Round Denmark Race med Xusidus
Göran Artman är en av de som idag kommer att starta i Round Denmark Race. 660 distans solo i en X-382 blur en verklig utmaning. Förutom Göran så seglar också Anders Nyberg solo i sin RM1350 Embla. Vi har också några svenska team som kör doublehanded.
Jag har lovat att hjälpa Göran med support från land; väderprognoser, coaching och allmänt support från land. Vi har ju seglat mot varandra många gånger, och nu senast var Göran med på transporten av Blur från Malta till Aten.
Jag tänkte vara transparent med min kommunikation, och lägga ut det mesta här. Sätter lite extra press på både mig och Göran.
Kom gärna med tips och inspel!
Designated person ashore (shore crew)
It is mandatory for every single hand participant to have a Designated Person Ashore (DPA). The Organizing Committee must be able to reach the DPA at any time (24/7) during the race.It is strongly recommended that the DPA has the following qualifications
Resumé:
A Designated Person Ashore – DPA is a skilled sailing person with the same or close to qualifications as the skipper on the boat sailing single hand and a person to whom the skipper trusts and has full confidence in. The DPA shall assist the skipper as well as the organizing committee. The DPA has the mandate to communicate on behalf of the skipper and the responsibility for all crisis management.Qualifications:
A good DPA must have or nearly have the same experience and qualifications as the skipper on the boat. The DPA must know the skipper in order to understand what the skipper meets, thinks and what help is needed in case of emergency in order to handle the situation together. Furthermore, the DPA must be able to evaluate how the skipper reacts in different situations, especially in stressed situations and how exhausted the skipper is.Furthermore the DPA must know the boat and equipment and how the boat reacts
under different conditions.Tasks before racing.
The DPA and the skipper are both present at security checks and Skipper’s meetings before the start. The DPA and skipper prepare and plan the navigation for the race incl. possible emergency harbors. The DPA establishes contact to the safety organization and the Race Committee.Tasks while in the race.
The DPA monitors the boat race and communicates with the skipper. The DPA reports to the safety committee. In case of episodes the DPA must be a part of all communication. The DPA has the responsibility to act if he/she estimates the skipper or other persons make decisions that endangers the skipper and boat. The DPA has the mandate to always withdraw the skipper from the event. This means that the DPA is in preparedness during the whole period of the race. The DPA must have the ability to be the link between the different parties: the skipper, the race committee, the authorities, family etc.

Jun 19, 2021 @ 08:58
Vädret idag ser stabilt ut. Undanvind upp till Grenå (från 10 knop till 20 i den modell som har mest) i och sedan halvvind från väst som varierar ganska mycket i styrka i mina prognoser. Men 10-15 knop typiskt, avtagande under natten. Bra att observera vad som sker + notera vindstyrkor vid några tider.
Hålltider:
13:00 start
19:00 Grenå
06:00 Skagen (16-20 timmar hit)
Se till att sova på halvvinden så du är pigg vid Skagen – mycket trafik där. Och utmanande segling under söndagen.
Lunchtid vid Læseö
Här varierar prognoserna mycket, så vi bör köra ett nytt väder då du rundar i Skagen.
Alla prognoser har lätta vindar som vrider 180 grader från SV till NO söndag fm/dag. Generellt har detta skift tidigarelagts jämfört med tidigare prognoser.
Möjliga stopplatser med nuvarande prognos.
Anholt = 28-30 timmar
Öresund = 36 timmar🙂
Svårt att utläsa några stora taktiska vinster med att planera sömn just nu
SUMMERING: Enkel segling till Skagen. Njut av det och spar på krafterna. Drick mycket i värmen. Vila under natten.
Lördag. Lågtryck över sydnorge genererar SV-vindar över Danmark.
Söndag. Oklart med varmfrontspassage. För tidigt att säga något vettigt innan rundningen av Skagen.
