Skip to content

7 Comments

  1. Fabian thies
    Sep 19, 2021 @ 18:30

    Den där båten ser riktigt kul ut! Kanske svårt i kapsseglingssammanhang med massvis stora båtar (alla är väl stora båtar när man sitter i den 😉), men för att har kul, sticker ut nån eftermiddag eller campa en helg är det väl spot on?

    Reply

  2. Christofer Kedborn
    Sep 20, 2021 @ 07:55

    Its really nice with small boats, and many times they are bigger inside than yo expect them to be or need. Great article and views. Love the adventure part in the report as a good break from all racing focus! :)

    Chris

    Reply

  3. Joakim
    Sep 20, 2021 @ 21:42

    Kul med mindre båt och med ett inlägg mer åt äventyrshållet! Inspirerande! ⛵️

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Sep 21, 2021 @ 07:11

    Ja, det här gav verkligen mersmak.

    Reply

  5. Joakim
    Oct 2, 2021 @ 21:53

    Fråga! Rätt nyfiken på First 18. Du som seglat många båtar. Säg att man idag seglar större sportbåt, typ Melges 24, J/70, Fareast 28R. Vilka fördelar/nackdelar skulle du se vid ett ev. byte till en First 18Se. Tänker då främst shorthandsegling, gärna lite äventyr då och då, men mestadels kappsegling. Enklare segling, ”fun-factor”, meck att behöva sjösätta varje gång mm?

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Oct 3, 2021 @ 09:50

    Jag skall skriva en ordentlig sammanfattning, men från mitt perspektiv så är det olika saker. En Melges eller J/70 är gjorda för att segla entyp på bana, helst på maxvikt med relativ hög ambition om det skall vara riktigt kul. Vi har ju haft flera J/70 och man vill avsätta tid för att träna för att det skall vara roligt att åka på race. Melges är ju ännu mer så, vilket gör det till en svår klass om man inte har den tid som krävs.

    FarEast 28R eller J/80 känns som båtar som kan vara mer “dual purpose”, dvs jag kan både köra buskrace och entypsrace. Och kanske sticka ut över helgen. Men de blir bra mycket större båtar som jag inte trailar runt bara för att det är kul. De flesta bottenmålar nog och har de liggande i?

    När jag funderade på båt här hemma så ville jag hamna så långt från J/111 som möjligt. Så enkelt som det bara gick så att man inte lockades att mecka eller sätta på elektronik.

    Fördelar: superenkelt, ingen mecktid, rolig segling, bobar (bor hellre i en First 18 än i en FarEast 28R), går att segla upp på en beach, perfekt raid- eller äventyrsbåt och det går att hänga med hyfsat i SRS (vi har 4 av 53 på Hermanö, 4 av 23 på Tjörn Runt och 13 av 45 på Öckerö SH som resultat i år). Och den går som ett skott på slör >7 m/s – man gör lätt 13-15 knop i byarna.

    Nackdelar: det är en jolle med köl, så man måste segla den aktivt vilket är jobbigt i >7 m/s. Över 10 m/s så är det en brottningsmatch :-) Det som jag personligen tycker är jobbigast är den asymmetriska prestandan, där man är 20% snabbare än båtar med samma SRS på undanvinden, men 20% långsammare på kryss – det innebär att man sällan kör mot andra båtar med liknande prestanda. Men det är ju lösbart om man är 2-3 likadana båtar.

    Reply

    • Joakim
      Oct 5, 2021 @ 13:54

      Kanon! Tack för att du tog dig tid att skriva en bra sammanfattning! Alltid kul att jämföra båtar, spåna på olika scenarion och hitta den som passar ens segling och ambitionsnivå bäst. Seglade CB66 för en tid sedan och bytte till en Fareast 28R för att få mer storbåtsfeeling. Samtidigt så sitter man och klurar på om en mindre båt med övernattningsmöjlighet kanske är det rätta egentligen. Dock är det lätt hänt att båtbytandet går till överstyr, iallafall för min del! ;-)

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.