Go for Speed | Instrumentsegling

Ikväll var det “Go For Speed” på KTH med Mathias Hellgren från Nexus. Mattias har ju varit med tidigare på blur.se under rubriken “Nyfiken på…“. 50 pers i en gammal hederlig föreläsningssal. Bra genomgång av hur man bäst utnyttjar sin elektronik ombord, hur man förstår sitt system och effektivisera sitt seglande. Presentationen här.

Saker som dryftades var bland annat kalibrering (såklart), wind shear (obligatorisk vinterläsning är “Wind Shear makes the difference“), roll & pitch (kanske i nästa version)…

Hittade också en gammal presentation från branschkollegorna: B&G Advanced Use Seminar

Sten Edholm från Svenska Havskappseglingsförbundet tog upp frågan om IRC (som debatterats nedan). Han säger att “man diskuterat frågan i olika forum, men att man kommer att avvakta – alltså inget IRC på Gotland Runt i år”. Olika besked alltså. Debatten går vidare. Vi väntar på den officiella storyn :-)

Man pratade också Sandhamn Open och Gotland Runt. Man vill ha runt de snabbaste båtarna i varje klass på typ 48 timmar (för att det skall bli en ordentlig havskappsegling). Då borde de flesta ha hunnit i mål fram tills onsdag lunch? Det blir 5 olika banor:

1. Classic Yachts.
2. Runt Hoburgen (båtar <1.27 LYS eller motsvarande i IMS, ORC).
3. Klassiska banan med Knolls (IMS, ORC1, LYS1).
4. Svenska Björn SeaCart + Grand Open.
5. 60-fots tri får åka 560′, bland annat till Riga angöring!

På skepparmötet kvällen innan skall man ockås avgöra vilket håll banan skall seglas. man har inte diskuterat klart hur man skall göra med totalsegrare. Kan man jämka banornna? En lista IMS + ORC club? Vi får väl se.

8 Comments

  1. Anders Jan 19, 2007 Reply

    Just Windshear debaterades häftigt på regatta.nu för ett tag sedan och jag fick utstå mycket kritik för att jag ansåg detta + kalibrering som viktiga detaljer när det gäller instrumentsegling.

    Är säker på att det var intressant, hade en kväll i somras med Mattias där vi diskuterade detta och gick igenom våra instruments kalibrering.
    Helt klart en kompetent kille på detta område.

  2. Author
    Peter Gustafsson Jan 19, 2007 Reply

    Nånting såger mig att Mathias och Arne har lite olika ståndpunkt på det här området :)

  3. Patrik H Jan 19, 2007 Reply

    Lite från ämnet men finns det någon svensk term för “wind sheer”?

  4. SWE 1 Jan 20, 2007 Reply

    Det är väl som Mathias sa på föreläsningen att de flesta termerna och förkortningarna är på engelska. Men direkt översatt så kan man väl säga att vinden är skjuvad, vindskjuvning.

    Vad handlade den debbaten på regatta om? länk?

    //JIMMY

  5. SWE 1 Jan 20, 2007 Reply

    Jag måste ändra mig… Har för mig att jag hört att vinden är skjuvad men jag tycker inte riktigt att det stämmer för vinden är inte skjuvad den är ju vriden, åt höger ju högre upp den kommer. Sen så kollade jag på Nexus hemsida, på ett ställe står det ”wind shear” vilket betyder skjuvad och på ett annat ställe står det ”wind sheer” vilket betyder vika av, vika undan. Det känns som det senare är det rätta…

    //JIMMY

  6. SWE 1 Jan 20, 2007 Reply

    Varför behöver man veta hur mycket wind sheer det är?
    Nexus hävdar att vet man detta så kan man trimma seglen efter det och få ut max drivkraft ur seglen och det låter ju bra så långt.
    Men har man tell tails eller skvallerbyttor på svenska på rätt ställen i seglen och trimmar efter dem så blir det väl också rätt? Jag menar, man ser ju tydligt om seglet är för bukigt eller för lite tvist osv.

    Har man däremot en bra taktikprogramvara på sin laptop som man vill utnyttja för att segla optimalt på polärdiagram eller hitta laylines mm så kan jag tänka mig at det är viktigt att instrumenten är kalibrerade efter rådande wind sheer.

    Tänker jag fel?

    //JIMMY

  7. Author
    Peter Gustafsson Jan 20, 2007 Reply

    Kolla in den här underhållande debatten: “Släng alla instrument – förutom kompassen”…

    http://www.regatta.nu/?p=654

  8. SWE 1 Jan 20, 2007 Reply

    Oj oj oj vilken härlig debatt! Men den spårar ur ganska friskt efter Olof Björland har sagt sitt. Känns som att det hade räckt med bara hans svar! :)

    Men jag förstår fortfarande inte Nexus argument:
    “If you know the magnitude of wind sheer and use that information to trim your boat to a maximum you will gain a lot.
    Example: If you sail a 35 foot boat upwind at 7knots and are able to sail 1,5° higher (same speed and leeway), you will gain 2,7% or 97sec over an hour which equals to 350m or 33 boat lengths!!!”

    Om det är stor wind sheer effekt så ser jag ju det ändå på tellisarna, instrumenten säger ju bara att det är x winds sheer men inte hur ska jag trimma mina segel, det gör ju tellisarna, och Instrumenten visar inte hur högt jag skall ha travaren i lovart eller hur hårt jag skall dra i häckstaget.

    Jag förstår att det är viktigt att kalibrera sina instrument efter rådande wind sheer annars blir vinklarna på displayerna helt galna och då stämmer inga polärdiagram, laylines mm. Så för att instrumenten verkligen skall spegla verkligheten och inte lura mig så är kalibreringen av yttersta vikt, men…

    Äh fan jag kanske gör en enkel sak komplicerad!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.