Uppgradering från X-99?
Här kommer veckans läsarfråga…
Tidigare ägt banner 28 och nu haft vår x-99 i 5 år. Är numera en familj med två barn 4 +1,5 år gamla och vi känner oss sugna på något större.
Vi vill behålla bra segelegenskaper men gärna få lite mer utrymme, ståhöjd och bättre stuv då vi i regel spenderar merparten av sommaren på båten.
Kappseglar lite men utan ambitioner så bryr mig inte om mätetal eller huruvida båten är konkurrenskraftig men jag vill att den ska vara snabb och kul att segla. All segling inklusive kappsegling sker shorthanded på två eller solo så letar efter något som är bättre shorthanded. Bra undanvindsegenskaper viktigast denna gång men såklart en styrka om båten är hyfsat allround.
Kravspec
- 35 fot (34-37 funkar)
- Budget: 700 tkr -1,2 mkr
- Modern rigg utan backstag (fock, code, A2 känns som rätt segelsättning)
- Vill köra Assy så antingen en båt som funkar att konvertera eller redan byggd för assy
- Så lätt som möjligt men fattar att det kan bli svårt. Funktionell inredning föredras utan ”mysfaktor”
- 2 kabiner, ståhöjd och bättre stuv
- Gärna öppen akter
Min dröm är en Pogo 36 men den ryms inte direkt i nuvarande budget.
Topp tre alternativ just nu
J/109 (gillar den men känns som den är både lite trång och omodern jämfört med andra båtar i samma prisklass)
First 35 (Prisvärd, hur är den på undanvinden jämfört med J/109?)
Elan 350, 360 (Gillar looken, bör gå bra på undanvind, kräver mer vind vilket inte är optimalt men kanske roligt för omväxling mot min historik?)
Förnuftigare val
Dehler 34SV, 35, Arcona 340, X-34 (Känns välbyggda, bra inredda (lite mycket mysfaktor kanske) orolig att mina kids har sönder all träinredning etc. Kan man sätta peke och köra Assy på dessa? Vilken bör man välja, de känns lika? Tråkiga jämfört med andra alternativ?
Bubblare
Diva 34SC (verkligen svag för den båten men svårt att hitta beggad och kanske utanför budget)
X-35 Attraktivt pris och lite mer yta mot vad vi har idag. Läst om stökiga undanvindsegenskaper och tuff båt när jag är solo eller max 2. Dåligt med stuv.
HP1030 (tror den blir för liten. Älskar tanken på att plana med familjen men tror vi vill ha lite större volym inne. (tänker jag fel, aldrig varit inne i någon)
Dufour 36 performance (bubblare, känns för tung men gillar looken)
Vilka båtar hade varit i toppen på din lista givet förutsättningarna och önskemålen?
May 19, 2025 @ 07:23
Låter väl som en Pogo 1050… Kanske svårt att hitta en som även passar med budgeten.
https://www.bandofboats.com/de/boot-kaufen/155100
Men vill man ha en hyfsat lätt båt med enkel inredning som går fort och kontrollerad på undanvind så hamnar man ju snabbt hos fransmännen…
Django 980 finns också. Lite för liten? Men nyare och inte lika känt = inte lika dyrt som Pogo. Samma designer.
May 19, 2025 @ 09:48
Eller en Archambault A35. Också låg mysfaktor med våra mått mätt men en bra segelbåt som ligger väl inom budget.
May 21, 2025 @ 22:46
Tack för tips kollat lite på den. Hade önskat de hade en 37 eller 38 fotare. Inredningen funkar men känns lite trång givet lång sittbrunn. Archambault 40rc verkar toppen men den sticker så djupt att den blir svår i skärgården.
May 19, 2025 @ 10:45
Hva med Dufour 34?
