Det blĂ„ser halvtonnarvindar đš
HÀr Àr ett fantastiskt initiativ frÄn Carl Svedberg för att fÄ igÄng halvtonnarklassen i Sverige!
Vore kul om vi kunde fÄ koll pÄ var de klassiska svenska one-off-byggena finns nu? NÄgon kanske har en lista liggande?
Det blÄser 1/2-ton vindar till Sverige, frÄn vÄrt vÀstra grannland Norge!
Half Ton Class Norway, har just genomfört ett 40 Ärs Jubileum i Hankö, Norge! Det Kungliga Norska Seilforening, med det Norska klassförbundet, genomförde ett dundersuccé evenemang!
Allt började med en dröm Martin Kamperhaug hade för 3 Är sedan, att fÄ fart pÄ Halv ton klassen i Norge igen med 40 Ärs jubileet pÄ Hankö samt fÄ dit sÄ mÄnga av bÄtarna som tÀvlade dÄ pÄ plats! Ett stort & fint mÄl som tilltalade mÄnga!
Via Sarpsborgs Seilforening möttes & trÀningsseglade de i den allt större skara bÄtar som köpts in frÄn Sverige, Belgien, UK eller Norge! Sedan rustats & stÀllts till förfogande för försÀljning eller lÄn för att ÄtervÀcka klassen! Ett enastÄende generöst & lÄngsiktigt engagemang via MK Baat, med Martin & Espen Bakkerud försorg har bÄtklassen ÄteruppvÀckts med dunder o brak!
Jubileets form gavs högsta klass, med Kongelig Norsk Seilforening som huvud arrangör. De har har ofta varit mixade besÀttningar pÄ bÄtarna & 2st rena Norska dam team som trÀnat med runt 10 -12 bÄtar vid trÀnings seglingar & för regattor med regattamiddagar & efter fester. Allt generöst och familjÀrt genomfört alltid med minst vÄfflor & kaffe och smÄprat efter seglingarna för de som hinner o vill. Det varma sociala & Äterkommande seglingarna/trÀffarna med utgÄngspunkt frÄn en hamn & ett varv har gjort detta till Norges finaste klassklubb att segla i, just nu!
34 före detta IOR bÄtar stÀllde upp pÄ pÄ Hankö Half Ton Classics Cup pÄ fjorden. Den skickliga Kung Haralds tidigare bÄt Fram VIII, var renoverad och har varit ett viktigt dragplÄster för klassen. Med ny Àgare stÀllde bÄten Äter upp i racen. Kungen fick nÄgra veckor tidgare segla med den renoverade bÄten, men deltog inte pÄ regattan denna gÄng. Han deltog dÀremot med bÄten 1983 och kom dÄ pÄ en 4e plats, i Är blev det en 9e plats.
Drygt halva startfÀltet var One Off bÄtar, dvs unika kappseglingsbÄtar optimerade för IOR & reglerna o materialen man kunde fÄ fram dÄ. 12 serieproducerade bÄtar av typen Nessy 94, X95, First Evolution, Nicolsson 30 och en First 30E deltog och visar att Àven det gÄr bra att tÀvla med dem. BÀsta serieproducerade bÄt blev LATE Bloomers en Nessy 94, med Martin Kamperhaug med team.
Bland de 2 Svenska bÄtarna tog Morgan Broberg, med team sin X95a Xanté, en fin 11 plats. Han har sina seglarrötter pÄ Smaragd teamet med Laremi.
Andra SvenskbĂ„ten med var Jonas Hydman med Team, han höll i Ădlegrinets framfart och hamnade pĂ„ en 20e plats, utan nĂ„gon som helst trĂ€ning i bĂ„ten innan! HĂ€r Ă€r det frĂ€mst flera fina trĂ€bĂ„tar som i vanliga fall gĂ€ller för Jonas. Bland annat fina totalrenoverade mahognybĂ„ten Belona som Ă€r en SK30 frĂ„n 1925.
