Skip to content

31 Comments

  1. Jonny Petersson
    Jan 13, 2025 @ 12:16

    Vad blir konsekvenserna om man använder otillåten färg?

    Reply

  2. Joakim Norin
    Jan 13, 2025 @ 16:04

    Om båtklubben testar och märker att det är olaglig färg så nekar de sjösättning. Jag har hört att Grefab (Gbg-regionen) inte kommer göra tester förrän om c:a 4-5 år, även om regeln fortfarande gäller fram tills dess också.

    Reply

  3. Henrik
    Jan 14, 2025 @ 18:50

    En sån nostalgi-bild du postar Peter! Björlanda Kile 2007?

    Reply

  4. Göran / X-382 / Xusidus
    Jan 14, 2025 @ 19:40

    Jonny; Torrsätter man sin båt med otillåten bottenfärg i Domstens småbåtshamn, norra Öresund, så får man inte bottentvätta den.

    Reply

  5. Pelle Pedersen
    Jan 15, 2025 @ 16:53

    En intressant fråga måste vara om/när man får utländska seglare till våra race. Får dom lyftas och spolas i Sverige?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Jan 15, 2025 @ 16:55

      Förutsatt att dom har förbjuden färg då!!…

      Reply

      • Göran / X-382 / Xusidus
        Jan 16, 2025 @ 14:51

        Över spolplatta, ja.. Annars inte, tror jag är det korrekta svaret.

        Reply

      • Olof
        Jan 17, 2025 @ 10:21

        Såvitt jag förstår kan man använda denna. Vet inget om hur väl den skyddar mot beväxning men plug and play med en redan VC17-målad båt. Godkänd enligt säljaren och jag har vid en halvhjärtad google-sökning inte kunnat hitta några förbud heller.

        https://www.compass24.se/compass-c18-tunnfilm-bottenfaerg-363161/0-75-grafit#description-tab-7a4a380510d3171d96fdea0711c83de9-pane

        Reply

        • Fabian Thies
          Jan 17, 2025 @ 11:55

          Bara färg som är godkänt av kemikalieinspektionen i sverige är godkänt i sverige, som jag förstår det. Och då handlar det inte om att ett färg ska vara förnjuden, utan den är inte godkänt då…

          Här finns listor med godkända färg för ost- och västkusten:
          https://www.kemi.se/rad-till-privatpersoner/kemikalier-i-hemmet-och-pa-fritiden/batbottenfarger

          Compass färg finns inte med på den listan, som jag ser det.

          Reply

          • Olof
            Jan 17, 2025 @ 17:31

            Bra poäng. Men jag undrar hur uppdaterad den är för VC17 är fortfarande godkänd.

            Kollar vidare, möjligtvis kommer en ny för kommande säsong

        • Olof
          Jan 17, 2025 @ 18:10

          Det var fel av mig. VC 17 var med på listan men en större skärm ser man att varje färg har ett sista datum. Där står mycket riktigt 8 nov 24 som sista dag för målning. Så listan är korrekt

          Reply

  6. Jakob
    Jan 16, 2025 @ 09:22

    Vad säger international?

    Iom succén för VC17 är det väl inte orimligt att dom skissar på en ny tunnfilmsfärg?

    Reply

  7. Jens Gustafsson
    Jan 16, 2025 @ 18:51

    Hempel säljer sina biocidfria Hempaspeed och ecopower racing, någon som har erfarenhet av dem? Man lär behöva ta dykcertifikat så mycket som man kommer behöva tvätta på västkusten antar jag. Annars är de väl trilux men inte varit imponerad av skyddet eller applikationen.

    Reply

  8. Gustaf
    Jan 17, 2025 @ 09:43

    Har kollat på Hempel Silic One som påstås ha något bättre vattenmotstånd. Förmodligen är det mer relevant för motorbåtar då det krävs högre hastighet för att det ska märkas.

    En del som gått över till den färgen är nöjda, andra är inte alls nöjda…

    Jag räknar med att behöva dyka vid jämna tillfällen under hela säsongen, oavsett val av färg.

    Någon här som har något vettigt att säga om Hempel Silic One??

    Reply

  9. Anders Nyberg
    Jan 18, 2025 @ 13:31

    Tyska båttillbehörsfirman SVB säljer en VC17-kompatibel bottenfärg under namnet Seatec GTI 30, någon som har erfarenhet av den?

    Godkänd inom EU för användning i Östersjön men finns inte med på svenska listan så formellt inte godkänd här…

    https://www.svb.de/de/seatec-duennschichtantifouling-gti-30-graphit.html

    Reply

  10. Harald H
    Jan 18, 2025 @ 13:48

    Jag har varit helt nöjd med gti30 i finland. Den är mycket som vc17m. Notera dock att de har nya lagar i tyskland som gör att det blir svårt att beställa därifrån. Info om detta finns här på tyska

    https://www.svb.de/de/information/antifouling-biozid-verordnung-2025

    Reply

  11. Federico Garofalo
    Jan 19, 2025 @ 00:32

    Vi testar Gti30 på Veloce i år, på västkusten. Slår ni oss så har vi något att skylla på :)

    Reply

  12. Robin
    Jan 19, 2025 @ 09:38

    Hempels ”Hard racing Xtra” verkar ha blivit godkänd i höstas, om jag läser kemi-inspektionens lista rätt.