Har selv hatt X-35 og om den er egnet som familiebåt eller ikke kommer veldig an på hvor du seiler og hvor mye vind det er der. Kan fort bli lite “mysig” om det blåser friskt. Som familiebå er det også et minus at det ikke er dører inn til de bakre køyene
May 21, 2025 @ 22:52
Ja dufour 34 p är kanske ett alternativ. Kollat en del på 36 p som jag gillar bättre men de är relativt ovanliga.
X-35 var den ursprungliga planen för uppgradering. En hel del som talar för den och de ligger bra i pris. Känns dock som vi är sugna på lite annat än x-99 som likt x-35 är vek och lite svår short-handed. Kan leva med det och man slipper ju backstag vilket är ett stort plus. Men Peter brukar skriva att de är stökiga på undanvinden. Skulle helst vilja att den planar eller iaf halvplanar/surfar och inte pendlar för mycket i hård vind. Oklart hur en x-35 skulle med Asymmetrisk spinnaker och ett peke. Om du eller någon har erfarenhet så får ni gärna dela era tankar.
May 19, 2025 @ 10:48
Budgetalternativ, d.v.s. äldre båtar som ändå seglar bra. Långt under din budget men lämnar då utrymme för massor av fix och uppgraderingar.
* Omega 36. Versionen med 3 kabiner är en fin familjebåt som ändå känns nästan jolle.
* TwoStar 36. Konstruerad för shorthand. Spartansk i original men seglar bra.
Inser nu att båda är rorkultsbåtar!
May 20, 2025 @ 08:50
https://www.apolloduck.co.uk/boat/reflex-38-for-sale/795624
https://yachts.apolloduck.co.uk/boat/pronavia-42-for-sale/779317
https://yachts.apolloduck.co.uk/boat/ker-37-for-sale/796363
https://yachts.apolloduck.co.uk/boat/corby-35-for-sale/796317
https://www.scanboat.com/da/baadmarked/baade/sejlbaad-max-fun-35-17515617
https://www.botentekoop.com/boat/2001-seaquest-prima-38-9341194/
https://www.cruiser-racer.com/0000001186/Vrolijk-37-ENRIAERO
May 20, 2025 @ 13:30
Tack för tips! Seascapen ser ju cool ut. Tveksam komfort men ett bra mer race alternativ. Max fun 35 har jag kollat på tidigare men känns sjukt kul men lite väl sportig att glida runt med två kids hela sommaren. Svårt att uppskatta storlek och innerutrymmen när man inte tittat på båtarna irl.
May 20, 2025 @ 09:04
RM 1050 eller ännu hellre 1060 men den senare kan vara svår att få in i budgeten. Ligger dock en i Marseille, dessutom med singelköl och dubbla roder (oftast är det tvärtom) som de begär 109 000€ för, https://www.bandofboats.com/en/boats-for-sale/138218. På samma site finns även några 1050.
May 20, 2025 @ 13:34
Inte kikat på på RM1060. Får kolla upp. Tack för tipset!
May 25, 2025 @ 22:09
https://rm1060no6caramellforsale.wordpress.com/
May 20, 2025 @ 10:50
Kanske ingen raket på undanvinden men en fin allroundbåt tycker jag är Elan 37. Den kanske kan vara något som uppfyller såväl kraven på cruising och kappsegling? Se t ex https://se.yachtworld.com/yacht/2005-elan-elan-37-9679016/
May 20, 2025 @ 13:34
Kikat en del på Elan 37. Mer sugen isf på 380 eller såklart en 350/360 som jag skrev.
Har någon erfarenhet av den generationen Elan 340,380,410? Ligger en del ute relativt billigt. Ser trevliga ut men sjukt svårt att hitta info om hur de seglar. Elan 37 och 333 verkar ju uppskattade och bra med info kring. De nyare också.
May 21, 2025 @ 13:54
Tja, om du vill ha en båt stark på undanvind så tror jag att Diva 34 och HP1030 är de starkaste av de båtar du har listat.
