Nyfiken på… Anders Nordström & UK Syversen

Pile
Om man tar en Arcona 400 och vinner Gotland Runt, Gothenburg Offshore Race och GKSS septembersegling samt kommer 10:a i Tjörn Runt, gör man något rätt! Elaka tungor menar att man har ett bra LYS på 1.32, men Gotland Runt kördes väl enligt ORC Club ;-) Vi är såklart nyfikna!

Är ni nöjda med er säsong?
Ja vi är mycket nöjda! Vinst på Gotland Runt och Göteborg Offshore samma år är mycket bra.

Varför blev det just Arcona 400?
Arconan är en snabb familjebåt och vi (UK Syversen) har ett nära samarbete med Arcona Yachts.

Vad är annorlunda jämfört med standardbåten?
Ingenting, det är en standardbåt. Vi byter ut förtagsprofilen mot en betydligt lättare när vi tävlar.

Har det varit svårt att få bra fart i båten?
Nej, jag har kappseglat med Arcona ett antal år och det har självklart hjälpt oss att hitta rätt direkt. Dels med konstruktören Stefan Qvibergs 400:a och dels båtbyggaren själv, Lennart Alpståls 370:a. Vi har tillverkat många segel till Arconerna som framgångsrikt kappseglat. Dessutom har vi våra Millenium segel som är helt fantastiska. Vi har dessutom LYS optimerat båten då de flesta seglingar vi seglar är i LYS.

Pile
Förväntansfulla inför starten i Gothenburg Offshore Race.

Vilka personer/roller är ni ombord?
Vi har varit olika besättningar på alla seglingar. Vi försöker segla båten på 7. De som varit med är Niklas Knape, Oscar Davison, Thomas Moss, Mikael Johnsson, Fredrik Westin, Ola Qviberg, Torbjörn Gärdek, Annika Olsson, Jonas Granhed, Peter Davison, Filip Nordström, Paul Nord, Niklas Forsén och Richard Edenius. Det är väl bara jag som rorsman som har haft samma uppgift hela året!

Vad kan du säga om er taktik?
Det ska mycket till innan vi lämnar kortaste vägen. Vi attackerar inte så hårt utan har koncentrationen på att alltid ha max fart.

Vad är ambitionerna inför nästa år?
Samma som i år. Komma igång lite tidigare bara och vara med på Feardern.

Du är ju duktig jolleseglare. Vad har du mest nytta av därifrån och vad har du fått lära om i storbåt?
Det var många år sedan jag var duktig jolleseglare! Mest nytta är starterna utan tvekan. Vi kommer loss och får segla i fri vind samt välja vår egen väg. Dessutom känslan och tekniken att driva en båt snabbt. Största skillnaden är att förvalta den levande kraften. Kölbåtarnas depl. gör ju att även de små besluten behöver planeras noga.

Vad har du för tips till andra kappseglare som vill utvecklas?
Lära sig förvalta kraften med hjälp av seglen. Segla så mycket som möjligt. Det är ju på havet som du blir bättre! Timmarna i båten slår allt! Våga prova och segla mot bra motstånd. Segla gärna jolle då besättningarna ofta har någon moster som fyller år…

Pile
Anders gastar vill hellre segla IRC nästa år. Dags att börja lobba…

Hur skall vi få fler att börja kappsegla?
Genom allt ständigt utveckla seglingen. Det är viktigt att klassförbund och klubbar ständigt uppdaterar sig och uppmuntrar all form av segling. Som enskild är det viktigt och ta med nya ombord så fler får testat.

Vad är hett inom segelmakeri 2006-2007-2008?
OJ! Materialutvecklingen har ju kommit in i en ny fas där seglets duk och materialval blivit ett och samma. Segelmakaren köper inte längre duken från dukleverantören utan förädlar råvaran själv. Våra Millenium är exempel på detta. Denna teknik får hela tiden större marknadsandel. Framtiden ligger där. Utvecklingen går snabbare och det krävs att nya segel hela tiden blir bättre.

Roligaste plats att kappsegla på?
Marstrand.

Roligaste båt att kappsegla med?
Melges 24.

Bästa kappseglingsminne?
Gotland i år, 1 timme före Persson i mål!

Värsta kappseglingsminne?
IMS SM för några år sedan. Vi seglade en 33 fotare och vann alla banseglingar. På havsracen slutade det att blåsa vid 21-tiden och vi hade en bit kvar. Vi gick i mål vid 04.00 tiden vid två tillfällen och skulle starta morgonen därpå. Vi hamnade långt bak i resultatlistan. Det var då jag insåg att ska man kappsegla på havet ska båten vara 40 fot.