Vad Ă€r dĂ„ bĂ„ttypen halvtonnare? I grunden kappseglingsbĂ„tar som byggdes & tĂ€vlandes frĂ„n 1967 â 1990 enligt IOR regeln, med mĂ„let att vinna Half Ton Cup. Det var en bra marknadsföring inför serie produktion om bra resultat nĂ„ddes pĂ„ Ton Cuppen Ă„ret innan. Betydde fin förtjĂ€nst för varven & konstruktörerna nĂ€r man kunde tillverka ett par hundrabĂ„tar eller fler pĂ„ ett par Ă„r. BĂ„tarna Ă€r ritade efter konstruktionsregeln IOR och Ă€r dĂ€rför olika, frĂ€mst i 3-olika Ă„lders kategorier vart efter regeln Ă€ndrades.
LÀngd typiskt runt 8.9-9.6m, Bredd 2.85-3.30m, Djup 1.50-1.80m. Vikt 2200-3200kg. De serieproducerade bÄtarna fick med Ären en allt ökande prestanda och komfort & var mycket eftertraktade i mÄnga Ärtionden efter tillverkningen, flera har vÄrdats vÀl och Àr nÀstan i nyskick Ànnu, men visst har mÄnga ocksÄ Äldrats och blivit misshandlade. En hel del beslag, utrustning & motorer Àr ocksÄ bytta pÄ bÄtarna. Kort o gott en lagom bÄt med massor av funktion som bÄde kappseglare & familjebÄt efter mindre eller större rustningar.
I Sverige idag har vi vÀldigt mÄnga halvtonnare liggande i marinor och bÄtklubbar, Scampi, Murena, Ballader, à H30, Joker S30, Mamba 31, Comfort 30, X95or, Banner 30, Möre 30, Omega 30, Player 31, Finnflyer 31, Maestr31, First 30, Dehler 31, Facil 30, Granada 31, med flera. DÀrtill ett antal byggda OneOff bÄtar. Underlaget bÄtar för att köpa/segla/generations skifta finns!
Det lÀr finnas runt 3000 halvtonnare eller mer i Sverige om man fÄr gissa produktions siffror frÄn Curt Gelins bok 500 segelbÄtar i test. Med 80-150Ž i fickan kommer man idag igÄng för en halvton bÄt satsning, om man vill. Visst vore det kul att fÄ segla med andra och fÄ fart pÄ klassen igen! Att gÄ ihop ett gÀng pÄ 3 -4 personer sÄ har man en vÀldigt prisvÀrd race/familje bÄt i sin hand.
Alla bÄtar seglar pÄ sitt individuella handikapp tal IRC regeln internationellt eller SRS nationellt & har dÀrför chans att vinna oavsett Älder & konstruktion pÄ bÄt om den bara seglas vÀl. Man Àr idag ofta 4-7 personer ombord vid kappsegling, men 3 personer gÄr. FrÄn 4 personer har man det gott ombord vid kappsegling. Dags att spinna vidare pÄ vÄgen & vindarna frÄn Norge tycker Martin & jag! Kan vi fÄ till ett Baltic Halv Ton Fleet har vi mycket att kul att vÀnta i Sverige, Norge & Finland tror vi!
Nu Àr det bara det roliga kvar att knyta kontakter med intresserade, förhoppningsvis med halvton bÄtar + lite tid att fÄ till ett klassförbund i Sverige! FÄ till mötesplats dÀr vi kan samlas, ha bÄtar liggandes ihop + segla. Tips mottages! HjÀlpa varandra att utvecklas som seglare, mecka lite, ha kul & trevligt tillsammans med mÄl att kappsegla framöver i Sverige & utomlands!
NÄgra första tankar Àr ett Ostkust fleet, runt Gustavsberg/Saltsjöbaden i Stockholm, vi behöver nÄgra bryggplatser som kan utökas vart efter vi blir fler & nÄgon klubbstuga/lokal. Att kunna knyta kontakt med à land + Finska halvtonseglarna hoppas jag pÄ ocksÄ snart bli möjligt. Sedan skulle vi behöva ett VÀstkust fleet, med nÀra dragkraft frÄn Norges framgÄngar under Hankö racen & Sarpsborgs Seilforenings alla aktiva team!
Föredömet Martin Kamperhaug har bidragit med att vÀcka halvtonnarklassen Norge, med mycket tid engagemang! Med sin dröm, inströmmande team, sociala kringaktiviteter & lÄne/hyr bÄtar har Half Ton Class Norway mycket att vara stolta över!
