Skip to content

39 Comments

  1. Anders Averdal
    May 3, 2023 @ 09:29

    Tråkigt. Jag som putsat kameran och skaffat drönare.

    Reply

  2. Fabian Thies
    May 3, 2023 @ 11:15

    Visst är det nånting som är märkligt i år?

    Stora Oset – 4 anmälda
    Pater Noster – 6 anmälda
    MBBR – 19 anmälda
    Bohusracet – 58 anmälda
    GOR – 0 anmälda

    Var är alla? Det ända som ser hyfsat normalt ut är ÖSR med dryg 30 anmällda nu. Men annars? Vi få väl hoppas att det inte blir lika tunnt på måndagarna i HInsholmen. Men det kanske följer andra regler…

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    May 3, 2023 @ 13:09

    Hans Johansson skrev på Facebook:

    “Vi får börja engagera oss redan nu för att försäkra oss om att få till det 24. Stor risk när arrangemang ställs in att det är slutet- låt oss se till så det inte blir så. Vi får börja med att ta reda på varför det ställs in? Få deltaga är den officiella- bedömer att det snare är av ekonomiska skäl.

    Hur vi deltagare då bidra mer än via anmälningsavgiften?”

    Titta på deltagarlistan ovan så fattar ni själva varför inte detta blir en bra regatta. Hade vi haft 20 förtiofotare så hade det funkat, men nu är det allt från Farr 30 till TP52. Så få deltagare funkar inte heller för sponsorer. Eller för MSS. Och partyt blir inget vidare heller.

    Från mitt perspektiv så har seglarna röstat med fötterna.

    Jag kan lista många lokala båtar som varit med tidigare, men som i år valt att stanna hemma. Det kan ju vara så att alla har sina egna skäl, men resultatet blir detsamma – MBBR är inte den höjdpunkt på säsongen som det borde vara.

    Reply

  4. Magnus W
    May 3, 2023 @ 14:04

    Tråkigt besked men förståligt. Jag tror inte att det är något som är fel specifikt med MBBR. Priset kanske påverkar på marginalen, men det verkar snare vara en allmän trend, som nått en kritisk gräns i år. Det mest uppenbara är väl att återväxten varit dålig allt för länge och att SSF inte brytt sig på decennier. Dessutom har vi som enskilda seglare inte varit tillräckligt drivande i våra klubbar eller organiserat oss på annat sätt

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 3, 2023 @ 14:35

      Håller med.

      Samtidigt så känns det ju konstigt att ha en 35-fotare med svarta segel men inte kappsegla med den? Förutom att verkligen hålla nere budgeten för säsongen.

      Kanske har ribban hamnat lite högt? Att folk upplever att man måste ha en samtrimmad besättning och nya segel för att vara med. Men det är det ju nästan ingen som har. När vi var 90 båtar (eller 2019) så var majoriteten av båtarna inte alls så seriösa.

      Vi har ju tappat ägardiskussionen lite, men detta borde dykt upp som en fråga när vi sågs i vintras?

      Reply

      • Robert Trolled
        May 4, 2023 @ 11:00

        Om det görs ett nytt försök att arrangera MBBR 2024, så ska jag försöka samla en besättning av glada otränade amatörer, ta våra svarta segel o vår Dehler 38:a till Marstrand. För min del är det tiden som gjort att vi inte kommer i år. Klubben SSVÄ och Pantaenius Bohusracet kräver mycket engagemang. Det är allt svårare att finna de som vill engagera sig ideellt. Hoppas att vi ses i sommar!

        Reply

      • Fabian Thies
        May 4, 2023 @ 11:41

        Tror det är mycket i det. Tittar man på bohusracet känns det som att nivån är sjukt hög. Dvs stor andel av alla anmälda är riktigt duktiga besättningar med bra utrustning och koll på grejorna.
        När det var 180 båtar var det inte fler toppbåtar, utan det var fler äventyrare som provade detta. Kanske tog “de” slut? Alla har provat och nu är bara de över som satsar eller är tokiga? Ocv det är inte så många…

        Reply

  5. Anders Dahlsjö
    May 3, 2023 @ 14:28

    Gubbarna börjar bli för gamla, talar för mig själv. Jag ser inte så många nya yngre team som platsar i Mbbr, kom gärna med exempel på motsatsen. Kostnaden att driva en stor båt för kappsegling har blivit för hög. Vi kanske skall omvärdera och köra med det gamla töj vi har så går budgeten ner markant. Sedan är det ju det med jobb och fritid :-)

