Marstrand Big Boat inställt
Med bara 19 båtar anmälda tre veckor före start så var det natutligt att ställa in.
Framförallt så saknas de lokala båtarna 33-41 fot, de cruiser/racers som regattan skapades för och de som alltid utgjort kärnan. 2019 var vi nästan 25 båtar i detta spann. Nu är det en enda.
Frågan är vad som ändrats?
Och vad seglarna vill ha i stället?
Dear all sailors!
We have today assessed the level of registrations to the regatta and It is with a sad heart that I have to inform you that we have to cancel Marstrand Big Boat Race 2023.
Unfortunately we don’t have enough boats registered to make this regatta justice. It is supposed to be a regatta with intense sailing with a lot of boats and where you meet some of the best sailors in the category of boats both on the race course, over a beer and dinner and we don’t have this level of registrations this year.
After being in contact with some of the sailors that normally are joining the regatta we hear that the world economic situation we currently facing is putting high pressure on the sailing world. We have understood that the registration situation looks similar in other countries.
We will give the race a new try next year and we hope that the world situation has changed to something much more positive than we are currently facing.
Hope to see you in 2024!
We will start to return the full registration fee shortly.
Marcus Blomberg
Ordförande Marstrand Segelsällskap
Fareast 28R | Röde Orm | Göran | Wiking | SE |
Farr 30 | Pakalolo || | Marius | Andersen | NO |
Farr 30 | Letto di pletto | Jörgen | Preuss | SE |
Farr 30 | Farrgo | Magnus | Witting | SE |
X99 | eXile | Anton | Larsson | SE |
Melges 32 MOD | Ventus | Carl | Fjällman | SE |
XP 33 | Vindrus | Jesper | Folkesson | SE |
First 35 | SMIL | Ragnar | Wisløff | NO |
J111 | Dacapo | Jørgen G | Heje | NO |
Soto 40 | UNO SISS | Ole Birger | Giæver | NO |
Sinergia 40 | SONS OF HURRICANES | Jon Sverre | Höiden | NO |
X-41 | Gottix | Gustav | Gotteberg | NO |
Club Swan 42 | Sirena | Peter | Buhl | DK |
X-yachts X4³ | Mustang | Lars | Walker | SE |
Landmark 43 | White Shadow | Torkjel | Valland | NO |
Xp44 | BlueS | Hans | Johansson | SE |
Mills 45 Custom | Halbtrocken 4.5 | Michael | Berghorn | DE |
TP 52 | Imagine | Holger | Streckenbach | DE |
X 55 | Luft | C | Urban | SE |
Anders Averdal
May 3, 2023 @ 09:29
Tråkigt. Jag som putsat kameran och skaffat drönare.
Fabian Thies
May 3, 2023 @ 11:15
Visst är det nånting som är märkligt i år?
Stora Oset – 4 anmälda
Pater Noster – 6 anmälda
MBBR – 19 anmälda
Bohusracet – 58 anmälda
GOR – 0 anmälda
Var är alla? Det ända som ser hyfsat normalt ut är ÖSR med dryg 30 anmällda nu. Men annars? Vi få väl hoppas att det inte blir lika tunnt på måndagarna i HInsholmen. Men det kanske följer andra regler…
Fabian Thies
May 3, 2023 @ 12:43
Även i tyskland är det färre båtar:
https://www.yacht.de/regatta/kieler-woche/maior-saisonauftakt-der-seesegler-vor-kiel/
Ska det vara ekonomin som sätter stop?
Peter Gustafsson
May 3, 2023 @ 13:09
Hans Johansson skrev på Facebook:
“Vi får börja engagera oss redan nu för att försäkra oss om att få till det 24. Stor risk när arrangemang ställs in att det är slutet- låt oss se till så det inte blir så. Vi får börja med att ta reda på varför det ställs in? Få deltaga är den officiella- bedömer att det snare är av ekonomiska skäl.
Hur vi deltagare då bidra mer än via anmälningsavgiften?”
Titta på deltagarlistan ovan så fattar ni själva varför inte detta blir en bra regatta. Hade vi haft 20 förtiofotare så hade det funkat, men nu är det allt från Farr 30 till TP52. Så få deltagare funkar inte heller för sponsorer. Eller för MSS. Och partyt blir inget vidare heller.
Från mitt perspektiv så har seglarna röstat med fötterna.
Jag kan lista många lokala båtar som varit med tidigare, men som i år valt att stanna hemma. Det kan ju vara så att alla har sina egna skäl, men resultatet blir detsamma – MBBR är inte den höjdpunkt på säsongen som det borde vara.