Seglar Arcona 340 själv och anser att den är ganska allround med spets på kryss i allt från lätt till hårt och med halvvind som relativ svaghet. Det är ingen undanvindssläde, även om den gör det rätt bra. Jag tror dock att den kan ligga utanför budget. Men det är en fantastisk fin segelbåt som i alla fall jag upplever som fin och kul att segla, men så gillar jag ju verkligen att kryssa också! Men den är ganska tung. Har haft med mina barn på båten i 14 somrar och inredningen är fortsatt i mycket gott skick.
Divan känner jag också till väl, seglat mycket mot och lite med en sån. Jämfört med Arconan så är den snabbare när vinklarna öppnar upp men har svårare att hävda sig på kryss och, särskilt shorthanded utan folk på railen i hårdare vind där kölen kanske är i lättaste laget. Totalt sett är Divan och Arconan väldigt lika matchade men med lite olika styrkor, är det undanvindsfokus du är ute efter kan Divan vara ett bättre alternativ. Båda är fina båtar tycker jag.
Andra förslag:
Lite av en uddabåt men Finnflyer 34/36 är ju tjusiga båtar som är lätt byggda. Finns inte så många, de var väldigt dyra som nya men de senaste som jag har sett begagnade som jag minns kom ner till mer rimliga nivåer i pris, dock kanske lite i överkant jämfört med ditt spann. Men är det inte så, man vill alltid ha lite mer, lite till, hehe.
X332 förstår jag av inlägget är i minsta laget, men X362 finns ju också. Den är väl rätt lik Arcona 340 i karaktären, så kanske väl tung i din smak men jag tycker att det är en bra båt.
May 21, 2025 @ 23:15
Tack för beskrivningarna och nyanserna, det är sjukt hjälpsamt!
Ja Divan ligger verkligen högt på önskelistan men lite lägre realistiskt då det finns få exemplar och jag är osäker på prisnivå. Fick gå ombord på en somras och känns som det vi letar efter. Arconan gillar jag med men av lite andra anledningar. Budgeten är väl som oftast inte helt satt utan skulle kunna öka något för rätt båt men ball-park där jag angav.
Finnflyer är coola och jag får hålla span efter dom. X-332an önskar man att man köpte för 10 år sedan. Nu känns det som väldigt mycket pengar för en rätt gammal konstruktion och lite mer size vore nice. Arconan ligger också lite obehagligt högt i pris, det är ju okej om de fortsätter hålla högt andrahandsvärde men lite läskigt med äldre båtar som stått sig så bra i pris. Kommer de upplevas allt för omoderna om ytterligare 10 år och har de därför mer fallhöjd? Dehler 34sv/35 känns som ett liknande alternativ men lite mer prisvärda kanske.
Xp-33 känns coola och de kanske är mer bekväma och större invändigt än x-99? Jag har aldrig varit ombord på någon så det borde jag kolla. Dömt av bilder och info så får jag känslan att man riskerar att få liknande yta och komfort men fortfarande inget som planar iväg på undanvinden för den uppoffringen. Menar inte att likställa den med x-99an i övrigt då det såklart är en finare och mycket mer modern båt.
May 22, 2025 @ 09:29
Vill man planar på undanvinden är ju låg vikt det viktigaste. Och där faller alla “performance cruisers” bort. Alla nämnda dehlers eller X eller Arcona är för tunga och kommer inte plana.
Divan är ju lite lättare, den kanske kommer upp, om det blåser tillräckligt. Frågan är dock om stabiliteten räcker för att man vågar pusha?
HPn planar ju. Men det är en liten båt och ingen stabil sådan. Så jag tror inte att det blir lazy cruising planing med en sådan.
Elan 350/360 ser coola ut, det tycker jag med. Men jag tror de blev för tunga det med. Lite för lätt köl också kanske?
Det finns en massa fina cruisers som seglar bra och som är fin inuti. Men vill man planar på undanvinden finns det faktiskt ganska få “cruisers” som kan det. Även om man vill typ halvplana.