    Reply

  6. SWE42Calluna
    May 3, 2023 @ 17:16

    Dalande antal deltagare verkar vara lite av ett västkustproblem. Här på Ostkusten har vi stora startfält. Gullviverallyt säljer slut på nolltid, Kolfiberrodret har i dagsläget 141 hugade shorthandedbesättningar anmälda e t c. Jag tror på enkelhet och roliga lite annorlunda arrangemang där det sociala får spela stor roll. Kanske har Short-handed inte fått samma skjuts på Västkusten som den fått på Ostkusten?

    Reply

    • Fabian Thies
      May 3, 2023 @ 22:05

      Nja, bohusracet hade ju 180 båtar för bara några år sen. Raymarine2star har inte heller lika många båtar som det brukar vara?
      Ser mer ut som att alla race har ett viss livslängd innan de börja tappa folk. Kolrodret är ju ett nytt race i sammanhanget.
      När det kommer till mbbr så pratade vi om det, men det känns inte riktigt meningsfullt med en 8m sportbåt… plus att vi inte riktigt känner oss hemma i det “finare”. Är ju mer koev på bryggan som skulle locka oss, skulle jag säga.

      Reply

  7. Thomas H-M
    May 3, 2023 @ 22:52

    Tycker man kan se den här trenden i nästan alla sporter där många sliter med låga antalet aktiva utövare. Men även i såväl kulturella evenemang. Ex. Norrlandsoperan kunde inte ens fylla en nypremiär till hälften trots att det gödslades med gratisbiljetter. Och så fortsätter det. Kanske gjorde pandemin att vi helt enkelt tappade något av det driv och engagemang som vi alla hade till mans.
    Måhända har vi blivit försoffade?

    Reply

  8. Carl
    May 4, 2023 @ 11:56

    Jag tror det flera faktorer.

    1. Båtägarna har svårt att få besättning troligtvis inte planerat långt i förväg, sätter ett race-schema i god tid så att man hinner få ”rätt” besättning, för att våga segla tät bankappsegling.

    2. Åldern, jag har ju nästan varit yngst de senaste 10åren utav de som kör på Marstrand(40 år nu), svårt att få nya att vilja segla storbåt. De som är duktiga ”hoppar av” då konkurrensen minskats (ex Salona 37 Feelgood, Kwanza mfl) Många av de ”gamla” duktiga teamen kör numera entyp vanligtvis j/70.

    3. Ekonomin har nog också en bidragande faktor speciellt för de yngre seglarna som inte kunde köpa sitt hus för några månadslöner på 60-70talet 😊. Men då det finns många 30-40 fotare med svarta segel på västkusten så är det nog mer punkt 1 för den kategorin.

    Ventus Melges 32 och Farrgo Farr 30 kommer köra en träningshelg i Marstrand samma datum som MBBR, hade varit kul om fler är på så kan man kanske få ut riktigt banor och funktionärer liknande som vi körde under pandemin.

    Reply

    • Josefin
      May 4, 2023 @ 16:02

      Vi ser fram emot träningshelg! Hoppas att det är fler som vill ansluta likt tidigare år https://www.blur.se/2021/06/03/traningshelg-med-j-88/

      Reply

      • Mattias Wilson
        May 4, 2023 @ 20:55

        Draklunne kanske kan vara intresserade av en träningshelg om det blir 6-7 båtar

        Reply

      • Jonny Petersson
        May 6, 2023 @ 17:15

        Fareast 28R Vameom ansluter till Marstrand 27-28e

        Reply

        • Fabian Thies
          May 6, 2023 @ 19:06

          Vad är det som gör att minst 2 båtar vill köra träningshelg men inte mbbr?

          Reply

        • carl
          May 8, 2023 @ 09:15

          Skoj just nu är vi 4st båtar, snart kanske 5st med Vindrus. En båt till så blir det riktiga banor.

          Reply

          • Carl
            May 10, 2023 @ 10:30

            Här kommer en liten uppdatering, följande båtar har anmält sitt intresse för träningshelgen.

