Close
Skip to content

12 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Nov 25, 2021 @ 07:55

    Det blir vĂ€l en “win-win” hĂ€r: Arcona har fĂ„tt tag i en (mycket duktig) designer efter Qviberg och Jeppesen fĂ„r Ă€ntligen (igen) rita lite mer performanceinriktade bĂ„tar!!??

    Reply

  2. Göran/X-382/Xusidus
    Nov 25, 2021 @ 08:53

    X-Yachts program börjar idag pĂ„ 40 fot och uppĂ„t. FortsĂ€tter Arcona med bra bĂ„tar under 40 fot sĂ„ kommer de att dra till sig X-bĂ„t frĂ€lsta köpare med denna lösningen. Tror jag…….

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Nov 25, 2021 @ 09:21

      Göran, jag tror man ska tÀnka mer i performance vs cruising dÄ X-yachts inte gör den typen av bÄtar lÀngre. Se pÄ X4.6 m fl: X-yachts benÀmner dom inte som performance bÄtar lÀngre (performance cruisers) och det tycker jag man ser och mÀrker. Arcona dÀremot vÀnder sig definitivt mot performance segmentet Ànda upp till 46-fotaren!!
      Detta liknar lite hur Beneteau gör i storleken under 40 fot = lĂ„ter “gamla” Seascape vidareutveckla performance bĂ„tarna dĂ€r!!

      Reply

      • Mats V
        Nov 26, 2021 @ 15:57

        X4 liknar i formsprĂ„k allt mer de moderna Bavariorna. NĂ„got vi “X-Yachtare” (i mitt fall numera f.d.) och andra för ett antal Ă„r sedan med fasa spekulerade kring i samband med att X-Yachts var till salu. Nu Ă€r vi nĂ€stan dĂ€r… 0-:

        Reply

  3. Mats
    Nov 25, 2021 @ 09:19

    HÀpp hÀpp
.
    SÄg den inte komma men att ny designer mÄste in förstÄr man ju.
    Kan man gissa att Niels fÄr titta Àven pÄ najads designer?? Troligen. KÀnns som najad inte Àr dÀr dom varit innan.

    Reply

  4. Classe
    Nov 25, 2021 @ 15:29

    Seglade en X4 förra Ă„ret i september frĂ„n sthlm – Helsingborg Ă„t X-yachts. Stor skillnad mot IMX 40 som jag normalt seglat senaste 8 Ă„ren. VĂ€ldigt mycket mer cruising.

    Reply

  5. Pelle FĂ€lth
    Nov 26, 2021 @ 08:38

    Detta blir ju jÀttebra, kul!

    Reply

  6. Curt Gelin
    Nov 26, 2021 @ 13:19

    Niels lÀmnade i juni 2020 designfirman han startade och konkurrensklausulen upphörde i juli 2021. Niels bÄtar Àr bÀsta att segla, men Arcona hade kunnat ta Farr, Cossutti, Carkeek, Lombard eller nÄn annan stjÀrna. Klyftigt drag dock.

    Reply

    • Mats V
      Nov 26, 2021 @ 16:04

      Jag tror Jeppesen Ă€r ett mycket mer rĂ€tt kort för Arcona. Dels kan han helt klart rita fina seglare men man skall inte heller underskatta betydelsen för varumĂ€rket av att han ocksĂ„ Ă€r lokal (Skandinav). Med de “stjĂ€rnor” du nĂ€mner skulle Arcona bara bli ytterligare ett varv i mĂ€ngden som nyttjar dessa “legionĂ€rer”.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 26, 2021 @ 16:18

      Jag tror man skall skilja pÄ de designers som framförallt jobbar med konstruktion, och de som kan bygga varumÀrken genom ett unikt formsprÄk?

      Vem gÄr till Farr för att fÄ fram en bÄt som vÀcker kÀnslor 2021?

      NÀr tycker jag Beneteaus drag att knyta Manuard nÀrmare till sig kÀnns frÀscht. PÄ samma sÀtt kan jag förstÄ de som gÄr till Mark Mills eller J/V,

      Vad jag kan vara lite orolig för Àr att Niels Jeppesen var med och tog X-yachts till en mer cruisingorioenterad och kanske Àldre mÄlgrupp? SÄ ur det perspektivet sÄ har jag svÄrt att se denna kombination som en satsning framÄt utanför den traditionella mÄlgruppen för bÄde Arcona och X-yachts?

      Sedan Àr det vÀl sÄ att bÀgge bolagen sÀljer bra, sÄ man kanske inte mÄste förnya sig?

      Reply

      • Mats V
        Nov 26, 2021 @ 17:27

        Nu var vÀl X-41 en av hans senare konstruktioner och det Àr en vÀldigt lyckad seglare. Men som du nog Àr inne pÄ Peter sÄ tror jag ocksÄ det Àr viktigt att det inte blir för tunga bÄtar och att seglingen fortsatt Àr i fokus.

        Reply

  7. Tomas KĂ€llroos
    Nov 26, 2021 @ 16:58

    Mats V
 jag delar din Äsikt till 100%, Jeppesen Àr ett klokt val!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.