Ska det går fort och avslappnat på undanvind så behöver man 4 saker:
– Låg vikt
– stor gennaker/ spinnaker
– Mycket kontroll (dubbla roder tex. – så att man vågar pusha)
– Hyfsat med stabilitet (även här för att våga pusha och ha marginal när det går sned)
Sen beror det ju mycket på när man vill kunna plana. Under 16 kn blir nog svårt med en cruisingbåt. Över 16 kn kan det lätt bli lite skrämmande i en lätt båt, framförallt om man inte ha tillräckligt kontroll.
Slutändan: Jag är ganska övertygat om att man landar i nåt franskt om man verkligen lägger undanvindsfokus och vill kunna gå fort även på cruisingsemestern med familjen. Pogo och JPK har nog såna båtar som kvalar in där. Plus lite andra varv med liknande båtar. Jag seglade en del på Pelles Pogo 850. Även om den inte tokplanar så ligger den ändå rätt komfortabel i 11/12 kn och man har full kontroll, inget drama liksom. Dvs det är nåt man även gör på familjesemester.
En pogo 1050 har en broschyrvikt på 3600 kg. Och Pogo bruka kunna hålla vikten. Divan som är en av de lättaste som näms här ligger väl på typ 4500 kg?Elan 350 ligger väl mer på 5500 kg. Arconan en bra bit över 5 t också osv… Alla är fina båtar och seglar bra. Men, som sagt, vill man verkligen plana ska vikten ner. Tyngre båt = vindstyrkan där den planar går upp = det händer mycket mera sällan. Tror inte att man kan övertyga familjen att sticka ut i 20 kn TWS och hissa gennakern…
May 22, 2025 @ 16:58
Hej Fabian
Vad menar du med att HP 1030 är en liten båt och ingen stabil sådan ?
Jag upplever HP 1030 som rymlig interiört jämfört med tex en X 99 och betydligt styvare att segla
Min take är att den tickar alla boxar i kravspecen ovan
MVH
Micke
May 22, 2025 @ 17:25
HP1030 är verkligen fin. Om det dyker upp någon och om den funkar invändigt bekvämlighetsmässigt så är det helt klart ett alternativ. Men behöver se den live för att se om den är tillräckligt stor
Pogo 1030 är också ett alternativ. 30an är fin men i minsta laget så kanske 1030 skulle funka
May 22, 2025 @ 17:18
Du har nog helt rätt! Ibland lutar jag åt att man kanske bara ska köpa en bra performance cruiser och kanske gå upp lite i storlek för att få bättre komfort då man ändå inte kommer uppnå det man vill i praktiken.
Men jag tycker samtidigt inte det är helt binärt. Utan att starta en debatt om när en båt planar så tycker jag undanvindsegenskaper skiljer sig mycket på båtar jag har testat. X-99 har vi seglat med gennaker stadigt 9-10 knop och 14-15 i surfarna med en 11 månaders i sittbrunnen. Det var kul men samtidigt inte helt odramatiskt. Man kanske inte vill göra det med familjen ofta men kul när man är ute med polarna/frun utan barn eller våga pusha själv. Här har jag hört att x-35an är mer stökig medans det jag letar efter är mindre stökigt. Min fru gillar aktiv segling och är minst lika bra/dålig som jag så jag brukar inte få svårt att övertyga om att hissa segel men det är klart att med barn i båten är det viktigt att det känns säkert.
Elan 350/360 är ju tung och kräver säkert mer vind. Å andra sidan tänker jag att man vågar hissa mer segel i hårdare vind på havet utan att det känns ostadigt. Kanske mer roligt utan att äventyra säkerheten?
Divan släpper sin häckvåg relativt tidigt i videor och verkar gå snabbt när vinden ökar. Om man vågar pusha med barnen i båten vet jag inte men man har ju möjligheten när de inte är med oavsett.