Vad gör du om 10 år?
Seglar med ännu snabbare båtar!!

Pile
Som vanligt. Skepparn själv får köra hem båten dagen efter…

11 Comments

  1. Nicklas Knape Sep 19, 2006 Reply

    IRC ja… Är det några fler raildiskussioner som berört detta ämne? Vi har haft livliga samtal om IRC / IMS…

    Hade vart skoj att få höra åsikter!

    // Nicklas Knape
    “gast på UK Syversen”

  2. Göran "Nova 219" Sep 21, 2006 Reply

    Lys optimering vad gör de då med sin båt? Jag vet ju att Peter (Bloggmaster) optimerar sin Nova inför Lysseglingar med porslin i stengods i skåpen. Men vad gör de på en modern 2 mille båt för att optimera för lyssegling. Jag har tydligen mycket att lära.

    PS. Till nästa Lidingö Runt skall även jag ha med mig tungt porslin det verkar helt rätt. Bra segel från Linfors har jag ju redan. Och botten är slät. DS

  3. Oscar Sep 21, 2006 Reply

    Optimmering är till största delen en LYS stor med max mått. i I övrigt är det en standard båt utan lyshöjade saker så som Kolmast, djupare köl.

  4. Nicklas Knape Sep 21, 2006 Reply

    Jo, det vi har gjort är att ha mätt in ett lysoptimerat storsegel. Det är något större än vad man tillåter i ORC. Så det med lysoptimering är kanske inget att prata om i lystermer, utan om man mäter in båten enligt IMS som vi gjort. Där har vi fått ett snabbare mätetal än andra Arcona 400 pga av det större storseglet.

    Köper du ett nytt storsegel idag, och du inte beställer ett för något annat än lys, får du ett lysoptimerat segel. Dvs du får en större akterrunda än vad man hade förr.

    I övrigt kan man inte göra speciellt mycket. Man kan ha med sig fler segel än vad en “vanlig” seglare har. Allt enligt LYS regler. Det innebär bla att du inte får ha mer än 2 spinnakrar eller 2 gennakrar. Du får alltså inte ha både spinnaker och gennaker vilka många av Tjörn Runt seglarna har…

    P.S Att segla omkring med tungt porslin och annan köksutrustning undviker också… :) D.S

  5. Author
    Peter Gustafsson Sep 21, 2006 Reply

    Jag måste erkänna att porslinet inte får vara med längre när båten är i “race mode” :-)

  6. Oscar Sep 21, 2006 Reply

    ska bli spännade att se vad som händer när vi går över till IRC. 400an ska tydligen mäta bra där…..

  7. Author
    Peter Gustafsson Sep 22, 2006 Reply

    Jag tycker också att IRC verkar vara en beydligt trevligare regel än IMS/ORC Club… men finns det något (klubb, klass, person, händelse eller annat) som talar för att vi ser IRC-race i Sverige 2007?

  8. Roger Chudi Sep 22, 2006 Reply

    Gå gärna in på Svenska Havskappseglarförbundets (SHF)diskussionsform: http://www.shf.forum24.se/shf-forum-7.html …där var debatten livlig i våras! Vad som händer nu vet jag inte riktigt, mer än att det lobbas på många håll och kanter.

    Det är SHF som är beslutande organ i frågan om respitregler i Sverige.

  9. Nicklas Knape Sep 22, 2006 Reply

    Efter att ha läst alla inlägg i den debatt som förts känns det tveklöst som om IRC är något för Sverige.

    Det jag utläser av debatten är att både snabba IMS båtar ex, Sinergia 40, Gr42R, även går bra i IRC. Likaså är det väl mer eller mindre entydigt så att de flesta crusingbåtar, även ickemoderna, dvs äldre konstruktioner än 10 år, mäter merr rättvist enligt denna regel.

    Som många av detattörerna är inne på spelar träningsintensiteten en viktig roll för slutresultatet, det är ofrånkomligt och det håller jag fullständigt med om.

    Dock, måste det vara roligare för alla om fler ställer upp i samma klass, om fler båtar kan tävla på mer lika villkor och om olika kompetenser kan mötas och utbyta erfarenheter.

    Om fler än 5 båtar anmäler sitt intresse för att segla IRC räknas det som en klass. Inför nästa år, vilka kan tänka sig att pröva? Hur många av de som följer denna debatt kan tänka sig att anmäla sig till IRC på Gotland Runt samt Göteborg Offshore 2007? Vi på Arcona 400 UK Syversen är en av dem i alla fall!

  10. Oscar Sep 23, 2006 Reply

    Jag det är vi IRC är något för 2007

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.