Jun 19, 2021 @ 09:17
Speciellt sovreglerna är speciella, där man MÅSTE stanna och vila minst 8 timmar inom ett 44-timmarspass. Vår uppfattning är att det ser ut så här:
44-timmarspass #1 börjar Lördag 13:00
– sömn #1 måste påbörjas senast Måndag 01:00
44-timmarspass #2 börjar Måndag 09:00
– sömn #2 måste påbörjas senast Tisdag 21:00
44-timmarspass #3 börjar Onsdag 05:00
– sömn #3 måste påbörjas senast Torsdag 17:00
44-timmarspass #4 börjar Fredag 01:00
– 😃
Skulle man segla non-stop så skulle det ta typ 110-120 timmar. Med 3 vilopass @8 timmar så borde man landa på strax under 6 dygn = fredag morgon?
Jun 19, 2021 @ 12:26
Körde ett väder till nu. Prognos som tidigare med SSV 12-16 knop, enstaka partier med eventuellt 20 knops vind. Jag ser till att ha uppdaterad info när du är vid Grenå runt 18-19 tiden.
LYCKA TILL ☀️
Jun 19, 2021 @ 15:09
Rapport från Göran: “Kaosstart. Vinden ökade till 20 knop och det var en kort kryss till märke vid hamnen och sedan mot udden. Efter kryssen upp med Coden lagom till vindbrus. Tillbaka till genuan och TWA 70 15-20 knop ut till udden. Nu genacker TWA 145 16 knop perfekt.skulle behöva en dusch😃singelhandrace ska inte starta med kryss.”
Jun 19, 2021 @ 17:15
rapport från Göran: “Byar på över 28 knop. Rev genackern och går nu med saxade segel och vilar mig med nybryggt kaffe och ett danskt wienerbröd. Vid udden innan Grenå går genackern upp igen. Då är kaffepausen över.”
Jun 19, 2021 @ 22:36
Nu ser det ut som ni har fått västvind!? Du ligger lite före tidsschemat och lär vara vid Skagen mellan 06 och 07 i morgon bitti.
Scenariorna i morgon börjar bli tydligare. Gissningen just nu är VÄST om Laesö, men jag kommer att köra en ordentlig körning i morgon som du skall ha innan du rundar!
Det ger oss också två tydliga optioner för vila: Anholt vid 1900 eller om vi ligger före tidsschemat så kan man hinna till Gilleleje. Men det blir en diskussion vi kan ta efter passagen av Løsö.
Jun 20, 2021 @ 09:47
Skagen: “Rundade precis 0600 svaga skiftande vindar”
Routingen säger ost om Læsö för 80% av casen. Och om alla andra seglar den vägen så är det säkrast? Vi skall inte chansa nu. Kan bli lite kryss snart innan det stabiliserar sig på NO framåt lunch då du rundar Læsö. Då tittar vi på strategier för vila i kväll. Bra seglat så långt!
Hur bra/kul har det varit hittills på en skala 1-10?
“7
Fick vindar på 23 knop i natt men 2 rev och skotning i reach hornet så funka det”
Jun 20, 2021 @ 10:18
“Verkar som en stabil ostan kommit. Går på kurs 150 mot Laesö NO hörna”
Jun 20, 2021 @ 12:51
Vi har en rejäl kallfront med massor av regn och åska som passerar under eftermiddagen. Göran har tagit beslut att stanna på Læsö och ta sin obligatoriska 8-timmarspaus.
Jag: “Du kommer inte hinna till Anholt innan sydvind >20 knop fyller i (mellan 14 och 19 beroende på modell). Från 00:00 så ser det ut att kunna bli sjysst halvvind i 20 knop avtagande. Så Læsö låter som ett alternativ? Hur tänker du?”
Göran “Som vädret är nu så hade jag kunnat byta segel men 20 knop som kan bli 25? I byarna känns jobbigt. Väljer Laesö med mål att komma iväg när Sydvinden lagt sig ca. Midnatt.”
Verkar som fler båtar fattar samma beslut.
Jun 20, 2021 @ 16:57
Grymt kul att få följa Göran här, tack för att du rapporterar!
Jun 20, 2021 @ 20:29
Jag: “Du ser själv bäst när du kan sticka. Många prognoser har tryck fram mot midnatt innan det avtar. Sedan straight forward ner till sundet där det avtar i morgon fm.”
Göran: “Runt midnatt siktar jag på.