            Farrgo Farr 30
            Draklunne Match 38
            Ventus Melges 32
            Xp 33 Vindrus
            Fareast 28R Vameom

            Det hade varit kul om fler ville ansluta, speciellt nu när vi blivit några stycken 😊

  9. Anders Kuikka
    May 4, 2023 @ 18:37

    På förslag att också ha en Double Handed Class MBBR 2024. Enklare att få ihop besättning. Bra träning inför Bohus Racet.
    Xp 33 Coquette

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 6, 2023 @ 14:00

      Det finns väl andra race som är mycket bättre träning inför Bohusracet? Stora Oset eller Pater Noster. Race till exempel. Men jag ser inte att det är någon rusning dit heller :-)

      Reply

  10. Andreas Samuelsson
    May 5, 2023 @ 18:02

    Peter
    Du har dragit o inspirerat många seglare inkl oss själva.
    Minns många ggr träning i långedrag, surfer girl, skiit ni, draklunne, vi . albatross…detta typ så sent som 2009…
    Enkelhet. Starter på Vhf…utan hcp…
    Vi hade då i SSVÄ 7 båtar inom 33-36 fot.
    Varje onsdag var det segling i klubben samt med ditt initiativ seglade vi i långedrag. alla var välkomna.
    Vi körde ett antal träningar hemma med andra båtar, för det var kul o enkelt.

    Du har flyttat seglingen utomlands, vi har bytt till handikappvänlig båt med elwinschar,
    Så vem är numera initiativtagare?

    Tack för att du var drivande och involverande, Peter.
    Tyvärr har ingen tagit över stafettpinnen.

    Så under covid-tiden har flera gjort som jag, börjat med annat. Det krävs en liten nystart.

    Vi kör vår till Skagen nu, ensamma i vår klass som startar i Marstrand. Hade varit kul om någon mer båt kom till start.

    Mvh Andreas S

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    May 5, 2023 @ 21:44

    Stora Oset nästa helg

    • IF Laban Tom Tveitan
    • J/80 Veloce Federico Garofalo
    • X-332 X3M Bertil Rohlén
    • Farr 30 Farrgo magnus witting

    Pater Noster Race:

    • IOD Langeline Magnus Berglund
    • IOD JeannieM Robin Johannesson
    • IOD Huttetu Eivor Knutsson
    • H-Båt TjörnsDäck Lars Hammar

    Pater Noster shorthanded:

    • Fareast 28R Vameom Jonny Petersson
    • J/80 Veloce Federico Garofalo

    Reply

  12. Marcus
    May 8, 2023 @ 19:09

    Det är helt klart en kraftig nedgång och vi på MSS är ordentligt bekymrade över detta.
    Just nu har vi enbart 32 anmälda båtar till Midsummer Solo Challenge som förra året vid denna tiden hade över 100 båtar anmälda, det har helt klart hänt något.
    Inte ens shorthand seglingarna verkar gå fria från detta tapp tyvärr.
    Vi har 1 anmäld båt till Emtunga cup i juni…
    Varje segling slaktas ordentligt.

    Vi behöver helt klart fundera på 2024. Så här kommer inga segelklubbar att klara sig! Frågan är om vi behöver göra det mer attraktivt på annat sätt?
    Efter säsongen planerar vi att bjuda in till en träff för att diskutera framtiden för seglingen på västkusten. Då får vi hoppas att vi kan få några seglare som kommer och pratar med oss.

    Marcus Blomberg
    Ordförande MSS

    Reply

    • Federico Garofalo
      May 9, 2023 @ 15:12

      Ser fram emot en sån träff. Det har faktiskt saknat en sådan mötesplats på sistone.
      Viktigt att förena i ett forum föreningar, klubbar, akriva seglare.
      Det pågår mycket debatt om nya generationer och spekulationer om varför unga seglare inte kommer in i kölbåts värd (ekonomi, tillgänglighet, koncept, osv). Det vore givande om man kunde inkludera i träffen seglare som inte är aktiva, men ändå faller i denna kategori.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      May 9, 2023 @ 15:19

      Det ordnades ett ägarmöte/seglarpub 30/11 där säsongens seglingar diskuterades. Att 90% av de som var där inte tänker vara med på de seglingar som arrangeras hade ju varit bra feedback :-)

      Steg ett är att få ut de duktiga seglare som har båtar som är byggda/kittade för kappsegling. Är inte arrangemangen attraktiva för de med race-ready Corby 33, J/92 eller X-332, så skall man nog inte lägga mycket krut på nyrekrytering.

