Vi brukar ju inte sylta in oss i vad CB-seglarna håller på med, men när man arrar seglarfest så måste de ju få lite extra PR. Det är Stefan Blom som är i farten igen tillsammans med StSS och Stenungsbaden Yacht Club, som under ny ledning verkar göra bra saker med seglarna igen. Låter också förhoppningsfullt inför Tjörn Runt.
Så här skall en slipsten dras. Hoppas det blir lyckat!
Så var det åter dags för en rejäl seglardrabbning i Stenungsund. Den 19-20 april finns några av Nordens bästa seglare på startlinjen alldeles invid Stenungsbadens kajkant. Här blir det läge att frossa i skönhetsupplevelser, när besättningarna i CB66 och C55 försöker bryta mot fysikens lagar!
Besättningarna har också lovat bjuda nyfikna gäster på provturer med krängande kryssar och planande länsar. Dagen avslutas med seglingsseminarium med livlig debatt där segelmakare från världens två största segelloft Quantum & North Sails svarar på åhörarnas frågor.
Efter varje dags kappseglingar samlas vi på Restaurang Kookaburra på Stenungsbaden Yacht Club för förfriskningar och ¨Daily first¨ prisutdelning. På lördag är det testsegling för hotellgäster och allmänhet mellan kl 16 och 18. Mer information kommer inom kort på STSS hemsida, www.stss.nu
Att J/109 var en halvtuff båt hade vi ju koll på, men vill man segla jorden runt med en? Men kan man ta en J/80 över Atlanten så kan väl Bob Riggle och Phyllis MaCay ta sin Gaia runt klotet. Nu är man tydligen på väg från Galapagos.
J/109 Owner, and retired vet Dr. Bob Riggle from Seattle and his companion Phyllis MaCay have embarked on the ultimate around the world cruising adventure aboard the J/109 Gaia. Dr. Bob is the former J/109 Fleet #1 Champion and finished 4th in the Vic-Maui race back in 2004 so he is no stranger to racing and offshore sailing. This new cruising voyage started back in September and is now thousands of miles underway with the pair having sailed the entire west coast of the US, Mexico and Central America. According to their web site chart, Gaia is now somewhere in the vicinity of the Galapagos.
Många trevliga platser finns i planen:
Galapagos 20 February – 3 March 2008
Marquesas 20-30 March 2008
Tahiti 21 April – 2 May 2008
Tonga 11-23 June 2008
Fiji 26 June – 11 July 2008
Mackay 7-17 August 2008
Darwin/Kupang 24 September – 8 October 2008
Nongsa Point/Singapore 8-14 November 2008
Phuket 7-15 December 2008
Sri Lanka 9-20 January 2009
Djibouti 11-19 February 2009
El Gouna/Suez 19 March – 3 April 2009
Crete 2-9 April 2009
Gibraltar 25-29 June 2009
Nu finns en ny version av Expedition att ladda ner.
Efter shorthandedträffen visade det sig att just routing, och användning av taktikmjukvara, stod högst på folks lista över områden man ville veta mer om.
Jag håller på att jaga folk som skulle kunna hålla en dragning i ämnet. Jag har hyfsad koll, men jag vill få till något riktigt bra så att vi alla kan lära oss något. Återkommer inom kort.
The main new feature is new C-Map software that apparently resolves a few issues, but there are some other useful enhancements:
* New C-Map libraries,
* Enhanced tidal currents for San Francisco and the Solent,
* Stripchart enhancements,
* Faster C-Map avoid land function in optimal routing,
* Refinements to optimal routing,
* Extended Ockam calibration support,
* Enhanced B&G Hercules support,
* Enhanced Saildocs,
* Various interface and performance enhancements.
Patrick Lindblom på Condevor var där, skrev ett bra referat och kom med i styrelsen. Han verkar ha en del idéer om hur man kan bli aktivare när det gäller information och kommunikation med medlemmarna.
Man har också kommit på att alla som seglar ISAF kategori 0-4 skall vara medlemmar i SHF fr.o.m. 2009. Alltså alla som seglar LYS på Gotland Runt eller Watski 2Star. Är väl ett steg i riktningen att samla alla havskappseglare oavsett regel. Kul att LYS-seglarna har fått ett förbund :-)