Iterationer…
För att kunna köra coden längst ut på peket så vill vi kunna ha dubbla tacklines. Finns ju många sätt att lösa det på, och så här kan det se ut när teamet itererar sig fram till en variant som vi tror på.
Det svåra här är att vi helst vill använda befintligt beslag, vilket gör det lite tajt. Ja, vi har skissat på att göra hela yttre änden i pressat kolfiber, men konstaterar att det blir ett för stort projekt. Nu får dessutom en yttre/nedre tackline för gennaker, och en inre/övre för tackline 2 till coden. Det matchar fallen som också sitter över varandra.
Vi kommer också att kunna lägga bobstay över detta beslag för att minska lasterna på själva peket.
Snart dags att prova 3D-printad prototyp nr 2 (tack till Anders Ryberg & Premium Composites). Blir sedan fräst i antingen aluminium eller rostfritt (titan verkar dyrt).
Jonny Petersson
Mar 23, 2021 @ 20:17
Snyggt!
Peter Gustafsson
Mar 23, 2021 @ 20:25
Tack. Kan funka…
Man vill inte räkna på kostnaden för X ingenjörer som designar en marin pryl 😂
Skoglund
Mar 23, 2021 @ 21:13
Snyggt. Men ni är inte rädd för att det nyper i hörnet i den övre? Skulle nog satsa på runda hål.
Peter Gustafsson
Mar 24, 2021 @ 09:07
Bra spanat 👍
Tillbaka till designavdelningen.
Peter Gustafsson
Mar 24, 2021 @ 21:01
Patrik
Mar 26, 2021 @ 07:16
Detta blir ingen billig artikel😊, är det planerad produktion?
Peter Gustafsson
Mar 26, 2021 @ 08:19
Den stora kostnade är ju hundra ingengörstimmar a 1.000:- 😃
Aluminium ~€200 eller rosfritt ~€360 på https://my.xometry.de/.
Inte billigt men det är ju en custom-grej.
Det är ju helt sjukt att man kan designa saker själv, 3D-printa prototyper i plast och beställa produktion i vilket material man vill på nätet.
Patrik
Mar 26, 2021 @ 13:35
Ändå helt ok pris för en custompryl😊 det jobbiga blir altid att kompensera polarn för alla timmar🤔.
Peter Gustafsson
Mar 26, 2021 @ 13:49
Nu har jag ju tur att de seglar ombord. Det är viktigt med alla möjliga kompetenser 😃
Skoglund
Mar 26, 2021 @ 20:02
Vad räknar ni för last?
Peter Gustafsson
Mar 26, 2021 @ 20:38
Det är supersvårt att säga. På vår gamla code så har vi mätt upp en statisk spänning på 800 kg, men ingen vet vad det blir när man sätter fören i en våg eller ligger på sidan efter en broach?
Med en ny Helix-code så skall lasten mer än halveras. Dessutom kommer att det kommer att bli svårt att få allt stumt med långt peke & bobstay. Vi kommer inte heller att kunna köra code i särskilt mycket vind då båten saknar stabilitet.
Så egentligen är vi inte oroliga för last i detta beslag (i kombination med befintlig bygel).
Vi skall däremot mäta lasten med en SmartLink.
Classe
Mar 25, 2021 @ 11:06
Undrar om inte Marström i Västervik kan vara behjälplig i detta???
Peter Gustafsson
Mar 25, 2021 @ 11:41
Vår Jib-trimmer (och 3D-designer) är Technical manager på Aston Harald Composite, så vi har redan uttömt alla kompositvarianter (inklusive de nya ändstycken i pressat kolfiber du ser på skisserna ovan).
Nu blir det CNC-fräst i rostfritt.
Joachim
Mar 26, 2021 @ 08:42
Subtraktiv tillverkning? Varför inte fortsätta på det auditiva spåret. Mailat dig.
Joachim
Mar 26, 2021 @ 08:49
Oj, framstår som att ljud är inblandat;) Menar så klart “additiva”
Peter Gustafsson
May 10, 2021 @ 21:07
Och här har vi resultatet: