Close
Skip to content

43 Comments

  1. Federico Garofalo
    Aug 31, 2021 @ 00:18

    Några ideer/tankar….
    Jag utgår från att vi pratar breddsegling, så många båtar så möjligt, oavsett båten.

    1) location, location, location… jag har arrangerat ett lite solo race nu i helgen med start 15 distanser från min hamn. Poängen var att vara i mitten av ett område som inkluderar flera aktiva klubbar och dit folk kan ta sig relativt enkelt. Kanske svårt för kvällseglingar, helt okej för enstaka event. Blir det för långt ifrån en klubb? då kommer vi in i nästa tanken…

    2) partnerskap. Mellan klubbar, först och främst. För att samla flera deltagare, hjälpas åt med logistik, utrustning och andra resurser. Partnerskap med tidningar (eller bloggar) som är alltid glada om att få ny content och marknadsföra. Osv…

    3) kvinnor! Det finns många tjejer som seglar och har egen båt. Nu har jag inga exakta siffror, men om jag slumpmässigt tar senaste kappsegling i trakten, Tjörn Runt Classic, så räknar jag 11 anmälda båtar med en kvinna som skeppare ut av 219 båtar totalt. Vad är det som lockar tjejer? Huge untapped potential

    4) kvällseglingar, jag har slutat delta i vissa kappseglingar då racet klarade man på knappt 30min. Det tar en timme från jobbet, 30min att preppa båten, 30min pre-race, 30min att packa ihop och en timme hem. Får man segla minst en timme för besväret? Orkar man inte anstränga sig lite mer, så röstar jag för självreglerat race av deltagarna (typ som under hela 2020, som fungerat utmärkt) och support av verktyg som raceQs och annat för att hantera protester, verifera målgångstider, osv

    5) Grupper på fb och andra sociala medier är kraftfulla. En grupp är dock helt okänd till dem som inte är inbudna. Be medlemar att sprida i deras nätverk

    6) Gastpool i klubben. Många vågar ju inte första gången eller vill segla några gånger med mer erfarna innan de ger sig ut med egna båtar och slåss. En gastpool är ett grymt sätt att erbjuda detta. Helst digitalt, så att man slipper läsa hela tavlan utanför klubbens dörr

    7) större kappseglingar kräver en “experience”. Det är ju varför jag seglar Midsummar Solo, Baltic 500, Bohusracet, och annat, medan jag inte orkar Gothenburg Open Sea, trots att det går från mitt “hem”. Vad “experience” kan vara förtjänar ett eget inlägg dock

    Reply

  2. Runar Åsly
    Aug 31, 2021 @ 08:29

    Bra kommentarer Federico! Jag tänkte hålla mig ifrån kommentarfältet ett tag eftersom det är min fråga – det gick sådär. En del av det du beskriver har vi täckt in hos oss. Tidig i vår process lokalt antog vi att brist på gastar var ett stort problem. Vi skickade därför ut en enkät för att ta reda på varför så få var med. Gastproblematiken adresserades, men det visade sig från svaren att det inte var ett problem.

    2) Partnerskap. Hos oss diskuterade vi det, men valde att inte gå den vägen – iaf inte officiellt. Det berodde primärt på en idé om att ett viktigt faktor för att få med folk är att skapa en känsla av tillhörighet. Det gör vi genom snacket efteråt, korven och gemenskapen. Om man efter segling inte samlas på samma plats bedömde vi det som svårare att få till.

    3) Kvinnor – Håller med! Vi har haft störst tillväxt av nya seglare – framför allt på gastsidan bland kvinnorna. Här finns det dock fortfarande mycket att jobba med. Jag har tänkt tanken även på familjebesättningar. Frågan är hur man lockar. Att ge srs reduktion t.ex kanske inte är det primära som lockar dom som är helt nya.

    Reply

  3. Fabian thies
    Aug 31, 2021 @ 09:49

    Familjer och nybörjare lockar man bara om det inte känns så allvarligt som vissa ser det. Blor det skrek och lovningar och kontakt mellan båtar osv skrämma man bort de. Och mindre fokus på resultat, mera fokus på utveckling. Bkss gav/ge ju tex pris til båten som förbättrade sig mest.
    Själv seglar jag numera måndagar med.min son som just fyllde 4 år. Hade jag inte seglat mycket innan skulle jag inte vågar det. För att även på slören blir det e del situationer och skrek. Där gäller det att man vet hur man håller sig borta. Så vill man har med nybörjare, barn, hundar och allt annat som kan finnas på båtar ska det vara avslappnat.

    Sen är det ju så att det måste vara kännt. Slörens seglingar ar ju rätt poppis i många år, men ändå fick det ett till öyft när peter seglade det och det kom upp här på bloggen. Så folk måste veta om det. Kanske hade vi blivit ännu fler utan diskussionen om de ruffiga späckhuggare? 😜

    Reply

    • Fabian thies
      Aug 31, 2021 @ 09:52

      Två saker till:
      1 väder. Segla inte när det är föt mycket eller för lite vind.själv gillar jag bkss approach,dvs det seglas alltid.men jag kan ser att slörens approach som stälöer in när det blåser för mycket är bättre för bredden.

      2 gör det enkelt att anmälla sig, billogt och det ska gå att prova på. Anmällan till varje race ska gå strax innan race, inkl. Åndring för sh och med/utan spinn. På slören använder vi en sms grupp för det som funkar kanon.

      Reply

  4. Johan H
    Aug 31, 2021 @ 10:19

    En enkel övning skulle kunna vara att lägga ut en kryss-länsbana och träna manövrar – tex fokus på spinnakersättning. Gärna med coach i följebåt. Ej tävling. Samling/Feedback efteråt. Dvs att vi aktivt hjälper varandra att bli bättre.

    Reply

  5. Finngulf
    Aug 31, 2021 @ 16:07

    Efter ha tillbringat sommaren i Sthlm. skärgård med brygga mot stora farleden till Sandhamn har jag noterat följande
    Finns väldigt få nya segelbåtar plus 80% är från 70-80 tal. När jag seglade som mest aktivt på 80 talet minns jag Lidingö Runt med 500 båtar. Scampi och Ballad samlade ca 50 båtar var i entyp. Fanns tom. Scanmar 33 med plus 20 båtar. Flertalet av dessa idag har undermåliga segel och gammal utrustning finns för lite underlag och intresse för att samla större fält. (Det som är trendigt är aluminumbåtar helst med 2 utombordare finns hur många som helst)

    Reply

    • MarkusR
      Sep 10, 2021 @ 08:16

      @Finngulf, håller med till 100%. Vi (familjen) är just nu in-between segelbåtar, dvs vi har bara en center-konsol för att komma ut i skärdgården i väntan på nästa segelbåt, men har gjort samma iaktagelse (kanske nu när man själv inte har segelbåt förtillfället). Otroligt mycket gamla båtar, väldigt lite nya fina segelbåtar, en del nyare 34fots flytande husvagnar men väldigt få nyare ‘cruiser/racers’.

      Sandhamn, detta är inte statistiskt hållbart underlag, men är där relativt frekvent och skulle påstå (så också min fru) att för 10år sedan var det mycket fler segelbåtar där, motorbåtarna har tagit över.

      Jag tror det är två saker, 1) den moderna människan har inte tid och lust med allt ‘mek’ och 2) tjaa, kostnad, eller snarare kostnad för en ‘fin cool båt’. Det är lätt att säga att köp en sönderborrad Express, men oftast de som säger det väljer själv en nästan ny Dehler/J ;)

      Jag har ingen aning, men undrar om det finns något i Seascape segmentet, 20-25fots sportiga båtar, kanske man där kunde bygga en ny hobby/sport. Ny båt = mindre undehåll.

      Jag har även under seglingspausen påbörjat en ny hobby, den också väldigt utrustningsintensiv (fordons relaterad), precis exakt samma diskussion där, minskande antal utövare, få unga osv… orsaken är två, kostnad samt att folk har inte TID att spendera på underhåll och prepp för att sedan utöva sporten i 3h på Lördag.

      Vi som gör det, är i minoritet… det suger ju, men så är det…

      Reply

  6. Jocke
    Aug 31, 2021 @ 20:46

    Har haft en liknade “resa” som Runar på Trälhavets Båtklubb norr om Stockholm med i princip enstaka deltagare på våra Onsdagseglingar för ett par år sedan till att nu har mellan 30-40 deltagare varje Onsdagkväll (toppat på 50!).

    Par saker som jag tror kan ha lockat fler seglare:

    1. Tror att enkelheten är mycket viktig. Hos oss krävs ingen anmälan så man kan bestämma sig på “bussen hem från jobbet”. Givetvis avgiftsfritt och öppet för alla!

    2. Om det går så ha en omväxlande bana (halvvind fram och tillbaka är avslappnat men inte så kul/utvecklande). Vi lägger upp allt på FB ( banskiss ihop med fasta starttider i grupper) runt lunchtid varje Onsdag.

    3. Vi ger seglarna möjlighet att bestämma ute på banan om de vill segla med eller utan undanvindssegel, vi hoppas att som inte är så vana skall bli peppade och våga testa och utveckla sig. Vid målgång så anger man sin måltid, använt SRS (med/utan undanvindssegel)

    Fredrico har redan skrivit det men vill understryka hur kraftfullt sociala medier är… vi har jobbat på att rekrytera fler till vår FB grupp “TBK Kappseglare” från start. Nu har vi blivit så många att den är lite självpåfyllande. Sök på FB och gå gärna med ;-).

    Allt sker digitalt och resultatet publiceras på samma FB grupp samma kväll, hellre snabbt än helt perfekt… blir det fel så gör vi snabba korrigeringar.

    Vi har också haft turen att ha några helt kvinnliga besättningar/båtar… de har också lockat in fler tjejer till att kappsegla.

    Reply

    • Patrik
      Sep 8, 2021 @ 16:30

      Just punkt 3. Borde vara självklart på en kvällssegling.
      Möjligheten att bestämma om du vågar hissa undanvindssegel på banan är ju lika för alla och gynnar de osäkra mest, helt i sin ordning…. För det var väl fler ni ville vara?
      Soloseglaravdrag ex. en pinne under shorthand för att få med de som för dagen saknar besättning.
      En annan breddgrej är att lotta ut prylpriser bland samtliga deltagare, de som vinner är nöjda ändå.

      Reply

  7. Göran / X-382 /Xusidus
    Sep 1, 2021 @ 08:06

    Domstens båtklubb har de senaste 30 åren haft ett upplägg för våra tisdagsseglingar som gjort att vår lilla hamn hela tiden har ca. 8-12 deltagande båtar varje vecka.
    Vi seglar tillsammans utan någon form av handikappsystem. Alla seglare i Sverige vet precis vilka båtar de ska ha bakom sig och vilka man eventuellt kan acceptera att ha framför sig. Mätetal gör det inte mer spännande. Årets seglare blir den som deltagit i flest seglingar. På samma sätt utser vi årets gast.
    Skeppare och gast går själva in och registrerar sig på hemsidan https://domstensbatklubb.se/registrering-tisdagssegling/
    Banan är alltid samma triangelbana ca.3M som seglas åt ena eller andra hållet beroende på vindriktning samt ett eller två varv beroende på vindstyrka. (ledande båt avgör om det endast blir ett varv)
    Start 1900 (Iphone tid) på en lång startlinje där osäkra båtar kan starta i startlinjens förlängning och långsamma båtar kan tjuvstarta, hur mycket de önskar, så att de inte missar ölen efteråt.
    Alla förslag till kompletterande eller ändrade regler måste vara till gagn för breddsegling. Är dom inte det så stryks dom direkt.
    Det ska vara enkelt, roligt och inbjudande.

    Reply

  8. Runar Åsly
    Sep 1, 2021 @ 12:24

    Rent praktiskt kör vi i Lagunen utan anmälan inför varje race, utan man anmäler sig till onsdagskappseglingar – punkt. Sen håller den som har torntjänst ordning på vem som de-facto seglar en given onsdag. Vi tillämpar en kryss/läns bana, men för att reducera adm till ett absolut minimum seglar vi på fasta sjömärken. (http://lagunen.egeskans.se/Karta_Onsdagscup_2020.pdf) Banan kungörs genom siffror vid starttornet 15 min innan start genom röda eller gröna siffror. Siffrorna visar i vilken ordning, samt SB eller BB rundning. Rätt enkelt och smidigt system. Som andra har nämnt har facebook varit ett bra hjälpmedel att hålla intresse uppe, men utmaningen ligger ofta i kommunikation: Hur ska vi få nya att att våga sig ut i okänt terräng och varför ska man kappsegla öht? Ett argument vi har använt utöver den sociala aspekten är att “alla har söndagsångest och även om du “bara” nöjesseglar är det skönt att få mest möjligt ut av båten/förhållanden när du ska hem efter en långhelg ute….” Det funkar delvis…

    Reply

  9. Peter_K
    Sep 4, 2021 @ 11:44

    Vi använder SSF:s nybörjarregler i klubben så man kan vara med utan att plugga KSR, då är inte tröskeln lika stor att börja.
    https://www.svensksegling.se/globalassets/svenska-seglarforbundet-kappsegling/regelkommitten/dokument/nyborjarregler.pdf

    Vi har en enkel hemsida som uppdaterar resultat och info regelbundet, så man får snabb bekräftelse på resultatet.
    Det är omtyckt.

    Reply

  10. Sebastian Larsson
    Sep 8, 2021 @ 14:33

    Med respit för att detta är en lokal kommentar från södra Sverige. Jag tänker på är att det generellt slarvas med ett trevligt och genomtänkt rorsmansmöte samt senare en bra prisutdelning med samkväm. De som är med för gemenskapen uppskattar ett trevligt arrangemang och de som är med för att vinna gillar en trevlig pokal eller ett vandringspris. Även besättningsmän borde få en liten plakett eller något de kan samla på. Eller är det pinsamt med pokaler och plaketter så som det var förr? Den i sammanhanget lilla kostnaden kan läggas på anmälningsavgiften. /Sebastian :)

    Reply

  11. Johan
    Sep 9, 2021 @ 10:17

    Hej!
    Jag har oxå 40 års erfarenhet från segling i olika båtar…… Något som jag har tänkt på är

    1. Det är för omständigt att köpa/äga/sköta sin båt…. Priserna på min modersklubb i Västervik är 1/5 av priserna här på Västkusten. (Sommarplats/upptagning/vinterplats)
    (Fler och fler hyr båtar vilket är positivt)

    2. Det finns en slags konstig vanföreställning att man måste heta Von Kätting för att kunna segla….

    3. Tävlingar måste vara roliga på fler nivåer än själva seglingen….
    Mat/kall dryck etc
    Liveband…..(Crew Party) som liknar ett party……

    Håller vuxenkurser på kvällstid I Almösund/Askeröfjorden mån och ons om någon vill lära sig mer…..

    Reply

  12. Gustav
    Sep 9, 2021 @ 13:44

    Det måste vara enkelt!
    Helger eller för den delen hela dagen fungerar inte med familjeliv. Det är för stora osäkerheter då man aldrig vet om det blir av (för lite eller för mycket vind) eller om det blir sent. “ingen start efter 16” kan betyd att jag kommer hem mellan 15 och 1830. Det funkar helt enkelt inte.
    Att lägga en hel helg på att transportera för att sedan sitta i stiltje är ju inte heller något som fungerar för alla.
    Det är alltså ofta för mycket investering i för osäker avkastning. Kvällsseglingar av den enkla typen som flera beskriver här ovan tror jag är framtiden för bredden.

    Reply

  13. Simon
    Sep 10, 2021 @ 10:51

    Nu har jag nära noll erfarenhet av kvällsseglingar och andra tävlingar, så jag kommer väl lite från andra hållet när jag ser kommentarerna. Problemet är mångfalt. Men för att börja någonstans. Som situationen ser ut för mig:

    Det är mest gamla gubbar med stenkoll på sina båtar med avseende på trim, material taktik och så vidare, som tävlar verkar det som. Hur ska jag som relativ nybörjare i en 40 år gammal båt som inte längre följer klassregler pga segeluppdateringar och dylikt, med ojämn botten och fast trebladig propeller, nedtyngd av både grytor, kök, mammas badlakan, brassestolar osv, kunna på ett rimligt sätt ha en tävling med någon? Jag kommer ju att komma sist på grund av att det är en gammal båt med kortare vattenlinje, men inte ens när jag ser de andra försvinna efter banan är det till någon någon tröst med avseende på srs på grund av gamla segel och en nedtyngd båt. Srs förresten, för att över huvud taget kunna hävda sig där, så krävs ju vägning av båten och mätning av segel i och med att klassregeln för länge sedan frånstigits och att många båtar är 40 år av hemmabygge.

    Men köp något billigt och investera i nya segel då? Visst en gammal express eller if eller maxi 77 för man ju relativt billigt, men sen ska ju segel uppdateras (50kkr), båtplats betalas vinter och vår (15kkr/år), båten ska putsas, osv. Detta samtidigt som man vill spara ihop till en kontantinsatt på en lägenhet. Om ens primära intresse är att semestersegla, kan man ju hyra en båt för 10kkr en vecka med kompisar, inget underhåll, mindre kostnad.

    För de allra flesta är det helt enkelt inte värt det. Sänk tröskel för att deltaga, lägg till ett halvseriöst subjektivt, semesterbåtshandikapp, vanliga väjningsregler och sunt förnuft, rorsmansmöten, samt lagom med coachning så tror jag man kan komma en bit.

    Reply

    • Fabian Thies
      Sep 10, 2021 @ 14:04

      Ditt svar pekar på ett stort problem som man stöttar på rätt ofta: Seglare som inte kappseglar/ alldrig kappseglat börjar inte med det för att de tror att de har allt för stor nakdel pga av båtens skick och segel osv, dvs att de kommer kommer sist. Hur motverkar man räddslan för det?

      Börjar man med kapssegling lär man kommer sist några gånger, även i en topp pimpat SRS raket. Alla som kappseglar kom sist och kommer sist ibland. Men, det är väl inget problem? För egen del vet jag att jag inte kommer vinna om jag segla sjäölv eller med min 4 årig son på kvällseglingar, men det är inte därför jag är där. Det är kul att vara ute, och man utvecklas som seglare. Ja, min båt är också fylld med semesterprylar. Kan jag placera mig? Japp, för att andras båtar är också fylld med skräp. Skulle jag seglar om jag skulle blir sist? Japp, troligtvis ännu mer för att utvecklas. Visst finns det en gräns, men ändå. Att inte börjar för att man anser sig inte har nån chans är ändå konstigt?

      SRS: Få av båtarna är vägda. Många som alldrig har kappseglat hänger sig upp på att de få orättvis SRS. Blir den kanske lägre med vägd båt och mätt segel? Javisst. Gör det skillnad? Ganska liten. Räkna ut tidsskillnad i vilken resultatslista som helst och räkna hur mycket SRS talet skulle behöver säkas för de båtar i nedre halven. Orimligt. Det få man inte med vägning. Den farten kommer inte heller från bottenpolering.

      Det jag vill säger (som kanske är lite otydligt ;) ) Många hänger upp sig på båten, SRS eller att de inte har nån chans att vinna eller vad som helst. Men varför? Visst har man ingen chans att vinna. Men det har man inte heller om man få segla på klubbens snabbaste och bäst optimerade båt, om man är nytt till kappsegling. Börja segla och se. Är det tillräckligt många båtar med kommer det alltid finnas några stycken man kan fightas med. Och man kommer slå de duktiga nån gång. Alla göt bort sig nån gång. Men att man kommer sist i de första kappseglingarna man gör är inte båtens, bottens, eller SRS talets fel.
      //Fabian

      Reply

      • simon paulsson
        Sep 10, 2021 @ 15:04

        Problemet är ju just kombinationen, att både komma efter i fältet på banan och efter i en resultatlista. Hade man haft en rimlig chans i resultatlistan kan man jobba efter det, har man en rimlig chans att hänga med i fältet kan man fokusera på det. Efter hand kommer farten och kompetensen. Tävling bygger ju på att det finns något att jämföra sig med. Handlar det bara om att komma ut på vattnet kan man ju göra det under lugnare förutsättningar när man själv vill.

        Personligen så är jag supersugen på att hänga med mer på tävlingar, missade Lighthouse Solo pga en grundstötning veckan innan, mitt resonerande handlar mer om varför det kanske inte finns så många unga personer som kappseglar med egen båt. Kostnad i förhållande till vad man tror man får ut är för stor.

        Då hjälper det inte argument som att det är bara att börja. Det riskerar istället bara att låta gubbigt och kan upplevas sakna empati för yngre människors förutsättningar beträffande ekonomi och tid. Bättre är kanske att upplåta en ledig plats på sin båt varje kvällsegling till någon som aldrig provat (kapp)segla någon gång.

        Reply

        • Fabian thies
          Sep 10, 2021 @ 19:20

          Nja, nu är jag själv hyfsat ung i sammanhanget (37) och segla en 26 fots 70 tals båt, som är alltid en av de långsammaste i fältet (på pappret iaf). Så jag ser inte riktigt hur jag ska låtar gubbigt då. Iaf på slören är vi också en ganska stor gäng som är “ungdomar” i amatörkappseglingssammanhang, dvs under 50 och utan dyra båtar. Själv började jag rätt sent, med ca 30. Med min båt. Gamla dacron segel, hyfsat dåligt botten. Visst var jag efter. Och visst började köpa nya (eller begagnade) segel och fixade botten. Knappast så att jag räknar mig som rik eller har mycket pengar över, som doktorant med 2 barn som jobbar mellan 37 och 75%. Men det mesta var utveckling som seglare som hjälpte. Och inser att man inte alls är lika snabb som de som kappsegla sen länge.
          Som sagt, nu seglar jag ju med mim 4 årig son, tror du vi kan vinna när han stur mesta tiden?

          Om du är i göteborg, kom till slören och var med. Med egen båt eller gasta, säg till om du vill gasta, finns alltid nån båt som har ledig plats.
          I slören startar vi långsamma först, så man är mitt i fältet. Säsongen är nästan över, en chans finns på måndag sen är det slut.

          Och visst. Det är bara att börjar. Städa ut båten kostar inget. Fixa botten kostar inte mycket, men är mycket jobb. Segel är faktiskt inte superviktigt i början. Konstigt nog är de riktigt duktiga seglare före även med sina gamla segel….

          Har du testat att kappsegla?

          Reply

          • Fabian thies
            Sep 10, 2021 @ 19:27

            Förresten: min båt är inte heller vägd, är crusingutrustat och har ibland full vattentank. Roligt är det ändå….
            Att mecka upp farten på en båt och reda ut hur man seglar den snabbt tycler jag är nästan roligare än att vinna med en båt man känner mycket väl… fick förmånen att uppleva bägge med kompisens båt, min och kompisens nya båt…

        • Peter_K
          Sep 11, 2021 @ 11:46

          Det är å andra sidan ytterst få sporter man kan räkna med att vinna i om man är nybörjare och inte har topptrim på utrustningen – men det hindrar inte folk att börja spela innebandy, eller springa ett löplopp, eller åka Vasaloppet och vara stolt över resultatet utan att man vann – för man var med, och gjorde sitt bästa.

          Jag började kappsegla med en kompis för snart 20 år sedan, oftast med hans båt med rätt gamla segel, ibland med min dåvarande båt (en långsam 24-fotare), och vi hade skitkul. Satsade på att inte bli sist. Klättrade några placeringar varje år. Efter tio år tog vi några klasseglar i större kappseglingar.

          I år blev det seger i klubb-cupen för mig och min alldeles för tunga (+22%) och semesterlastade Dixie 27 utan mätbrev (jag har i år hottat den genom att ställa grillen och sittbrunnsbordet på bryggan innan jag kastar loss).

          Jag har kommit sist massor med gånger med den under alla år, men även vunnit några gånger. Det som varit vägen till framgång för mig är att vara intresserad, att trimma seglen och se vad som händer även under semestern, att lära mig hur båten skall kännas när den har drivet, att skita i hur andra seglar sin båt (min båt mår bra av att segla några grader lägre och behålla farten jämfört med andras t ex) och försöka minimera misstagen på banan.

          Storseglet är i dacron och säkert 20 år gammalt och gör sitt jobb med nöd och näppe, men övriga segel är c:a 5-6 år gamla och i bra skick. Botten är inte perfekt polerad, men jämn och ren. Jag har en rorkults-autopilot som hjälp eftersom jag ofta seglar ensam.
          Jag har en enkel plotter, en paddel-logg, en kompass och en windex som instrumentering – och tell-tails såklart, de är ovärderliga.
          Dvs, ingen extrem racer med en enorm budget.

          Reply

  14. Anders
    Sep 10, 2021 @ 18:06

    Många bra åsikter.
    Tänkte på några till;
    Många ser det som komplicerat att skaffa mätbrev, en klar tröskel. Och det finns många moderna båtar som inte är med.
    Ett sätt att hantera det är att tävlingsledningen tilldelar nått lämpligt, som på vissa medelhavsregattor etc.
    Samt även här hemma på tex. helt opretentiösa Solo mellan broarna, det finns sjukt mycket kunskap i leden.
    Har själv varit där. På sikt kan man då uppmuntra att skaffa mätbrev, börjar du bara kappsegla så får man ju kontakter och kunskap.
    Sen åter till klubbseglingarna, kryss/läns med 20+ båtar vid lovartsmärket – det är bara att glömma om man inte vill skapa en klubb för inbördes beundran. Bana och jaktstart är nått som kan locka breddseglaren, lugnt och skönt till målrakan där du kan koncentrera dig på din segling.
    Korv med bröd, eftersnack och en folköl sen, så tror jag man är hemma.

    Reply

    • Thomas H
      Sep 11, 2021 @ 21:20

      Kloka tankar där !! bästa inlägget av alla.

      Reply

  15. Joakim
    Sep 12, 2021 @ 13:36

    Här i Oxelösund ordnade segelmakarna på One Sails en torsdagskappsegling där de varje torsdag vid lunch laddade upp en bana i en “torsdagskappseglings”-facebookgrupp. Banan var enkel med ett par rundningar men där man såg till att få en ordentlig kryss, en läns och kanske någon halvvind. Banan var utmärkt på en kartbild med tydliga rundningsmärken. Start kl. 18:00, total tidsåtgång typ 45 minuter – 1 timme för själva racet självt. Man anmälde sig och sin båt med SRS-tal i kommentarerna till inlägget och rapporterade målgångstid i samma inlägg. Så räknade sedan de om det till ett resultat. Det har vart blandat med deltagare, allt från familjeseglare till med satsande lokala team.

    Jag själv hakade på det enkla upplägget eftersom tidigare haft ett uppehåll på 10 år sen jag seglade optimist och e-jolle. Skaffade mig rent spontant en Maxi racer, var med ett par gånger och körde. Och nu seglar jag en nyinköpt Fareast 28R med farsan. Detta tack vare torsdagskappseglingen som påminde om det roliga med kappsegling!

    Reply

  16. Oscar Egerö
    Sep 12, 2021 @ 17:33

    Lätt att anmäla sig, även sent, tror jag är bra.
    Att inte behöva signa upp sig för hel säsong utan kunna ta en vecka i sänder.
    Ha möjlighet för icke båtklubbsmedlemmar att vara med, kanske mot lite högre avgift?
    Att dela på funktionärs skapet som hos Slören med en garanterad 4:e plats som ersättning känns fräscht.
    Hellre lättförståelig bana än “bra”, typ.
    Och en bana som inte skrämmer bort ovana med trånga hamnmiljöer och smala trafikerade sund.

    Reply

  17. Andreas
    Sep 13, 2021 @ 13:57

    Vi har ju varit relativt aktiva under ett antal år. Bavaria 35Match o en HP1030 inna vi nu köpte en Elliott.

    Så ny båt ihop med COVID gör att vi faktiskt kommit utanför den rytm man hade med segling o weekends med kappseglingar osv.
    Vi insåg att en trög cruiser var inte rolig att segla med utan man måste förbättra den. Det arbetet är helt klart påbörjat. Men tar ju lite tid.

    Nu när vi skall börja igen så inser jag att det som var självklart med en känd båt och kända segel etc gör att mätbrev inte är så enkelt.

    Förut gjorde man väldigt små ändringar / år men nu är det mycket jobb.
    Segla med ett ej verifierat brev känns inte aktuellt.

    Då spelar jag hellre golf där man bara anmäler sig igen efter ett antal år borta från tävling.

    Summerat
    Ny båt
    Modifieringar
    Covid
    Mätbrev
    gör att vi nog flyttar våra kappseglingsplaner till nästa säsong.

    Reply

    • Fabian Thies
      Sep 14, 2021 @ 11:11

      “Segla med ett ej verifierat brev känns inte aktuellt.”

      Varför inte? För att den tusenddelen man få är avgörande? Nu är ni duktiga seglare, då ska man har mer nogrann mätning/ mätbrev. För nybörjare gör några tusenddelar hit eller ditt knappast skillnad.

      Jag räknade just gårdagens slörensegling. För att vinna hade jag behövd sänkt SRS med 0.1. För att vara först i klassen hade jag behövd sänka SRS talet med 0.014. Samtidigt är jag ganska säkert på att vi hade varit bäst i klassen om vi inte hade haft strul med STB fockskot och behövt slå direkt efter ett märke som gjorde att vi missade ett jättevrid helt å hålet. (Och såklart att vi segla shorthanded, jag och min 4 årig son som kanske inte är den snabbaste kombon, men vi ligger ändp alltid i översta tredjedelen…). Så det hade varit mycket enklare att segla in de 2 minuter än att sänka SRS talet med 0.014. Det är ingen vägning, mätning eller verifiering som sänka mitt tal så mycket. Så man ska nog har lite perspektiv på det. En verifierat mätbrev med vägning och oentlig mätning av segel kan sänka ditt tal med några tusenddelar, men det är lätt att tappa en minut på banan, som gör mycket större skillnad.

      Så sluta bryr er om SRS. Ut o segla. De båtarna som vinner regelbunden är säkert i bra skick och inmätt (eller entyp). Men det är alltid seglaren som gör skillnad. De som ligger först i Slörenserien just nu brukar segla med betydligt mindre spinnaker en vad som finns i deras entypsbrev. Gör det skillnad? Kanske, men de ligger ändå först!

      //Fabian

      Reply

      • Fabian Thies
        Sep 14, 2021 @ 11:12

        Rättning av typo: För att vara först i klassen hade jag behövt säkning med 0.034… ca 2 minuter på en timme med min båt.

        Reply

        • Fabian Thies
          Sep 14, 2021 @ 11:17

          f**. 3 minuter på en timme. Hur som. Ni fattar.

          Mitt förslag till alla som tänker att de inte har nån chans att segla med sin båt för att SRS talet är fel: Räkna om resultatslistor till vilket SRS tal alla båtar hade behövt för att vinna/ kommer 2a/ 3a eller vad som helst. Ni kommer fatta snabbt att det inte handla om tusenddelar!

          Reply

          • Martin
            Sep 14, 2021 @ 19:42

            Jag brukar tänka att varje misstag är -1 placering. Det ger klart större utdelning att minimera misstag än att optimera mätbrev!

      • Rikard
        Sep 15, 2021 @ 11:45

        Jag är inte riktigt säker på varför en SRS jmf dyker upp i “att få fler att tävla”fråga. Men…

        På ursprungsfrågan finns det flera goda exempel som No-crew och många klubbar med kvällsseglingar som lyckas väcka intresset för att tävla. Andra sätt är att bjuda in unga jolleseglare till kölbåtstävlingar som Patrik Forsgren gjort med förtjänst. Det är väl bara att “vraka” i goda exempel runt i Sverige om dessa goda exempel görs kända.

        Sedan på frågan om hundradelar i SRS betyder något för resultatet – att räkna med att det slår 1:1 är endast aktuellt om du är helt för dig själv på banan.
        Påverkan av andra båtars störande vindar och fysiska placering gör att det krävs ytterligare distans att avverka för att inte bli störd, alternativt att ofri vind reducerar din maxfart givet allt annat lika. Dess effekt kan vara >10-20% beroende på storleken på fältet. Det blir extra tydligt om du möter en potentialt snabbare båt, där du ägnar mer tid till att komma förbi.
        Det blir väldigt uppenbart i Laserstarter med 100 båtar på linjen, där avståndsskillnader någon minut efter start kan mätas i 100% eller mer, vilket i sin tur kan begränsa dina options ytterligare till att segla båten optimalt till kryssmärket och misstagen blir lättare att göra (fri vind men på fel kant, störd vind i mitten, båtar som slår på dig etc). Så linjär teori fungerar sällan i segling som förklaringsgrund.
        Däremot bör första målet för någon som börjar tävla vara att förbättra hanteringen av båten och lagra erfarenhet av vad som fungerar och vad inte fungerar i sin egen databas i huvudet. Så med tiden blir det omgivningen som är mer viktig än det som händer i båten.