Vilat ätit duschat o tjötat. Fixat tampar. Fördäckaren jag hade i natt var ingen stjärna😜”
Jun 21, 2021 @ 09:20
Go Göran Go! Kul att följa med på resan och tack Peter för dina rapporter. Martin
Jun 21, 2021 @ 10:44
” Lättade 2355 med 22 knops vind i hamnen. Förberett ett rev och fock. Runt hörnan blåste det 20-26 båten gick mot mål i 8 knop med bara revad stor. Efter två timmar blåste det 20 och då drog jag ut focken. Sedan höll vi 9 knop hela vägen ner till Anholt där det var dags för coden som övergick i genacker och sedan två timmar stiltje med gammal sjö. Segel nedtagna för de stod omskifta. Det är väl charmen med segling😃”
Jun 21, 2021 @ 11:34
“Nu kom en nordanvind. 5 knop in i sundet”
Jun 21, 2021 @ 13:31
The Beast (Figaro 2) och Embla (RM1350) snart vid Falsterbo.
Jun 21, 2021 @ 19:09
Såg bara akterspeglen då ni passerade hemmahamnen. Strongt av er, kör på!
Jun 21, 2021 @ 21:11
Jag: “Just nu ser det ut att bli en relativt enkel natt med undanvind 15-20 knop från NV. Du bör vara vid Christiansø runt 10:00 och Nexø vid 12-13 på tisdag.
Du måste vila innan 21:00 tisdag kväll, och benet till Gedser är >110 distans. Så Nexø är bästa alternativet?
För din jämförelse;
a) sticker du från Nexø tisdag 13:00 så har du ca 22.5 timmar till Gedser. Kryss i stort sett hela vägen + en del vind i början. Typ 18-20 knop
b) sticker du från Nexø tisdag 21:00 så har du 21.5 timmar till Gedser. Generellt lättare vindar och mycket mera sträck.
Jag ser till att du har nytt väder + uppdatering av ovan när du passerar Christiansø i morgon bitti”.
Jun 21, 2021 @ 22:11
Görans inReach-tracker verkar ha lagt av. Jag pratade just med tävlingsledningen.
AIS funkar fortsatt fint.
Jun 22, 2021 @ 08:18
Göran vid 03:39: “Inreachen behövde laddning. Snart ute i Bornholmsgattet. Code har ersatt fock.”
Jun 22, 2021 @ 08:19
Göran 05:09: “jag får inte segla mer än Max 36 timmar i streck. Startade från Laesö måndag 00.00 vilket måste innebära deadline 12.00 idag vilket innebär Christiansö. Just nu 05.08 har jag 31M tilll Christiansö
Jag: “Ok, det borde inte vara några problem?
Känns allt bra annars? Hur kul på en skala 1-10?”
Göran: “Känns bra! Måndagens distans blev 168M vilket är 7 knop i snitt med två timmars stiltje i Kattegatt. Har sovit många perioder i natt så det får nog bli en 8”
Jun 22, 2021 @ 08:23
Jag behöver lite hjälp att tolka reglerna. Visst innebär nedanstående att racet är indelat i 44-timmarsperioder, och det finns inget som säger att jag inte kan segla 8 timmmar i slutet av en sådan period, och sedan direkt gå på 36 timmar i nästa?
Jun 22, 2021 @ 08:40
“The race is divided into periods of 44 hours. Within these 44 hours, a minimum of 8 consecutive rest time hours must be taken. Thus, a maximum of 36 consecutive hours of sailing is allowed (44-8 = 36).”
Där säger de ju två helt motstridiga saker. Om det är indelat i 44 tim pass där man ska tar 8 tim paus i varje pass blir det att man teoretiskt få seglar max 36+36 tim dvs man tar paus i början av pass 1 och i slutet av pass två.
Andra meningen är ju att man ska tar 8 tim paus efter max 36 tim segling. Som också betyder att man måste tar fler pauser om man inte seglar sina 36 tim i nån pass….
Sen är den här meningen rätt tydligt: “If a participant exceeds 36 hours of non-stop sailing or rests less than 8 hours, he/she will be disqualified from the race.”
