20 knep för att locka fler kappseglare
Det började med ett läsarbrev om hur man får fler seglare att dyka upp på klubbens kvällseglingar.
Och vi ser ju att många klubbar och tävlingar faktiskt lyckas med det. Trots att de som inte lyckas skyller på externa faktorer som “moderna båtägare med fölr lite tid” eller SRS🤣. Vi ser exakt samma trend även internationellt, där ambitösa klubbar och duktiga arrangörer lockar massor av båtar, samtidigt som andra måste lägga ner sina event.
Vad är det som skiljer de som lyckas från de som inte gör det?
Jag har länge funderat på detta. Både som seglare, men framförallt som arrangör. Från Marstrand Big Boat och Midsummer Solo Challenge till M32 Cup och Allsvenskan. Jag har försökt göra min hemläxa genom att prata med både arrangörer och seglare, från Auckland och Newport till No-crew och Västerås.
Och massor av input från alla ni som läser bloggen.
Här kommer mina 20 tips.
- Enkelhet. Kappsegling behöver inte vara krångligt, så funderar på vilka trösklar det finns för att vara med. Det gäller hela vägen från information, anmälan, regler, deltagande, resultat… Ju enklare desto bättre. Det går att ta bort 80% av en normal Notice of Race. Man kan anmäla sig genom att segla förbi starttribunen eller genom att skicka in ett SMS. Ifrågasätt allt och se om det går att göra enklare.
- Förstå deltagarna. Ju bättre man förstår den “typiske” deltagaren ju enklare blir det att ordna något bra som de verkligen gillar. Vet ni inte vid de tycker så är det inte svårt att intervjua några eller samla några till ett möte. Här är det lätt att man ordnar kappsegling för de mest engegerade i stället för den stora massan.
- Ha ett tydligt koncept. Till vem vänder sig kappseglingen, varför skall man komma, vad kan man förvänta sig? Enkla upplägg som alla fattar (och kan berätta för andra om) är alltid bäst. Detta är en av de saker som förvånar mig mest när jag pratar med klubbar; man vet inte vem som skall komma. Eller varför. “Vi har alltid ordnat denna segling” är faktiskt inget vidare argument utanför klubbstugan.
- Satsa på bredd. Alla måste känna sig välkomna. Eller i alla fall en större mängd vanliga seglare. Det absolut största misstaget är att ordna något för de mest ambitiösa och glömma bort bredden. Bra seglare kommer om det är många deltagare. Många deltagare kommer inte om bara de bra är med.
- Kommunicera. Det finns en tydlig koppling mellan bra kommunikation och deltagarantal. Inte så konstigt egentligen? Många är förvånade när ingen läser det där lilla anslaget på klubbhuset. Använd Facebook, maila, ring, sätt lappar på båtar, få seglare att rekrytera varandra, … använd alla tricks som finns för att nå ut. Och sluta inte när ni tycker att ni är tjatiga – då har de flesta inte reagerat. Och glöm inte att kommunicera hela året; när Ornö Runt var som störst skickade man ut issskrapor!
- Kommunicera tydligt på havet också. Man måste inte göra det krångligt med massa olika flaggor, och udda procedurer, utan det är helt ok att sätta upp bokstäver med banalternativ och hålla alla seglare i loopen på VHF. Berätta vilken bana som gäller, vilken start som är på gång och vilken båt som tjuvstartade. Det är inte VM, så så till att underlätta för deltagarna.
- Ha seglare som arrangerar. De vet oftast vad som funkar och vad deltagarna vill ha.
- Det behöver vara roligt på flera sätt. Bara segling räcker sällan utan den bör kombineras med sociala aktiviteter, uppsnack innan, kommunikation, … Fundera speciellt på hur man gör det kul för de som är tillresta eller med för första gången. Det har hänt att jag kommit till en kappsegling där alla lokala seglare drar iväg på en egen fest. Det behöver inte alls vara avancerat, men seglarna märker om arrangören har ansträngt sig eller inte.
- Kör mindre startgrupper eller jaktstart. Starten är ofta det som oroar nya seglare. Hur kan man få alla att känna att de seglar mot andra båtar samtidigt som man minskar trängsel och farliga situationer?
- Använd enklare regler. Typ de som finns här. Eller inga alls. Det finns en anledning att några av de mest populäraste racen har de mest udda reglerna. Som Silverrudder som vare sig använder kappsegligsregler eller respitregler, eller Barcolana som kör iväg >2000 båtar i samma start.
