Skip to content

22 Comments

  1. Erik barkefors
    Dec 4, 2014 @ 17:24

    M34

    Reply

  2. Robert
    Dec 5, 2014 @ 09:28

    Ingen aning, coolt namn på en båt dock.

    Reply

  3. Classe
    Dec 5, 2014 @ 13:32

    Håller med. Bulben sitter med mest vikt framför fenan.

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Dec 6, 2014 @ 19:22

    Så klart är det Albatross nya M32 M34 som har kommit till Tjörn. GRATTIS!

    Mer info från teamet inom kort!

    Reply

  5. Lasse Bergkvist
    Dec 6, 2014 @ 20:24

    Grattis Bengan Boys!

    Reply

  6. Gerhard Carlson
    Dec 7, 2014 @ 16:38

    Kan inte vara en M32! Den har ju bara ett skrov ;-)

    Reply

  7. Feffe
    Dec 7, 2014 @ 18:34

    Veckans off-topic, ni som var med och seglade på 80-talet. Läser en del runt de entonnare som var heta då. Funderar på om några “standardbåtar” mätte in, Wasa 38 tex. Seglades den som entonnare ?

    Reply

  8. srsseglaren
    Dec 7, 2014 @ 19:24

    Råkade vara på Mallis samtidigt som One Ton Cup gick 1986 då var en Ragnarök med hade för mig att den var 38 fot ?
    Gick visst sådär tror X-yachts vann ?
    En snabb search hittas bara denna info :
    http://www.wasayachts.com/wasa_klassiker/wasa_40/
    http://www.wasayachts.com/dyn/files/normal_items/77-file-1/Wasa%2040%20-red.pdf

    En one off således som blev pluggen till 40 fotaren.

    Lite ytterligare sidor:
    http://www.wasayachts.com/dyn/files/normal_items/77-file-1/Wasa%2040%20-red.pdf
    https://www.facebook.com/pages/ONE-TON-Class/352362528216625?sk=photos_stream&ref=page_internal

    Reply

    • Lillroffe
      Jun 21, 2017 @ 03:14

      Hej!
      40-fotaren ritades av Leif. Pluggar/formar och båt byggdes i Göteborg av ett flertal projektmedlemmar bl a bröderna Karlsson, K Malm etc sommarn/hösten/vintern 85-86. Sjösattes våren -86, seglade en SM-deltävling i Varberg och fick då en känd profil i näsan vilket resulterade i en del arbete med att byta delar av stäven.

      Ragnarök kördes senare till Antibes på lastbil och seglades över till one ton cup i Palma de Mallorca tillsammans med bröderna Karlssons Wasa 340 (tror jag det var). Okänd placering då både spanjorerna och sedan även tyskarna 1987 inte har full koll på resultatlistan. Vinnare 1986 var ‘Andelstanken’ (förmodligen sponsrad av Andelsbanken). Året efter i Kiel vann den Norske kungen, dåvarande kronprins Harald.

      Wasa/Ängermark och namnet Ragnarök går tillbaka till vad jag känner till åtminstone 360, 38 och såklart 40:an. SVT (tror jag) har gjort en dokumentär om 360:ans öden och äventyr, sevärd nostalgi. //rg

      Reply

      • Anders
        Jun 21, 2017 @ 08:27

        Jag är inte alls säker men har för mig att det fanns en Wasa 55 som hette Ragnarök med, den som Wasavarvet hade i sin reklam och som de åkte vattenskidor efter. Men jag var ju ganska ung på den tiden så det kan lika gärna vara fel.

        Reply

  9. Per H
    Dec 7, 2014 @ 19:45

    Entonnarregeln uppdaterades 1984, max IOR höjdes från 27,5 till 30,5 fot och därmed blev båtarna lite större.
    Orsaken var antagligen att man ville få med de populära entonnarna i Admirals-cup lagen.
    Så VM 1984 blev en flopp deltagarmässigt.
    Innan dess mätte Wasa 38 in som entonnare. Dvs de få båtar som producerades -83.
    -85 började den klassiska entonnarepoken.

    Reply

    • Feffe
      Dec 7, 2014 @ 21:23

      Jag har en Comfortina 39 byggd 1983, det borde ju varit meningen att den skulle mäta in som entonnare också eller vad tror ni ?

      Reply

  10. Pelle Lindell
    Dec 7, 2014 @ 22:03

    Tror knappast det. 1983 var dual-purpose båtar historia

    Reply

  11. Feffe
    Dec 7, 2014 @ 22:24

    Jo, det verkar ju varit lite extremare lådor som gällde, Sudpack var en bred rackare…

    http://rbsailing.blogspot.se/2014/02/one-ton-cup-1984.html

    Reply

  12. Gerhard Carlson
    Dec 8, 2014 @ 19:07

    Jag seglade på de olika Ragnarökarna på den tiden!
    Ragnarök Wasa 38 var en seglande plugg som också mätte in på 1-Ton 1983
    Ragnarök Wasa 40 var den första form gjutna båten som byggdes 1985 det fanns ingen seglande plugg!
    Hon var också en 1-tonare och seglade 1-Ton Cup på Mallorca 1986 och Kiel 1987.

    Reply

    • srsseglaren
      Dec 8, 2014 @ 20:45

      Läste endast vad Wasa yachts skrev om Wasa 40:
      “”Hon byggde på Leif Ängermarks entonnare
      Ragnarök (en av många båtar med det
      namnet) som Leif seglade i One Ton Cup på
      Mallorca. Vi göt av det skrovet,” berättar
      Hans Marklund på Wasa Yachts.
      Det här var ett sätt att följa med i svängarna
      och snabbt ta fram ett skrov med ”de senaste”
      linjerna. Eftersom det fanns en seglande
      prototyp krävdes inget dyrbart pluggbygge,
      man kunde ju använda det befintliga one offskrovet
      för att gjuta formen.”

      Så med egen omskrivning fungerade prototypen som en plugg per se och seglade gjorde den :-)

      Övervägde ett tag att hänga på en av följebåtarna ut på banan, men insåg ganska snart att det kanske inte var den sorts semester som gumman hade tänkts så det fick anstå till förmån för busstur med grisfest.

      Surrande med en av gastarna på kajen om hur det gick efter tre fyra dagar verkade han inte helt nöjd med resultatet hur gick det ?

      En kompis gastade på Gambler 37:an “Höstsol” och vann totalen GR minns inte årtalet dock runt 86- 88 ?
      Räknades den som en tonnare ?

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Dec 9, 2014 @ 08:17

        Gambler 37:an Höstsol vann GR runt 84 e 85, har en känsla av att den ritades på slutet av 27,5 fotseran och hann aldrig riktigt segla som entonnare. Var väl något liknande med Br Thörners Woodpecker också??

        Reply

  13. Gerhard Carlson
    Dec 9, 2014 @ 07:54

    Tyvärr har nog Marklund fel där!
    Då jag också var med och byggde båda Ragnarök båtarna, Wasa 38 och Wasa 40 så är jag ganska säker på att 38:an var en seglande plugg och 40:an gjöts i form! Det gick inte så bra i Mallorca tror det var i mitten någon stans? Men vi var dock bästa Svenska båt…….Gambler 37 har jag för mig var en gammal 1-tonnare som kryssade bra men bara gick djupare inte fortare utför!

    Reply

  14. Feffe
    Dec 9, 2014 @ 20:08

    Har försökt hitta lite gamla resultat från 83, 84 tex Gotland Runt. Ingemar Boding seglade enligt uppgift min båt, hade varit roligt att veta hur det gick. Någon som minns ? Tror segelnummer S-6115 användes på den tiden.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.