        Reply

      • Andreas
        Sep 15, 2021 @ 17:38

        Det rör sig inte om någon tusendel, du vet det o jag vet det.
        Få rätt storlek på segel o rätt depl samt kölvikt gör ganska stor skillnad.
        Flera hybdradelar absolut.
        Så en perfekt segling utan några misstag o dåligt SRs gör det svårt att vinna . Gör du som många dessutom misstag så blir det ännu tuffare…..

        Reply

        • Carl Fjällman
          Sep 16, 2021 @ 08:41

          Andreas jag tror “rabatten” man fick för verifierad är borttagen. Få sina segelmått rätt är väl inte så svårt, vikt kan man gå på standardmätbrev och ansöka om mätbrev, men jag tror inte där tröskeln ligger. Det är lite att börja i fel ände. Fokus bör väl vara att få in den breda massan som redan ligger i hamnen men inte vågar sig ut på klubbsegling. Kanske vill man kappsegla för det kul och gissningsvis hamnar man i den nedre halvan av fältet i början, så som i alla sporter. Därför tror jag inte man skall underskatta den sociala biten, som någon skrev ovan var ölen och korven efter seglingen tillsammans viktig, speciellt för de som inte kappseglat så mycket innan. Vi nördar som hänger här brukar dyka upp ändå :) .

          Reply

          • Andreas Samuelsson
            Sep 20, 2021 @ 09:25

            Min avsikt var att beskriva varför jag/vi hamnat utanför kappseglandes iår.
            Som en av de som inte ställt båten på banan till start.

            I mitt fall säger pappren 12t men tror den väger 15t
            Segelyta säger 73m2 men befintligt stor var på 61m2
            J1 säger 67m2 men var 56m2
            Gennaker 210m2 men är kanske på 150m2
            Därav tror jag det blir ett missvisande SRS…
            O inte med någon tusendel

            Men vi är på banan nästa år.
            Men stor båt större uppförsbacke till banan upplever jag

        • Fabian Thies
          Sep 16, 2021 @ 12:02

          Nu är det här ingen SRS diskussion. Men det verkar ändå skrämma bort några nybörjare.

          Andreas, du få gärna visa hur jag sänka mitt SRS tal med flera hundradelar genom mätning och vägning. När jag mätte min Gennaker (Entyps Melgessegel), var den 4 m2 mindre än max (~7%). Tror säkningen blev 2 eller 3 tusendelar.

          Man få skilja lite om det handlar om en Maxi 77 eller annan tabellbåt/ båt med hyfsat broschyrdata som bara har lite annorlunda segel och kanske väger några kilo mer, eller om det är en helt okänd Elliot som eran. Men det finns inte alls många “udda” båtar som seglas av nybörjare?

          I min värld behövs inte verifierat mätbrev eller nogrann segelmätning för att börja kappsegla. Finns så många andra ställen man ska jobba på först. Att hävda att man få flera hundradelar genom verifiering skrämma bort folk och är helt enkelt inte sant för en normal båt.

          Även om man tittar på vinnarna spelar oftast tusendelar inte så stor roll. När Pelle och jag vann Bohusracet hade vi avfuktaren, grillen och all annan cruisingutrustning ombord. Hur mycket skillnad gjorde det? Två gånger under racet satte vi fel segel, bara för att plocka ner direkt och sätta en annan. Hur många minuter tappade vi där? I slutet missade vi tiden för att byta till fock utom seglade hemskt överpowered och långsam. Hur mycket tappade vi där?

          Igen: Sluta titta på SRS tal för mycket. Först när man tittar tillbaka till racet och tycker att man gjorde allt rätt och alltid hade fart men ändå missar man nån procent till vinsten, jo, då ska man nog absolut få ner SRS talet. (Jag säger inte att man inte ska mäta sin båt rätt innan, men det ska inte vara prio och inte vara bortskrämmande att man inte har mätt båt).

          I vanliga kappseglingar är det bara de första 5 % av båtarna som är inom 5% av tiden. Och att få ner sitt tal mer än det är nog helt utopisk.

          Tillbaka till temat: Man få ut fler genom att sluta titta för mycket på resultat och SRS osv. På måndagarna handlade faktiskt eftersnacket nästan alldrig om SRS eller vinsten eller vad som helst. Vi snackade kanske lite vägval och vara dåliga eller kul startar. Men många seglare är inte så resultatfixerade som många som alldrig har kappseglat tror. Det ska vi få ut. Segla och har kul. Många som gör det.

          Reply

  18. Peter Gustafsson
    Sep 14, 2021 @ 12:07

    Mycket bra input!

    Det är ju tydligt att vissa klubbar lyckas radikalt mycket bättre än andra – trots samma förutsättningar. Det är här vi kan dra lärdomar.

    Reply

  19. Fabian Thies
    Sep 16, 2021 @ 13:32

    Fråga: För att sänka tröskeln för nybörjare, ska klubbar kanske erbjuda en “båtmätardag” på våren? Dvs. några som kan mäta/ reglerna finns på plats och alla är kan komma förbi med sina segel? Man har med sig datorer på plats och gör en SRS ansökning direkt? Såklart utan vägning och verifiering, men ändå som en bra början?

    Reply

    • simon paulsson
      Sep 16, 2021 @ 15:21

      Om det är klubbseglingar på kvällar så misstänker jag att både båtarna och besättningarna är ganska oföränderliga på många håll i landet. Då skulle nog ett system som liknar Amerikanska PHRF golf handicap passa väldigt bra. Essentiellt så korrigerar man det personliga handikappet över säsongen för alla båtar så att det blir mer lika efter hand. Omdöme, försiktighet osv, är naturligtvis förutsättningar här. Alla, även de som redan är väldigt duktiga, skulle då få både chans till att vinna, bli pressade att utvecklas, och utan supermycket krav på mätningar och vägningar av segel. Om nu målet är att få fler ut på vattnet och börja kappsegla dvs.