Magnus W
May 3, 2023 @ 14:04
Tråkigt besked men förståligt. Jag tror inte att det är något som är fel specifikt med MBBR. Priset kanske påverkar på marginalen, men det verkar snare vara en allmän trend, som nått en kritisk gräns i år. Det mest uppenbara är väl att återväxten varit dålig allt för länge och att SSF inte brytt sig på decennier. Dessutom har vi som enskilda seglare inte varit tillräckligt drivande i våra klubbar eller organiserat oss på annat sätt
Peter Gustafsson
May 3, 2023 @ 14:35
Håller med.
Samtidigt så känns det ju konstigt att ha en 35-fotare med svarta segel men inte kappsegla med den? Förutom att verkligen hålla nere budgeten för säsongen.
Kanske har ribban hamnat lite högt? Att folk upplever att man måste ha en samtrimmad besättning och nya segel för att vara med. Men det är det ju nästan ingen som har. När vi var 90 båtar (eller 2019) så var majoriteten av båtarna inte alls så seriösa.
Vi har ju tappat ägardiskussionen lite, men detta borde dykt upp som en fråga när vi sågs i vintras?
Robert Trolled
May 4, 2023 @ 11:00
Om det görs ett nytt försök att arrangera MBBR 2024, så ska jag försöka samla en besättning av glada otränade amatörer, ta våra svarta segel o vår Dehler 38:a till Marstrand. För min del är det tiden som gjort att vi inte kommer i år. Klubben SSVÄ och Pantaenius Bohusracet kräver mycket engagemang. Det är allt svårare att finna de som vill engagera sig ideellt. Hoppas att vi ses i sommar!
Fabian Thies
May 4, 2023 @ 11:41
Tror det är mycket i det. Tittar man på bohusracet känns det som att nivån är sjukt hög. Dvs stor andel av alla anmälda är riktigt duktiga besättningar med bra utrustning och koll på grejorna.
När det var 180 båtar var det inte fler toppbåtar, utan det var fler äventyrare som provade detta. Kanske tog “de” slut? Alla har provat och nu är bara de över som satsar eller är tokiga? Ocv det är inte så många…
Anders Dahlsjö
May 3, 2023 @ 14:28
Gubbarna börjar bli för gamla, talar för mig själv. Jag ser inte så många nya yngre team som platsar i Mbbr, kom gärna med exempel på motsatsen. Kostnaden att driva en stor båt för kappsegling har blivit för hög. Vi kanske skall omvärdera och köra med det gamla töj vi har så går budgeten ner markant. Sedan är det ju det med jobb och fritid :-)
SWE42Calluna
May 3, 2023 @ 17:16
Dalande antal deltagare verkar vara lite av ett västkustproblem. Här på Ostkusten har vi stora startfält. Gullviverallyt säljer slut på nolltid, Kolfiberrodret har i dagsläget 141 hugade shorthandedbesättningar anmälda e t c. Jag tror på enkelhet och roliga lite annorlunda arrangemang där det sociala får spela stor roll. Kanske har Short-handed inte fått samma skjuts på Västkusten som den fått på Ostkusten?
Fabian Thies
May 3, 2023 @ 22:05
Nja, bohusracet hade ju 180 båtar för bara några år sen. Raymarine2star har inte heller lika många båtar som det brukar vara?
Ser mer ut som att alla race har ett viss livslängd innan de börja tappa folk. Kolrodret är ju ett nytt race i sammanhanget.
När det kommer till mbbr så pratade vi om det, men det känns inte riktigt meningsfullt med en 8m sportbåt… plus att vi inte riktigt känner oss hemma i det “finare”. Är ju mer koev på bryggan som skulle locka oss, skulle jag säga.
Thomas H-M
May 3, 2023 @ 22:52
Tycker man kan se den här trenden i nästan alla sporter där många sliter med låga antalet aktiva utövare. Men även i såväl kulturella evenemang. Ex. Norrlandsoperan kunde inte ens fylla en nypremiär till hälften trots att det gödslades med gratisbiljetter. Och så fortsätter det. Kanske gjorde pandemin att vi helt enkelt tappade något av det driv och engagemang som vi alla hade till mans.
Måhända har vi blivit försoffade?
Carl
May 4, 2023 @ 11:56
Jag tror det flera faktorer.
1. Båtägarna har svårt att få besättning troligtvis inte planerat långt i förväg, sätter ett race-schema i god tid så att man hinner få ”rätt” besättning, för att våga segla tät bankappsegling.
2. Åldern, jag har ju nästan varit yngst de senaste 10åren utav de som kör på Marstrand(40 år nu), svårt att få nya att vilja segla storbåt. De som är duktiga ”hoppar av” då konkurrensen minskats (ex Salona 37 Feelgood, Kwanza mfl) Många av de ”gamla” duktiga teamen kör numera entyp vanligtvis j/70.