Så även om det inte är att plana iväg på riktigt så skiljer ju sig egenskaperna, stabiliteten och hastigheten på undanvinden. Nu låter det kanske som jag inte gillar att kryssa och så är det inte. Men eftersom jag inte tävlar med ambition att vinna (är för dålig) så är jag ute efter kul segling. Några grader högre på kryssen är viktigt i tävling men gör det inte mycket roligare att kryssa. En båt som inte gräver ner sig, som inte pendlar, som surfar och som man vågar hissa segel när det blåser gör det roligare på undanvinden även om man inte når full planing.
Här har jag alldeles för dålig koll och för lite erfarenhet. Hur skiljer sig tex first 35 mot J/109 på undanvinden? Eller handlar allt om vikten och då det är svårt att få både lätt och bekvämligheter/yta inom budget så borde jag ge upp min ”pipedream” och optimera för bra semester istället…
Ledsen för att utsätta er för mina inre monologer och KBT terapi men det kanske finns folk i forumet som känner igen sig i tankarna, förvirringen och ambivalensen.
Drömmen är att hitta en svinkul, snabb planande båt som är perfekt för semester men som suger på tävling så priset är billigt för det är bara jag som vill ha den 😅
May 23, 2025 @ 13:34
Ligger en HP1030 til salgs i Norge: https://www.finn.no/mobility/item/401613762
May 23, 2025 @ 19:27
Sebbe, finns ju en j111 på blocket också, den rullar ju på fint på undanvinden. Också lite mer än budget men snabb!
Gällande värde x332 och Arconan som du nämner, det är ju omöjligt att sia om. Gällande Arconan så kostar ju en ny 345 över 4 msek färdig, då tycker jag två msek för en välutrustad beggad i bra skick inte är så farligt, även om det ju förstås är väldigt mycket pengar.
Jag tror att båda de båtarna har stått sig relativt bra i värde av flera anledningar. Bra kvalitet och välkända varumärken. Storlek som är tillräcklig för att få komfort som många nöjer sig med men små nog att hantera enkelt, både på vattnet och i hamnar. De seglar väldigt fint och är allround. De går inte väldigt djupt. De har inte supertrendig design som har varit superhet, men kanske inte blir riktigt så föråldrad som om de hade varit supertrendiga. Men de är inga undanvindsslädar, det finns många modernare båtar som erbjuder mycket mer utrymme och ingen av dem har dubbla akterkabiner, vilket ju verkar poppis. Den som lever får se gällande värdet.
May 24, 2025 @ 09:28
Jo såklart svårt att veta om x-332 och Arcona 340 kommer hålla värdet lika bra även framåt. De dyrare nypriserna håller ju onekligen uppe andrahandsvärdet och inte mycket talar för att nypriserna kommer sjunka. Väldigt fina båtar båda två och speciellt gillar jagml 340.
J/111 är ju svinkul. Här håller säkert inte Peter med men det jag hört är att den är rätt jobbig att segla solo eller på två. Iaf tänker jag den kan bli rätt tuff för en seglare av min kaliber att hantera. Invändigt skulle det nog funka men det är mycket pengar och inte så mycket ”cruising kvalité” för pengarna. Min fru gillar aktiv segling och vill inte ha en sommarstuga. Men oklart om hon och barnen skulle tycka att det var mest ”bang for the buck” givet att vi spenderar hela semestern på båten varje år. Någon som semesterseglat mycket med en j/111 och kan uttala sig?
May 27, 2025 @ 23:31
Semesterseglar min 111a med två ungdomar. Blåser det lite mer kör jag bara fock, den rullar på fint ändå (läs; man kör om det mesta). A2 i strumpa tycker jag fungerar toppen. Släpar inte med så mycket segel, jib2, jib3 och a2. Man bor helt okej i förpiken och i bakre kojerna. Allt som behövs finns ju, kyl och rinnande vatten, jag har t om varmvattenberedare o dusch på aktern :)
Jolle hade vi med några år, den rymdes bra uppåned på fördäck.
Det som saknas är stuvutrymme och vettiga skåp. Jag löser det med plastlådor och sjökojerna i salongen blir bra hyllor för väskor.
Med ett regnskydd/kapell över bommen får man ett torrt uterum, brunnen är skitstor :)
May 28, 2025 @ 10:52
Allt är ju relativt egna erfarenheter. Personligen tycker jag det funkar att semestra i en SK15. Har varit ute tre veckor med frun och vuxet barn i en Farr 30. J/111 tycker vi är rena lyxkryssaren. Den öppna ”planlösningen” är en nackdel om man vill stänga om sig. Dassets placering i förpiken gör kanske att inte alla vill sova där. Dåligt med stuv, men det går att lösa.
Jag seglar hellre en J/111 solo än en X-99. Asymmetrisk spinnaker på peke tycker jag är ett klart lyft solo. Funkar bra att kryssa solo, använder rattens friktionsbroms och står framför ratten i slaget. På semestern kör vi med heavy jib och med två rev is storen så är man redo när det brallar.
Sittbrunnen är magisk på J/111, där trivs också barn och ungdomar.
May 21, 2025 @ 20:09
XP33?
May 23, 2025 @ 09:58
Generellt är X-båtarna precis som Arcona båtarna väldigt bra allroundbåtar med extremt bra kryssegenskaper. HAr bra erfarenheter av X-362 Sport där vi vann många regattor i början av detta sekel. En X-båt har väldigt sällan några haverier, extremt välbyggda skulle jag säga. Tips X-362 S, Pronavia 38.(samma skrov som Seaquest)
May 23, 2025 @ 10:51
Pogo 30 ligger väl nära till hands. Blir till att stretcha budget något dock. Mer lik en Pogo 36 går knappast att få! EVO versionen med lite mer segel är nog rätt val.
https://uk.boats.com/sailing-boats/2015-pogo-pogo-30-evo-9653562/
May 23, 2025 @ 11:11
Sen får man inte glömma att Pogos är stooorr för sin längd. Eller kanske kort för sin storlek? ;).
Faktum är att Pogo 30n är kort. Men inne är den nog lika stor som många 35 fotare. Bred skrov, fyllig förskepp.
En (alldeles för enkel) jämförelse (som kanske ändå kan visa vad jag menar):
HP1030: 10.30 m x 3.27 m = 33.7 m2
Pogo 30: 9.14 m x 3.70 m = 33.8 m2
Och Pogon har fylligare förskepp. 850n hade något korta kojar (de var nog typ 1.9m allihopa… Pelle vet kanske exakt ;)). Beroende på hur långt man är borde man kolla hur det är på 30n…
Tror också en Pogo 30 kan verkligen leverar den där snabba cruisingen som jag tror Sebbe är ute efter. Och är en bra bit modernare än Pogo 1050 (som jag tycker är fin också, men en stor båt…) Massor med formstabilitet och power. Massa med kontroll. Enkel “lazy planing”. Välbyggt. Men rätt dyra, såklart. Enda nackdelen är väl att man behöver en rätt stor båtplats pga bredden…
Om jag nånsin ska ha en “riktig” båt (alltså inte sportbåt) igen, står diverse Pogo väldigt högt uppe på listan.
May 24, 2025 @ 09:01
Tack! Jag håller span på pogo. Vore nice med lite mer yta så 10.50 ser kanske mest intressant ut. Dock hört att de modernare är lite mer allround. (Bättre på kryss) Alternativt får man kriga på med x-99an flera år till och spara pengar för när jag är helt ärlig med mig själv så landar jag alltid i att pogo 36an vore perfekt och den har varit drömmen sedan den kom ut.
En annan tråd man vill läsa på Blur är båtfinansiering. Hittills har jag alltid cashat alla båtar. Men när man ser sig omkring i skärgården och vad folk seglar omkring med så får man anta att det är rätt många flytande bolån och andra typer av finansieringslösningar. Ställer mig ofta frågan om man ska vara mer offensiv. En 36a ligger inom räckhåll idag utan att behöva ta ett specifikt båtlån. Men så offensiva är vi nog inte beredda att vara just nu. En hel del andra investeringar som krävs i vår fas i livet med små barn etc.
