Close
Skip to content

16 Comments

  1. Jonny Petersson
    Mar 23, 2021 @ 20:17

    Snyggt!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 23, 2021 @ 20:25

      Tack. Kan funka…

      Man vill inte räkna på kostnaden för X ingenjörer som designar en marin pryl 😂

      Reply

  2. Skoglund
    Mar 23, 2021 @ 21:13

    Snyggt. Men ni är inte rädd för att det nyper i hörnet i den övre? Skulle nog satsa på runda hål.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 24, 2021 @ 09:07

      Bra spanat 👍
      Tillbaka till designavdelningen.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 24, 2021 @ 21:01

      Reply

      • Patrik
        Mar 26, 2021 @ 07:16

        Detta blir ingen billig artikel😊, är det planerad produktion?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Mar 26, 2021 @ 08:19

        Den stora kostnade är ju hundra ingengörstimmar a 1.000:- 😃

        Aluminium ~€200 eller rosfritt ~€360 på https://my.xometry.de/.
        Inte billigt men det är ju en custom-grej.

        Det är ju helt sjukt att man kan designa saker själv, 3D-printa prototyper i plast och beställa produktion i vilket material man vill på nätet.

        Reply

        • Patrik
          Mar 26, 2021 @ 13:35

          Ändå helt ok pris för en custompryl😊 det jobbiga blir altid att kompensera polarn för alla timmar🤔.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Mar 26, 2021 @ 13:49

          Nu har jag ju tur att de seglar ombord. Det är viktigt med alla möjliga kompetenser 😃

          Reply

      • Skoglund
        Mar 26, 2021 @ 20:02

        Vad räknar ni för last?

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Mar 26, 2021 @ 20:38

          Det är supersvårt att säga. På vår gamla code så har vi mätt upp en statisk spänning på 800 kg, men ingen vet vad det blir när man sätter fören i en våg eller ligger på sidan efter en broach?

          Med en ny Helix-code så skall lasten mer än halveras. Dessutom kommer att det kommer att bli svårt att få allt stumt med långt peke & bobstay. Vi kommer inte heller att kunna köra code i särskilt mycket vind då båten saknar stabilitet.

          Så egentligen är vi inte oroliga för last i detta beslag (i kombination med befintlig bygel).

          Vi skall däremot mäta lasten med en SmartLink.

          Reply

  3. Classe
    Mar 25, 2021 @ 11:06

    Undrar om inte Marström i Västervik kan vara behjälplig i detta???

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 25, 2021 @ 11:41

      Vår Jib-trimmer (och 3D-designer) är Technical manager på Aston Harald Composite, så vi har redan uttömt alla kompositvarianter (inklusive de nya ändstycken i pressat kolfiber du ser på skisserna ovan).

      Nu blir det CNC-fräst i rostfritt.

      Reply

  4. Joachim
    Mar 26, 2021 @ 08:42

    Subtraktiv tillverkning? Varför inte fortsätta på det auditiva spåret. Mailat dig.

    Reply

    • Joachim
      Mar 26, 2021 @ 08:49

      Oj, framstår som att ljud är inblandat;) Menar så klart “additiva”

      Reply

  5. Peter Gustafsson
    May 10, 2021 @ 21:07

    Och här har vi resultatet:

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.