Skip to content

58 Comments

  1. Erik Barkefors
    Jul 12, 2013 @ 14:25

    Härlig rapport! Vet du något om verkliga ytorna på seglen? Är det diskuterat om klassegel och möjliga tillägg PHRF?
    Spännande med kommentaren “Upwind the J/88 should match the J/105 but be significantly faster downwind.”
    Kanske dags för en ny gissningsvända SRS ;-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 12, 2013 @ 14:32

      Återkommer med ytor och klassregel. Det är ju en lite speciell J/boatsgrej (som många retar sig på) att bygga och segla båt #1 innan man spikar oc offentligör de exakta måtten på segelplanet.

      Jag gissar 1.290.

      Reply

    • Erik Barkefors
      Jul 12, 2013 @ 14:39

      Jag har ju redan gissat på SRS 1,287 och står kvar på den.

      Reply

  2. Anders
    Jul 12, 2013 @ 17:30

    Läcker! Tack för bra reportage :-)

    Reply

  3. Anders B
    Jul 12, 2013 @ 18:27

    När jag läser speccen blir jag alldeles matt (av avund). Hur lång kan man vara för att kunna stå rak under det rufftaket?

    Reply

  4. Pierre Ramlycke
    Jul 12, 2013 @ 20:28

    När den byggs i Frankrike och jag har möjlighet att förvärva, byter jag in J/80:n direkt. Någonstans i kroppen vill jag ha en Arcona 400, eller 410 med stor ratt, men “förnuftet” säger att nya J/88…….hur jäv.. läcker som helst, visst vill man ha. :-)

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jul 12, 2013 @ 20:38

      Om det är stor ratt du är ute efter så köp en Bavaria och byt ratt på den. Mycket billigare än en Arcona ;-)

      Reply

      • Sillstryparn
        Jul 13, 2013 @ 09:11

        +25

        Reply

  5. greg
    Jul 12, 2013 @ 21:38

    Snygg båt, den ser väldigt lik archambault’s grand suprise, men mer genom tänkte i sittbrunen och inuti…, jag undrar hur den går jämfört grand suprisen?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 12, 2013 @ 23:22

      Jag skulle nog jämföra Grand Surprise med J/92. Liknande spec och samtida design. Bägge är också prisvärda begagnade, även om många ex är hårt kappseglade.

      Framförallt på undanvind lär det vara stor skillnad…

      Reply

  6. Peter Gustafsson
    Jul 12, 2013 @ 23:26

    Jag ställde lite frågor till Alan Johnstone som designat J/70, 88 och 111. Framför allt om skillnaderna i riggkonfiguration. Hans svar finns nu ovan.

    Reply

  7. Mikael
    Jul 12, 2013 @ 23:39

    Är det sitthöjd under skarndäck? Fullängd i förpiken? Ser kort ut… Plats för sjökojer bakom salongen?

    Skön design! Bockar av alla behov utom kanske sänkköl…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 13, 2013 @ 02:30

      Sjysst sitthöjd i ruffen, och jag tror att kojerna i förpiken var typ 2 meter.

      Man kan säkert bända in sjökojer, men det kommer att bli trångt…

      Reply

  8. Pierre
    Jul 13, 2013 @ 08:38

    Nyfiken på “förvaringarna”, är det fortfarande så att “kaffekokning ombord” ej är standard, fjällkök på kajkanten, hur är det tänkt?/ har du/ni bilder på det “praktiska”?

    Reply

  9. Jim Qvarnström
    Jul 13, 2013 @ 12:53

    Hur kommer man iland/ombord?

    Reply

  10. Henrik N
    Jul 13, 2013 @ 21:15

    Hur cool som helst! Innerytrymmen som får mig att tänka på min gamla H-båt? Förpiken verkar nog snarare mäta 1,6m om inte det är en riktigt stor segelsäck på bilden. Fast ska man bo och sova bra man vill så finns det andra båtar…

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Jul 14, 2013 @ 05:14

    Pierre & Jim, båten jag seglade är specad för USA där fokus ligger på en rejäl cooler för bira och där man ligger på boj eller med aktern in.