      Är däremot målet att deltaga på andra kappseglingar tror jag att en mätdag, kanske med våg för att dela kostnader, skulle vara en väg att gå.

      Reply

      • Fabian Thies
        Sep 16, 2021 @ 17:04

        OK, så i slutändan handlar det om att vinna då? Dvs du tror att man bara få folk att vara med om de kan vinna?

        Reply

  20. MarkusR
    Sep 16, 2021 @ 23:41

    Som med all materialsport så även om det inte handlar om att alltid vinna, så vill de flesta känna att ‘med mitt material har jag iaf upp till mig själv, dvs det är bra nog’. Samt finns det kanske en viss ‘stolthet’ hos många att ha ‘bra material’ hur sjukt det än låter.

    Att ‘bara vara med och njuta av naturen och solnedgången’ tror jag inte mycket på, det kan man göra utan något som helst tävlingsmoment. Tävling och njuta av naturen är inte en kombo jag tror på, det görs separat.

    Låt oss växla upp till SydneyHobart, verkar ju som Line Honours is the sh*t, inte många som bryr sig om att vara bäst i klassen när de kommer in 20h efter vinnaren… jag tror inte på respit system förutom i Golfen, där är alla i baren samtidigt! :)

    Finns det någon materialsport som förnärvarande växer? Jag (gissar/vet ej) att t.ex Mountain Biking/Landsvägscykling drar till sig en hel del folk även om cyklarna är alla 45tkr+, många cyklar med cyklar för 50-100tkr. Som en Maxi77, visste finns det billiga cyklar för 8tkr som du kan delta med och ha roligt, men verkar ju som de flesta vill delta men någon ‘materiell stolthet’. Vad gör cyklingen rätt när folk cyklar med dyrare cyklar än vad vissa seglar med :) ?

    Något som säkert skulle fungera, men inte händer är att FarEast28 skulle bli riktigt stort, 50-tal sådana båtar på varje kust… kunna köpa en beggad för 350tkr (som en normal svensson bil), delta med 20 andra, du kommer 18:e, men roligt hade du och du har ungefär samma material som vinnaren… nästa gång kämpar du ännu mer. Jag tror inte ‘folk’ är oroliga att förlora, men att komma långt efter pga materialet, det orkar inte många med…

    När jag var ung vindsurfade jag mycket (universitetstiden), jag vindsurfade extremt mycket, men jag hade inte ekonomin till topp utrustning, och jag såg och förstod, utan riktigt bra utrustning har du ingen chans… så jag blev aldrig tävling för mig, men njöt stort av vindsurfningen iaf i många år iaf.

    Jag känner inte till seglingen i Frankrike, men hur är det kring alla Pogo/Figaro båtar, är där en stor fungerande klubbkvällseglings ‘scene’ med ‘hyffsat likvärdiga båtar’?

    Reply

    • Peter_K
      Sep 17, 2021 @ 09:16

      Men det du beskriver är en elitsatsning, snarare än att fylla på underifrån. Det är liksom näst-nästa steg, möjligtvis, och kommer inte bidra till populariteten och bredden i sporten. Att förklara för familjen som köpt en Scampi med fräscha segel att det inte är någon idé att kappsegla, de borde köpa en hottad annan sportigare båt… tror du det ger fler seglare?
      För det du beskriver, det finns redan i viss mån, men det kommer inte generera fler på kappseglingsbanorna, det behövs steg innan det.

      Tänk hur många fotbollspelare det finns, men som aldrig kommer med i elitlaget, men fortsätter spela. Tänk hur många som cyklar Vätternrundan på den där 8.000-kronorscykeln, och som inte räknar med att vinna och inte heller gör det, men ställer upp året efter ändå. Tänk hur många som år efter år springer maraton utan att vinna.
      Hur många är det som spelar innebandy med jobbarkompisarna i en idrottshall mot ett gäng som jobbar på ett annat företag en tidig torsdagsmorgon, utan att sikta på elitserien?
      Varför är det så?
      Hur för man över det till seglingen?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 17, 2021 @ 11:14

      Markus R, vitsen med tråden var att hitta skarpa exempel på hur man får ut fler att segla.

      För både du och jag kan killgissa hur länge som helst kring hur en tjej i en Polka 28 tänker, utan att det gör någon skillnad. Vissa klubbar får det att funka. Andra inte.

      Och läget ser precis likadant ut vart du en kommer; vare sig du är i Auckland, La Rochelle eller i en håla mitt i ingenstans… är klubben duktig och har skapat bra förutsättningar så lockar man båtar och besäöttningar av alla de slag. Och min analys är att race-standarden inte är särkilt annorlunda än här hemma.

      Reply

  21. Jonas.H
    Sep 19, 2021 @ 10:41

    När vi var många aktiva seglare på onsdagarna i Falkenberg, som mest 20st. Så hade vi ett poängsystem som premierade deltagande. 1:a 5 poäng, 2:a 4 poäng, 3:a 3 poäng, och resterande 2 poäng. Det innebar att det blev många interna tävlingar längre ned i resultatlistan, där man genom att delta kunde rycka upp. Dessutom blev det inte ett oändligt stort poängavstånd till toppen. “Omvänt LYS” där alla kom i mål innom en snäv tidsram och fika för 20:- , (som var det jag sålde in promotion arbetet ;-) Fyra fasta banor med förutbestämda startider så man kunde gå från hamnplatsen direkt ut till startområdet gav enkelt deltagande. Poängen är att man måste skapa en segling för alla och inte bara dom som: slipar botten, tömmer båten, skruvar rigg o uppdaterar segelgarderoben, för då blir det inte så många på startlinjen….

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.