May 23, 2025 @ 17:08
First 34.7 eller 35?
May 24, 2025 @ 09:04
Yes 35an är på listan. 34.7 är lite för liten/dåligt planerad för semestern invändigt. Men annars gillar jag den.
Har du erfarenhet av 35an får du gärna dela några rader.
May 26, 2025 @ 08:46
CB 66 med 2st tält
Sen är du hemma.
P
May 26, 2025 @ 12:44
Hej,
Om du letar bra kittad frist 35:a så blir denna till salu strax.
https://www.blur.se/2017/08/11/till-salu-first-35-rebellion-2/
May 26, 2025 @ 12:54
Kan ju absolut vara intressant.. Var ska jag ha span någonstans?
May 26, 2025 @ 13:54
lägg mig ett mail så kan jag förmedla kontakten, blir nog ingen annons.
carl(a)fjallmans.se
May 27, 2025 @ 09:55
“Oppgraderte” fra X-99 Mk2 til Bavaria Match 35, en meget god allround båt, med divinycell skrog. Match 38 er og bra båt, i Norge ligger disse på 650 000-850 000 NOK. Norge har mye billige båter. https://www.finn.no/mobility/search/boat?class=2188
May 27, 2025 @ 18:45
Tack för tips. Kollade på den Norska HP1030 men det verkar som att man måste betala rullning import om man köper båten i Norge. Absurt för den är ju byggd i Sverige, skattad i Norge 25% och så ska den skattas igen. Stämmer detta eller hur gör folk som köper i Norge?
May 27, 2025 @ 19:52
Har den vært innom EU før den kom til Norge kan den føres tilbake uten å betale mva. Tyskerne som kjøpte min X-99 betalte 21% mva til EU, men søkte om å få Norsk MVA tilbake. Vet ikke om de fikk refundert det. Bashford 36, IMX40 er og ok båter.
May 30, 2025 @ 09:50
Jag köpte en båt i Norge för ett par år sedan och eftersom Norge inte ingår i EU’s skatteunion
är det så att man skall betala moms när man importerar båten. Jag forskade i möjligheten att få den Norska momsen återbetalad men som jag fick det förklarat för mig måste båten i så fall ha ägts av ett bolag i Norge sen ny så jag försökte inte ens. Själva processen är busenkel för en privatperson…jag seglade hem båten, dagen efter gick jag till närmaste tullkontor med köpehandlingarna och en vänlig tulltjänsteman fyllde i alla blanketter digitalt och sen var det bara att betala (med kort) och få ett momskvitto.
Det seglas säkert en och annan båt över gränsen åt bägge håll utan att momsas men jag har inte nerver för såna övningar för det blir VÄLDIGT dyrt (och möjligen ett par månader inom lås och bom) om du blir påkommen. En annan faktor är att en nyare båt utan momskvitto kan bli omöjlig eller åtminstone svår att sälja inom EU. Kontrollen här hemma är rätt slapp men vill man kunna sälja på en Europeisk marknad är momskvittot viktigt.
May 28, 2025 @ 10:37
Tom Cruise har tagit sin Bombardier Global 6000 till Jakobstad sen helikopter till Nautor han är troligen köpare til Swan 128 nr1. Så det är skillnad på båtköpare och båtköpare men kul för Swan att få en mega kändis som kund. Websidan har gått ner sen nyheten blev känd.
Jun 2, 2025 @ 14:57
Min drömbåt med liknande spec, dock kanske lite dyrare och du kommer inte hitta den på blocket. Skulle nog betecknas som ”rare” om det var ett Pokémon kort. Men jpk gör förbaskat fina båtar. En 38fc kanske skulle kunna gå att få tag på för enkommafem? Kolla i alla fall in dom. Stötte på en jpk 45fc på en brygga i Stockholms skärgård förra året och fick upp ögonen för märket
Jun 5, 2025 @ 21:21
https://brighton.boatshed.com/prima_38-boat-342030.html