    Jag tror säkert att de båtar som byggs i Europa kommer att ha en annan pulpit och ett litet kök ombord.

    Reply

    • Pierre
      Jul 14, 2013 @ 10:03

      Tack !!!

      Reply

    • Sven
      Nov 27, 2013 @ 17:41

      En annan bor ju i USA och det där med stor cooler stämmer men inte boj eller akter in. Här ligger de flesta vid helt normala båtplatser förtödja precis som i Sverige.

      Reply

  12. jol
    Jul 14, 2013 @ 10:51

    Boende utrymmen som en Express, kökslösning som en x79:a.
    men seglar garanterat snabbare.
    Varför inte skaffa en jyst katamaran istället om det är speeden
    man är ute efter.

    Reply

  13. Per
    Jul 15, 2013 @ 11:45

    Vad kostar en Far East 31? Någon som vet?

    Reply

    • Magnus Eriksson
      Jul 16, 2013 @ 14:35

      Kolla med Nordic Yachts

      Reply

  14. Thomas Wiberg
    Jul 18, 2013 @ 15:05

    Absolut urläcker! Man måste ge J-boats och the Johnstones en eloge för att dom lyckats skapa ett varumärke som gör att dom kan kräma ur kunden lika mycket för en enkelt inredd 29-fotare som Dehler gör för sin nya 38! Och då är ju inte J-88:an en specialkonstruerad one-off i exklusiva material, utan en standardbåt! Hatten av för denna bedrift!

    Reply

  15. Leigh Brennan-Smith
    Jul 22, 2013 @ 04:59

    Peter.Greetings from Melbourne, Australia. Thanks for your very comprehensive review of the new J88. It covers a lot of information missing from the J boat website. I am J boat fan and have a small sailing school Royal Melbourne Sail Training Academy (on facebook) with 1 x J80 and 2 x J24’s. It sounds like this will be a very impressive boat and a great opportunity for a sporty club racer with a few needed facilities for the fairer sex. With the $US – $Aus dollar up and downs over the years we have missed the opportunity to build big J fleets in Aust except for J24. We keep trying however as they are great boats and continue to impress those who sail them. Thanks once again.Leigh

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Jul 24, 2013 @ 20:25

    Lite video från North Sails spinnakertester
    http://www.youtube.com/watch?v=sSch_u6jQYs

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jul 24, 2013 @ 20:40

      Svårt att se – vet du hur brant de seglade på slutet?

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 24, 2013 @ 20:46

        Who knows. Skulle tippa på TWA ~130. Laddar upp men det går inte så mycket fortare…

        Reply

  17. Peter Gustafsson
    Sep 3, 2013 @ 19:59

    Ryktet säger att den första engelska båten har fått IRC = 1.039. Exakt samma som vi hade på J/109 Blur 2009.

    Motsvarar väl ett SRS på 1.30.

    Snabbt…

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Oct 6, 2013 @ 12:06

    Ryktet säger 35 båtar sålda.

    Här är en test/intervju från SAIL Magazine.
    http://www.sailmagazine.com/boat-reviews/boat-review-j88

    Reply

  19. Peter Gustafsson
    Oct 21, 2013 @ 07:35

    Mycket diskussioner på SA om rating. I IRC fick man 1.032 vilket är som en J/109.

    Men man verkar klara sig helt ok och ligger just nu 2:a i Hamble Winter Series IRC2 http://www.hamblewinterseries.com/results

    Reply

  20. Sebastia Larsson
    Feb 9, 2014 @ 12:52

    Mycket bra! Önskar att jag varit med och lyssnat på dialogen med John. Väldigt spännande.

    Jämförelserna med begagnade äldre, eller de större J-modellerna saknar en viktig aspekt, speciellt med tanke på hur vi seglar här hemma. 4 ton J105 eller J111, kanske med autopilot på roderstocken kan transportseglas bekvämt och de är utmärkta distanskappsegare. Transporterna till våra SRS-seglingar är en stor del av verligheten och många av våra kappseglingar är till havs. J70 är en trailierbår. J88 är en clubracer för vindar under 20 knop. J88 blir Boat of the Year och vore det inte för de drygt 1000 distansminuterna som avverkas till havs hade båten varit perfekt.