3. Ekonomin har nog också en bidragande faktor speciellt för de yngre seglarna som inte kunde köpa sitt hus för några månadslöner på 60-70talet 😊. Men då det finns många 30-40 fotare med svarta segel på västkusten så är det nog mer punkt 1 för den kategorin.
Ventus Melges 32 och Farrgo Farr 30 kommer köra en träningshelg i Marstrand samma datum som MBBR, hade varit kul om fler är på så kan man kanske få ut riktigt banor och funktionärer liknande som vi körde under pandemin.
Josefin
May 4, 2023 @ 16:02
Vi ser fram emot träningshelg! Hoppas att det är fler som vill ansluta likt tidigare år https://www.blur.se/2021/06/03/traningshelg-med-j-88/
Mattias Wilson
May 4, 2023 @ 20:55
Draklunne kanske kan vara intresserade av en träningshelg om det blir 6-7 båtar
Jonny Petersson
May 6, 2023 @ 17:15
Fareast 28R Vameom ansluter till Marstrand 27-28e
Fabian Thies
May 6, 2023 @ 19:06
Vad är det som gör att minst 2 båtar vill köra träningshelg men inte mbbr?
carl
May 8, 2023 @ 09:15
Skoj just nu är vi 4st båtar, snart kanske 5st med Vindrus. En båt till så blir det riktiga banor.
Carl
May 10, 2023 @ 10:30
Här kommer en liten uppdatering, följande båtar har anmält sitt intresse för träningshelgen.
Farrgo Farr 30
Draklunne Match 38
Ventus Melges 32
Xp 33 Vindrus
Fareast 28R Vameom
Det hade varit kul om fler ville ansluta, speciellt nu när vi blivit några stycken 😊
Anders Kuikka
May 4, 2023 @ 18:37
På förslag att också ha en Double Handed Class MBBR 2024. Enklare att få ihop besättning. Bra träning inför Bohus Racet.
Xp 33 Coquette
Peter Gustafsson
May 6, 2023 @ 14:00
Det finns väl andra race som är mycket bättre träning inför Bohusracet? Stora Oset eller Pater Noster. Race till exempel. Men jag ser inte att det är någon rusning dit heller :-)
Andreas Samuelsson
May 5, 2023 @ 18:02
Peter
Du har dragit o inspirerat många seglare inkl oss själva.
Minns många ggr träning i långedrag, surfer girl, skiit ni, draklunne, vi . albatross…detta typ så sent som 2009…
Enkelhet. Starter på Vhf…utan hcp…
Vi hade då i SSVÄ 7 båtar inom 33-36 fot.
Varje onsdag var det segling i klubben samt med ditt initiativ seglade vi i långedrag. alla var välkomna.
Vi körde ett antal träningar hemma med andra båtar, för det var kul o enkelt.
Du har flyttat seglingen utomlands, vi har bytt till handikappvänlig båt med elwinschar,
Så vem är numera initiativtagare?
Tack för att du var drivande och involverande, Peter.
Tyvärr har ingen tagit över stafettpinnen.
Så under covid-tiden har flera gjort som jag, börjat med annat. Det krävs en liten nystart.
Vi kör vår till Skagen nu, ensamma i vår klass som startar i Marstrand. Hade varit kul om någon mer båt kom till start.
Mvh Andreas S
Peter Gustafsson
May 5, 2023 @ 21:44
Stora Oset nästa helg
Pater Noster Race:
Pater Noster shorthanded:
Marcus
May 8, 2023 @ 19:09
Det är helt klart en kraftig nedgång och vi på MSS är ordentligt bekymrade över detta.
Just nu har vi enbart 32 anmälda båtar till Midsummer Solo Challenge som förra året vid denna tiden hade över 100 båtar anmälda, det har helt klart hänt något.
Inte ens shorthand seglingarna verkar gå fria från detta tapp tyvärr.
Vi har 1 anmäld båt till Emtunga cup i juni…
Varje segling slaktas ordentligt.
Vi behöver helt klart fundera på 2024. Så här kommer inga segelklubbar att klara sig! Frågan är om vi behöver göra det mer attraktivt på annat sätt?
Efter säsongen planerar vi att bjuda in till en träff för att diskutera framtiden för seglingen på västkusten. Då får vi hoppas att vi kan få några seglare som kommer och pratar med oss.
Marcus Blomberg
Ordförande MSS
Federico Garofalo
May 9, 2023 @ 15:12
Ser fram emot en sån träff. Det har faktiskt saknat en sådan mötesplats på sistone.
Viktigt att förena i ett forum föreningar, klubbar, akriva seglare.
Det pågår mycket debatt om nya generationer och spekulationer om varför unga seglare inte kommer in i kölbåts värd (ekonomi, tillgänglighet, koncept, osv). Det vore givande om man kunde inkludera i träffen seglare som inte är aktiva, men ändå faller i denna kategori.