    Jag är verkligen ingen expert, men det står att den innehåller 33% kopparoxid och då tänker jag mig att det kan vara den variant som funnits i Tyskland och Danmark tidigare år. En rätt trevlig färg då tror jag – lättarbetad och hyfsat tunn, inte för hård (precis som den där ”hard racing copper” som fanns förra året) och betydligt bättre mot påväxt än ”har racing copper”.

    Reply

    • Fabian Thies
      Jan 19, 2025 @ 14:05

      Den har ett godkännande fram till November 2025. Som det gick för alla andra bottenfärg med koppar skulle jag anta att det inte förlängs… Men det är bara en gissning.

      Reply

  13. Runar Asly
    Jan 19, 2025 @ 20:39

    Har målat Hempaspeed 2ggr på TerraPi. Vit. Det blir INTE en tredje. Upplevde att den blev avsevärt sämre efter tvätt. Vattnet såg ut som någon hällt vitt glitter i vid tvättning.

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Jan 21, 2025 @ 06:39

    Visst borde någon sätta upp “dykservice” där man regelbundet dyker på ett antal båtar i de större hamnarna?

    Verkar vara enda sättet att hålla en kappseglingsbåt ren 2025…

    Reply

    • Göran / X382 / Xusidus
      Jan 21, 2025 @ 09:30

      Här tror jag du är rätt på det. Den lokala dykklubben borde kunna tjäna bra med pengar då det inte bara är kappseglingsbåtar utan våra vanliga familjebåtar både motor och segelbåtar som berörs av bottenfärgsbesluten. Alla båtar med propeller skulle må bra av ett par dykbesök om året. Något för båtklubbarna att styra upp.

      Reply

  15. Federico
    Jan 21, 2025 @ 23:25

    Samtidigt en dykbesök lär inte bli särskilt billigare än en lyft, som är ju möjligt i de flesta större hamnar.
    Men ja, kanske i nån form där man får återkommande och regelbundet dykbesök under säsongen kan vara intressant.

    Reply

  16. Hugo
    Jan 23, 2025 @ 14:25

    Säsongen 2024 tog vi bort VC 17 på kölen och la på extra vit epoxi som vi slipade högblank. Resten av skrovet målade vi inte men behöll VC 17 från året innan. Vi ligger i Långedrag. Under säsongen hade vi professionell dykare en gång och en i besättningen dök två ggr. Sen lyfte vi 4 ggr under säsongen. För att det ska bli rent vid dykning krävs nog att det finns rep under båten som dykaren kan hålla i för utverka kraft mot skovet. Har hört om att dykare använt sig av tryckspruta med vatten och luftblandning. Är det någon som har erfarenhet av detta eller andra metoder för dykare?

    Reply

    • Staffan
      Jan 29, 2025 @ 13:35

      Jag dök för att göra ren botten på min egen 40-fotare. Bäst har det fungerat med en vanlig fönsterskrapa för vindrutan och att spänna rep runt båten (typ kölhalning) för att få något att hålla sig i och hålla emot då skrapning sker. Detta var ett ganska krävande arbete som tog ca 1,5 h innan det var klart. Inget man gör alltför många ggr per säsong…

      Reply

  17. Tommy
    Jan 27, 2025 @ 12:39

    Är det någon som vet vad som hände med LEAF bottenfärg?

    Mellan april och maj 2015, fick 55 båtägare, valda bland 133 registrerade volontärer (jag var en av dom),
    LEAF-Prototype färg. Från SP (statens provningsbolag)

    LEAF bottenfärg har, ej kopparoxid (CU2O) som normalt utgör 30% av bottenfärgens vikt, utan ersatts med endast 0,1% av en organisk molekyl (abamectin) som produceras av en jordbakterie (Streptomyces avermitilis).
    Värt är att nämna är att 2015 års Nobelpris fanns Ivermectin.
    En som forskat på ämnet är Hans Elwing på Göteborgs Universitet.
    Det kostar tydligen en hel del att certifiera färgen (50.000:- Euro) så än har ingen färgfabrikant gjort det, vad jag vet en orsak till det är väl att en strykning varar i flera år…
    I SBU finns det nästan 200.000 medlemmar, så att om SBU skulle certifiera färgen skulle det bara kosta
    2.50 per medlem.
    Jag tror att det skulle vara många som ställde upp om man visste att man ej behövde måla sin båt med bottenfärg varje år, utan kanske bara vart 5-e…
    SBU skulle sedan vara den som har gjort en jätteinsats för miljön och kunde dela ut certifikatet till de
    färgfabrikanter som var intresserade (kanske mot en viss ersättning)
    Den färgfabrikant som börjar tillverka färgen kommer att bli världsledande efter ett antal år, tror jag.
    Den som tog fram testfärgen tror jag var en fabrik i Italien, som jag tror även producerar Biltemas bottenfärg.

    Reply

  18. Patrik Ström
    Jan 30, 2025 @ 10:47

    Tommy,
    Hur var LEAF-färgen? Var ligger båten och när målade du botten igen?
    Undrar Patrik

    Reply

  19. Marcus
    Feb 9, 2025 @ 19:25

    Hej,

    Hur kan det vara lov att dyka och göra rent botten men samtidigt får man inte spola utan spolplatta?

    Reply

  20. Jo
    Feb 14, 2025 @ 15:53

    Nu är du sådär logisk… ;)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.