      Reply

      • Federico Garofalo
        May 9, 2023 @ 15:56

        Fair enough.
        Missat träffen i år, men är med i kappseglingarna :)

        Personligen tycker jag att det är en ond spiral. Som min co-skipper sa i helgen, om antal deltagare fortsätter nedåt så kanske ska vi spela tennis nästa år (det kommer inte att hända). Då blir det ännu färre båtar o så vidare.

        Kanske, som seglar community, bör man satsa på ett fåtal större evenemang under säsongen och kommitta att vara med för att skapa en kritisk massa? Kanske skapa en ny serie? Men finns inte intresse bland de som brinner för detta och har kittat båt…

        Reply

  13. Göran/Xusidus/X-382
    May 8, 2023 @ 20:27

    Svårt att förstå trender, Xusidus valde bort Midsummer solo challenge (även om vi hade ett resultat att försvara) för ORC dubblehanded från Helsingör där det just nu är 11 svenska båtar anmälda men endast en Dansk?? Förklara det den som kan. Silverrudder sålde ut sina 450 platser på några kvällstimmar även i år,
    Ostkusten verkar inte känna av samma tapp som västkusten. Varför är det så?

    Reply

  14. Anders Hultman
    May 9, 2023 @ 11:26

    Som lite lök på laxen så säljer vi på Båtaget nog 80-90% av alla ”våra” segelbåtar till utlandet, och jag hör även att de som väljer att sälja sina båtar privat gör detsamma.
    Denna trend började redan 2018-2019, för att öka kraftigt under pandemi åren. Och 2023 ser det fortsatt mörkt ut för köpare med svenska lire att hänga med i budgivningarna.

    Den svaga svenska kronan är huvudsaken till utarmningen av av den svenska segelbåtsflottan, och nyförsäljningen är en bråkdel av vad den var före finanskrisen 2008/2009.
    Nu spelar väl dessutom den rådande ekonomiska situation in, att en del håller igen med kappseglandet, sporten är ju inte helt gratis att ägna sig åt. Nåväl jag kommer iallafall segla Bohusracet i år, och säkert bli lika sjösjuk som vanligt😎

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    May 9, 2023 @ 17:43

    Norge verkar lida av ett liknande problem, även om det inte är riktigt lika dramatiskt.

    Här är deltagarsiffrorna 2019 -> 2022 -> 2023 för:
    – Oslofjorden Runt: 60 -> 49 -> 26
    – Skagen Race: 251 -> 156 -> 91

    Reply

  16. Finngulf
    May 15, 2023 @ 14:23

    Seglade Lidingö Runt i Lördags när man tittar sig omkring kunde lika gärna varit en start för 15-20 år sedan. Hetase hojar Farr 40, Farr 30, XP 44, B&R 23 ( ca 40 år gammal). En nyare båt Italia 9.98. Här är huvudproblem idag sälj Bavaria med rullmast och Micro finns ingen påfyllnad av nyare Cruiser/racers. DET ÄR KÖRT!!!

    Reply

    • Joakim
      May 18, 2023 @ 10:01

      Det kanske är för svårt att få snurr på ett projekt med nyare båt, eftersom kostnaden blir såpass mycket högre. Bättre är väl då att upphottade gamla båtar seglas med än inga alls?

      Reply

  17. Fabian Thies
    May 16, 2023 @ 19:03

    Första slörensegling igår (skepparkanan) med 34 båtar, som är 10 mer än pp första segling 2022. Känns bra att många vill ändå segla på månsagskvällar.

    Reply

  18. Mats Andersson
    May 26, 2023 @ 14:41

    Nu är det 23 anmälda varav 2 shorthanded. Sista anmälningsdag till ordinarie avgift 31 maj.
    Välkomna alla seglingssugna!

    Reply

    • Mats Andersson
      May 26, 2023 @ 14:42

      Jag menar Pater Noster Race.

      Reply

  19. Peter Gustafsson
    May 28, 2023 @ 23:25

    Någon rapport från i helgen?
    Såg fint ut på de filmer Ventus la upp.

    Reply

  20. Ragnar Wisløff
    Jan 16, 2024 @ 16:34

    Noen som vet om det blir MBBR i 2024?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.