Så jag skulle tolkar det såhär: Avdraget i slutändan beräknas baserat på 44 tim pass och du få 8 tim avdragen på din tid/44 tim. Men du få samtidigt inte seglar längre än 36 tim. Så vill man få rätt avdrag är man tvungen att alltid seglar 36 tim o sen tar paus…
Jun 22, 2021 @ 08:42
“och det finns inget som säger att jag inte kan segla 8 timmmar i slutet av en sådan period, och sedan direkt gå på 36 timmar i nästa? ”
Jo, här:
“If a participant exceeds 36 hours of non-stop sailing or rests less than 8 hours, he/she will be disqualified from the race.”
Jun 22, 2021 @ 08:43
Danskar 😃
Jag anser ju att den första meningen gäller hela stycket: “The race is divided into periods of 44 hours.” och “36 consecutive hours” skrivs ju som en bisats till denna mening.
Jun 22, 2021 @ 08:50
Det var inte helt klart för alla deltagare heller:
Jun 22, 2021 @ 09:43
Det där med 44 tim passen kunde de väl helt enkelt släpper då? Skriver man att man få segla max 36 tim i sträck och att man få 8 tim tillgodo per 44 tim seglat tid hade varit enklare?
Jun 22, 2021 @ 11:07
Göran 10:50 “Knutit fast på Chr Ö. Planerar att dra direkt efter 8 timmar. Det blir ju kryss. Ska jag söka mig mot Sverige eller Arcona. Finns även vindkraft mitt i som man får välja sida om.
Ettan i klassen rundade Chr-Ö 10M före mig och gick troligen till Nexö”
Jag: “Som det ser ut nu så skulle jag gå på en lång SB ner mot Arcona. Men vi tittar närmare på detta i em. “
Jun 23, 2021 @ 07:49
Jag 20:16 “Uppdaterat väder. Inga stora skillnader, men lite tydligare tendenser att hålla söder (den mörkblå är den jag gillar mest hittills)… Verkar också vara konsensus bland de första båtarna (utom Seascapen). Ha n bra natt så hörs vi i morgon. Du bör vara vid Arcona runt 09:00,”
Jun 23, 2021 @ 08:03
Jag 07:50 “Bra seglat i natt!!
Dagen ser ut att bjuda på 8-12 knops kryss. Ingen kant ser särskilt gynnad ut så segla på det du ser och ta några skift. ETA Gedser fortfarande runt 19.”
Göran: “Båten har verkligen trivts i 16-24 knops vind kort otäck krabb sjö. Står som Trea i leaderboarden där det också står att Xusidus har kortast distans till mål ???”
Jag: “Litar inte alls på den 😊 Men jämfört med gruppen som låg före så har du kommit ikapp. Keep it up!!! Känns allt bra!?”
Göran: “Allt bra. AP fungerar perfekt på kompasskurs dock ej på vind och då funkar det dåligt med vridande vindar. Fick stabila förhållande under klinten så jag kunde sova. Nu är det frukost som gäller.”
Jun 23, 2021 @ 21:03
Göran 17:30 “Nu har jag 12 timmar kvar på den 36 timmars Max seglingstid som startade på Christiansö. Har nu stabil västlig motvind som gör att jag kan nå Gedser eller Rödby. Blir det stiltje imorgon bör jag satsa på Rödvig. Vad tycker du?”
Jag: “Min gissning nu är Gedser 21:00 = 3 timmar, Rödby 01:30 = 7.5 timmar, Langeland = 11.5 timmar. Mitt förslag är att avvakta och se hur det ser ut vid Gedser? Jag kör nytt väder då. Kan du ankra om det blekar ur helt?”
Göran “Ser ut att bleka ut helt och hålet. Avvaktar beslut”
Jun 23, 2021 @ 21:03
Göran: “Nu är det helt lugnt”
Jag: “oj”
:-)
Jun 23, 2021 @ 22:28
Göran 21:00: “Låg i sittbrunnen och sov med coden hissad👍”
Jag “Räknas det som vila 😊”
Göran “Jag har inte rapporterat någon viloperiod vilket gör att mina 36 timmar Max tid slutar 06.35. Dvs 8 timmar att glida längs kusten bort mot Rödvig. När tiden tar slut släpper jag ankaret. Ligger kanske först imorgonbitti.😜
Hörs i gryningen”
Jag “Inget spännande i prognoserna. Fortsatt lätt, men ser ut att vrida på nord lite successivt. Segla på det du ser och ha en fin natt.”