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    Feb 14, 2014 @ 18:23

    Senaste snacket i San Francisco är att man har svårt att få tag i båtar. Köper man nu får man #70.

    Reply

  22. Peter Gustafsson
    Apr 12, 2014 @ 20:08

    Nu har det kommit ett mätbrev i ORCi, 620.6. Insails.com skall tydligen segla ORCi i Holland.

    J/88 ORC rating

    J/88 ORC rating

    Som referens så kan vi titta på några kända båtar här hemma (från EM förra året):

    Salona 37 LENCO 617,6
    Archambault A35 Jigy Jigy SOMI 619,1
    Dehler 34S/V Dehlta 620
    First 36.7 Team Arken Zoo 620,1
    Arcona 340 Imperiet 620,6
    X-362 Sport Perfect Excuse 621,3
    Grand Soleil 37 Amarone 622,6
    Dehler 34SV Grynet 623,1

    Reply

    • Anders Nilsson
      Apr 13, 2014 @ 20:30

      Det är egentligen ORC Club som de har tagit ut brev i så det är nog inte helt exakt. Jag kan inte ORC Club vs ORCi.

      Jag jämförde ändå lite med oss(GPH 626.8). J-88 värdet först:
      6knop kryss 1064.9 mot 1035.3 s/NM
      6 knop läns 981 mot 1015.1 s/NM
      10 knop kryss 759.4 mot 773.8 s/NM
      10 knop läns 665,2 mot 678.4 s/NM
      20 knop kryss 679.3 mot 691.8 s/NM
      20 knop läns 448.5 mot 451.4 s/NM

      Imponerande siffror om de seglar upp till det.

      Reply

  23. JIMMY
    Apr 13, 2014 @ 21:11

    Är lite förvånad över att det inte skiljer mer vid 20knops läns?

    Reply

    • Anders Nilsson
      Apr 13, 2014 @ 22:18

      Det är ju VMG siffror. Det kostar ju att kryssa kors och tvärs på länsarna.
      Vår optimala vinkel är 179 grader i 20 knops vind vilket är helt platt och de här lirarna ska av någon anledning köra 152.9grader.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 13, 2014 @ 22:25

      Jag tror ORC har lite dålig koll på båtar som planar, och var gränsen går, Man verkar ha prickat vinkeln, men jag skulle bli mycket förvånad om J/88 inte taktade 10 knop i denna vindstyrka.

      Reply

      • Anders Nilsson
        Apr 13, 2014 @ 23:55

        Ja, jag har faktiskt funderat på det själv.
        Det borde vara en lucka som går att utnyttja eftersom över 20knop så kör vi ju med samma värden som vid 20 knop.
        En båt med planingströskeln vid 20 knop kör ju sen med 20 knopsvärdena uppåt i vindstyrka. Det är ju inte helt ovanligt att det blåser mer.

        Reply

      • Anders Nilsson
        Apr 14, 2014 @ 09:12

        Run VMG på 8 knop när du seglar 152,9grader i 20 kops True Wind speed är en medelhastighet på 9 knop. Det är väl ganska rimligt. Vad tycker du det ska vara?

        Reply

  24. Pelle Pedersen
    Apr 14, 2014 @ 10:59

    “Vad det ska vara?” Det ska vara kul!! :)
    Och kul är det när man planar!!
    Skämt åsido; här är verkligen “himlen och helvetet” för en båt som precis ska till att plana (eller redan börjat strax innan). Stämmer allt så dominerar man… MEN vågor, konkurrenter, vindbyar-vindhål mm kan lätt stöka till det. Säg att polaren säger 153° vid 20kn vind; ofta är det vågor då, vad gör dom för inverkan? I en jolle så kan du ganska snabbt reparera en missad våg eller tappad planing. I en 3-4 tons kölbåt tar det lite längre tid…
    Men här ligger också en underbar utmaning för den som vågar!!!

