Skip to content

7 Comments

  1. Anders Ö
    Mar 26, 2025 @ 12:58

    Det är synd på en så mångårig tradition. Men trenden finns kanske lite överallt att det blir en mindre grupp specialiserade båtar (läs: med svarta segel) som står för kappseglandet? 60 hyfsat stora båtar som i fjol kanske inte var en så dålig siffra trots allt ? Och de som körde hade ett superspännande lättvindrace. Jag tror att grejen med LR har varit enkelheten – nytillkomna krav på mobiltracking abonnemang har inte sänkt tröskeln att delta -de som kanske gjorde detta som årets enda grej faller då ifrån, och vi andra har inte behovet för övriga race: en hämsko. Och så var det roligare när Lidingö runt var Lidingö runt. Nu är nya bron klar så man borde åter kunna ha målgång i Torsvik -nya cykel/tågbron är hög och har massor av utrymme för åskådare vid målgång när folk ska ha ner spinnakrarna och vattnet tar slut. Jag förstår att funktionärerna vill ha smidiga tekniska lösningar för sin del -men om det minskar intresset och istället LSS behöver fler funktionärer så går det säkert att ordna :-)
    Och t om prisutdelningen kan åter ske på Foresta.

    Reply

    • Anders F
      Mar 27, 2025 @ 14:06

      Har personligen inga problem alls med den “nya” bansträckningen runt Storholmarna och målgång utanför Bosön – tvärtom, skönt att slippa driva genom bleket bredvid Tranholmen :)

      Håller helt med om att keep it simple är melodin – definitivt på ett inshore buskrace som LR. Mindre regelkrångel och enkel anmälning så kommer även mindre båtar ställa upp. Som säsongspremiär är LR hur bra som helst, tycker jag. Hoppas racet kommer tillbaks i ny skepnad nästa år.

      Reply

  2. Göran Artman
    Mar 27, 2025 @ 08:37

    Hur kul är det att vara arrangör till en kappsegling där alla berättar hur bra det var förr(300 båtar) och hur kass det är i dag (60 båtar).
    Jag har aldrig seglat Lidingö runt men i Norra Öresund har vi en bra parallell, Sjælland Rundt. Denna segling gick från knappt 2000 båtar på 80-talet och ner till 75 båtar. De valde att tänka framåt och de har gjort om seglingen till en kappseglingsvecka där den klassiska Själland Rundt är huvudattraktionen men de har kompletterat med en kortare “Anholt Rundt”, J-70 seglande utanför hamnen, öl-tält på hamnplan med live-musik. De är stolta över att de gått från 75 båtar till drygt 150 båtar. Nostalgitänk leder inte framåt. Nytänk leder framåt.
    Har anmält vår X-382/Xusidus till X-Yachts Gold Cup i Juni. Tidigare hade de två klasser, Race-klass och Family and friends-klass. För att attrahera fler båtar så har de i år utökat med en “Champagne.klass”
    Ett exempel på att tänka nytt.

    Reply

  3. Staffan Ljung
    Mar 28, 2025 @ 08:48

    Det är väldigt tråkigt att Lidingö runt inte blir av 2025. Jag tror att det är en kombination av lite olika orsaker som gör att antalet båtar sjunkit under ett par års tid. Lidingö runt ligger väldigt tidigt på året vilket i sig innebär att man naturligen skulle kunna se detta som ett avstamp inför kommande seglingssäsong men för många är det alltför tidigt och man har inte hunnit få båten i sjön och redo för segling. Det är också så att Lidingö ligger långt in i skärgården med långa transporter för de som har sin båt längre ut i vår vackra skärgård. Vidare innebär tidigare start och mål att man är tvungen att ta sig tillbaka runt hela ön efter målgången som i sin tur innebär ytterligare transport då båten skall hem. Nya krav på inmätning av båtar bidrar tror jag också att de som enbart tänkt sig segla en eller ett par seglingar per år håller sig undan. För de flesta tror jag inte det är kostnaden förknippat med ett mätbrev, som är högst rimlig, utan besväret så sätter käppar i hjulen. För att kunna prestera numera krävs dessutom ett avsevärt engagemang i form av val av rätt båt i förhållande till handicap, slät botten vilket blir svårarare och svårare att åstadkomma med krav på icke fungerande bottenfärger (om man skall ha en kappseglingsduglig botten) som kräver kontinuerlig rengöring, optimerade köl- och roderprofiler samt en fräscha segel i bra material. De som inte lägger ner denna tid och dessa pengar kommer obenhörligen bli rejält frånseglade. Att arrangera en stor segling likt Lidingö runt kräver också det mycket tid och engagemang och det blir svårt att hålla engagemanget uppe då deltagarantalet kontinuerligt sjunker. Själv höll jag i tåtarna för Ornö runt 2024 och lade ner massor med tid på detta tillsammans med de 10-tal medarbetarna hjälpte till. Via god stämnning och hårt arbete i bl a sociala medier hade vi hela 107 båtar anmälda och klarade därmed vårt eget interna mål på tresiffrigt anmälda. Tyvärr blev det väldigt lite vind 2024 vilket gjorde att endast 61 båtar hann i mål och fick ett officiellt resultat. 2025 hoppas vi på lika mycket sol som 2024 men mer vind. Ser även fram emot att Lidingö runt tar ett omtag och återkommer som sanktionerad segling 2026.

    Reply

  4. Anders Ö
    Mar 29, 2025 @ 09:11

    Lidingö SegelSällkap har en lång tradition, tänk t ex på den anrika Lidingöpokalen…
    Hoppas arrangören orkar komma tillbaka 2026 med ett enkelt upplägg som lockar många. Och gärna som den första delseglingen i en SRS Stochholmscup (Sthlms seglarförbund?). Om det behövs fler entusiastiska händer för ett LR 2026 så gör ett upprop LSS, så ställer vi upp!

    Reply

  5. Anders Ö
    Mar 31, 2025 @ 09:30

    Ett alternativ till LR blir då i år VSS regatta med distansseglingen Vikingarundan lördag 24 maj: vi kommer anmäla oss dit istället och hoppas att fler vill göra det! Start och mål på Lilla Värtan lördag 24 maj.
    https://www.sailarena.com/sv/se/club/vss/vikingaregattan-2025/

    Reply

  6. Göran/X-382/Xusidus
    Apr 10, 2025 @ 10:30

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.