Jun 23, 2021 @ 22:30
Jag blev intervjuad om mitt jobb som shore crew.
Jun 24, 2021 @ 00:11
Trevlig intervju/diskussion och spännande med denna typ av upplägg med Göran som seglar och Peter som är “shore crew”.
Skoj koncept! :)
Jun 24, 2021 @ 10:48
Göran 10:11: “Ankrade 0220 och drar upp ankaret om 10 min och seglar i mål 👍 sovit 8 timmar.
Har just nu väst 3 m/s klart seglingsbart. Millioner småflugor ombord.”
Jun 24, 2021 @ 12:14
Inget magiskt i prognoserna. Lätt kryss… eventuellt kan vinden gå lite mot väst i eftermiddag kväll. Just nu säger datorn Lilla Baelt vid 6-tiden i morgon bitti. 100’ sommarsegling alltså.
Jun 25, 2021 @ 07:15
Göran 21:00: “En tydlig front i väst. Något att förbereda sig för ?”
Jag: “Den är lokal, syns inte på någon av mina modeller eller den danska prognosen. Men kan kräva viss beredskap. Borde dock inte vara långvarigt. Ser inte heller regn på radarn.”
Jag 22:00 “Hur gick det med fronten?
Körde nytt väder nu. Inte mycket nytt, utan gissningen här är att du är i Lilla Bælt i morgon 0900. Medströmmen är starkast 07:00 och vänder vid 11:00 om man får tro danskarna.
I morgon är jag på resande fot tillbaka till Aten, men jag försöker uppdatera mellan flygningarna. Inte långt kvar nu!”
Göran “Fronten blev det inget. Jag kryssar vidare. Lycka till imorgon”
Jun 25, 2021 @ 07:15
Jag 07:10: “Idag – mer på samma tema: lätta vindar från V eller S fram på dagen. Min kalkyl har dig i Lilla Bælt ca 13 och i mål vid 21, men senaste dygnet har modellerna överskattat vindstyrkan. Vad har du nu?”
Jun 25, 2021 @ 21:48
Jag 16:30: ” Igenom det trånga ser jag 👍👍👍”
Göran: ” Snittade nog knappt knopen i svag medvind och motström. Motströmmen sätter de på så fort en svensk närmar sig.
Jag hinner inte till Aarhus utan måste ta 8 timmar. Ska jag ta dom här för att det är bättre vindar imorgon eller så nära Aarhus som möjligt för att det är bättre vindar nu?
När jag började tänka på att vila efter 24 timmars kryss samt ett lilla bält så tar ja ett 8 timmars nu och sen seglar jag i mål😃”
Jag: ” Ser faktiskt ut som det kan vara aningens mer vind i natt. Så ta det nu.
Skulle säga lika. Du är värd en vila👍”
Jun 27, 2021 @ 06:06
“Där finns en segerintervju på nätet där jag får en flaska champagne för att jag vunnit. Vill förtydliga att jag kom i mål, har druckit upp champagnen med medtävlare Wladislav, men jag kom bara tvåa.”
Jun 28, 2021 @ 17:58
Hemma i Domsten igen och försöker sakta ta in dessa sju dagar av naturupplevelser. Solen gick ner på ena sidan samtidigt som månen kom upp på den andra. Två nätter med starkt månljus. Såg tumlare och delfiner samtidigt. Laesö, Christians Ö och två ankarplatser. Vilka minnen.
Viloregeln 44/8 känns som en bra kompromiss. De vågat inte släppa det helt fritt om något skulle hända. Utformningen ger en taktisk krydda till seglingen. För att utnyttja den fullt ut krävs en bra shore crew.
Peter; Stort tack för ett bra samarbete och lycka till på Ditt kommande äventyr i Grekland.