    Reply

  25. Claes
    Apr 14, 2014 @ 15:25

    Hårt men rättvist och tack så jäkla mycket Peter – efter din “tackling” så köpte jag en J 92 förra sommaren. Efter 50+ år på vattnet har jag aldrig haft en häftigare kölbåt i mina händer. Visst är den snabb, men det är en sån otrolig känsla i alla vindar – fantastiskt.

    Nu är vi dessutom tre stycken 92:or i Öresund

    Om nu 88:an är snäppet upp, är det bara att gratulera köpare – men jag har svårt att förstå hur det skall kunna bli bättre -:))))

    Varit att köra båt i många år, men nu är det segling

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 14, 2014 @ 16:08

      Kul med tre 92or i Sundet, och att fler återupptäcker vad segling handlar om. Det är lätt att bli lite avtrubbad om man bara seglar cruiser/racer :-)

      Reply

  26. Peter Gustafsson
    Aug 11, 2014 @ 09:46

    J88-Shoal-Draft

    Reply

  27. Peter Gustafsson
    May 4, 2015 @ 12:25

    Reply

  28. Jonas Dyberg
    Nov 29, 2016 @ 22:37

    Det är på tiden att vi får hit en eller flera J/88:or till västkusten!
    Här är mitt förslag:
    http://j88.se

    Reply

    • Mikael Håkansson - J92
      Dec 3, 2016 @ 08:05

      Det hade ju varit trevligt! Fin båt, men en mille för ett beg ex fritt England.. Det lär inte bli många..

      Reply

  29. Jonas Dyberg
    Jul 7, 2017 @ 01:03

    J/88:an inköpt.
    Specifikation och funderingar finns på http://j88.se.
    Någon som har intresse/möjlighet att hjälpa till med hemsegling från Hamble/UK till Göteborg i mitten/slutet augusti på hela eller delar av sträckan på 750-800NM?
    Någon som har en tillfällig eller permanent båtplats kring Göteborg?
    Någon som kan vara intresserad av att dela båt…?

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jul 7, 2017 @ 08:34

      Visa gärna en detalj och beskriv er montering av autopiloten.

      Reply

      • Jonas Dyberg
        Jul 7, 2017 @ 09:29

        En anledning att jag valde just denna båt är autopiloten som alltid är ansluten och monterad genom aktern. Det är en Raymarine autopilot och B&G grejor i övrigt. Finns ca 3 båtar i Hamble med denna lösning. Bör vara helrätt för shorthanded vilket är högintressant för mig!
        Jag vet dessvärre ej hur det ser ut innuti båten. När jag var i Hamble i höstas så var denna båt ej till salu så jag tog bara foto utvändigt av eget intresse.
        ….man kanske inte borde skriva det, men jag har faktiskt inte varit och inspekterat båten utan köpte den på bilder och info från Key Yachting som jag fått ett bra intryck av…
        Jag lade nu 2 foton på aktern på
        http://j88.se/media/J88_autopilot_1.jpg
        http://j88.se/media/J88_autopilot_2.jpg

        Reply

      • Erik Barkefors
        Jul 8, 2017 @ 09:04

        Klart intressant montering. Sen beror det på hur rodret är byggt om det tål det men det går ju att provborra med en tunn borr…

        Reply

    • Jocke
      Jul 8, 2017 @ 15:46

      Har semester 20 juli – 13 augusti, så är det under den perioden så kan jag nog segla med om det behövs (bor utanför Gbg).

      Reply

      • Jocke
        Jul 8, 2017 @ 15:48

        Kan även någon delsträcka 26-31 aug.

        Reply

        • Jonas Dyberg
          Jul 8, 2017 @ 23:10

          Tack för ditt erbjudande att hjälpa till!
          Det blir emellertid så att några segelkompisar till mig är med och vi planerar att lämna Hamble ca 15 augusti.

          Reply

  30. Träningshelg med J/88 - BLUR
    Jun 4, 2021 @ 08:40

    […] Jag seglade ju båten när den var helt ny. Då med Stu Johnstone i Newport. Mina observationer här. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.