Inbjudan till Svenskt Halv Ton BÄt möte med tid & plats kommer om nÄgra veckor!
Visst kan vi fÄ bÀttre aktivitet Àven i Sverige!
Det vi dÄ har att skapa Àr:
– En uppstart av Half Ton Classics Sverige!
– Ett BALTIC HALF TON FLEET som öppnar upp för fler deltagare, nationellt & internationellt.
Norge, Sverige & Finland Àr en bra geografisk spridning i denna ide etapp.
– Nu Ă€r tiden att mötas, trĂ€ffas & kappsegla halvtonnare igen, visst hĂ€nger DU pĂ„ med din Svenska halvtonnare!
Vad tror du skulle vara bra för att aktivera vÄra bÄtar?
VÀlkommen att höra av dig till mig om Dina tankar och ideer utan dem inget fleet!
Vem Ă€r dĂ„ Carl Svedberg som just nu Ă€r initiativtagare? Seglingsentusiast sedan 1972, nu med halvtonnaren Play & Loss en kallbakad trĂ€ OneOff bĂ„t frĂ„n 1982, ritad av George Nissen. Hon kom 4a i startfĂ€ltet pĂ„ 53 bĂ„tar i Grekland pĂ„ half Ton Cup samma Ă„r. Har ocksĂ„ en gammal urblĂ„st Elvström Âœ ton, finns ocksĂ„ i projekt tunneln. Jag har stark koppling till flera andra kappseglingsklasser bland annat A22, M-bĂ„tar, Neppare, Trissjolle & skridskosegling. Jag Ă€r i grunder lĂ€rare, konstruktör och formgivare. Kappseglar, ritar, konstruerar & renoverar bĂ„tar pĂ„ del tid. Egenföretagare inom Fastighetsutveckling.
Mobil +46 70 733 68 84
Carl Svedberg
Aug 27, 2023 @ 22:37
Hur mÄnga halvtonnare finns det:
-Norr om Göteborg?
– Söder om Göteborg?
– I Stockholm södra skĂ€rgĂ„rd?
– I Stockholms mellersta SkĂ€rgĂ„rd?
-I Stocholms norra skÀrgÄrd?
Vad tror ni pÄ klubbarna i dessa omrÄden?
Finns det mÄnga halvtonnare pÄ andra stÀllen?
Hur mÄr klassklubbarna runt halvtonnarna idag bra drag, insomnade eller mitt i mellan?
Har Du halvtonnare eller kÀnner nÄgon som har, tipsa dem gÀrna att det Àr nÄgot pÄ G!
Flera hintar har jag fÄtt att ta med andra ton bÄtar ocksÄ, Tiden fÄr utvisa hur vi kan vÀrna alla vÄra IOR bÄtar kanske under ett större huvud organisation, med klassklubbar under.
UngefÀr sÄ som SkÀrgÄrdskryssarförbundet Àr organiserat idag.
MÄ bÀst!
Carl 070 733 68 84
Peter Gustafsson
Aug 28, 2023 @ 19:05
Carl, du har sÀkert sett denna sammanstÀllning:
https://www.blur.se/2017/01/30/gamla-12-tonnare/
Carl Svedberg
Sep 4, 2023 @ 22:40
Yes, sett & tagit del av : ) Tack Peter
/C
Lena Beltramin
Sep 23, 2023 @ 17:59
HÀr kommer vÀstkustens initiativ kring halvtonnare och kappsegling:
https://www.facebook.com/profile.php?id=61551461397592
Ădlegrinet som deltog pĂ„ HankĂž ligger nu i Strömstad och seglas av mitt tjejlag. Vi hoppas kunna göra Strömstad till ett nav för halvtonssegling, med nĂ€rhet till att delta i norska aktiviteter pĂ„ andra sidan grĂ€nsen.
VĂ€lkommen!
Half a ton – twice the fun!
Hasse Malmsten
Sep 27, 2023 @ 14:54
Nu vÀntar vi bara pÄ ett liknande initiativ för 1/4 tonnarna. De har varit igÄng rÀtt lÀnge i England och Holland.
Finns gott om bÄtar hÀr hemma, bÄde one off och seriebygge.