 40 x 2.10 | Flying Dolphin | NED 7935 |
FarEast 28R | RTS BALTIC | EST 919 |
Farr 30 | Calena | EST 381 |
Farr 30 | Cheyenne | SWE 622 |
Farr 30 | Comme Il Faut | RUS 8 |
Farr 30 | Eclipse | FIN 1833 |
Farr 30 | Juga-2 | N/A |
Farr 40 | Joint Venture | SWE 9164 |
Finnflyer 34 | Malva | SWE 13450 |
FinnFlyer 36 | BLACK PEARL | SWE 8 |
First 31.7 | Penelope | FIN 10605 |
First 31.7 | Thetis | FIN 10742 |
First 31.7 | UHURU | FIN 10879 |
First 34.7 | ADELE | EST 467 |
First 34.7 | DOMINA | EST 465 |
First 34.7 | Evelyn III | EST 477 |
First 34.7 | KATARINA JEE | EST 464 |
First 34.7 | LOW | FIN 11625 |
First 34.7 | Lumi | EST 462 |
First 35 | Bianco | FIN 11572 |
First 35 | Cherie | EST 633 |
First 35 | Jazz | EST 935 |
First 35 | Wizard | EST 745 |
First 36,7 mod | Amserv Toyota ST | EST 379 |
First 36.7 | BLUE LARK | EST 708 |
First 36.7 | Silvia | EST 407 |
First 36,7 mod | Team Pro4u | SWE 88 |
First 36.7 | Arwen | FIN 14671 |
Flying Tiger 10 | Tigru | FIN 10738 |
GP 33 | Bigger Johnka | POL 8478 |
Grand Surprise | Mia | EST 330 |
IMX-38 | Kind of Magic | FIN 15476 |
ITALIA | DIRECTO | EST TBC |
Italia 11.98 | RHINO | LTU LTU |
Italia 11.98 | Stony VIII | DEN 201 |
Italia 11.98 | SUGAR 3 | EST 792 |
Italia 9.98 F | IMMAC FRAM | GER 7444 |
Italia 9.98 F | Happy Hour | DEN 8 |
Italia 9.98 F | SUGAR | EST 774 |
Italia 11.98 | Arabela | LTU Lithuania |
J/112E | Adelante | EST 113 |
J/112E | Matilda 4 | EST 112 |
J/97 | Jolly | FIN 11938 |
Melges 32 | M32 | LAT 32 |
Nautilus Marina 38 | NEXT | LTU 2362 |
NEO 350 | DIA | LTU 3111 |
Salona 37 | RAMDATA | FIN 11611 |
Salona 38 ibc | Credit24 Sailing | EST 703 |
T-34 | Edelweiss | EST 678 |
X-332 | Xelina | FIN 12332 |
X-332 | Xplorer | SWE 16532 |
X-34 | Brigitta-X | EST 606 |
X-35 | IDEFIX | LTU 2777 |
X-35 | Keturi vėjai | LTU 2068 |
X-35 | MiNNi | EST 50 |
X-35 | TEGU | LTU 2339 |
X-35 | LTU LTU | |
X-35 | MY-CAR | EST 535 |
X-35 | NIDA III | LTU 1111 |
X-37 | Xanadu | FIN 10677 |
X-99 | Axioma | RUS 7772 |
David
Dec 9, 2020 @ 12:13
De borde verkligen flyttat om CDL mellan alla tre klasserna för länge sedan så det blir lite mer “jämnt”. Det brukar tyvärr vara överfullt i klass C på VM oavsett vart det går då det blir så stort spann båtar som mäter in i den. Är lite märkligt att tex First 31.7 och 38-39 fotare ska köra i samma klass, blir lite väl stor skillnad i storlek på båtarna då jämfört med hur mkt mer “tight” det är i Klass A och B.
PS, står i NoR att CDL längderna är baserade på VPP för 2020 och kommer ändras när VPP för 2021 finns. Men troligen kommer det tyvärr inte bli nån direkt skillnad förens den dagen ORC ändrar på sin syn på hur klasserna ska se ut.
Peter Gustafsson
Dec 9, 2020 @ 21:48
Den enkla lösningen är ju att ändra kalkylen för CDL. Höja med X% så att fördelningen mellan klasserna blir snygg.
Då behöver man inte ändra i NoR.
Enkelt 😂
Johan Tuvstedt
Dec 9, 2020 @ 21:40
Klassindelningen har enligt mig blivit lite religiös för ORC i deras mästerskap. Deras argumentation bygger på att genom att göra gränserna kända långt i förväg uppmuntrar man ägare som bygger båtar att göra det mot en känd storlek om man vill vara störst.
2018 motionerade både Tyskland och Italien för en uppluckring, och en oenig kommittée röstade för att behålla upplägget.
Thomas Nilsson i Norge har genom enkel statistik på ORCi brev för Nordeuropa påvisat att fördelningen av anmälda till VM i Tallinn är mer eller mindre en exakt representation av båtarna norr om Holland.
Kanske dags för att motionera för justerade gränser för Nordeuropa till 2022->?
För Tallinn arbetar arrangören tillsammans med ORC på en lösning för att inte behöva tacka nej till anmälda båtar.