- Se till att anmälan är enkel. Det är alltid en balans mellan att få seglare att committa sig tidigt och att kunna ställa upp spontant i sista minuten. Samma sak med undanvindssegel och shorthanded som man bör kunna ange enkelt innan start. Eller varför inte efteråt?
- Gissa SRS på de båtar som inte har nåt. Det blir “good enough”. Eller experimentera med personliga mätetal. Eller inga alls.
- Se till att det är omväxlande, vilket är kul. Olika banor beroende på väder leder till spekulationer innan och gott eftersnack. Prova nåt annorlunda, Nåt lite crazy. När serverade ni öl från en gummibåt senast? Men förstå också vad som bör vara förutsägbart för att seglare skall känna igen sig.
- Dela ut kul priser. Också för annat än för den båt som vann på handikapp. Vandringspris till klubbmästare, årets nykomling, flitpris, snyggaste starten eller roligaste vurpan. Detta är ett utmärkt tillfälle att visa vilken typ av stämning ni vill ha. Och välj priser med lite personlig touch i stället för den billigaste standardpokalen. Ett annat tips är att gräva fram fina vandringspriser med historia. Står oftast och samlar damm i klubbhuset.
- Delaktighet. Få fler att känna delaktighet i arrangemangen. På massa olika sätt. Skapa community. Lyssna på feedback. Se till att seglarna kan nå varandra och ordna egna saker. Det kan vara en tillfartssegling eller kul upptåg.
- Håll nere ambitionen. Det är inte VM. För när folk tror att det är VM så blir stämningen sämre. Alla har en liten djävul som gärna vill vinna, och arrangörens jobb är att se till att den inte tar överhanden. Det finns många tillfällen där man kan påverka vilken stämning man vill ha, både på land och på havet.
- Alla vill bli bättre. En av de största drivkrafterna hos seglare är att bli lite bättre än förra säsongen. Eller förra kappseglingen. Hur kan vi skapa format för lärande? Utbildning på vintern, mentorer ombord, någon som gör en väderanalys, …
- Använd hela klubben. Hur kan man hitta synergier mellan olika grupper av seglare, där allas kompetens kommer till nytta? Hur uppmuntrar man storbåtar att få med jolleseglare? Hur kan man orda gemensamma aktiviteter för ökat utbyte och nya kontakter?
- Förstå logistiken. Det är ofta bökigt att flytta runt större båtar, så hur kan man göra det enklare? Fria hamnplatser innan & efter race? Tilldelade platser så man vet var man kan ligga. Och se till att det blir mycket segling i förhållande till logistik.
- Var ihärdig! Rom byggdes inte på en dag, och det kommer att ta några säsonger att skapa en bra kappsegling eller kvällsseglingskultur.
Det finns säkert fler idéer, så tveka inte att kommentera nedan.
Runar Asly
Feb 15, 2022 @ 10:24
21. Hjälp eldsjälarna. Dom finns lite här och var och är ofta starkt bidragande i att en klubb eller ett race “lyfter”. Men som eldsjäl är det lätt att bli ensam. Och då tröttnar man lätt. Ett litet bidrag kan vara viktigt för att hålla igång. Lessons learned för många eldsjälar kan även vara att bli duktigare på att släppa in och ta stöd från fler. Man måste inte klara allt själv. #notetoself
Bra du plockade upp den här tråden Peter!
Joachim Keim
Feb 15, 2022 @ 22:50
Som att bygga företag. Why? Affärsidé, affärsmodell. Många inblandade kan och gör ju det här på jobbet så varför inte bara koppla på lite jobbhjärna här också? Och med hjälp Business Model Canvas och Value Proposition Canvas blir det lätt att strukturera utvecklingen.
Göran / X-382 / Xusidus
Feb 16, 2022 @ 08:18
Fasta återkommande tidpunkter är bra: MSC alltid helgen innan midsommar. Klubbens tisdagsseglingar börjar andra tisdagen i maj och slutar vid höstdagjämning. klubben 4-timmars segling med efterföljande sommarfest är alltid sista lördagen i augusti. Hamnstädning med årsmöte alltid 1 maj. O.s.v…………….
Erik P
Feb 17, 2022 @ 16:09
För den som seglar shorthanded både vid cruising och tävling kan det paradoxalt blir så att man seglar spinnaker vid cruising då man har gott om tid och plats att sätta den shorthanded. Samtidigt som man seglar utan spinnaker på tävling.
Kanske kunde man ha en “spinnakersträcka” förlagd till område med vingelutrymme och förbud på övriga delar av banan? Tänker då på nån form av skärgårdsbana.