Skip to content
Close

12 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Nov 25, 2021 @ 07:55

    Det blir väl en “win-win” här: Arcona har fått tag i en (mycket duktig) designer efter Qviberg och Jeppesen får äntligen (igen) rita lite mer performanceinriktade båtar!!??

    Reply

  2. Göran/X-382/Xusidus
    Nov 25, 2021 @ 08:53

    X-Yachts program börjar idag på 40 fot och uppåt. Fortsätter Arcona med bra båtar under 40 fot så kommer de att dra till sig X-båt frälsta köpare med denna lösningen. Tror jag…….

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Nov 25, 2021 @ 09:21

      Göran, jag tror man ska tänka mer i performance vs cruising då X-yachts inte gör den typen av båtar längre. Se på X4.6 m fl: X-yachts benämner dom inte som performance båtar längre (performance cruisers) och det tycker jag man ser och märker. Arcona däremot vänder sig definitivt mot performance segmentet ända upp till 46-fotaren!!
      Detta liknar lite hur Beneteau gör i storleken under 40 fot = låter “gamla” Seascape vidareutveckla performance båtarna där!!

      Reply

      • Mats V
        Nov 26, 2021 @ 15:57

        X4 liknar i formspråk allt mer de moderna Bavariorna. Något vi “X-Yachtare” (i mitt fall numera f.d.) och andra för ett antal år sedan med fasa spekulerade kring i samband med att X-Yachts var till salu. Nu är vi nästan där… 0-:

        Reply

  3. Mats
    Nov 25, 2021 @ 09:19

    Häpp häpp….
    Såg den inte komma men att ny designer måste in förstår man ju.
    Kan man gissa att Niels får titta även på najads designer?? Troligen. Känns som najad inte är där dom varit innan.

    Reply

  4. Classe
    Nov 25, 2021 @ 15:29

    Seglade en X4 förra året i september från sthlm – Helsingborg åt X-yachts. Stor skillnad mot IMX 40 som jag normalt seglat senaste 8 åren. Väldigt mycket mer cruising.

    Reply

  5. Pelle Fälth
    Nov 26, 2021 @ 08:38

    Detta blir ju jättebra, kul!

    Reply

  6. Curt Gelin
    Nov 26, 2021 @ 13:19

    Niels lämnade i juni 2020 designfirman han startade och konkurrensklausulen upphörde i juli 2021. Niels båtar är bästa att segla, men Arcona hade kunnat ta Farr, Cossutti, Carkeek, Lombard eller nån annan stjärna. Klyftigt drag dock.

    Reply

    • Mats V
      Nov 26, 2021 @ 16:04

      Jag tror Jeppesen är ett mycket mer rätt kort för Arcona. Dels kan han helt klart rita fina seglare men man skall inte heller underskatta betydelsen för varumärket av att han också är lokal (Skandinav). Med de “stjärnor” du nämner skulle Arcona bara bli ytterligare ett varv i mängden som nyttjar dessa “legionärer”.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 26, 2021 @ 16:18

      Jag tror man skall skilja på de designers som framförallt jobbar med konstruktion, och de som kan bygga varumärken genom ett unikt formspråk?

      Vem går till Farr för att få fram en båt som väcker känslor 2021?

      När tycker jag Beneteaus drag att knyta Manuard närmare till sig känns fräscht. På samma sätt kan jag förstå de som går till Mark Mills eller J/V,

      Vad jag kan vara lite orolig för är att Niels Jeppesen var med och tog X-yachts till en mer cruisingorioenterad och kanske äldre målgrupp? Så ur det perspektivet så har jag svårt att se denna kombination som en satsning framåt utanför den traditionella målgruppen för både Arcona och X-yachts?

      Sedan är det väl så att bägge bolagen säljer bra, så man kanske inte måste förnya sig?

      Reply

      • Mats V
        Nov 26, 2021 @ 17:27

        Nu var väl X-41 en av hans senare konstruktioner och det är en väldigt lyckad seglare. Men som du nog är inne på Peter så tror jag också det är viktigt att det inte blir för tunga båtar och att seglingen fortsatt är i fokus.

        Reply

  7. Tomas Källroos
    Nov 26, 2021 @ 16:58

    Mats V… jag delar din åsikt till 100%, Jeppesen är ett klokt val!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.