Testsegling N’fun 30
Ju mer jag seglar olika båtar, ju mer tveksam blir jag till den där ultimata kompromissen. Ni vet, så där som de flesta båtrecensioner är: “otroligt snabb och fantastiska innerutrymmen” 😀 Jag tror mer och mer på på att vara tydlig med vem man vänder sig till, och sedan våga göra en båt som inte passar alla.
Jag tycker till exempel Seascape har varit jätteduktiga på detta.

Så när jag fick se N’Fun 30 på båtmässan på Eriksberg så tyckte jag båten var kul (den heter ju det), även om den kanske inte kvalar in som “sweet” här på bloggen.
För vem gör egentligen en trailerbar 30-fotare med enkelt fällbar mast, elhydraulisk köl och infällbar elmotor?
Mannen bakom projektet är Marek Stańczyk, polsk matchracingseglare soma startade N’Fun Yachting 2014 med tanken att skapa en enkel välseglande 30-fotare.

Så hur seglar den då?
Vi valde väl sämsta tänkbara förhållanden med 10-12 m/s, där vi redan från start visste att vi skulle bli overpowered. Det är ju också i detta väder man vill ha bra segel och ordentlig utväxling på häckstaget. Men ofta får man göra det bästa med det man har.
Det första vi noterade var hur tung båten var att styra, och att man fick ta i för att hålla den på kurs. detta borde så klart inte vara något problem med med dubbla roder, och direkt efter provseglingen fick jag bekräftat vad jag trodde från Marek:
Indeed, it was first boat with twin rudder and tiller. Before we used steering wheel with Jefa Steering gearbox with large ratio and steering was extremely easy. In next boats with tiller, I changed an angle of rudder (more sqm is in front of rotation axis) – it is a lot easier.
Lite synd, då vi inte vågade sätta gennakern av rädsla för att broacha upp på någon ö (hade ju blivit spektakulära bilder).
Men jag har inte svårt att se att det är en kul båt att segla i lite mer beskedliga förhållanden. 2.1 ton är ju väldigt beskedligt på en 30-fotare.
Och här kommer jag tillbaka till att det inte finns en båt som löser allt. Skall man äventyrsegla shorthanded så ligger Seacape nära till hands? Vill jag ha en sportig 30-fotare i kol så kanske nya Z30+ är grejen? Vill jag gärna köra entyp så kanske det är Dehler 30? Och vill man ha en enkel och kul båt som man både kan traila och bo över helgen i så skall kanske den här finnas med på listan?
Jag hoppas också att man kan locka en ny typ av seglare som går igång på en lite större trailerbar båt som kommer in var som helst.

En av de saker som slog mig på Eriksbergs båtmässa var hur rymlig den kändes inuti. Annars är det här man brukar få ge upp utrymme i en sportigare båt. Här ser man också hydrauliken till kölen.

Normalt försöker man bygga båtar så standardiserade som det går för att hålla nere kostnaderna. Eller för att man drömmer om en entypsklass. Här har man gjort precis tvärt om och skapat en avancerad konfiguration där jag har massor av val mellan roder, styrning, riggar med mera. Kul grepp som känns modernt.

Specar man demobåten så kostar den ca 1.500.000 kr ink moms sjösatt i Sverige.
Snabbfakta
LOA 9.0 m |
Bredd 2,82 m |
Längd i vattenlinjen 8,92 m |
Djup 0,5 m till 1.6 m |
Vikt 2,1 ton |
DKLW 2,8 ton |
Motor |
Total segelyta |
Storsegel 25 kvm |
Fock 20,8 kvm |
Gennaker upp till 100 kvm |
Höjd över vattnet 14,3 m |
Utrustningslista
HARKEN däcksutrusning och kick |
Dubbla löstagbara roder |
21 kvm dacron Contender AP fock |
27 kvm dacron Contender AP storsegel |
Utfällbart bogspröt från sittbrunnen |
85 kvm gennaker, svart med rullsustem (furler) |
RAYMARINE Axiom7 plotter och lod |
Elmotor och litium-jon batteri |
Motor monterad i lucka i durken, lyftbar |
Lanternor |
Pulpit + pushpit + mantåg |
System för att fälla och sätta mast |
Cockpit i grå EVA Foam |
Badstege på akterspegeln |
Förtöjningskit inklusive tampar och fendrar |
Elhydraulisk pump till kölen |
Bord i sittbrunnen infällt i kölboxen |
Teakdurk |
Grafitgrå textilinredning |
Förvaringsmoduler i teakfaner |
Over-head förvaring i teakfaner |
Fullt dynkit i blått |
20L kylskåp |
Glaskeramisk gasspis med två plattor |
Elektrisk vattenpump, 50 L tank och sink med blandare |
Sjötoalett med septictank och däckstömning |

Sammanfattningsvis?
På plussidan: jag gillar konceptet. Enkelt och innovativt med fokus på segling. Jag tror att de som köper denna båt kommer att få ut mycket glädje av den för att chansen att den kommer i vattnet är större än med en “vanlig båt”, och man kommer att få kul segling på köpet.
På minussidan: man skall inte kunna skicka iväg båtar där roderbalansen inte är rätt, vilket kan indikera att man försöker göra mycket,et på en gång. Och för dessa pengar så skulle man kunna kunna ha lite mer “attention to details”. Men det kan också vara denna båt, då systerbåtar sett bättre utrustade ut.

Leo Ekbom som körde fotobåt (en jättefin X-shore), jag, Johan Fredriksson och Pelle Pedersen.
Vill man veta mer så kontaktar men Leo här.
Aug 14, 2022 @ 16:19
Kul att ni kom ut en sväng Peter! Ni är varmt välkomna tillbaka, kanske i lugnare väder nästa gång :) Vill man testa själv så går det bra att skriva här eller maila mig för en provsegling under hösten.