Peter Gustafsson
May 9, 2023 @ 15:19
Det ordnades ett ägarmöte/seglarpub 30/11 där säsongens seglingar diskuterades. Att 90% av de som var där inte tänker vara med på de seglingar som arrangeras hade ju varit bra feedback :-)
Steg ett är att få ut de duktiga seglare som har båtar som är byggda/kittade för kappsegling. Är inte arrangemangen attraktiva för de med race-ready Corby 33, J/92 eller X-332, så skall man nog inte lägga mycket krut på nyrekrytering.
Federico Garofalo
May 9, 2023 @ 15:56
Fair enough.
Missat träffen i år, men är med i kappseglingarna :)
Personligen tycker jag att det är en ond spiral. Som min co-skipper sa i helgen, om antal deltagare fortsätter nedåt så kanske ska vi spela tennis nästa år (det kommer inte att hända). Då blir det ännu färre båtar o så vidare.
Kanske, som seglar community, bör man satsa på ett fåtal större evenemang under säsongen och kommitta att vara med för att skapa en kritisk massa? Kanske skapa en ny serie? Men finns inte intresse bland de som brinner för detta och har kittat båt…
Göran/Xusidus/X-382
May 8, 2023 @ 20:27
Svårt att förstå trender, Xusidus valde bort Midsummer solo challenge (även om vi hade ett resultat att försvara) för ORC dubblehanded från Helsingör där det just nu är 11 svenska båtar anmälda men endast en Dansk?? Förklara det den som kan. Silverrudder sålde ut sina 450 platser på några kvällstimmar även i år,
Ostkusten verkar inte känna av samma tapp som västkusten. Varför är det så?
Anders Hultman
May 9, 2023 @ 11:26
Som lite lök på laxen så säljer vi på Båtaget nog 80-90% av alla ”våra” segelbåtar till utlandet, och jag hör även att de som väljer att sälja sina båtar privat gör detsamma.
Denna trend började redan 2018-2019, för att öka kraftigt under pandemi åren. Och 2023 ser det fortsatt mörkt ut för köpare med svenska lire att hänga med i budgivningarna.
Den svaga svenska kronan är huvudsaken till utarmningen av av den svenska segelbåtsflottan, och nyförsäljningen är en bråkdel av vad den var före finanskrisen 2008/2009.
Nu spelar väl dessutom den rådande ekonomiska situation in, att en del håller igen med kappseglandet, sporten är ju inte helt gratis att ägna sig åt. Nåväl jag kommer iallafall segla Bohusracet i år, och säkert bli lika sjösjuk som vanligt😎
Peter Gustafsson
May 9, 2023 @ 17:43
Norge verkar lida av ett liknande problem, även om det inte är riktigt lika dramatiskt.
Här är deltagarsiffrorna 2019 -> 2022 -> 2023 för:
– Oslofjorden Runt: 60 -> 49 -> 26
– Skagen Race: 251 -> 156 -> 91
Finngulf
May 15, 2023 @ 14:23
Seglade Lidingö Runt i Lördags när man tittar sig omkring kunde lika gärna varit en start för 15-20 år sedan. Hetase hojar Farr 40, Farr 30, XP 44, B&R 23 ( ca 40 år gammal). En nyare båt Italia 9.98. Här är huvudproblem idag sälj Bavaria med rullmast och Micro finns ingen påfyllnad av nyare Cruiser/racers. DET ÄR KÖRT!!!
Joakim
May 18, 2023 @ 10:01
Det kanske är för svårt att få snurr på ett projekt med nyare båt, eftersom kostnaden blir såpass mycket högre. Bättre är väl då att upphottade gamla båtar seglas med än inga alls?
Fabian Thies
May 16, 2023 @ 19:03
Första slörensegling igår (skepparkanan) med 34 båtar, som är 10 mer än pp första segling 2022. Känns bra att många vill ändå segla på månsagskvällar.
Mats Andersson
May 26, 2023 @ 14:41
Nu är det 23 anmälda varav 2 shorthanded. Sista anmälningsdag till ordinarie avgift 31 maj.
Välkomna alla seglingssugna!
Mats Andersson
May 26, 2023 @ 14:42
Jag menar Pater Noster Race.
Peter Gustafsson
May 28, 2023 @ 23:25
Någon rapport från i helgen?
Såg fint ut på de filmer Ventus la upp.
Ragnar Wisløff
Jan 16, 2024 @ 16:34
Noen som vet om det blir MBBR i 2024?
Alfred C.
Jan 20, 2024 @ 21:59
Ligger uppe på Sailarena så verkar som att det planeras för det iaf.
https://www.sailarena.com/sv/se/club/mass/marstrand-big-boat-race-2024/
Ragnar Wisløff
Jan 22, 2024 @ 15:40
Takker. Da håper vi responsen fra seilerne er bedre i år!